https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/analyza-pwc-negativni-dopady-eu-ets-2-lze-snizit-zastropovanim-ceny-povolenky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Analýza PwC: Negativní dopady EU ETS 2 lze snížit zastropováním ceny povolenky

15.10.2025 11:45 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Negativní dopady připravovaného systému emisních povolenek EU ETS 2 lze snížit efektivním zastropováním ceny povolenky. Domácnosti tak zatíží měsíčně v průměru nižšími stovkami korun. Vyplývá to z analýzy společnosti PwC, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo životního prostředí. Nový systém emisních povolenek se má rozšířit na silniční dopravu a vytápění, fungovat má od roku 2027. Přijetí nového systému povolenek provází kritika některých odborníků i politiků.
 
Po zastropování cen povolenky se jejich dopady na domácnosti podle analýzy projeví v nižších stovkách korun měsíčně. Nastavit horní limit ceny povolenky a zajistit tak její průměrnou cenu 45 eur požaduje česká iniciativa, kterou podpořilo dalších 19 členských států. "Evropská komise připravuje na základě tohoto opatření návrh, jehož přijetí je reálné ještě v letošním roce," uvedl vrchní ředitel sekce ochrany klimatu ministerstva životního prostředí Petr Holub.

Podle analýzy se absolutní nárůst výdajů po zavedení EU ETS 2 více dotkne vysokopříjmových domácností, které mají nejvyšší výdaje na vytápění uhlím a na pohonné hmoty. V tomto případě jde o výdaje pro průměrnou domácnost ve výši 200 až 400 korun za měsíc.

"Nižší příjmové skupiny domácností pocítí navýšení absolutních výdajů na vytápění uhlím a pohonné hmoty méně než domácnosti s vyššími příjmy," řekl Jan Brázda ze společnosti PwC. Navýšení výdajů by po zavedení EU ETS 2 podle analýzy činilo 1,3 procenta z celkových spotřebních výdajů průměrné domácnosti.

Pro nízkopříjmové domácnosti, které topí uhlím nebo zemním plynem, vzniká Sociální klimatický fond. Cílem je mírnit dopady a pomoc s přechodem na úspornější a čistší technologie. Česko z něj plánuje využít do roku 2032 zhruba 52 miliard korun. Samotné výnosy z emisních povolenek mají sloužit také na investice do opatření na ochranu klimatu. Mezi ty patří například snižování energetické náročnosti budov, rozvoj obnovitelných zdrojů energie nebo úsporných technologií.

Původním českým cílem bylo tyto emisní povolenky nezavádět. K tomu se však dosud nepodařilo získat v EU většinu. Obavy z velkého zvyšování měsíčních nákladů pro domácnosti projevili někteří ekonomové i analytici, také ale například Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR. Podle něj obchodování s povolenkami EU ETS 2 povede k nepředvídatelným cenám.

Andrej Babiš, předseda hnutí ANO, které vyhrálo letošní sněmovní volby, opakovaně v minulosti uváděl, že v případě vládního působení po volbách odmítne zavádění nových emisních povolenek.

V systému emisních povolenek umožňuje jedna povolenka vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentní množství jiného plynu. V současné době se systém EU ETS vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny. Cílem systému emisních povolenek je snížení emisí, které mají vliv na změny klimatu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (95)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

15.10.2025 12:02
1. Zastropování ceny povolenky by po právní stránce nejspíš neprošlo. Upozorňují na to různí "desoláti", co mají vystudovaná práva.
2. Vzhledem k tomu, že antropogenní produkce CO2 nemá se změnami klimatu nic společného (nebo jen v naprosto nepatrné a bezvýznamné míře), je třeba celý tento systém bez náhrady zrušit.

A dovoluji si odhadnout, že ekosoudruzi z PwC nebrali v potaz zdražení dopravy, tedy všeho, co se kupuje v obchodech, zdražení individuální dopravy (tedy ježdění lidí do práce) a podobné náklady z EU ETS 2 plynoucí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 12:14 Reaguje na Jan Šimůnek
tak asi ano, jen bych zmínil, že koncový zákazník zaplatí cenu kumulovanou, tedy veškeré zvýšení vstupy na podkladě systému ETS, který umělým způsobem zdraží všechno.
Pokud ANO systém nezavede, je levnější platit pokuty těm špejdům v Bruselu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Doufám, že SPD prosadí hmotnou odpovědnost politiků a pak by ty pokuty platili oni.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 12:24 Reaguje na Jan Šimůnek
primární lež je už jen to, že bude domácnost platit 200 až 400, když do ETS2 byl zařazen zemní plyn, který Brusel řekl, že je obnovitelným zdrojem.
Další je, že domácnosti nakupují různé výrobky, které budou reagovat.

Lidi byli přimáčknutý ke zdi a to se pak budou dít věci...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:33 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Žádný zemní plyn není žádný obnovitelný zdroj, to vám nakukal kdo?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.10.2025 16:21 Reaguje na Jan Šimůnek
A co tedy způsobuje tu současnou drsně rychlou změnu globálního klimatu? Mávnutí motýlích křídel? Pokud něco tvdíte, měl byste být schopen to i obhájit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:13 Reaguje na Jiří Svoboda

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.10.2025 19:44 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.10.2025 09:04 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já čekal, že zareaguje pan Šimůnek. A ono zatím nic.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.10.2025 14:28 Reaguje na Jiří Svoboda
Ať už probíhající změny klimatu způsobuje cokoli, jsem si naprosto skálopevně jist, že placením další daně se na tomto procesu nezmění vůbec nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:27 Reaguje na Viktor Šedivý
No, tím bych si nebyl jist. Je to dlouhá cesta a tohle je jen jeden krok. A ta cesta se skláda s tisíců takových kroků, bohužel.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 12:11
pokud tomu někdo věří, tak nechápe, jak funguje volatilita v investičním prostředí.
Zastropovat to šlo, dokud to nedali na burzu spekulantům...teď už nad tím nemá nikdo moc. Žije to vlastním životem. Je to volně obchodovatelná směnka.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.10.2025 12:11
Rozumné je nesmysly rušit a ne se snažit je udržovat při životě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.10.2025 12:40 Reaguje na Richard Vacek
1*
Zrušit současnou EU a s tím i všechny ty její nesmysle za posledních
20let, no !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 12:42 Reaguje na smějící se bestie
k tomu závěru nakonec dospěje hodně jedinců...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Už dospělo. Bohužel, jedeme z kopce, držte si klobouky.
Odpovědět
pk

pepa knotek

15.10.2025 12:58
PwC se nás snaží krmit těšínskými jablíčky, v současné době je cena emisní povolenky již na úrovni 80 €, což je od 45 € dost daleko. Spekulanti, kteří trh s nimi ovládají nepochybně po poklesu toužit nebudou. Zmíněná česká iniciativa je v EP neprosaditelná, ETS2 je třeba zcela odmítnout.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 14:19 Reaguje na pepa knotek
Fialova vláda ten zákon napsala ale lekli se a nakonec to neschválili...nechali to na jiných. Některé státy to již přijali. Revoltovat proti systému ETS by byla lepší variantou.
Tady je ale zcela flagrantní jiná věc. Některé firmy dekarbonizovali své provozy z uhlí na plyn a stejně budou platit.
Koncový zákazník, který tuhle šílenost nakonec zaplatí se stává produktem ekonomické katastrofy. Protože o snižování CO2 nejde ale o zničení ekonomiky a zlikvidování pracovních míst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
"Zavedení ETS2 je žádoucí". Vláda ANO, červenec 2021.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:20
Emisní povolenka obchodovatelná na burze je skutečně nesmysl. Měla být zavedena ekologická daň, jenže na to EU nemá mandát členským zemím vnucovat.
Zdražení dopravy není vůbec žádný problém, bo benzín je levnější než v roce 2014 a příjmy stouply od té doby o 40%. Takže by měl dnes stát asi 60 kč/litr.
A teplo asi 30% domácností bere z tepláren, které už povolenky dávno platí, čili nic. Další skupina domkářů topí dřevem, peletkami, tepelným čerpadlem atd., takže ten plyn se většině obyvatel týkat nebude.

Každopádně je to celé jen předvolební humbuk, na který skočila většina společnosti, přitomje to velmi lehce řešitelné. Stačilo by snížit spotřební daň na plyn i benzín, ta povolenka je stejně příjem státu.
Odpovědět

Radek Čuda

15.10.2025 14:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Super, daně by byly fajn, ale ty neprosadíme. Takže místo toho zavedeme povolenky, které jsou sice zhovadilost, ale prosadit je zvládnem.

Politika EK/EU ve dvou větách.

