https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/asociace-vodni-turistiky-obvinila-vodni-elektrarnu-lisny-z-ohrozeni-jizery
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Asociace vodní turistiky obvinila vodní elektrárnu Líšný z ohrožení Jizery

14.5.2026 10:39 | ŽELEZNÝ BROD (ČTK)
Jez Líšný za průtoku 17 kubíků v Jizeře.
Jez Líšný za průtoku 17 kubíků v Jizeře.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Asociace vodní turistiky a sportu
Asociace vodní turistiky a sportu (AVTS) obvinila provozovatele malé vodní elektrárny (MVE) na řece Jizeře v Líšném na Jablonecku, že odebírají vodu bez platného povolení a schváleného manipulačního řádu. Majitele elektrárny se ČTK nepodařilo sehnat. Podle vedoucího odboru životního prostředí v Železném Brodě Martina Hořeního není za nedostatkem vody v Jizeře elektrárna, ale sucho.
 
Předseda AVTS Petr Ptáček uvedl, že v téměř dvoukilometrovém úseku pod jezem zůstává koryto Jizery prakticky vyschlé, což ohrožuje chráněné druhy ryb a znemožňuje rekreační využití řeky.

Asociace obvinila úřady z nečinnosti, což vodoprávní úřad v Železném Brodě odmítl. Podle Hořeního byl největší problém aktuální nedostatek vody v Jizeře a šířka jejího koryta. Voda je tak jen v jeho části. "Nahoře prostě není sníh, tak tady není voda," řekl ČTK Hoření. Elektrárna podle něj změnila majitele a úřad s novým majitelem jedná o podmínkách provozu a opatřeních k odstranění závad.

"Asociace vodní turistiky se opakovaně obrací s upozorněním na nepovolené nakládání s vodami na jezu malé vodní elektrárny Líšný na Krajský úřad Libereckého kraje, na Městský úřad Železný Brod, i na správní soud Krajský soud v Ústí nad Labem. Žalobu na ochranu proti nečinnosti Krajského úřadu Libereckého kraje soud usnesením 1. dubna 2026 odmítl," uvedla na dotaz ČTK mluvčí krajského úřadu Andrea Fulková.

Jizera patří mezi nejčistší řeky v České republice, žije v ní mnoho chráněných druhů, mezi nimi i ohrožená rybka vranka obecná nebo střevle potoční, kvůli jejich ochraně platí na řece přísná pravidla nejen pro vodní elektrárny, ale také třeba při stavbách. AVTS varovala, že současný stav vede k devastaci říčních ekosystémů a žádá okamžitý zásah do podle ní nezákonného provozu elektrárny v Líšném.

Podle předsedy Cechu provozovatelů Malých vodních elektráren Vladimíra Zachovala není spor mezi elektrárnou a AVTS ojedinělý. "Vždy byla nejúspěšnější metodou spoluužívání dohoda. Poslední dobou jsme však došli k závěru, že vedení AVTS se vydalo cestou totální konfrontace," uvedl. Pod záštitou ochrany života v řekách se podle něj asociace snaží o likvidaci MVE, hlásí se prakticky do všech správních řízení provázejících jejich provoz a postupují šikanózním způsobem, uvedl v otevřeném dopise asociaci na webu cechu.

Hladina Jizery v Železném Brodě je podle údajů z měřicí stanice na 108 centimetrech a průtok pod pěti metry krychlovými za sekundu. Loni touto dobou byl průtok o dva metry krychlové vyšší. Kvůli nedostatku vody nelze podle AVTS Jizeru v Líšném využít ani k plavbám. "Dřív se u MVE Líšný využíval pro splouvání náhon, kde se dala elektrárna obnést. Nový majitel tam ale umístil ceduli se zákazem vstupu," uvedl Ptáček.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 12:12
5 kubiku/sec nerni az tak malo. Je to rekordne malo na kvetnove pomery ale v lete a na podzim v minulych dvou desetiletich klesal prutok Jizery
treba jen na 3kubiky po dobu mnoha tydnu az mesicu. Nova elektrarna pod Brodem respektuje dana omezeni a tak v minulych letech treba i dve mesice
nebyla vubec v provozu. Elektrarna na Riegrove stezce po dlouha dersetileti
nechavala Jizeru suchou ale uz asi 20 tam taky dodrzuji omezeni a vetsina vody Jizery za suche tece pruvodnim korytem. Zmineny usek pod jezem na Splzove denne vidi desetitisive motoristu na glavni silnici c.!0 a mohlu sami opticky porovnat prutoky Jizery pod dvema zminemymi elektrarnami
(na Splzove a pod Brodem) ... Ono je to ale ocividne vsem, s vyjimkou majitele elektrarny a vodaku, uplne jedno
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 12:15 Reaguje na Miloš Zahradník
Aniz bych si to romantizoval - jde o konflikt majitele elektrany a
spolecnosti, ktera provozuje splouvani Jizery v techto koncinach. Netreba ale dodavat, ze v tomto sporu jsem - jako mistni rodak, ktery tu reku zna docela dobre uz od pramene - plne na strane toho"vodackeho cirkusu" - proti "zelenemu" "ekologickemu" niceni nasich rek
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:47 Reaguje na Miloš Zahradník
"Ono je to ale ocividne vsem, s vyjimkou majitele elektrarny a vodaku, uplne jedno" ... jedno to nebude těm potvorám, které se v té řece snaží přežít.

