https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/analytici-uprava-cilu-eu-neni-zmirnenim-green-dealu-jen-kratkou-ulevou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Analytici: Úprava cílů EU není zmírněním Green Dealu, jen krátkou úlevou

6.11.2025 09:52 | BRUSEL (ČTK)
Úpravy klimatických cílů EU podle analytiků sice přinesou krátkodobou úlevu, dlouhodobě však nejde o zmírnění dosavadní politiky unie. Spíše naopak. Odklad systému ETS2 podle nich jen zdraží povolenky v dalších letech. Analytici také poukazují na to, že stanovení nového klimatického cíle pro rok 2040 je ve skutečnosti upevněním Green Dealu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
 
Členské státy EU včera schválily nový klimatický cíl Evropské unie pro rok 2040. Cílem je stále snížení emisí o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990, jak navrhovala Evropská komise, nicméně některé státy včetně České republiky si vyjednaly určité ústupky. Jedním z nich je, že systém nových emisních povolenek ETS 2, který se má týkat i silniční dopravy a vytápění, bude odložen o jeden rok a spuštěn v roce 2028. Za další z hlavních ústupků označil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) to, že cíl do roku 2040 bude snížen na 85 procent za celou EU, bez závazných dílů pro jednotlivé státy, a až pět procent redukce emisí bude možné naplnit pomocí mezinárodních kreditů ze třetích zemí.

Podle analytika XTB Jiřího Tylečka sice úpravy přináší krátkodobou úlevu, ale z dlouhodobého pohledu jde spíše o zpřesnění a upevnění dosavadních závazků. Odklad systému ETS2 podle něj přispěje ke krátkodobému zmírnění tlaku na domácnosti a firmy, protože poskytne členským státům více prostoru na přípravu kompenzací a investice do modernizací. Z dlouhodobého pohledu však podle něj nelze změnu interpretovat jako skutečné zmírnění Green Dealu. V této souvislosti upozornil, že celkové cíle EU se nezměnily, redukci emisí tak budou muset státy stihnout v kratším čase.

"Ekonomicky to může znamenat, že cena emisních povolenek po spuštění systému poroste rychleji, než by tomu bylo při dřívějším startu. Trh totiž bude muset dohnat ztracený rok intenzivnějším tempem dekarbonizace, což se negativně promítne do cen energií i paliv," vysvětlil.

Úprava klimatického cíle je podle Tylečka na první pohled zmírněním oproti původním návrhům, ovšem vzhledem k tomu, že dosud žádný cíl pro rok 2040 neexistoval, tak jde ve skutečnosti o zpřísnění dosavadních pravidel.

Jako zpřísnění vnímá výsledek jednání ministrů ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. "Odložení povolenek o rok znamená, že budou muset být ještě dražší," uvedl. Důvodem je kratší čas na splnění klimatických cílů EU pro rok 2050, které zůstaly beze změn.

"Skutečným posunem by bylo například odložení splnění celého Green Dealu z roku 2050 na rok 2075. Pak by bylo možné rozložit potřebnou dekarbonizaci do mnohem delšího časového úseku, takže i tlak na růst cen povolenek by mohl být slabší – a tím nižší by byla jejich vyhlížená průměrná cena," podotkl Kovanda.

Ruben Marada ze společnosti Electree vnímá mírnou úpravu klimatického cíle do roku 2040 jako krok, který má odrážet reálné tempo technologických a ekonomických změn v evropské energetice. "Je přirozené, že některé členské státy hledají rovnováhu mezi ambicí a proveditelností. Za klíčové však považujeme, aby ani zmírněné cíle nevedly k odkládání konkrétních kroků, zejména v modernizaci sítí, rozvoji akumulace a řízení flexibility," řekl Marada.

Podle analytika Bidli Petra Špirita je výsledek jednání kompromisem mezi ambicí a realitou evropského průmyslu. "Odklad systému ETS2 i možnost vykoupit část emisí uhlíkovými kredity ukazují, že členské státy EU zohlednily obavy z ekonomických dopadů," řekl Špirit. Celkový výsledek podle něj odpovídá dlouhodobému požadavku ČR na mírnější přístup.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

6.11.2025 10:11
zničení se odložilo o jeden rok...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.11.2025 10:14
na to, že hrozí sociální, ekonomický kolaps předlužených států který nemají kde brát je výsledkem ještě větší chudoba...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 16:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bohužel, kolaps hrozí především Slovensku, ale není to grýndýlem, ale mafiánským proruským ficostánem.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.11.2025 10:36
Ano- viz článek: odložení naopak znamená jejich vyšší cenu = ještě více zničující dopad = již cestu k absolutnímu kolapsu celé EU.
Nejde tedy o odložení, ale o celkovou revizi = celkovou revizi rozhodování v celé EU, jeho parlamentu, hlasování, jejích nefunkčních komisí, rad s ušlechtilou vedoucí p. Layenovou
A od toho máme V4, intenzivní jednání celé východní Evropy, všech rozumných lidí v EU v zájmu toho, aby EU se nerozpadla, stále fungovala, existovala!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.11.2025 11:44 Reaguje na Honza Honza
a tak se rozpadne. Nebude první ani poslední. Kdo chce alternativy vidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 08:01 Reaguje na Honza Honza
Muheheh vy jste fakt komik!!! V4 mají zájem aby se EU cha cha "nerozpadla"?? Fakt nekecáte? Tak proč je většina v Patriotech pro Rusko, případně v Suverenistech, kteří bojují právě proti EU a chtějí její rozpad?
Odpovědět
pk

pepa knotek

6.11.2025 11:08
Predikce jak bude vypadat demograficky západní výběžek Asie za další generaci jsou zřejmé, nějaké klimacíle v roce 2050 vyznavači koránu řešit nebudou a původní obyvatelstvo bude mít v nově vznikajících chalifátech úplně jiné starosti. Střed a východ Evropy má ještě šanci se tomu vyhnout, pokud se obyvatelstvo probere.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.11.2025 13:55
Ano, odklady a "zmírňování nic nevyřeší. Celý Green Deal je třeba totálně zlikvidovat, když to nepůjde jinak, tak s celou EU.
To Honza Honza: Neměli bychom čekat na kolaps EU, protože chcípající kobyla kope nejvíc. V tu dobu bychom měli být, nejlépe celá V4 z EU venku a mezi námi a jejím zbytkem obnovit železnou oponu a obsadit pohraniční opevnění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 16:16
Odložení nic neřeší, hlupe státy to nevyužijí k přípravě, ale ke kritice, devastace vlastní země, trucování a možná i sabotážím celého grýndýlu. Tím se propadnou ještě hlouběji, bohužel, my se už mezi ně taky zařadíme.
Proč s tím nemají problémy Západní státy, které jedou zelenou politiku skoro od války (tj. 70 let) a jsou daleko bohatší, než my? Tož mudrujte....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.11.2025 21:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Hanzle, máte rok odklad. Využijete to v přípravě náhrady zemního plynu, nebo tu budete další rok jen blábolit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 22:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Budu topit babišovými prdy.....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 07:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jste potvrdil, co jsem několikrát uváděl, jste ropák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 07:58 Reaguje na Jaroslav Studnička
To je čistý biometan a nějaké merkaptany, prostě OZE.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 08:14 Reaguje na Pavel Hanzl
To si povídejte v Černovicích svému ošetřujícímu lékaři.
Realita je taková, že hlupák Hanzl roční odklad nevyužije k přípravě, ale pouze k blábolení na webu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 11:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já jsem dávno v důchodu a neřídím ani vlastní děti, takže jsem z obliga a můžu se vykecávat. Sice za chvíli jedu do roboty a to jsem si myslel, že když zruším firmu, mám pokoj, ale nejde to.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 11:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Aspoň bude nějaká tisícovka na Ukrajinu, ta to potřebuje asi 100 000x víc, než my.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
A nechcete tam rovnou zajet?

