Aktivisté zahájili sbírku na pražský pomník mrtvým cyklistům
Nápad na pomník vznikl bezprostředně po tragické nehodě. Trvalo ale sedm let, než se podařilo rekonstruovat samotnou křižovatku, na jejíž nebezpečnost pro chodce i cyklisty paradoxně Jan Bouchal upozorňoval. Až po tom měla podle Bouchalových přátel přijít na řadu pieta. Samotný pomník ale nemá být jen pro Jana Bouchala. „Má upozornit na to, že cyklistika ve městě je stále nebezpečná, což by neměla být,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.
Nadpozemský šperk
Peníze na umělecké dílo by měla přinést veřejná sbírka. Podle organizátorů je potřeba shromáždit 200 000 korun. Ty mohou zájemci posílat na transparentní účet 2100063331/2010. Pomník by měl být podle organizátorů hotový do května letošního roku, částku by se jim prý mělo podařit shromáždit do konce dubna.
Z vybraných prostředků se uhradí materiál a doprava, všechny ostatní práce budou firmy dělat zdarma. Stejně tak autor pomníku Krištof Kintera se vzdal honoráře. Kintera navrhl pomník již před šesti lety. Jeho řešení je jednoduché, využil stávající sloup veřejného osvětlení. Ostatně sloupy a lampy veřejného osvětlení Kintera využívá i v jiných dílech, podle něj ukazují symbolické vertikály, které mají blízko například k symbolice totemů.
„Ten sloup tu stál jako svědek celé události před sedmi lety a zůstal na stejném místě i po rekonstrukci křižovatky,“ říká Kintera. Na něj umístil kolo směřující do nebe. Když se loni Auto*Mat rozhodl, že se bude pomník skutečně realizovat, posunul Kintera původní představu ještě o kus dál. Pouliční lampa bude pokrytá plátkovým stříbrem, respektive paladiem. Díky tomu bude celá konstrukce zářit a město podle autora získá nový šperk. Kolo, stejně jako čtyři osvětlovací lampy, budou umístěné na ložiscích a ve větru se budou otáčet jako korouhev. „Díky tomu bude socha každý den jiná,“ vysvětluje svůj záměr Kintera. Dílo dostalo název "Bike to heaven".
Trojnásobek cyklistů
Stavbu pomníku podpořil primátor Prahy Bohuslav Svoboda, který se aktivně zapojil do rekonstrukce nebezpečné křižovatky. Podle něj je Praha povinná se postarat o nápravu špatných dopravních řešení, která ohrožují bezpečnost chodců nebo cyklistů. „Smyslem mé práce je, aby se takové pomníky stavět nemusely,“ prohlásil Svoboda.
Náklady na rekonstrukci, která zvýšila bezpečnost křižovatky, dosáhly podle primátora 2,7 milionu korun, což byla i původně navržená částka, přestože během rekonstrukce chtěla provádějící firma navýšit sumu na deset milionů. Podle Auto*Matu je důležité, že náklady na řešení bezpečnosti cyklistů a chodců představují jen 2 % z celkové sumy na rekonstrukci křižovatky a tramvajové trati. Nové řešení také přilákalo mnohonásobně více cyklistů. V roce 2012 tudy průměrně denně projelo více než 500 jezdců na kolech, což je téměř trojnásobek oproti předcházejícímu roku.
Pokuta na pomník
Hlavní město plánuje úpravu čtyř dalších křižovatek, ke které by mělo dojít ještě letos. „Určitě ale nevyřešíme problematický úsek na nábřeží kolem Karlova mostu, to v současnosti řešení nemá,“ řekl Ekolistu.cz primátor Svoboda. Podle něj je to problém historického centra města, který podobě složitě musí řešit všechna velká města. Úpravy by se ale měl dočkat výjezd na Smetanovo nábřeží z cyklostezky, která vede kolem Vltavy.
Podle primátora Svobody cyklisté do Prahy patří, byť hlavní město asi nikdy nebude silnou cyklistickou metropolí, už kvůli svému reliéfu nebo řešení některých dopravních uzlů. „Kdybychom se dostali na patnáct procent, bylo by to víc, než se dá předpokládat,“ říká primátor.
Primátor Svoboda slíbil, že sám na sbírku přispěje. V současnosti primátor čelí řízení za to, že ve svém povinném majetkovém přiznání neuvedl třímilionový příjem. Pokuta může dosáhnout až 50 000 korun. „Rozdíl mezi vyměřenou částkou a maximem, které mohu dostat, půjde na sbírku na cyklistický pomník. Takže stát by mě měl pokutovat málo,“ dodal Svoboda.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Zakažte ty cyklošílence ! - 22. 1. 2013 - fafnirRostislav Adampodívejte se cyklisto s hypertrofovaným sebevědomím.Nikdo pro své potěšení nezajede ani kočku,natož člověka.Ten geniální cyklista ovšem musí počítat,že každé těleso podléhá setrvačnosti,a má nějakou brzdnou dráhu.Doba ,kdy před automobilem běhal člověk s praporkem je pryč,i když byste ji rád zachoval.Ano vybržďováním myslím přesně tu svińárnu,kterou tak rád děláte a navozujete kolizní situlace.Ten za vámi to v pohodě ubrzdí,protože vidí bezohledného člověka,už podle stylu jízdy,ovšem ten desátý v řadě to už nevidí.A že jezdíte po chodníku a přechodu pro chodce,a dokonce tam,kde máte přikázáno s kola sestoupit,tím se tady vytahujete skoro v každé debatě týkající se cyklistiky.Tuhle jste se prsil jak jste ohleduplný,protože tam jezdíte pouze 10km rychlostí.Takže,netrpíme tu všichni ztrátou paměti,a nepokoušejte se manipulovat. A na silnici nemá co dělat člověk ,jako jste vy,který tu často veřejně tvrdí,že dopravní předpisy jsou špatné,a on je tedy dodržiovat nemusí. A nyní vás ocituji:"Cyklista má přednost před autem. Když cyklista už jede po chodníku, neměl by jet 30, ale tak 15, maximálně 20, aby se mohl ohleduplně vyhnout, nebo včas přibrzdit." druhý citát:"ale napsal jsem to příliš jasně, tak, že by to měl pochopit každý blbec. Nejprve chodci, pak cyklisti, auta až nakonec. Co je na tom složitého pochopit. Samozřejmě, zákon je stavěn takto: auta, možná chodci a možná cyklisti. To je zásadní chyba. Když pojedu na kole, musím dbát primárně na bezpečí chodců a pomalejších cyklistů, ať už jsem kdekoliv. K tomu musím dávat přednost VHD. Jedu-li autem, musím dbát na bezpečí chodců, cyklistů, pomaleji jedoucích řidičů, a musím dávat přednost VHD." Ano mimo jiné ,podle vás,má li VHD stopku,musím jí dát přednost.Zkuste pochopit,vy hypertrofovaný genie,že dopravní předpisy platí pro každého.Pro vás,vždy,není li to určeno značkami, nebo světly,platí přednost z prava.Lhostejno zda jedete na kole, autem,řídíte autobus,nebo jedete nebo na oslu.Vám bych doporučil co dopravní prostředek toho osla,protože ten by byl možná sto pochopit,že dopravní předpisy neurčuje Rostislav Adam,ani Auto*Mat,ale platí pro každého, i ten osel pochopí,že se jimi musí řídit ve vlastním zájmu i on. |