A na těch by mělo záležet nejvíc.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 12:28
Zajímavé. Vodní túristé, museli překonat úsek snad dvou kilometrů pěšky, protože majitel vodní elektrárny, vodu v řece využil k výrobě proudu a na splouvání jí moc nezbylo. Taková drzost! Oni si přece koupili a půjčili si lodě, zaplatili si, a nějaký trouba, jim bude kazit zábavu a ještě na tom vydělávat? To se mu nebude trpět! Nejlépe, navlíkneme to na ochranu mihulí, vranek, střevlí, nebo perlorodek. Ekologie je zaklínadlo, kterého se všichni bojí. A, úřade, konej! Úřade, nemáš výsledky, nebo snad v náš prospěch nekonáš? Soude, tak teď konej ty!
O nás, vodní túristy, přeci vůbec nejde, my jen chráníme chráněné druhy vodních živočichů...
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:45 Reaguje na Tonda Selektoda
Pokud to není sjízdné ... to samo o sobě zase není taková trága ... tak je to docela průser pro celý říční ekosystém, protože nejrůznější vodní žoužel má smůlu taky.

A zrovna ty MVE, resp. jejich provozovatelé jsou ti, kteří se tím ekoblbnutím zaklínají nejvíc ... bo bez toho by nemohli čerpat nejrůznější dotace a bez nich by na těch MVE prodělali i kalhoty.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 14:06 Reaguje na Radek Čuda
Bohužel, devastace řeky nízkým až nulpvým průtokem vadí lodičkářům, ale ČIŽPO, AOPK, Okresním úřadům... a zejména nevládkám zaklínajícími se ekolokofogií ne.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 14:17 Reaguje na Radek Čuda
Vzhledem k tomu, že se podle popisu jedná o dlouhodobý stav a ti chránění vodní živočichové tam i za těchto podmínek pořád žijí, asi jim to omezení průtoku vody pod elektrárnou, až tak moc nevadí. Na rozdíl od vodáků, které obtěžuje omezení splavnosti, to proto možná nevadí úřadu, ani inspekčním orgánům.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 14:43 Reaguje na Tonda Selektoda
Vidite to - jak to rict - hodne selektivne. Na jedne strane dnesni novy majitel tech 2 km reky a jeho nanejvys bohuliba ekologicka aktivita - vydelavat na prevedeni te reky do nahonu a k vyrobe elektriny - a na druhe strane mrenky, vranky a strevlata. Nikdo dalsi? Ano, tem malym rybickam to vyschle koryto (ono samozrejme nikdy neni uplne vyschle uz kvuli tem dvema potokum, co se do Jizery u Splzova zprava vlevaji) k jejich rejdeni staci. Pstruhum a lipanum ale uz napriklad ne. A pak jeste nejaky clovek, mistni nebo navstevnik... Nebo dokonce takovy, ktery by si treba tu reku chtel sjet na lodi a nesdili nadseni "ekologu" nad tim, jak voda ktera by jinak zbuhdarma tekla tim recistem muze pohodlne vydelavat - za pomoci dotasci - penize. Ten nahon, jez ve Splzove ale i tovarna v Lisnem jsou z druhe poloviny 19. stoleti a tenkrat ta sklarska resp. textilni vyroba vyrabena za pomoci vodni sily - na elektrarnu byly ty vodni stroje premeneny uz nekdy pred 125 lety a teleso jezu a jeho okoli vypada dnes stejne - resp. zchatraleji nez pred 60 lety za bolsevika (znam to, chodil jsem se tam koupat... :) prinasela zivobyti stovkam mistnich obyvatel. Dnes to prinasi uzitek resp. zisk komu? Pomijim, ze na brezich reky z obou stran jsou nejake cedule oznacujici CHKO ci nejaky jiny stupen "ochrany"
jedinecne a ohrozene prirody naseho nejstarsiho ..." nechce se mi ty prazdne kecy, ktere neustale v souvislosti s timhle "rajem" cteme opakovat...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 17:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano, věřím Vám. Akorát je s podivem, že obdobný článek, vztahující se ke stejnému místu na vodním toku, byl na Ekolistu publikován již na prvního máje. Zatím to vypadá, že tento problém zajímá jen ty vodáky, kteří patrně utrpěli hrozné příkoří, protože museli sesednout a své lodě si přenést níže po proudu. Nikoliv místní lidi, inspekci, eko-spolky, rybáře, nebo snad i obecní úřad. Z toho mi vyplynulo, že to asi „není tak horké“.
Nicméně, z doby, kdy jsem zodpovídal za provoz čerpací stanice vody na vodním díle (přehradě), pro zásobování průmyslového podniku vodou vím, že již za éry bájného reálného socialismu, se provoz VD řídil tzv. manipulačním řádem, schváleným vodoprávním úřadem. V něm byl jasně stanoven i minimální přípustný průtok toku pod VD. Tedy věřím, že i v současné době, je využívání vody vodního toku k výrobě elektřiny, podmíněn obdobným dokumentem, schváleným vodoprávním úřadem.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 18:21 Reaguje na Tonda Selektoda
Ještě doplním, že krom vodoprávního úřadu, k podmínkám užití vody vodního toku, má co říci také jeho správce. Kdysi bývalo správcem tzv. „Povodí“ (např. Povodí Labe, s.p.).
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 21:58 Reaguje na Tonda Selektoda
Tenhle problem pro vodaky je tam jiz desitky let. Tahat 2 km lod neprostupnym lesem se skalami neni nic prijemneho, dala by se tedy alternativne vytahnout lod na tu silnici 1. tridy co vede kolem reky. Ted je tam nova cyklostezka kolem vody cili lod mohou tahat i riksove. Ja tam na lodi nebyl uz desitky let ale tim nahonem se driv dalo jezdit a prenos kolem jezu a pote kolem elektrarny v Lisnem byl pomerne snadny - proc to nejde ted? Masove splouvani Jizery kolem Male Skaly je jevem poslednich nejvyse 20 let, predtim Jizeru vyhledavali jen dobri vodaci na jare a pro ty je usek pod Brodem prilis trivialni. Ja jsem tam mistni a mivam s sebou fotoaparat cili treba tu stavbu cyklostezky nad inkriminovanym jezem jsem zdokumentoval asi tisicem snimku - kdo se chce mrknout tak je to tady https://photos.app.goo.gl/MEgShW98CtER33u36 Userk, o kterem se opakovane pise v ekolistu jsem zatim nedokumentoval ale muzu to ucinit :) Mrenkam a pulcum (tak jsme jako deti rikali vrankam) kterych bylo v tehda polovyschlem toku pod brodskym jezem tisice se ocividne lepe darilo v tech davnych dobach, kdy cisticky na rece nebyly a dnes vesmes jiz 20 a vic let zrusene tovarny barvily treba Kamenici vzdy do te barvy, jaka byla zrovna ten den pouzivana pro barveni textilii v dane tovarne, lepe nez dnes. Cili netrpim zadnou eko-nostalgii, a chapu i napr. nenavist rybaru vuci premnozenym volavkam a k brzkemu premnozeni smerujicim vydram a v posledni dobe i bobrum. Me by se taky vic libila tekouci, nevyschla napul reka klidne i bez techto predatoru... Manipulacni rad - takovych caru papiru asi existuje hodne. Moderni snahy podporovane EU ohledne stavby napriklad rybich prechodu jsou mi taky ponekud smesne, zvlast na rece kde zcela nepruchodnych vodnich stupnu je treba deset za sebou v kratkem useku (napr. kolem Tanvaldu) a s velkou pompou se za velke penize EU postavi monumentalni rybi prechod na jednom z nich. Ale i v Brode na stavidlech (na popisovanem jezu v Lisnem natoz na elektrarne, kterou vodaci z rozhodnuti majitele nesmi prenaset samozrejme zadny rybi prechod neni a nebude) se obcas ze zvedavosti mrknu, zda tam nekdy nejakou rybu na novem rybim prechodu treba neuvidim. Treba tam i jsou ale zatim jsem nikdy zadnou nevidel. Ono taky tech ryb je tam podstatne min nez bejvavalo, a misto pstruhu a lipanu tlousti, prestoze voda je dnes opticky cistsi. Zrejme ty volavky a vydry je - ty ryby - staci vyzrat
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.5.2026 22:25 Reaguje na Miloš Zahradník
Jinak ale ta nova cyklostezka z Lisneho d Brodu stoji za navstevu, je to tam docela impozantni ukazka sestibokych sloupku mistniho kozakovskeho cedice https://photos.app.goo.gl/ef3wpJ5qVVcpggmg8
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 16:19 Reaguje na Tonda Selektoda
Vždy žijí nějaké breberky i ve vyschlém korytě. Ale čím sušší, tím měně. A jinak plytí co píše zahradník. Obrovská ochrana hubou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.5.2026 16:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Víceméně souhlasím s požadavkem EU zprůtočnit většinu jezů a odstranit MVE. No a stabilitě sítě většibou nepomáhají.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

