Aktivisté zahájili sbírku na pražský pomník mrtvým cyklistům
Nápad na pomník vznikl bezprostředně po tragické nehodě. Trvalo ale sedm let, než se podařilo rekonstruovat samotnou křižovatku, na jejíž nebezpečnost pro chodce i cyklisty paradoxně Jan Bouchal upozorňoval. Až po tom měla podle Bouchalových přátel přijít na řadu pieta. Samotný pomník ale nemá být jen pro Jana Bouchala. „Má upozornit na to, že cyklistika ve městě je stále nebezpečná, což by neměla být,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.
Nadpozemský šperk
Peníze na umělecké dílo by měla přinést veřejná sbírka. Podle organizátorů je potřeba shromáždit 200 000 korun. Ty mohou zájemci posílat na transparentní účet 2100063331/2010. Pomník by měl být podle organizátorů hotový do května letošního roku, částku by se jim prý mělo podařit shromáždit do konce dubna.
Z vybraných prostředků se uhradí materiál a doprava, všechny ostatní práce budou firmy dělat zdarma. Stejně tak autor pomníku Krištof Kintera se vzdal honoráře. Kintera navrhl pomník již před šesti lety. Jeho řešení je jednoduché, využil stávající sloup veřejného osvětlení. Ostatně sloupy a lampy veřejného osvětlení Kintera využívá i v jiných dílech, podle něj ukazují symbolické vertikály, které mají blízko například k symbolice totemů.
„Ten sloup tu stál jako svědek celé události před sedmi lety a zůstal na stejném místě i po rekonstrukci křižovatky,“ říká Kintera. Na něj umístil kolo směřující do nebe. Když se loni Auto*Mat rozhodl, že se bude pomník skutečně realizovat, posunul Kintera původní představu ještě o kus dál. Pouliční lampa bude pokrytá plátkovým stříbrem, respektive paladiem. Díky tomu bude celá konstrukce zářit a město podle autora získá nový šperk. Kolo, stejně jako čtyři osvětlovací lampy, budou umístěné na ložiscích a ve větru se budou otáčet jako korouhev. „Díky tomu bude socha každý den jiná,“ vysvětluje svůj záměr Kintera. Dílo dostalo název "Bike to heaven".
Trojnásobek cyklistů
Stavbu pomníku podpořil primátor Prahy Bohuslav Svoboda, který se aktivně zapojil do rekonstrukce nebezpečné křižovatky. Podle něj je Praha povinná se postarat o nápravu špatných dopravních řešení, která ohrožují bezpečnost chodců nebo cyklistů. „Smyslem mé práce je, aby se takové pomníky stavět nemusely,“ prohlásil Svoboda.
Náklady na rekonstrukci, která zvýšila bezpečnost křižovatky, dosáhly podle primátora 2,7 milionu korun, což byla i původně navržená částka, přestože během rekonstrukce chtěla provádějící firma navýšit sumu na deset milionů. Podle Auto*Matu je důležité, že náklady na řešení bezpečnosti cyklistů a chodců představují jen 2 % z celkové sumy na rekonstrukci křižovatky a tramvajové trati. Nové řešení také přilákalo mnohonásobně více cyklistů. V roce 2012 tudy průměrně denně projelo více než 500 jezdců na kolech, což je téměř trojnásobek oproti předcházejícímu roku.
Pokuta na pomník
Hlavní město plánuje úpravu čtyř dalších křižovatek, ke které by mělo dojít ještě letos. „Určitě ale nevyřešíme problematický úsek na nábřeží kolem Karlova mostu, to v současnosti řešení nemá,“ řekl Ekolistu.cz primátor Svoboda. Podle něj je to problém historického centra města, který podobě složitě musí řešit všechna velká města. Úpravy by se ale měl dočkat výjezd na Smetanovo nábřeží z cyklostezky, která vede kolem Vltavy.
Podle primátora Svobody cyklisté do Prahy patří, byť hlavní město asi nikdy nebude silnou cyklistickou metropolí, už kvůli svému reliéfu nebo řešení některých dopravních uzlů. „Kdybychom se dostali na patnáct procent, bylo by to víc, než se dá předpokládat,“ říká primátor.
Primátor Svoboda slíbil, že sám na sbírku přispěje. V současnosti primátor čelí řízení za to, že ve svém povinném majetkovém přiznání neuvedl třímilionový příjem. Pokuta může dosáhnout až 50 000 korun. „Rozdíl mezi vyměřenou částkou a maximem, které mohu dostat, půjde na sbírku na cyklistický pomník. Takže stát by mě měl pokutovat málo,“ dodal Svoboda.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Zakažte ty cyklošílence ! - 23. 1. 2013 - Jan Šimůnekad 1. Jste sotva kompetentní k tomu, abyste posoudil, zda vás řidič může nebo nemůže bezpečně předjet, to je zcela v jeho režii. A on za to nese také zodpovědnost.Problémem je i situace, jaké jsem byl mnohokrát svědkem, kdy cyklista vybržďuje auta i mimo ostrůvek, tj. že ihned po vyjetí zpoza ostrůvku najede na střed jízdního pruhu. Nakonec to povede k tomu, že se na auta budou montovat šikmé radlice k bezpečnému odhození překážejícího cyklisty (asi jako měly lokomotivy na Divokém Západě radlice na odhazování bizonů). Je to nadsázka, abyste hned nevyskočil, ale k něčemu podobnému to směřuje. ad 2. Na školách máme povinnou dopravní výchovu, takže jako "řidičský průkaz pro chodce" v zásadě postačuje vysvědčení ze základní školy. Takže žádný 1984 se nekoná. Vaše představy mi poněkud připomínají vtip z konce 80. let: "Víš, jaký je rozdíl mezi perestrojkou(*) a souborem opatření(**)?" "?" "Perestrojka je, když řekneš všem řidičům, že se od zítřka jezdí vlevo. Soubor opatření je, že to řekneš jen některým." ________ (*) Perestrojku zavedl Gorbačov jako reformu socialismu v SSSR; ve svém důsledku vedla ke zhroucení režimu a rozpadu SSSR (**) Soubor opatření bylo předstírání KSČ, že v ČSSR je organizováno něco, jako perestrojka; nicméně i ten vedl ke zhroucení režimu |