Jinak zavedení těch povolenek bude nepochybně představovat nikoli bezvýznamný inflační tlak v ekonomice, a to se všemi důsledky které to má. Jinak k těm vašim spekulacím ... jsem vám k tomu tuhle postnul jeden článek uveřejněný na webu ČNB a ... a koukám, že zase nic.

Jak ten tlak bude velký bude záležet samozřejmě na tom, jak ta celá pakárna dopadne, a to dnes myslím netuší vůbec nikdo ... ani na Všemohoucího bych tentokrát nesázel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:47 Reaguje na Radek Čuda
Dopadne to tak, že Bába to zavede velmi potichu a bude ticho po pěšině, nevšimne si toho prakticky nikdo.

Inflační tlak bude nějaký, ale cena benzínu je silně protiinflační, takže klídek. A povolenka rozhodně benál nezdraží o 20 kč na litr, jak by odpovídalo inflaci.
Odpovědět

Radek Čuda

15.10.2025 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to si počkám a uvidím ... jak to dopadne. Na nějaké věštění si moc nepotrpím.

Zrovna u PHM ty dopady budou asi spíše menší, ale opět ... to se uvidí. Hlavně třeba mně je to šumák, já jezdím valné části MHD, bo mám jen jedny nervy, ale bohužel v zejména v těch chudších regionech stojí VHD za vyliž a ti lidé jsou na auto odkázaní a ty dopady mohou být citelné. Takže ti, co jsou nejchudší to odserou nejvíc.

Aneb klasický příklad toho, že tyhle pakárny vymýšlí převážně velmi dobře situovaní obyvatelé měst, kteří když na nich přímo nevydělají, tak se jich nijak moc nedotknou, zatímco lidé mimo městské aglomerace se z nich podělají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:02 Reaguje na Radek Čuda
A dopady zdražení krmiva z Agrofertu o 40% nebylo pro lidi citelné? Většina dá za jídlo x násobně více, než za benzín.
A polovina lidí bydlí v domcích a můžou si pořídit elkáru a nabíjet si ji z fve.
Odpovědět

Radek Čuda

16.10.2025 14:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jsem vám několikrát vyvrátil, tedy odzdrojoval ty vaše nesmysly o tom, jak Velkouzenář má hrsti celá náš potravinářský průmysl.
Ale je to marný, je to marný, je to marný.

Polovina si tu elkáru jistě pořídí ... jen co si ji pořídíte vy. Vy máte v té hlavě fakt vymeteno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 16:07 Reaguje na Radek Čuda
To jsou prostě jen kecy, velkouzenář byl OSM LET!!!! ve vládě i premiérem a vytvořil si celou velmi silnou lobbistickou skupinu (možná i mafii), která má obsazená veškeré potřebné posty ve státní správě. Takže přímo rozhoduje o ceně potravin. Fialova vláda slíbila odbabišování státní správy, ale neudělala nic, takže dnes je bába na koni a už točí dotační kolotoč v desítkách miliard, prostě normálka, tohle čecháčkové chtějí.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako že státní správa rozhoduje o tom, za kolik koupím v Lidlu/Kaufu/Bille/Penny/Albertu kus žvance?

Já chápu, že stařecká demence je sfiňa a že se mentálně vracíte do dětství, ale zkuste s tím bojovat, jo?

Protože takovéhle kraviny ... to je i vás síla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:20 Reaguje na Radek Čuda
Pokud je státní správa vlastněna agrobaronem, bude o cenách potravin když ne rozhodovat, ale bude je aspoň silně ovlivňovat. To je přece cílem mafie, balíkovat se a to bába předvádí přece dokonale.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-babis-si-za-rok-polepsil-o-62-miliard-40445635
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:23 Reaguje na Radek Čuda
Mám vám poslat sérií článků o tom, jak stoupl zisk Agrofertu na dvojnásobek v roce 23, když rázově zdražili lidem potraviny? Obchodňákům je to fuk, o to samé to zdraží lidem a vyjde jim i vyšší marže.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.10.2025 15:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, tvrdit, že na zavedení ekologické daně nemá EU mandát, dokáže jen neskutečný blboun.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 16:59 Reaguje na Jaroslav Studnička
Lžete a urážíte jak dycky:
"EU může v oblasti daní koordinovat, harmonizovat nebo podporovat, ale nemůže jednostranně nařídit zavedení konkrétní daně (např. ekologické daně)." AI
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.10.2025 17:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlupáku Hanzle, ekologická daň v EU dávno funguje na základě Směrnice Rady 2003/96/ES. Členské státy to museli na základě této směrnice implementovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:36 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003 skutečně stanovuje RÁMEC pro zdanění energetických produktů a elektřiny v Evropské unii."
prostě jak dycky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.10.2025 19:47 Reaguje na Pavel Hanzl
S nutnou implementací členských států. Tedy opak toho, co jste tu tvrdil.

Tedy jako vždycky tu předvádíte svou hloupost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já bych si vás chtěl implementovat do obrázku nad počítačem, to by se mi lépe psalo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2025 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
To si proberte se svým psychiatrem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2025 14:27
to Jaroslav Řezáč 15.10.2025 12:42
Když k tomu přičtete další negativa spojená s EU, tak se tomu nárůstu podporovatelů odchodu z EU nebo jejího zničení nelze divit.
Poslední, co se provalilo snad včera, předevčírem, je to, že EU hodlá masově nahánět naše děti na kastrační kliniky.
Jistěže to můžeme dát do souvislosti i s blekotáním ekologů, že je lidí moc a je nutno jejich počet snížit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 14:49 Reaguje na Jan Šimůnek
problém přeci není odchod z EU problém je odejít kam?
Podle mě minimální území, které by mělo odejít z EU je V4 ale asi by to mohlo být i více. Vše je otázka času a jednání. Morální nárok EU nám předepisovat takové věci bude u konce, až si to lidi uvědomí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Problém odejít z EU je zcela fatální, ekonomové odhadují propad HDP o -30% - -40%, což je pro nás Konečná, Stačilo!
A žádná V4 odcházet nebude, takoví tutani jsou jen u nás.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 18:03 Reaguje na Pavel Hanzl
i to vystoupení je nějaký proces... osobně si myslím, že to může jít nějakým vyhlášením Ekonomické a bezpečnostní vazby nějak jsou jen se prohloubí... jsme v rámci střední Evropy sdíleli se 400 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A co chcete preboga sdílet s propadlým orbánistánem a totálně propadlým ficostánem? Maximálně tak bídu!
Já bych radší sdílel bohatství s Rakouskem, Dánskem, Finskem a Belgií, jako je tomu doposud.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 20:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Skandinávie, tvoří přirozenou oblast.

S Belgií nemáme nic společného...mimo to, že tam politici jezdí na zájezdy na převýchovu progresivních hesel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 09:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
My máme s těmito zeměmi hodně společného, jsme menší státy v EU a dokážeme aktivně hájit své zájmy, pokud ale máme na min. zahraniční Lipavského. Velmi s nimi kšeftujeme, jsme ve stejných frakcích a máme taky společné velké, nadnárodní firmy. A tohle nám dělá nejvyšší životní úroveň z celého ostbloku, jsme asi na průměru EU, ale jdeme hezky nahoru.
Maďarsko je skoro na dně (i pod Rumunskem) a Slovensko je úplné dno EU.
A s nimi se máme pasovat? PREBOGA PROČ?
Odpovědět
sv

s v

16.10.2025 21:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Rusácké podržtašky s nulovým ekonomickým výtlakem, které co nevidět budou žrát trávu jako orbánistán a slovensko ovládané mafií ať si klidně táhnou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Vám už jeblo do kule zcela totálně, to je už fakt na psychiatra.
Odpovědět

Radek Čuda

15.10.2025 14:28
" ... vysokopříjmových domácností, které mají nejvyšší výdaje na vytápění uhlím ... "

Tedy vysokopříjmových domácností, která topí uhlen bude fakt hodně.

Jinak jsem tedy hodně zvědav na to, jak celá tahle taškařice dopadne, bo na jednu stranu se řada vlád hlavně chudších zemí bojí, že je po zavedení povolenek lidi vynesou v zubech (skoro doslova), na druhou stranu, čím víc bude z povolenek chechtáků, tím víc se bude rozdělovat a to politici hrozně. Páchat vyšší dobro za cizí prachy, kdo by odolal.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2025 15:27
Jaroslav Řezáč 15.10.2025 14:49
Souhlas s vámi, že koordinovaný odchod V4 by byl "značka ideál". Pokud by se připojily ještě další státy, byla by šance na konstrukci něčeho +- odpovídajícího podunajskému soustátí, které by tu bylo dosud (a úspěšné), pokud by Franta Pepa nepodlehl německým nacionalistům, čímž v podstatě donutil neněmecké národy, aby R-U rozbily.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 20:36 Reaguje na Jan Šimůnek
bylo by to zajímavé...
Odpovědět
sv

s v

17.10.2025 08:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Odchod sosačů dotací typu orbán, fico a bureš je asi stejně realistický jako nobelovka pro trumpetu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.10.2025 15:34
Pryč z EU, zrušit senát a nechat všechno zase čecháčkům.
Těm, kteří dopustili protektorát Čechy a Morava, ničení země 1948, vpád cizích vojsk 1968 a stbáckou revoluci řízenou prognostickým úřadem v r. 1989.
To raději špatnou EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:07 Reaguje na Michal Uhrovič
Jistě, čecháčci si zvolí do vedení státu dva trestně stíhané ...... (nepublikovatelné), za ministra zahraničí nacistu a min. život. prostředí ropáka. A to bude bez EU přímo Paroubkův RAJ na zemi.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 20:43 Reaguje na Michal Uhrovič
jedna z nejhorších smrtí je na připodělanost. Buďme sebevědomí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 09:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Když vidím, co si Národ Český, Národ Masarykův, zvolil ve svobodných volbách do vedení státu, hanba mě fackuje a o žádném cha cha "sedvědomí" nemůže být řeč.
Odpovědět

Radek Čuda

16.10.2025 14:36 Reaguje na Pavel Hanzl
A že jste za to nevzal a Péťovi v těch volbách nepíchnul a třeba taky nekandidoval???

Nemusel prohrát s Alčou:-).
Odpovědět
sv

s v

16.10.2025 21:53 Reaguje na Radek Čuda
Helemese čůďa se zabouchnul do šilerky.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 13:51 Reaguje na s v
Soudruhu, zklamu tě, "čůďa" tušil jak to dopadne , se škodolibým pocitem to hodil Zdendovi a teď je úplně v klidu a baví se. Na rozdíl od tebe, kterému uplavalo mejdlo;-)))

Ale abych ti soudruhu trochu ulehčil a ty se necítil jako ještě větší lůzr než jsi, tak se přiznám, že Svárovská a ta mladá Gruzínka v PS místo Vislouse/Dušky/Nislerové mi úplně radost neudělaly.

Ale taky se s tím nějak vyrovnám, tak si vezmi příklad, nevěš hlavu, obrozená ODS tě bude potřebovat:-)!!!
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2025 17:09
to Jiří Svoboda 15.10.2025 16:21
Jednak pokles zemského albeda, a to jak atmosféry, tak i povrchu planety, tak i zvýšení aktivity Slunce. To první možná budeme s to zčásti ovlivnit, pokud ovšem nebudeme vyhazovat prostředky na bezcenné nesmysly typu Green Deal, to druhé ovlivnit nelze (nicméně takových výkyvů sluneční aktivity bylo v minulosti mnoho a všechny planeta i biosféra přežily).
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 19:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Děláš ze sebe akorát debila. Nikdy ti ty tvé kecy nežere. :-)
Odpovědět
su

15.10.2025 20:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Jiiistě...před 252 miliony let taky došlo ke změně klimatu a vyhynulo přes 90 % všeho živého a biosféra to přežila ...ale ne každý by to chtěl zažít...ale kdyby to šlo, tak Tobě...Tobě to rád dopřeju Šimůnku, strašně rád )))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 09:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Žádná zvýšená aktivita Slunce se dnes nekoná, ani tohle nevíte? A proč se snižuje albedo, to taky na?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.10.2025 10:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokles zemského albeda není primární příčínou oteplení nýbrž zesilovací faktor nějakého primárního důvodu oteplování. A jak se ta aktivita Slunce a tím i vyzařovaná energie za poslední půlstoletí zvýšila? To jistě rád nějak solidně doložíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 16:10 Reaguje na Jiří Svoboda
Nedoloží, nebojte. nelze, bo je to cypovina.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2025 17:12
to Michal Uhrovič 15.10.2025 15:34
Myslíte tu EU, v níž jsou (vyjma Velké Británie) všichni signatáři Mnichovské dohody? Je mi líto: Pryč z ní, dokud to jen trochu jde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:25 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
su

15.10.2025 19:00 Reaguje na Jan Šimůnek
1. Šimůnku odejdi z EU, jen do toho. Tvoje děti i vnuci tě za to budou milovat (možná žádný nemáš, pak by to bylo štěstí pro svět). Protože se opět zavřou hranice, budou kontroly, víza, zapomeň na shengen. Určitě jim uděláš radost když nebudou moci volně cestovat po Evropě, pokud budou chtít studovat a vyjíždět do zahraničí do jiných škol, tak žádný Erasmus dědečku, zapomeň, že jim to někdo bude hradit. Prostě budou přikovaní k české rodné hroudě, žádné výhody, všechno si budou pěkně platit sami dědečku...a mladí rádi cestují....jistě tě za to budou milovat a chodit ti *hcat na hrob )).
2. předlož studii která prokazuje, že sluneční aktivita aktuálně ovlivňuje klima na Zemi, dědku. Tak hybaj a do toho!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:44 Reaguje na
A to je ten dost optimistický scénář.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.10.2025 19:54 Reaguje na
Až Evropa nebude mít energii, ale blackouty, až nebude mít výrobu, až spadne na dno HDP, tak zapomeň na erasmus, na shengen, na plékaře, na důchod, na životní úroveň.
Jak říkala ta smrtka. Přijde jinej, novej sekáč a ten se nezakecá.
Odpovědět
su

15.10.2025 20:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Až toto přijde tak dejte vědět, rád se přijdu podívat. Apropos, vy si myslíte, že bez EU tohle všechno mít Česko bude? Nebuďte naivní! jestli jste chudák, tak budete chudák pořád i s Babišem a zastupujícím říšským protektorem Turkem.
Odpovědět
su

15.10.2025 20:07 Reaguje na
Můžeme si napsat za 4 roky - můžete mi poreferovat jak jste zbohatnul a jak se máte dobře :):). Ale jestli jste lenošný a nefachčenko tak vám nepomůže ani fuuurer Turek ani Babiš....nepamatuju se, že by za poslední vlády Babiše se lidé měli nějak líp než teď )))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 08:57 Reaguje na
Měli se sice asi stejně, ale Bába rozpoutal tak děsivou inflaci, že následně výrazně zchudli. Mě přidali vezmi hezky na důchodu, ale v zápětí mi to inflace sežrala. Mám levnější jen benzín, což mě ale nevytrhne.
Odpovědět
sv

s v

15.10.2025 21:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
A zřejmě proto jsi volil podepisovače green dealu a rušiče důchodové reformy bureše ... protože se těšíš na blackouty a nulový důchod.
Odpovědět
sv

s v

15.10.2025 21:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
A zřejmě proto jsi volil podepisovače green dealu a rušiče důchodové reformy bureše ... protože se těšíš na blackouty a nulový důchod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 08:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co to preboga melete? Evropa buduje mohutné kapacity v OZE (už dělají asi polovinu spotřeby), přebudovává rozvodné sítě, rozjíždí budování jádra atd. atd.!! Tím si zabazpečuje energetickou nezávislost, už šetří desítky miliard na nákupu fosilních paliv od ne zcela spolehlivých států.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 13:53 Reaguje na Pavel Hanzl
To musí, bo to Uršula Donaldovi slíbila:-)))

https://oenergetice.cz/komoditni-trhy/evropa-je-na-ceste-k-dosazeni-rekordniho-dovozu-lng-z-usa-behem-letosni-zimy
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 20:47 Reaguje na
to co říkáte stejně je k prdu, protože spousty lidí na to cestování nebude mít peníze. Progresivisti žádnou demokracii nepotřebují. Můžete mít jakýkoliv názor, ale musí to být ten náš. Jinak jsme populisti a rusofilové, stejně jako kampaň Spolu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 09:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kdo jsou to progresivisti? Lidé, kteří chtějí rozvoj hi-technologií, čisté ŽP a tím i ekonomický rozvoj, demokracii a svobodu pro občana a bazpečí proti agresivnímu Rusku?
Pokud to tak myslíte, jsem i já progresivista a opačné názory (že se máme stát ruskou gubernií) považuji za zradu a ta se vždy trestá.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 13:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Progresivisti jsou ti, co buzerují všechny ostatní ve jménu nějakého svého vyššího dobra a je jim u prdele, co si o tom ti ostatní myslí.

Taková nová odrůda bolševiků ... to znáte že jo:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 14:47
To si asi pletete pojmy. Progresivní názor je moderní, rozvíjející se, postupující vpřed, k čistému životu i přírodě, k prosperitě a svobodě. To co melete, je znak dezolátů. I soud označil třeba SPD za extrémisty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 14:45 Reaguje na Radek Čuda
Jaké "vyšší dobro" máte na mysli a kdo vám ho vnucuje?
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 19:14 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 07:02
Zastropovaná emisní povolenka v částce 200Kč/ měsíc/domácnost, jak chtěla původní vláda, je naprosto správný kompromis, nepřijdeme o dotace, nikoho to vážně nepostihne, něco uděláme pro přírodu.
Odmítnutí takovéto povolenky, jak chce Babiš, je populistický nesmysl.
Důležité je, aby se cena v součtu všech položek skutečně nezvyšovala- chce to jediné: správné znění zákona: celkové výdaje na domácnost ve smyslu emisní povolenky nesmějí převýšit částku 200Kč!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 08:40 Reaguje na Honza Honza
Jistě, ty emisní povolenky jsou jen mediální bublina a proruská demagogie použitá na oblbování lidí v zájmu dezolátních stran, což se do velké části podařilo.
Pokud by chtěla být vláda superpopulistická, může o celou částku snížit spotřební daň a cena vyjde pro občana pořád stajná. Stejně je to příjem státu, čili nic.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 14:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete mi vysvětlit jak byste chtěl snižovat spotřebku u plynu a uhlí?

Ať se taky trochu pobavíme ...

BTW ... tady je vidět, co jste za matláka, bo přes daně by to kupodivu kompenzovat šlo, ale musel byste to vzít přes DPH.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:15 Reaguje na Radek Čuda
Spotřeba plynu a uhlí se snižuje různámi postupy. Zateplováním a úspornějšími technologiemi, přechodem na jiná paliva (biometan, biomasu, tepelná čerpadla, elektřinu (hlavně z větřáků), dřevo, akumulace zelené elektřiny (třeba do vodíku) atd.).
Hodně se toho už používá, většina je ale ještě ve vývoji. Pokud by u nás nevládli ropáci, máme šanci na pěkný technologický (a tím i ekonomický) pokrok.
Pozn: proč musíte vždycky urážet? Vy si tak nevěříte a cítíte se hlupy, že si tím honíte ego? Jako Studnička?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 09:21
Ono to není vůbec složité. Emisní povolenky jsou jen klacek na hlupy čecháčky a kdyby je skutečně nová vláda odmítla (což já rozhodně nečekám), přijde stát o příjem z nich a ještě zaplatíme dost silné pokuty. Čili win-win zcela naopak a lidé zchudnou. Samozřejmě se tím nabourá důvěryhodnost státu, což provází vždy ekonomický pokles, odliv kapitálu atd. atd. přesně to, co vidíme dnes na Slovensku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 09:24
to SU 15.10.2025 20:04
Bez EU bychom se mohli vrátit k uhlí, jehož máme na desítky let (a mezi tím postavit jádro bez zdržovaček a klacků pod nohy od bruselských škůdců), mohli bychom zlikvidovat fotovoltailku, která skoro nic nevyrobí, a to, co vyrobí, tak prakticky většinoiu v době, kdy je elektřiny dostatek až nadbytek, a to samé udělat i s větrníky.
Nemuseli bychom řešit E-benzíny, ničící motory aut a E-naftu, ničící jejich nádrže na palivo.
A mohli bychom vykopat progresivisty, ekologisty a podobný sajrajt, třeba do zbytku EU, aby si je tam užili.
Nikdo by nám nezakazoval krýt potřeby léků vlastní výrobou (a mnoho dalšího).
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 09:33 Reaguje na Jan Šimůnek
podívejte se do Číny: masivně podporuje Green Deal, staví FV, elektroauta, přitom neodchází od uhlí, je to špatná cesta?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 16:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Kam se preboga chcete vracet? Dnes máme pořád přes 30% elektřiny z uhlí!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 08:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Vaše představa mi připadá jak za Ceaucesca v Rumunsku. Ten razil teorii maximální soběstačnost a výsledkem byla největší bída z celé Evropy. My jsme otevřená ekonomika a 86% našeho vývozu jde do zemí EU, dovoz to samý. A kam chcete se preboga vracet? nejlépe se nám dařilo za Rakouska....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 13:25
Viz : https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/other/zelen%C3%A1-da%C5%88-eu-kter%C3%A1-m%C3%A1-bolet-nov%C3%A9-povolenky-ukazuj%C3%AD-%C5%BEe-nikdo-nev%C3%AD-co-s-jejich-cenou/ar-AA1OxRbY?ocid=msedgdhp&pc=EDGEESS&cvid=68f0d575dd394b24ad9834a90c6f7d92&ei=37
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 13:59
to su 15.10.2025 19:00
Cestovali jsme po světě, i mezi pádem totality a vstupem do shengenu. Takže žádná tragédie by se nekonala. Nehledě k tomu, že je teoreticky možné být v shengenu a nebýt v EU.
Erasmus je dosti problematická věc, protože v podstatě vytypovává nadané studenty k přelanaření do cizích zemí (a faktem je, že nám tím zmizí i peníze, které do nich byly investovány).
Tuto studii jsem už asi před měsícem odcitoval, jsou to výsledky dvacetiletých měření družice CERES. Aktivita je vyšší i podle klouzavých průměrů slunečních skvrn, i podle radioizotopových vyšetření (také jsem na ně odkazoval).

to Honza Honza 16.10.2025 09:33
Čína spouští každý týden jednu uhelnou elektrárnu. Moc dobře ví, že to, co uvádíte, je jen bezcenné šmé.

to Pavel Hanzl 16.10.2025 08:40
Emisní povolenky zdraží domácnosti o tisíce až desetitisíce ročně, podle toho, čím konkrétně topí a vaří, jak jezdí do práce apod. A ty vícenáklady budou každoročně růst (o desítky procent minimálně).
Občasné Zdroje Energie jsou jen vyhazování peněz. Za náklady na 1 GW elektřiny ve fotovoltaice nebo větrnících postavíte jaderné bloky o vyšším výkonu. A budou mít několikanásobnou životnost (pokud tento fakt promítnete do ceny jsou větrníky a slunečníky na mnohonásobku ceny jaderných bloků), pojedou vám kolem 80 % doby své existence (a většina odstávek bude dlouhodobě plánovaná, takže se na ně lze dlouhodobě dopředu připravit; zase, pokud toto zohledníte, posunete cenu OZE o další cca čtyřnásobek proti jádru), mohou paralelně dodávat teplárenské teplo (OZE jsou v tomto ohledu naprosto bezcenné) a moderní reaktory umějí zvýšit výkon v době potřeby a nejsou závislé na aktuální povětrnostní situaci (opět obrovská a finančně vyčíslitelná výhoda proti OZE).

to Jiří Svoboda16.10.2025 10:34 Příčiny poklesu albeda by potřebovaly nějakou solidní a věrohodnou studii. Tedy něco, co u IPCC neuvidíte (a v podstatě u nikoho, kdo bere peníze na blábolení o klimatu). O něco výš jsem připomenul panu s u, že jsem ten odkaz už kdysi dával.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.10.2025 10:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Já žádné peníze za blábolení o klimatu neberu a jen tu uvádím zcela logické vysvětlení, že při zvyšování teploty zemského povrchu z jakéhokoliv primárního důvodu ubývá ledovců a proto povrch tmavne. Jde tedy o sekundární (pozitivně zpětnovazební) jev. Pokud zamítnete primární vliv navyšováním CO2 na oteplování, nemáte jiný primární důvod a vaše tvrzení jsou zcela na vodě. A tento primární (skleníkový) vliv je také dobře laboratorně změřen i spočítán a nelze ho vypnout. I to jen tak šmahem zpochybníte? Tak do toho!

Pokud si toto sám v hlavě nesrovnáte, budete se tu dále ztrapňovat. Jinak jsou věci, ve kterých s vámi v zásadě souhlasím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy žijete v chimérách trvale a dost hluboko. Kde teda máte ty jaderné bloky, proč se ve velkém nestaví a proč svět jede nejvíce do fve? Právě to je nejrychleji rostoucí segment energetiky, to jsou všichni lidi na světě blbí a vy jste letadlo, že?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 17:10
to Pavel Hanzl 16.10.2025 16:12
Elektřiny z uhlí máme kolem 40 %. Klidně bychom mohli jít na mix uhlí - jádro - voda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 08:47 Reaguje na Jan Šimůnek
To jsme měli přece od komára až doposud, OZE máme snad nejméně z celé EU, taky proto je u nás el. tak drahá.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist