Analytici: Zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov je logický krok
"Pokud mluvíme čistě o České republice, tak emise skleníkových plynů z dopravy vzrostly o více než 60 procent od roku 1990, což samozřejmě není úplně málo a je to v kontrastu s jinými sektory, kde tyto emise klesají," uvedl pro ČTK Oldřich Sklenář, z Asociace pro mezinárodní otázky.
Podle analytičky Kateřiny Kolouchové z Fakta o klimatu má největší podíl na tomto nárůstu osobní doprava a je třetím nejnáročnějším sektorem v ČR. Nový systém emisních povolenek je proto podle ní potřeba. "Chceme domácnosti a uživatele osobní dopravy motivovat k tomu, aby přešli na nízkouhlíkové nebo bezemisní alternativy," řekla.
Provoz budov se v EU podle existujících studií podílí na spotřebě energie z více než 40 procent a související emise tvoří kolem 36 procent. Z hlediska Evropy se podle Sklenáře současně jedná o sektor s největším potenciálem úspor energie.
"Emise související s provozováním budov zatím klesaly jen pozvolna a ty související s dopravou naopak rostly. Mám pochybnosti o tom, že státy mají v rukou nástroje a také politickou vůli iniciovat dostatečně rychlé snížení emisí v těchto sektorech jinými způsoby," řekl ČTK Tomáš Jungwirth Březovský, který je také analytikem v Asociaci pro mezinárodní otázky.
Důsledky zavedení systému povolenek pro pohonné hmoty a vytápění budov podle něj pocítí v podstatě všichni. "Kdo jezdí autem se spalovacím motorem, bude mít benzin nebo naftu o korunu či dvě dražší, a kdo má doma vlastní kotel na plyn či uhlí, také zaznamená dílčí zdražení," řekl. Výjimkou podle něj budou domácnosti připojené na dálkové dodávky tepla, které už nyní ve svých vyúčtováních emisní povolenky platí.
"Očekávaná zdražení nebudou zásadní a likvidační, nicméně je samozřejmě úkolem státu, aby ochránil nejohroženější domácnosti před pádem do energetické či dopravní chudoby, " dodal. K tomu má sloužit Sociální klimatický fond, z něj by se ale měly platit v první řadě investiční náklady například na zateplování a výměnu zdroje tepla nebo i investic do elektrických osobních aut.
"Je třeba tedy mluvit o tom, zda příspěvek na bydlení a sociální dávky v současné podobě budou situaci ohrožených lidí dostatečně řešit. Vláda by o připravovaných změnách každopádně měla otevřeně komunikovat a připravovat na ně úřady i samotné občany - a to se podle mě neděje zdaleka dostatečně," řekl Jungwirth Březovský.
U systému emisních povolenek pro pohonné hmoty v dopravě a vytápění budov se podle Sklenáře jedná o narovnání trhu. "V současné chvíli máme systém emisních povolenek, kam spadají například elektrárny, teplárny, těžký průmysl, letecká a lodní doprava," uvedl. Nynější systém podle něj pokrývá 38 procent emisí skleníkových plynů EU, se zavedením nového systému emisních povolenek by měla pokrýt dalších 47 procent. V budoucnu by tedy více než 85 procent emisí skleníkových plynů mělo podléhat nějakému zpoplatnění.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (41)
smějící se bestie
8.7.2024 06:25Miroslav Vinkler
8.7.2024 08:15Celá zelená politika EU stojí je jako jed, v malých dávkách prospívá , ve velkých zabíjí .
Slavomil Vinkler
8.7.2024 08:39 Reaguje na Miroslav Vinklersmějící se bestie
8.7.2024 10:57 Reaguje na Slavomil VinklerNo nevím, jak si budou lidé zvykat na šetrnost, která fungovala u našich předků.
Viktor Šedivý
11.7.2024 12:29 Reaguje na smějící se bestieJežišmarjá, samozřejmě že není. Doprava je relativně nevýznamnou položkou, úspory z rozsahu jsou samozřejmě větší. A to nemluvím o rozdílu v energetické náročnosti třeba pěstování zeleniny u nás a ve Španělsku.
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 12:11 Reaguje na Viktor ŠedivýV podstatě máte pravdu, ale jen do té míry, pokud jsou mírové poměry. Ale v jakém rozsahu myslíte dálkovou přepravu? V rozsahu třebas jen Evropy? Nebo dovážení potravin před půl světa? Citrony z Kalifornie, jablka z Austrálie či Chile, kivi na Nový Zéland z Itálie, hovězí z Argentiny, etanol - do benzínu - z Brazílie, skopové z Austrálie - přičemž v podhorských oblastech u nás se jen "udržuje krajina"? Atd., atp.