Že by to byl od vás pokoj ...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 12:30 Reaguje na Radek Čuda
To jsem již v minulosti Hanzlovi několikrát navrhoval, aby vyrazil na svém elektrokole směr UA. Ještě jsem mu nabízel nabití baterky ze své FVE.

No a nic z toho, Hanzl pokračuje v blábolení z křesla svého zaprděného brněnského bytu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 20:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
Největší srábci vždycky posílají na frontu ty ostatní.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 22:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl Hanzle. Já tu dokola neblábolím silácké a propagandistické řeči. Jste ubohý internetový žvanil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 21:09 Reaguje na Jaroslav Studnička
A už se balíte na Ukrajinu (nebo do Ruska,) ale každopádně na frontu, abyste dokázal, že vy internetový žvanil nejste?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 21:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě jednou pro nechápavé:

Omyl Hanzle. Já tu dokola neblábolím silácké a propagandistické řeči. Jste ubohý internetový žvanil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 17:40 Reaguje na Jaroslav Studnička
tak se teda fakt balíte?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 17:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechte si tu větu a možná celé vlákno od někoho vysvětlit.
Pak nebudete za hlupáka.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.11.2025 19:56
to Pavel Hanzl 6.11.2025 16:16
Protože s tím problémy mají, a a velké.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 20:06 Reaguje na Jan Šimůnek
A proč mají teda skoro dvojnásobně vyšší životní úroveň, než my?
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2025 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
A tu vyšší úroveň mají tak nějak od kdy?

Od vyhlášení GD?

Opravdu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 17:59 Reaguje na Radek Čuda
"Zde jsou některé členské státy European Green Deal (EGD), které podle dostupných studií a dat patří mezi ty, co zvládly „nejlépe“ využít příležitosti zelené transformace" — poředí 10. nejlepších:
Švédsko, Rakousko, Nizozemí, Finsko, Dánsko, Německo, Francie, Itálie, Portugalsko, Estonsko." AI
Všimněte si jednoho detalilu, kromě dvou jsou bohatší, než my.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 18:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Opakujete bláboly.
Použitím AI opravdu vaše příspěvky inteligentnější nejsou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 20:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jenže AI je x násobně inteligentnější, než vy, tak co zase kritizujete? Jenom vyhledává relevantní zdroje, nikoliv ruskou propagandu. Proto se vám nelíbí, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.11.2025 22:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Absolutně nevíte, odkud AI čerpá informace. Jelikož jste analfabet, věříte každému blábolu, který se vám hodí do ideologické škatulky.
Vaše příspěvky jsou pak jak z rudého práva z padesátých let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 14:27 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, vy jste v padesátkách zakysl a nic dalšího jste už nepochopil a nic nezapomněl, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsem ročník 1982, hlupáku Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 21:10 Reaguje na Jaroslav Studnička
A tehdy vládl kdo? Schválně.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 21:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne Hanzle, opravdu jsem v padesátkách nezakysl, když jsem ročník 1982.

Tak se tu trapně nezkoušejte vykrucovat z vašeho předchozího hloupého příspěvku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 17:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak mladý člověk a tak zdegenerovaná kobliha, to vám fakt nezávidím. Znám jednoho, který zakysl za husitů....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 18:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Pouze se trapně vykrucujete, protože jste opět lhal a blábolil.

Za to váš kádrový profil je všem známý. Pokrytec, který si užíval a využíval předchozího režimu. To co jste se naučil za hluboké totality tu předvádíte denně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 13:20 Reaguje na Pavel Hanzl
To souvisí s tím, co si nadělali, když ještě žili v demokracii a tržní ekonomice. Teď jdou do kopru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 18:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně naopak, jak dycky.
Přečtěte si tohle, nebudu vám nic vypisovat.
https://medium.seznam.cz/clanek/richard-pokorny-zapad-se-rozpada-jen-zbozne-prani-proruskych-sil-161489?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=1
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.11.2025 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Mě žvanění nějakých propagandistů nezajímá. Mě zajímá produkce klíčových surovin a výrobků (a ta klesá, nebo skončila), kvalita života občanů (všude se zhoršuje, v zemích za "železnou oponou" více a rychleji než u nás). Zajímá mě třeba i utíkání Židů ze zemí, jako je Francie. Zajímá mě stabilita tamních režimů (snižuje se).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2025 20:11 Reaguje na Jan Šimůnek
To jsou údaje MMF a ECB a Eurostatu, odkazy tam máte. P nejsou žádní propagandisté, ale suší statistici. Propaganda je to vaše proruské blábolení, to fakt nevidíte, že právě Putin chce, aby si tohle mysleli všichni? Váš svět naopak je přesně ten ruský, proto nefunguje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.11.2025 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Je mi líto: Poslední v Česku ještě běžící ocelárny (Třinec), ohlásil\, že pokud se neslevní energie, stěhují se mimo EU. Ale to jim jistě nakukal Putin, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 13:44 Reaguje na Jan Šimůnek
A výroba sentinelů skončila už dávno.
Ekonomka Matesová říkala, že letos jsme (Česko) v růstu HDP šestí nejlepší NA SVĚTĚ!!!
S ocelárnou nebo bez ní, vsjo róvno.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.11.2025 14:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Pořád ještě se bez oceli žádná ekonomika neobejde.

Ani pro životní prostředí není výhra dovážet ocel z Indie apod.
Natož nějaká bezpečnost zajištění dodávek.

Jste hlupák Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 14:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Obejde se a vždycky obešla i ta nejbohatší, jenom lžete, jak dycky.
Pojem Švýcarsko (a nejen to) asi vůbec neznáte, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 14:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevíte analfabete Hanzle, na co vše se ocel používá?

Vezměte si prášky a zalez do díry.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 07:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vlastní těžba a hutní výroba ve Švýcarsku zanikla do poloviny 20. století.
A od té doby Švýcarsko mohutně zbohatlo, ani tohle nevíte?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 08:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lžete, hutní výroba ve Švýcarsku nezanikla do poloviny 20. století.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 17:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak kdy? Nebo tam jedou stále vysoké pece jak na Paroubkově Marsu? Fakt nekecáte?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 18:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, společnosti jako Swiss Steel Group, Stahl Gerlafingen AG, Notz Metall AG jsou na Paroubkově Marsu hlupáku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 14:23
Pro naše dezoláty, co pořád bečí, jak jde náš průmysl do kopru a jak scípneme s grýndýlem hlady a s ními celé EU:
"V mnoha oborech už nyní podle Dvořáka čeští výrobci patří mezi světovou špičku. „Ten výčet je opravdu rozmanitý, od vlakových souprav, přes vodní turbíny, elektrické rozvodní skříně, elektroauta, 3D tiskárny, baterie nebo čerpadla. V některých těchto produktových kategoriích má Česko pět až desetiprocentní podíl na světovém trhu. To je ohromný úspěch našich firem, pro srovnání - podíl českého HDP na světovém je 0,2 procenta,“ doplnil.
odkaz? něma problema.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší lhář, dezinformátor a dezolát je samotný Hanzl, který ani neví k čemu všemu je i v dnešní době potřeba ocel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 21:14 Reaguje na Jaroslav Studnička
A k čemu jsou brambory a maso? To víte? Jste v tom soběstačný, máte osázené dvě měřice erteplí a čuníka ve chlívku?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 21:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo tu píše o soběstačnosti? Opět nedokážete pochopit tak prostý psaný text.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist