Automobilky považují další zpřísnění emisí za nekoncepční
Evropská rada na svém zasedání projednala klimatické cíle a snahy o dosažení klimatické neutrality, které přinášejí další zpřísnění limitů CO2 k roku 2030. Zástupci Evropského parlamentu již dříve schválili snížení limitů CO2 v roce 2030 o 60 procent proti roku 1990.
Aktuální evropské snahy tak podle sdružení opět v krátkém čase tvrdě zasáhnou automobilový průmysl. Průměrné emise CO2 z nových osobních vozidel v roce 2030 by podle nových návrhů měly být minimálně o 50 procent nižší než v roce 2021, přičemž loni schválená regulace počítá s redukcí o 37,5 procenta.
"Apelujeme na zástupce EU, aby takto zásadní změny byly předvídatelné. Zároveň jsme přesvědčení, že by se na celkovém snížení měly podílet všechny sektory průmyslu i hospodářství srovnatelně," výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Signály o dalších zpřísněních přitom podle něj přicházejí v době negativních dopadů pandemie covid-19 na výrobu a trh s vozidly. Za situace, kdy není zdaleka jasné, jaké celkové dopady tato krize bude mít, dodal.
Automobilky zároveň požadují zavedení motivačních kroků pro nákup vozidel a intenzivní podpory pro budování infrastruktury. Český stát by měl významně podporovat a zintenzivnit rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva, zejména dobíjecích stanic tak, aby bylo dosaženo vybudování minimálně 11 000 dobíjecích bodů do roku 2025 a 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030, žádají firmy.
Stát by měl také zavést minimálně dočasnou daňovou podporu nízkoemisních vozidel, například snížením odvodu zaměstnanců za firemní vozidla používaná k soukromým účelům z jednoho procenta na 0,5 procenta. "Konkrétním opatřením by vedle navýšení investic mohlo být také přeřazení dobíjecí a plnicí infrastruktury do 2. odpisové skupiny a zároveň urychlení výstavby v rámci povolovacího stavebního řízení," dodal Petzl.
SAP sdružuje nejvýznamnější výrobce vozidel a nástaveb včetně firem Škoda Auto, Hyundai, TPCA, Tatra a Jawa. Dále sdružuje výrobce a dodavatele náhradních dílů a příslušenství a desítky účelových organizací.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Katka Pazderů
20.10.2020 05:37Když zateplujete dům, tak děláte opatření také podle efektivity, kterou vám přinášejí.
Ruku v ruce jde ale také nedostatek nabíjecích bodů, i když by stačilo, kdyby na každé pumpě byly 4 rychlonabíječky, to by bylo nějakých 12 tis. bodů, a bonusem by navíc byla stávající infrastruktura v podobě jídelny, kafe a toalety.
Jen by se musela každá čerpací stanice také napojit na skladovací a vyrovnávací baterii, protože okamžitý příkon pro nabíjení 4 aut by stávající el. rozvody jen stěží utáhly.
PavelA
20.10.2020 07:32 Reaguje na Katka PazderůTak jo,a ty dotace,které do toho nalejeme,zatáhneme my všichni.Hlavně ti,kteří auto se spalovákem NUTNĚ POTŘEBUJÍ k zaměstnání a PLACENÍ DANÍ.
Mimochodem,pí.Pazderů.kde žijete?Město,vesnice....?
Jan Šimůnek
21.10.2020 12:11 Reaguje na Katka PazderůA, MMCH, i to rychlonabíjení trvá déle než naplnění nádrže normálního auta, a ta nádrž vydrží normálnímu autu asi na šestinásobek km než nabitá baterie elektromobilu. A v zimě musíte obětovat část kapacity baterie na topení. Takže v případě přechodu na elektromobilitu bychom potřebovali nejméně šestinásobek nabíječek, než kolik máme dnes stání k nabírání benzínu nebo nafty. Čtyři nabíječky na pumpu by rozhodně nestačily.
A musela byste postavit snad tisíce km vedení, nová trafa atd., aby ty pumpy měly dostatečný přívod proudu. To, co utáhne osvětlení, pohon čerpadel apod. je proti proudu, který teče do nabíječky, žalostně málo.
IMHO elektromobily si budeme moci dovolit ve velmi omezeném množství až po dostavění Dukovan, Temelína a snad i další JE. Do té doby budou také elektromobily "čoudit" víc CO2 než klasická auta, akorát ne výfukem, ale komínem elektrárny. Pak se to srovná a teprve s výstavbou jakékoli další JE (nebo dalším rozšířením stávajících) by začaly elektromobily produkovat méně CO2 než klasická auta. A čím víc OZE, tím víc CO2 z horké zálohy na ně, takže při nárůstu podílu VE a FVE nemuselo ani to na srovnání produkce CO2 z elektromobilu a z auta stačit.
A pokud bychom chtěli převést na elektromobily veškerá auta, znamenalo by to postavit ještě další tři jaderné elektrárny, možná i víc. Jinak prostě nebudeme mít dost elektřiny. OZE nám v tom nijak nepomohou, protože jejich výkon chaoticky kolísá a metoda na efektivní a ekonomicky schůdnou akumulaci elektřiny z nich prostě neexistuje a ještě dlouho existovat nebude (protože se nic slibného nerýsuje ani na laboratorních stolech).