Jaroslav Řezáč
8.7.2024 09:23 Reaguje na Miroslav VinklerVáclav Babuka
8.7.2024 08:30smějící se bestie
8.7.2024 11:02 Reaguje na Václav BabukaJenom vymýšlení nesmyslů v Bruseli = zdražování !
Radim Polášek
8.7.2024 08:59Lubajs
8.7.2024 09:09pepa knotek
8.7.2024 09:20 Reaguje na LubajsViktor Šedivý
11.7.2024 12:31 Reaguje na pepa knotekJaroslav Vozáb
8.7.2024 09:47Už aby přišel loupežník "Karaba", ale asi si budeme pomoc sami a vzít si daně zase zpět a dát jen desátek jako za krále Augustína ..
https://www.youtube.com/watch?v=_PHUVEiWU3Y
Pavel Karel
8.7.2024 11:01Lubajs
8.7.2024 11:37 Reaguje na Pavel KarelPavel Karel
9.7.2024 15:20 Reaguje na LubajsPavel Karel
9.7.2024 15:21 Reaguje na Pavel Kareljinak v souvislosti s aktualnimi extrémními výkyvy počasí také Geostorm ;-)
Jiří Svoboda
8.7.2024 11:27Bohužel, dnes takto vybrané peníze končí třeba jako dotace na zateplování vil a ohřev bazénů FV. Jak se s vybranými penězi nakládá, to by mělo být jádro protestů.
Milan Milan
10.7.2024 22:32 Reaguje na Jiří SvobodaViktor Šedivý
11.7.2024 12:42 Reaguje na Jiří SvobodaRadim Polášek
14.7.2024 21:17 Reaguje na Viktor ŠedivýZelení exponenti by se spíše měli modlit, aby ten zvrat v EU nenastal příliš pozdě, až budou lidi už příliš naštvaní. Protože potom by to na ty kandelábry mohlo velmi snadno skutečně dojít.
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 12:32 Reaguje na Jiří SvobodaAnyr
8.7.2024 11:52Otevření "diskuzí" bylo to nejhorší, co jste mohli udělat, i když se to jistě ekonomicky vyplatilo.
„Demokracie ničí sama sebe, protože zneužívá svého práva na svobodu a rovnost. Protože učí své občany, aby považovali drzost za právo, bezpráví jako svobodu, neomalený projev jako rovnost a anarchii jako pokrok.“ — Isokratés
Vladimir Mertan
8.7.2024 12:49 Reaguje na AnyrPodľa mňa sa výrok Isokratésa týka diskutujúcich typu Eliáš, ktorí pre urážky nikdy nechodia ďaleko.
Jiří Svoboda
9.7.2024 11:24 Reaguje na AnyrViktor Šedivý
11.7.2024 12:44 Reaguje na AnyrRadek Čuda
8.7.2024 12:13Jindřich Štěpánek
8.7.2024 22:45Tonda Selektoda
9.7.2024 07:43Martin Vlk
11.7.2024 08:52Radim Polášek
14.7.2024 21:29 Reaguje na Martin VlkMilan Milan
11.7.2024 21:12Jaroslav Pokorný
14.7.2024 12:03Jako pamětník vzpomínám, že za socialismu, díky systému veřejné dopravy, jsme se i s rodinou dostali v přiměřeném čase a pohodlí v podstatě kamkoliv ve státě. Takže jsme auto nepotřebovali. I k moři či hor v "bratrských" státech se dalo pohodlně, a levně, dojet vlakem, nebo autobusem podnikovým či sportovní organizace.
Po Velké Sametové, po privatizaci všeho možného státního, jsem najednou zjistil, že je problém dostat se k rodičům žijícím 170 km daleko. A tak jsem si nakonec musel ojeté auto koupit. A samozřejmě jsem si zvykl. Ale jsem uvědomělý, "recykluji" stará auta.
No, a vlády podporují automobilovou dopravu osobní i nákladní, protože na tom se více "rejžuje", je z nich více daní a politici tudíž mohou více rozhazovat a zvyšovat si platy.
Takže o nějaké ekologii jen kecy a kecy!
Radim Polášek
14.7.2024 21:28 Reaguje na Jaroslav PokornýTudíž minimálně pro významnou část zaměstnanců musí být individuální doprava, nejlépe auty, pořád dostupná.