Klimatická politika by měla být sociálně citlivá a spravedlivá, uvedli analytici
"Když se podíváme na spoustu událostí a politik poslední doby, například energetická krize, zrušení superhrubé mzdy nebo rozdávání zelených fondů jako Nová zelená úsporám, tak mají na společnost nějakým způsobem nerovný dopad," řekla Krisitýna Zindulková z Asociace pro mezinárodní otázky.
Jako příklad uvedla program Nová zelená úsporám, ze kterého mají prospěch bohatší domácnosti vlastnící nemovitost a peníze na renovaci. Program podporuje rekonstrukce a změny, které přispívají k úspornějšímu bydlení. Dotace mohou pokrýt až polovinu výdajů a vyplácí se po realizaci investice. "Pokud máme dělat klimatickou politiku a dekarbonizovat budovy, je třeba myslet na nízkopříjmové domácnosti," dodala.
Zranitelné domácnosti podle Zindulkové mnohdy bydlí v pronájmech či bytových domech, což jsou budovy, které mívají horší energetickou náročnost. "V případě, že klimatická politika má být spravedlivá, tak současné pobídky nejsou dostačující. Rozdělila bych to na dvě skupiny. Jedna z věcí pro to nezbytná jsou regulace energetického standardu metodou cukr a bič. Nastavit například, že do určitého roku musíme zateplit všechny budovy se stupněm energetické náročnosti G," řekla Zindulková. Druhým faktorem by měla být například určitá ochrana nájemníků.
Česko bude mít přístup k Sociálnímu klimatickému fondu EU od roku 2026. "Hlavní výzvou je, že jednak změna klimatu jako taková má největší dopad na sociálně nejzranitelnější část obyvatelstva, ale také opatření, která zvyšují cenu energie, mají na tyto skupiny největší dopad, zejména v oblasti bydlení a dopravy. Pro Česko je zásadní vypracovat podrobný plán pro zemi k způsobu podpory slabších skupin," uvedl Mats Braun z Ústavu mezinárodních vztahů.
Podle Brauna bude největší výzvou doprava. "Elektromobily, i když budou podporovány, mohou být pro část populace po určitou dobu příliš drahé. Dostupnější model by mohl najít inspiraci v Německu a snížení cen jízdenek na vlak a velké investice do železniční a hromadné dopravy," míní.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Jaroslav Řezáč
10.6.2024 07:27A tak se vytvoří dlaší sdílení chudoby, kdy ti kteří ještě mají pár kaček na víc zadotují "bezdomovcům" (lidi v nájmech) ekektro nesmysl.
A to ještě ve finále tu elektromobilitu a FVE panely dovážíme z Číny. Takže kde je to oživení průmyslu?
Jiří Svoboda
10.6.2024 12:08Bezbranní lidé ve špatně zateplených panelácích zaplatí teplárnám za teplo drahé kvůli emisním povolenkám a za ty si bohatí zateplí v rámci Nová zelená úsporám vily a namontují FVE na ohřev bazénů.
Fakt, mechanismus dekarbonizace jak noha!
Lukas B.
10.6.2024 12:31 Reaguje na Jiří SvobodaMilan Milan
10.6.2024 13:15Daniel Vondrouš
11.6.2024 15:23 Reaguje na Milan MilanRadek Čuda
10.6.2024 14:59Teda, ono bude ... ale jen pro toho, kdo bude mít to přerozdělování pod palcem.
Daniel Vondrouš
11.6.2024 15:20Radek Čuda
12.6.2024 15:52 Reaguje na Daniel VondroušObdobně ...
"Na komplexní (optimální) zateplení je možné získat až 1 milion korun.
Dotace vám pokryje celkem 50 % způsobilých výdajů."
Pokud má někdo na to vrazit do baráku několik set tisíc, tak opravdu není nízkopříjmový jedinec a realita je taková, že ti skutečně nízkopříjmoví na ty dotační programy nedosáhnou.
Jan Omasta
16.6.2024 19:04Důvod depopulace je, že v životním prostředí velice rychle stoupá množství zákeřného jedu. Ten jed je tak zákeřný, že kdo čte o něm, odkud se bere, jak se dá odstraňovat z půdy, z potravin, ze surovin, apod. Tak to nedokáže dočíst, protože je to otřesně depresivní. Nedá se nic. Jsou známa místa zamořená tímto jedem, a tam se obyvatelům žije opravdu krušně. Na otravu neexistuje lék.
Takto zamořený bude celý svět už v roce 2055. Možná že do té doby objeví lék na léčení otravy tímto jedem, takže by si jej bohatí lidé mohli koupit. Ale kdyby nedejbože pokračovalo zamořování jedem současným tempem, bohatí by přežili, ale začala by vymírat volně žijící zvířata, ryby, ptáci a pochopitelně i lidé.
Jak řešit život s jedem?
Dám příklad:
Lodě jezdící na mazut produkují řádově o 1 řád více jedu než lodě jezdící na naftu. Jenže kdo by to platil, když by se cena dopravy zdvojnásobila. Naproti tomu odlidnění je zdarma a méně lidí si bude objednávat méně přepravy. Dokonce v prvotní fázi je odlidnění ziskové. Jak už jsem zminoval osoby zasažené otravou potřebují drahou zdravotní péči, a stát na jejich depopulaci vydělá.
Věci se mají tak, že nepřežije nikdo ani popírači depopulace. Naproti tomu, když se s depopulaci začne již v roce 2025/2026, je velká naděje, že 5% polulace se spasí.
Možná někdo namítne: Proč jsem ještě o tom jedu neslyšel?
To je tak. Lidem se to nemůže říkat. Proto poslouchají pohádky o ohřívání planety. Pravda je taková, že jed se uvolňuje do životního prostředí tak, že zároveň s tunou kysličníku uhličitého se vypustí určitý ekvivalent zákeřného jedu.
Abyste mi to věřili, uvedu vám zase příklad. Kdyby lidé věděli, který to je jed, začali by si hlídat potraviny s vysokým obsahem jedu. To by vážně narušilo zásobování zdravými potravinami.
Příklad 2: Majitelé půdy by se snažili snižovat obsah jedu ve své půdě. Ale kam by se poděl jed, který by z půdy vycucli? Ten by musel zase někdo jiný spotřebovat. Nastal by chaos.
.
Zajímají vás otázky? Mužete je klást.
Jak se dosáhne toho, aby z planety sešlo tolik obyvatelstva?
Jak se dosáhne, aby lidé dobrovolně podstupovali euthanázii?
Jaké budou další metody zbavování života mimo dobrovolný odchod.
Jak se zajistit, abych při těch změnách nezchudl a naopak rozmnožil své bohatství?
Co dělat a nedělat v případě budoucí smrtelné pandemie?