14.5.2026 21:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ony ty MVE jsou většinou osazeny třífázovými točivými stroji (synchronními nebo asynchronními generátory), které mají za chodu stabilní výkon a v závislosti od instalovaného výkonu generátoru, bývají vybaveny i pro dálkové dispečerské řízení. Nejsou to tedy zdroje závislé na slunci (svítí/nesvítí) a větru (fouká/nefouká). Jakou (ne)pomoc stabilitě elektrizační soustavě máte na mysli?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.5.2026 08:15 Reaguje na Tonda Selektoda
Většinou asynchronní a proto nemohou bez sítě jet v ostrově. Doba provozu je většinou trvale, -přebytek a stále jedeme.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.5.2026 08:17 Reaguje na Tonda Selektoda
To co píšete platí většinou pro větší elektrárny s akumulací za hrází přehrady.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 09:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vždyť jo. U příliš malých MVE, v řádech jednotek, nebo nižších desítek kW, se dispečerské řízení nevyplatí. Proto píšu o řízení, v závislosti na instalovaném výkonu. A co se týče provozu MVE, právě výhodou pro distribuční síť, je dlouhodobě trvalý a stabilní výkon, dodávaný z MVE do sítě. No a ty asynchronní generátory, sice při dodávce činného výkonu, ze sítě berou stabilní jalový výkon, ale ten lze jednoduše kompenzovat. Třeba sadou kondenzátorů, nebo buzením jiného synchronního generátoru na síti.
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 12:52
"Elektrárna podle něj změnila majitele a úřad s novým majitelem jedná o podmínkách provozu a opatřeních k odstranění závad."

Takže Hoření vlastně přiznává, že problémy tam byly a stále trvají. Málo vody je samozřejmě činí markatnější, ale že na to v Železňáku pěkně dlouho dlabali je evidentní.

A tohle je taky zlatý ... "odebírají vodu bez platného povolení a schváleného manipulačního řádu. Majitele elektrárny se ČTK nepodařilo sehnat. Podle vedoucího odboru životního prostředí v Železném Brodě Martina Hořeního není za nedostatkem vody v Jizeře elektrárna, ale sucho."

Jako proto, že je sucho ... což samozřejmě je ... je podle Hořeního vlastně jedno, zda má MVE to povolení a schválený manipulák;-))).
Český ouřad v akci;-).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

14.5.2026 17:01
Situace, kdy průtok reguluje ten, který je finančně motivován k tomu, aby odklonil co nejvíc přes elektrárnu, není optimální.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 07:16
Za stav na vodním toku zodpovídá jeho správce ("Povodí"), nikoliv majitel MVE. A majitel MVE nesmí pro sebe odklonit libovolné množství vody. Musí při odběru zajistit alespoň minimální (sanační) průtok vodním tokem pod místem odběru (třeba pod jezem), daný manipulačním řádem, nebo uvedený ve vydaném povolení k nakládání povrchovou vodou. Změna majitele MVE není důvodem k jeho nedodržování. Zatím v článku nebylo doloženo nedodržování sanačního průtoku pod místem odběru vody z řeky. Jen projev frustrace vodáků a jejich reakce na omezení splavnosti řeky, se kterým při jejím splouváním, patrně nepočítali. Stejně jako si ostatní pěší turisté, před výletem určí a prověří si trasu svého pochodu, je přece věcí i té skupiny vodáků, předem si prověřit stav na splouvaném úseku řeky...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.5.2026 08:43 Reaguje na Tonda Selektoda
Strucne receno, jde zde o stret dvou podnikatelskych projektu (MVE versus splouvani Jizery) za "dohledu" vodopravniho urady a prislusne uzemni administrativy. Jak vypada realita je dobre videt pohledem z okenka auta pri prujezdu tim usekem silnice 1. tridy. Zde je vysek z map.cz https://photos.app.goo.gl/McVKYvDJJhs2KGJc8 v tom uzkem koridory se musi vedle sebe vejit vlak, silnice 1. tridy, cyklostezka, vyschla reka a nahon do elektrarny. Jo a jeste jsou tam - jsou videt hlavne v tom vyschlem recisti - ty mrenky, vranky a strevlata. Pstruzi a lipani uz davno ne Jiz asi pulstoleti tam take stoji detsky - kdysi pionyrsky - tabor. Za mpu nepresnou zmionku o hranicich CHKO Cesky raj se omlouvam, tyhle cedule jsou jen na useku reky pobliz stareho zeleznicniho mostu pod Brodem. Jinak je to tam vsude Prirodni park Maloskalsko :)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 10:18 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano, z Vašich informací však vyplývá, že se jedná o mnohaletý stav. Prověření skutečného stavu na místě, posouzení zda je sanační průtok pod jezem dodržován, jakož i případné stanovení nápravného opatření, je však v kompetenci správce toku a vodoprávního úřadu. Nikoliv odboru životního prostředí obce, nebo dokonce soudu.
Odpovědět
TJ

TenFranta JeBorec

15.5.2026 12:29
Nejvíc zarážející na celé kauze není samotný spor o vodu, ale pasivita úřadů. Pokud existuje podezření, že pod jezem zůstává nedostatečný průtok a dochází k poškozování řeky, měl vodoprávní úřad v zájmu ochrany přírody, ryb i veřejnosti okamžitě stanovit alespoň dočasný minimální zůstatkový průtok do vyjasnění celé situace.

Místo rychlé ochrany řeky veřejnost sleduje měsíce administrativy, výzev a odkladů, zatímco Jizera nese následky. Právě takový přístup pak vyvolává nedůvěru lidí a pocit, že ochrana provozu MVE má větší prioritu než ochrana samotné řeky.

Jizera není soukromý náhon elektrárny. Je to živý tok, veřejný prostor a součást chráněné krajiny.

Argumentovat jen suchem je pohodlná výmluva. Když je vody málo, ochrana řeky má být ještě přísnější, ne naopak. Minimální zůstatkový průtok existuje právě proto, aby z řeky pod jezem nebylo téměř suché koryto ani v době sucha.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 14:22 Reaguje na TenFranta JeBorec
Třeba ty Vámi kritizované úřady i správce toku, za ta léta provozu MVE, místní situaci znají. Možná, zatím neshledali nedostatky, ani ohrožení chráněných vodních živočichů a tok je i za stávajícího stavu opravdu stále živý, jak uvádíte. Nedodržování stanoveného sanačního průtoku, zatím nebylo prokázáno.
Argumentace veřejným prostorem je chybná, neboť provozem MVE, k řece není omezen přístup. Provozovatel MVE, ani úřad, nejsou povinni zajistit dostatek vody v profilu řeky, právě pro potřeby občas plujících lodí.
Vzhledem k tomu, že se jedná o letitý problém, vodákům nic nebrání splouvání toku zahájit v době vyššího průtoku, startovat níže po proudu, nebo od splouvání řeky upustit pro nevhodné plavební podmínky.
Odpovědět
TJ

TenFranta JeBorec

15.5.2026 14:30 Reaguje na Tonda Selektoda
Nikdo netvrdí, že musí být zajištěny ideální podmínky pro vodáky za každého počasí. Pointa je jinde — minimální zůstatkový průtok existuje kvůli ochraně samotné řeky a života v ní, zvlášť během sucha. Argument ‚tok je stále živý‘ ještě automaticky neznamená, že je stav v pořádku nebo že průtok odpovídá dnešním požadavkům ochrany přírody.

A pokud jde o veřejný zájem, řeka není jen technický kanál pro výrobu elektřiny. Má ekologickou, krajinářskou i rekreační funkci, kterou mají úřady chránit stejně jako energetické využití.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.5.2026 14:45 Reaguje na TenFranta JeBorec
A bylo snad již prokázáno nedodržování stanoveného sanačního průtoku vody pod místem odběru vody pro MVE, který zavinila ta MVE? To je to nejdůležitější! Zatím to opravdu vypadá jen na boj dvou skupin, které ta řeka ve skutečnosti živí: vodní elektrárny, versus vodní turistika...
Odpovědět
TJ

TenFranta JeBorec

15.5.2026 15:12 Reaguje na Tonda Selektoda
Právě v tom podle mě spočívá podstata problému. Z informací, které jsem získal od vodoprávního úřadu podle zákona 106, jsem pochopil, že minimální zůstatkové průtoky pro tento úsek nejsou jednoznačně stanovené. Pak je ale zvláštní argumentovat tím, že ‚nebylo prokázáno jejich nedodržování‘ — těžko lze posuzovat dodržování něčeho, co není jasně určeno.

Otázka tedy podle mě nestojí jen tak, zda MVE něco porušuje, ale hlavně proč po tolika letech nejsou podmínky jasně nastavené a proč úřady situaci aktivně neřešily dříve.

A redukovat celý problém jen na spor vodáků s elektrárnou je dost zjednodušující. Řeka přece nemá sloužit pouze výrobě elektřiny nebo jedné zájmové skupině. Má i ekologickou, krajinářskou a rekreační hodnotu, kterou mají úřady chránit.

Zajímavé také je, že v médiích prakticky nezaznívá výraznější tlak ze strany rybářů, přestože jde o úsek, který se jich přímo týká. Naopak si člověk vybaví spíš televizní reportáže o tom, jak údajně vodáci ‚ničí řeku‘. V kontextu dnešní debaty o množství vody v korytě to působí poněkud úsměvně.
Odpovědět

Radek Čuda

15.5.2026 16:02 Reaguje na TenFranta JeBorec
"Otázka tedy podle mě nestojí jen tak, zda MVE něco porušuje, ale hlavně proč po tolika letech nejsou podmínky jasně nastavené a proč úřady situaci aktivně neřešily dříve."

Já mám takový matný pocit, že tohle je dědictví dob dávno minulých, kdy to nebylo nutné/povinné a teď se do toho "stát" bojí celkem sáhnout, bo nechce riskovat nutnost vyplácet nějaké kompenzace.

A novějších vodních děl ta povinnost jasného nastavení podmínek je a ten problém tedy nenastává ... tam je zase otázka jejich dodržování, ale to je už jiný příběh.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.5.2026 16:37 Reaguje na TenFranta JeBorec
Takovychto jezu jsou jen na Jizere desitky, reka je tam skoro porad bez vody. Tady pod Jizerskym vodopadem uz asi vic, nez 150 let... https://photos.app.goo.gl/rru6k1BPHBZN92rX7
je to tam dokonce Krnap resp. s pozehnanim Krnapu byla ta reka od poloviny 90 let donedavna do-zatrubnena v useku 3 km vyse, od harrachovskeh9o zeleznicniho mostu :) Chcete si nastvat "ekology" "ochranare" a propagatory "ciste", "zelene" energie? Porad jsou mnohem mocnejsi nez nejaci vodaci resp. nez i podnikatele ve "vodackem" byznysu
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.5.2026 14:59 Reaguje na Tonda Selektoda
Provozem tehle MVE ale JE omezen pristup k rece. Resp. zalezi samozrejme, jak definujeme ten pojem "pristup k rece" . Pokud napriklad stojim na cyklostezce 10 metru od reky u jezu (smerem k rece je nad jezem od cyklostezky dolu strma kamenna stena, vynaset po ni lod by bylo hodne obtizne) tak ostnaty drat a napis "zakaz pristupu k jezu (a nahonu)" fakticky znamena zakaz pristupu k rece. Je teda mozno legalne obejit po cyklosstezce nahon az do Lisneho a vratit se zpet - dohromady nejmene 4 km, abych se k te rece vzdalene 10 m dostal. Posledni roky byva casto takove sucho ze reka pod jezem by nebyla dobre sjizdna po 60% delky letniho obdobi. Je ale rozdil, kdyz jako vodak jakztakz proplouvate 2 km toku s pripadnym obcasnym vystoupenim z lodi nebo pokud tu lod musite ty 2 km opravdu porad prenaset po kluzkych balvanech. Z toho, ze treba v soucasnosti nova elektrarna v Brode trvale stoji zatimco v Lisnem je v provozu myslim dost jasne plyne, ze ten pojem "dostatecneho prutoku" je asi i dostatecne gumove definovan/dodrzovan... Reka neni mrtva nikdy. Dokonce i v uplne vyschle rece nekde ve stredni Asii jnejaka zouzel v ojedinelych tunich preziva a obnovuje se po zvyseni vodniho stavu :)

Je to vsechno jen hrani se slovy asi se tam musim nekdy v lete stavit a zdokumentovat do fotograficky
Odpovědět

Radek Čuda

15.5.2026 16:06 Reaguje na Miloš Zahradník
"Z toho, ze treba v soucasnosti nova elektrarna v Brode trvale stoji zatimco v Lisnem je v provozu .. "

To je myslím přesně to, o čem výše píšu. Jedna NVE jede podle starých pravidel, často tedy žádných, druhá ... nová ... už musí jet podle nových.

Tohle je bohužel vyloženě systémový problém, který se ale nikomu moc nechce řešit ... rozhodně nikomu na straně státní/veřejné správy. Je to práce pro vraha a kouká z toho tam max průser.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

16.5.2026 12:01 Reaguje na Radek Čuda
Přesně tak! Jestli byl ten jez a náhon k MVE stavěn opravdu více než před 125 lety, dostáváme se do doby Rakousko-Uherska a vlády Franze Josefa I. V té době neexistovala distribuční síť elektřiny. MVE se nezřizovaly kvůli ekologii, ale byly místními zdroji elektřiny pro továrny a jejich nejbližší okolí. Stavělo se a stavby se uváděly do provozu (užívání) podle jiných zvyklostí, právních předpisů a zásad. Jasně, že po tolika letech, ta stavba již nemusí odpovídat současnému zelenému náboženství, ochráncům, ani lidem, zabývajících se vodní turistikou.
Například, Karlštejn, nebo jiné historické stavby, též nesplňují současné normy na hospodaření energií. A též je asi nikdo nebude balit do polystyrénu...
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.5.2026 16:53 Reaguje na Tonda Selektoda
Nějak Vám, pane Tondo, vypadlo z té abecedy znečištění a kanalisace řek českých. Plus nárust počtu obyvatel Koruny. Snad ne selektivně?

Kdysi dávno za praotce Čecha byla všude křišťálová studánka a ryb oproti dnešku (v řekách) asi 10x více (to jsou odhady na Odře Pl za 100 let, podobně Dunaj, Morava, Dyje, Labe). Proto ani první mlýn kolem roku 1000 fakticky nikomu neublížil, dokonce ani Llanovo odstřelování skalisk na Vltavě (+/- 1830). Takže ze celou dobu "Karlštejna" stačilo hodit vrše a žralo se raky ryby i chudina.

Dnes jsme ale na 6000 příčných překážek nad 1m, kámen a trámy jsme nahradili betonem a ocelí a namísto prkýnek mlýnkých kol tam dali lopatky turbín. Skoro každýho raka kamenáče už známe jménem (ne ža bychom pokročili s pamětí, ale se odporoučel do věčných lovišť). Jo a chybí nám/jim jistě hodně přes 50.000 km potoků a řek + žrádlo (bentos).

HMS (zkratka pro hydromorfologický stav) po Evropě dtto: od 1750 máme masivní odvodnění v Oderbruchu (pruská armáda potřebovala pastvu pro koně), od 1820-70 máme veledílo na Rýnu. Z tohoto pohledu Labe v Č. přišlo o 50 km vlastně teprve nedávno (nejvíc +/- kolem 1900).
Vyžrání lososů člověkem se řeší tak cca od 1800 (Geothe si ještě liboval, od r. 1894 už máme našeho Friče). Jenže to jde zároveň se začátkem chemického průmyslu, s jeho expanzí koncem 19. a zač 20. století a zároveň i s tou morfologií/napřimováním, přehrazováním. Dokud byly v rovnováze (právní i vodní) mlýny a vory, ještě nebyly propady ryb tak citelné, že někdo krachoval. To končí rokem 1900.

Úhoře jsme ale doklepali na 1 % evropské populace teprve až od 80. let! (resp. srovnání proti 80. letům = 1 %, někdo píše 5 %) a tam už se chemismus leckde (na Západ od nás) prudce zlepšoval, ale vyskočily právě ty MVE. A další hřebíček = snaha rybářů o záchranu (paraziti z Asie) + do toho jim masivně přitápíme na teplotě.

Domyslete proto ten Karlštejn. Není lepší přirovnat řeku k silnici? A Labe třeba k D1 do Brna? Potom takový Střekov/Masarykova zdymadla jsou podle Vás "jenom" dvoumetrová díra v asfaltu? ... ale auto už neprojede žádné. Mám Vám (hypoteticky) nabídnout obchvat přes město? Asi mě, zejména jako "kamioňák" pošlete k šípku. Dtto platí pro ryby a rybí přechody, zejména pro tažné (losos, úhoř, jeseter).

Když si sundáte růžové brýle, zjistíte, že to není o žádném zeleném náboženství, ale o prostém faktu, že jsme narazili na dno. Někde tvrdě a rychle jinde jsme to dodrbali skoro nepozorovaně, ale asi tak před sto lety poprvé. Od té doby se to snažíme otočit a ono to pořád tím samospádem jede z kopce. Jizera je jen křiklavý příklad. A vodáci jsou dneska ti, kteří to vidí nejvíc. Z posedu to holt nikdo nepochopí a z gauče tuplem.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.5.2026 21:55 Reaguje na Daniel Fiala
K te Jizere jen dodam, ze valna cast tamnich jezu a nahonu ma stari nejspis pres 150 let. Rozhodne to plati napr. pro "novou" elektrarnu pod Brodem, ta je tusim z roku cca 1850. Fungl nove - z roku 1995 - je jen zatrubneni Jizery v useku delky 2 km pod zeleznicnim mostem
do Harrachova, tam to udelali ve spolupraci s Krnapem https://photos.app.goo.gl/NhJtB4JvNKJDq2MR6 a od te doby byly pridany dalsi dva jezy - takze v soucasosti je plne exploatovan vyskovy rozdil cca 100 m reky od zeleznicniho mostu az pod (byvalou) Cutisinku Nejvyznacnejsi perejnaty usek nejvetsi reky naseho nejstarsiho a nehvyznamnejsiho narodniho parku je takto dnes jiz plne ve sluzbach "ekologicke" vyroby elektriny, radujme se veselme se :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.5.2026 22:00 Reaguje na Miloš Zahradník
Oprava: Ta obnovena elektrarna pod Brodem - kde na rozdil od Lisneho dodrzuji minimalni prutoky ve starem koryte - ma puvod priblizne stejne stary ta soubezna severojizni nemecka draha e. Ta je z rpku 1858 a zhruba ve stejnou dobu, ci o par let pozdeji stavel Liebieg pradelnu bavlny v Brode
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

20.5.2026 07:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Vaše zpřesnění doby výstavby předmětných jezů a náhonů pro MVE na toku jen dokazuje, že tyto byly zřizovány pro potřebu hospodářské činnosti v místních dílnách, manufakturách a v továrnách, a to již v době před vznikem ČSR a jejího právního řádu. Stavby byly tedy zřízeny dle práva, platného v Rakousku-Uhersku. Proto neměly nic společného s ekologií, ani se současnou ochranou vodních živočichů v daném toku, na které se v boji za splavnění řeky pro potřebu vodní turistiky, odvolávají odpůrci těchto letitých staveb, z řad tzv. "vodáků" a poskytovatelů turistických služeb.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

20.5.2026 11:05 Reaguje na Tonda Selektoda
Co bylo pokrokove za cisare pana a fungovalo - proc by to neohlo fungovat i dnes, ze ano. Na pohlednicich z doby pred 150 byl kourici komin znamkou technickeho pokroku. Instalace modernich elektrickych stroju na starych nahonech pred 125 lety jakbysmet. Akorat za cisare pana nemeli tu hypertrofovanou starost o vranky, vlky a jinou skodnou nemilosrdne strileli atd. Chtelo by to teda vyjasnit v cem se soucasne naroky na ekonomiku, energetiku a "ekologii" vlastne lisi od tech za dob cisare pana. A k cemu jsou vselijake t kategorie narodnich parku, CHKOa desitky dalsich zpusobu "ochrany krajiny" ktere za cisarpana nebyly a ktere mame dnes v moderni dobe
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

22.5.2026 07:11 Reaguje na Miloš Zahradník
Jistě, máte pravdu: doba, technika, podmínky, znalosti, názory, zájmy, žebříček hodnot, morálka, to se v průběhu let mění. Jenže u případu, popisovaného v článku, přece vůbec nejde o tu proklamovanou ekologii. Dokonce ani o ochranu vodních živočichů, kteří též i v tomto krátkém úseku řeky, a za těchto podmínek, žijí již přes sto let. Přeci jestli "vodáci" chtějí chránit ohrožené druhy vodních živočichů v řece, tak ať se ve své asociaci domluví a s těmi loděmi do vody vůbec nelezou! Ekologie a ochrana v jejich podání, je jen argumentem k podpoře podané stížnosti. Páka na úřady, aby konaly v jejich zájmu, nic víc!
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.5.2026 19:06 Reaguje na Tonda Selektoda
Jisteze
Na obou stranach - jak te "ekologicke" tak te vodacke jsou zastupne "argumenty" "Ekologove zachranuji nasi planetu pred shorenim a vodaci se klepou styrachy aby neublizili mrenkam. Smesne je oboje. Ja hajim vodaky nebot mi prijde , ze jejich zajmy jsou beznemu cloveku proste blizsi. Spokojena skupina vodaku - a vubec k ni nemusim patrit - je pro mne vetsi hodnota nez spokojene hejno mrenek
Mam radedji pohled na tekouci reku nez na vyschle koryto. Vyschle koryto ma jedinou vyhodu ze se v nem napriklad daji hledat zajimave kameny. Ktere v Jizere i jsou... Cili ano, bavim se nad pokrytectvim "ekologu" a spis sympatizuji s tim vodackym cirkusem, pokud tedy nenabude prilis obtezujicich forem pro ostatni "uzivatele" te reky
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.5.2026 19:10 Reaguje na Miloš Zahradník
Nelibi se mi ovsem ten prioncip, ze i relativne dulezite veci - jak se mame chovat k zivouci rece - se stavaji takovouto saskarnou, vodou na mlyn "zelenym" byrokratum a nasledne materialem pro "Motoristy" aby - bohuzel zcela zaslouzene, podivame li se na deni a vydobytky "ochranaru" v poslednich 35 letech -- delali z tech "ekologu" uplne pokrytce a pitomce ;)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.5.2026 17:18
Díky uhlí došlo k záchraně lesů před spálením, k záchraně potoků a řek odstavením MVE a pokud by ekologisté neblokovali přechod z uhlí na jádro, tak by tu nebylo třeba obnovovat a nově budovat MVE, solární parky a krajinu hyzdící větrníky. Takže kdo je viníkem? Pouze provozovatel MVE
a nebo taky dozorové orgány a hlavně ekologisté bez nichž by tu už stály
4 bloky Temelína, 4 bloky V Blahutovicích a 4 bloky zřejmě u Mělníka?
Tak tu dál pálíme uhlí, ničíme život v řekách, hyzdíme krajinu větrníky
a solárními parky s dopadem na hmyz, zvířata i lidi. Takže opakuji: kdo
je viníkem? No přece ekologističtí odpůrci jádra a propagátoři OZE!
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

16.5.2026 15:43 Reaguje na Břetislav Machaček
ale nee, nasazujete, pane Machačku, psí hlavu do doby, kam ještě nepatří. Už si nevzpomenu přesné letopočty, ale MVE byly právě na samém začátku celé té řady zcela naopak nachystány k odchodu na věčnost a zvrhlo se to ekonomicky, nikoli ideologicky.
V hlubokých devadesátkách, kdy se ještě všeobecně věřilo na poctivost a pravicovost, kdy mnoho i chytrých lidí stále ještě mělo za to, že Koženého fondy bylo jaksi selhání jednotlivce. Říkají starší v oboru, že dlouho to v přípravném řízení stálo tak, že ODS odkývá "nepodporu" a zbytné či obsolentní jezy se budou postupně odstraňovat a počítalo se že +/- "bez zájmu diváků". Zákon o státním podniku byl snad úplně poslední vzdechnutí KS před Listopadem a možná i 1. vážný pokus o Perestrojku. Těch turbínek a turbíneček bylo málo, spousta prvorepublikových, mnohde fandové do staré krásné práce z litiny a oceli. U ryb šlo v té etapě 90. let o toxické odpadní vody a stále ještě bezkyslík z organiky (vždyť tehdá stále existovaly cukrovary :-), to byly priority - čili kvalita vody.
Plus propad spotřeby pitné v., jakmile se začala realisticky platit (to zasejc přišlo jen pár let poté, co se ocitla Želivka na vládě, že vyschne) - čili ekonomika oboru.

Průchodnost (natož morfologický stav) ještě nebyl/a na pořadu dne. Chystalo se to, mluvilo se o tom v odborných kruzích, že výhledově ... pojem HMS snad ani neexistoval.
Jenže pak se naskytla finanční motivace, že by stát vlastně mohl taky ty stavby = jezy spravovat (platit) a soukromník by mohl pouze inkasovat za elektriku. Takovej klausiánskej socializmus. Taky byly tč. státní podniky Podniky povodí s krysařovou píšťalou u pusy odkloněny do akciovek (1994-2000). A světe div se, přihlásilo se jim hbitě mnoho "potřebných" a milá ODS náhle cukla od rozumné podpory postupného a samovolného zániku příčných překážek.

Ideologie s "čistou" a "ekologickou" el.en. následovala až rel. dlouho poté a ano, MVE se pak tuze rády k cecíku přisály. Tam někde se taky tehdy potkaly "dotace" na přímotopy (velkoakce ČEZu), potom zkusili spálit pár vagónů zrní v elektrárně jako biomasu, až pak strategicky vyhrály tranzitní plynovody z Ruska. Teprve potom to začlo lítat s dotacema na biosložku ve velkém, ale to nás čekal vstup do EU, pak až za dlouho Kateřina biomasa, pak teprve soláry, baterky, atd. až ke dnešku větráky. A celé je to podvázáno EU-dlouhodobým závazkem na úrovni jednotlivých států, že uvaříme 20 % z obnovitelných (2000?). Jenže se nejdřív "moudře" postarali, aby jádro nebylo obnovitelné, a pak to přemalovali na bezemisní. Pokrok nezastavíš.

V letopočtech fakt plavu. A protože je to hodně o elektrice/energetice, tak by mohl více a přesněji zavzpomínat pan Emil Novák. Haló, jste tam?

Na tohle by byla hezká kniha, jenom letopočty a milníky "Česká energetika po Listopadu". Neznáte někdo něco solidního na toto téma?

A taky by se už zřetelně ukázalo (např. pokus o ukradení ČEPRA Krejčířem) jak si v předstihu hrály šachy velcí kmotři, a kde jim k tomu Zelení začali přitakávat a roztleskávat, křoví pěstovat ... Teď mají z ostudy tílko, košili, vestu i kabát, prachy žádný a podporu odpovídající. A ze zoufalství fedrují ptydepe o 20 pohlavích zatímco všichni od tehdy až dodnes inkasující nosí Salonfähig oblečky a mají zcela vysmáto. Jsou to ale paradoxy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist