https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/azerbajdzan-ma-dodavat-elektrinu-podmorskym-kabelem-do-evropy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ázerbájdžán má dodávat elektřinu podmořským kabelem do Evropy

18.12.2022 01:41 | BUKUREŠŤ (ČTK)
Podmořské vedení surovin
Podmořské vedení surovin
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lídři Rumunska, Maďarska, Ázerbájdžánu a Gruzie v Bukurešti podepsali dohodu o vybudování podmořského kabelu, který bude do Evropy přivádět elektřinu z Ázerbájdžánu. Informuje o tom agentura Reuters, podle níž se jednání zúčastnila také šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Ázerbájdžán rovněž předpověděl, že v příštím roce mírně zvýší vývoz zemního plynu do Evropy.
 

"Vzhledem k současné bezpečnostní situaci poznamenané vojenskou agresí proti Ukrajině musíme lépe spolupracovat a projevit více solidarity," řekl na schůzce rumunský prezident Klaus Iohannis.

"Dnes začínáme stavět nový most z Ázerbájdžánu do Evropy. Naše země se stane významným dodavatelem elektřiny do Evropy, zejména zelené energie," poznamenal podle rumunské televize zase ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev.

Podle agentury Interfax Alijev také předpověděl, že Ázerbájdžán v příštím roce zvýší vývoz plynu do Evropy na minimálně 11,6 miliardy krychlových metrů z předpokládaných 11,3 miliardy v letošním roce. Loni země podle prezidenta do Evropy dodala 8,2 miliardy krychlových metrů plynu. Celková spotřeba plynu v EU přitom loni činila 412 miliard krychlových metrů, upozornila agentura Reuters.

Evropská unie se kvůli ruské invazi Ukrajiny odklání od ruských fosilních paliv a hledá alternativy jinde, například v zemích jako je Norsko a Spojené státy, ale i Katar a Ázerbájdžán.

Dohoda s touto zemí, kritizovanou neziskovými organizacemi i řadou politiků kvůli autoritářským tendencím, počítá s vybudováním 1100 kilometrů dlouhého kabelu o kapacitě 1000 megawattů pod Černým mořem. Evropská unie je podle von der Leyenové připravena projekt finančně podpořit v závislosti na výsledcích studie proveditelnosti.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.12.2022 08:57
Země s cca 10 mil. obyvateli a o trochu větší než ČR ( 86tis.km2) ,silně islamistická , se má stát významným dodavatelem energií do EU ?

Instalovaná kapacita obnovitelné energie v zemi je 4,5 MW z celkového instalovaného výkonu 6452 MW.
V listopadu 2021 přijal Ázerbájdžán na konferenci COP26 v Glasgow nový závazek snížit emise do roku 2050 o 40 % jako svůj dobrovolný závazek.

Předpoklad exportu elektřiny až 1000 MW sděluje užaslému publiku , že za peníze EU se rozsáhlé oblasti země (poloostrov Absheron, pobřeží Kaspického moře a ostrovy v severozápadní části Kaspického moře ) pokryjí VE, které nám přinesou blahobyt.

Z mého pohledu se jedná o idiotismus , protože :

a) EU bude závislá na dalším autoritářském režimu
b) škody způsobené programem " masivní výstavba větrníků" na životním prostředí budou neskutečně vysoké
c) i Hanzl musí konstatovat, že energetický kabel povede regionem ,který je politicky nestabilní a zcela nepředvídatelný , jedna diktatura horší než druhá

EU potřebuje své vlastní zdroje elektřiny a nikoli cizí. Přitom pouze Francie by mohla výstavbou praxí prověřených jaderných elektráren
(made in France) na území EU ve spolupráci s členskými zeměmi EU pokrýt 100% potřebu el. energie i s výhledem na dalších 30-50 let.

Přiznám se , že absolutně tento projekt nechápu .

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 10:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Konečně máte trochu pravdu, mě to připadá taky celé na palicu. Postaví se větrníky a 1000 km dlouhým kabelem ze slušnými ztrátami se proud pošle do Evropy, která má sama asi 10 tisíc km větrného pobřeží. Navíc přes nestabilní země, ale žádná závislost tam nenastává, bo ten kábel má mít kapacitu jak jeden blok Temelína.
Úplně jiné kafe je ten plyn, ten by nám pomohl výrazně.
Francouzské cha cha "prověřené jaderky" se letos taky silně pochlapily, prostě tudy cesta taky nevede. Snad jediným rozumným cílem je maximální diverzifikace a mix jádra a oze. S přechodovým médiem zemním plynem.
Prostě to, co je v grýndýlu i taxonomii, kde jsou tyhle zdroje podporované. Což dokazuje, že EU má rozum a jde správnou cestou cha cha to se mám zase asi přitíží....
Odpovědět
ZK

Zan K.

18.12.2022 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesvědčí to o ničem jiném, než o zmatcích, které v celé unii vládnou. Oním totálním zpitoměním zřejmě už trpí celá Ecropa. Pochopitelně myslím že i včetně Ruska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 19:08 Reaguje na Zan K.
Zklidněte hormon, jeden gábl neznamená žádné "totální zpitoměníů, to jste zase zcela mimo misku.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.12.2022 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Demagog Hanzl se v druhé části svého příspěvku vrátil ke svým tradičním takřka denním blábolům...

Přesně ten vámi uváděný mix se snaží dosáhnout státy jako Francie, Slovensko, Maďarsko, ČR, Nizozemsko, Švédsko, Finsko, Polsko.

I přes letošní problémy s JE ve Francii, dokáží francouzské JE pokrýt za prosinec 65% výroby el. energie. Na rozdíl od Německa, kde výrobu el. energie drží fosilní paliva s podílem 70%.

Co dokáže v energetické politice EU upnutí se na zemní plyn vidíme již rok v přímém přenosu za potlesku politruka Hanzla, jakožto fanatického fanouška Energiewende a Green dealu.

V Green dealu žádná podpora JE není. To se do znění prosadit bohužel nepodařilo i s pomocí europoslanců za Piráty v čele s p. Peksou.
Do taxonomie se dočasná podpora JE dostala po tvrdém politickém boji.
Nicméně nutno podotknout, že to je 5 minut po dvanácté, protože podpora jaderné energetiky v EU více než desítku let neexistovala.


Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.12.2022 15:55 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jasně, EU je rozumná a tudíž může dělat jakékoliv věci celé na palicu. Inu logika ala Hanzl.

"Snad jediným rozumným cílem je maximální diverzifikace a mix jádra a oze. S přechodovým médiem zemním plynem"

A kde se pro to jádro něco rozumného dělá kromě docela úspěšného házení klacků pod nohy?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.12.2022 15:56 Reaguje na Jiří Svoboda
To patřilo panu Hanzlovi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 19:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Zase nechápete hladinu vázamnosti. Jeden gábel skutečně není to samé, jako podpora JE v unijní taxonomii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 19:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Jádro si řeší každý stát sám, ta podpora je zpráva pro banky a hlavně je možno čerpat všelijaké dotace i do budoucnosti.
Zkuste navrhnout lepší postup. Uhlí a ropa se do Evropy už dováží a tokamak nemají ani na Paroubkově Marsu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.12.2022 20:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Řešení je globálně zpoplatnit těžbu uhlíku, předat ochranu klimatu trhu a nenechat do toho politiky strkat nos.

Svět stojí před třemi velkými úkoly. Zabránit dalšímu růstu populace, najít účínné opatření proti válkám a zpoplanit těžbu uhlíku. Do toho se ale nikomu nechce. Hodně se kecá, nic se pro to nedělá.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.12.2022 20:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Naprostý souhlas !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 21:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Zkuste uvést, proč to nejde celosvětově zavést.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 08:44 Reaguje na Jiří Svoboda
Růst populace se už brzdí a asi významně, války rozpoutává prakticky jen Rusko a zpoplatnit uhlík se nedá, bo se na to největší špinavci vymastí.
Co vám ještě není jasné?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.12.2022 20:38
Rozhodnutí finské energetické společnosti Fennovoima vypovědět smlouvu s Rosatomem o inženýringu, zadávání veřejných zakázek a výstavbě (EPC) jaderné elektrárny Hanhikivi 1 v Pyhäjoki na severu Finska bylo nezákonné. Rozhodla o tom komise pro přezkum sporů.

celé zde:
https://ekonomickydenik.cz/zruseni-smlouvy-s-rosatomem-kvuli-finske-jaderne-elektrarne-v-hanhikivi-bylo-nezakonne/?consent=CPV4UXBPWnYjVD3ACBCSCuCsAP_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACABAAgAABABIAIAQAAAAQAAQgBAAAABQAIAIAAAAACEBAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAganAmAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWALQAXUAwIBrADaAHyATaAtQBeYDJAGlANTAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=AWhlPDY3NzUzMjQxMDc1MDY5NzY1MDh9dTwwNzQ3Njk1OTA2LzEwOH11ZDwwNzYwMjgwMTk4LzAwOH1iPDM3NjAzN0AzOUc2N0JDQ0NCQ0c0MDc0QjFFRDc4MDhE&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=862941&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=862941&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=HSHlQTncY6O-202212181921&dop_id=18895079
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 21:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
Možná nezákonné, ale zcela logické a hlavně naprosto nutné.
Maďaři to neudělai a podívejte se, jak to tam dnes vypadá.
Co se týká zákonného jednání Rusů, nakopal bych je v nejmírnější variantě do hader.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2022 21:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Rosatom je nejlepší stavitel jaderek na světě, jak nás vohnouti stále přesvědčují:
„V době, kdy společnost Fennovoima vypověděla smlouvu, tedy po osmi letech trvání projektu, projekt ještě ani nepřešel z fáze projektování do fáze výstavby a nabral zpoždění minimálně téměř deset let.“
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.12.2022 22:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Po osmi letech trvání projektu nabral zpoždění minimálně téměř deset let? Nepřipadá vám to trochu jako blbost, co tu papouškujete? Já vím, nepřipadá...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 08:47 Reaguje na Emil Novák
Je to dost podezřelá formulace, ale já nejsem hnidopich a vím, že Rosatom tam zpackal co mohl.
Jenom nechápu, kdo mu může dát takovou zakázku, když je známé, že vůbec neuznává mezinárodní právo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.12.2022 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to dost podezřelá informace ale vám to je jedno, kdo by se zdržoval fakty, hlavně když ta "informace" odpovídá vašemu světonázoru, že...
Když se do Německa stavěly Nordstreamy, taky jste je nechápal, že mohli dát takovou zakázku? Nějak jsem si nevšiml, a to na nich prodělali daleko víc než mohou Finové prodělat v Hanhikivi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 13:11 Reaguje na Emil Novák
NS1 jsem chápal, bo ho spustili v roce 11, kdy se ta kremelská zrůda tvářila ještě velmi přívětivě. Ovšem NS2 už byl problém a bylo mi jasné, že když proti tomu bojují Amíci, je v tom pořádný zásek.
Ne, že by tam Rusi něco zdupali, ale proto, že to zvyšuje naši závislost, což se nakonec potvrdilo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.12.2022 13:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže NS1, který byl dokončený v roce 2012, jste chápal, a zároveň nechápete, kdo o rok později mohl dát takovou zakázku, která vytváří na Rusku nesrovnatelně menší závislost, pokud vůbec nějakou...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 09:41 Reaguje na Emil Novák
Jistě, protože se mezitím ta zrůda projevila jako zrůda napadením Sýrie, Krymu a Donbasu a když zcela impotentní OSN zase nic neudělala, Evropa měla silně brzdit.
Pokud byste si našel moje příspěvky z doby před válkou, tak to tam opakovaně tvrdím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.12.2022 09:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Mezi roky 2012 a 2013 se projevila "napadením Sýrie, Krymu a Donbasu"? Vy koukám nebudete nejsilnější ani v dějepisu.
Já si hlavně pamatuju vaše příspěvky před válkou, kde jste neustále bagatelizoval závislost na ruském plynu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 18:49 Reaguje na Emil Novák
Ta data jste si vymyslel a mlátíte mě jimi. Normálka.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.12.2022 07:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta data jsem si nevymyslel, ta jsou skutečná, na rozdíl od vašich nesmyslů, které tu neustále šíříte. V roce 2012 byl dokončen Nord stream 1 a v roce 2013 podepsán kontrakt na Hanhikivi, každý se může přesvědčit třeba na wikipedii, kromě vás, který bude místo pěti minut hledání radši nekonečně pindat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.12.2022 10:26 Reaguje na Emil Novák
A v roce 14 Putin napadl Ukrajinu. Tohle přece píšu. Tam už měla Evropa brzdit, do té doby to cenu nemělo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.12.2022 10:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vy jste psal "Jenom nechápu, kdo mu může dát takovou zakázku" - a tu zakázku mu dali ještě před rokem 2014. Takže už chápete, nebo pořád nic?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.12.2022 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl opět ze sebe dělá chytráka, alá po bitvě je každý generál.

To že tu do nebe vychvaluje Energiewende, která s touto závislostí počítala, to již nepřizná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 09:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Žádná Energiewende se závislosti na Rusku nepočítala, to jen plácáte jak dycky. Pokud by to Evropanům došlo a nekupovali od zrůdy vůbec nic, ta krize by vůbec nenastala.
Bo viník je zrůda a ne Energiewende.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.12.2022 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, a proto si Němci postavili hned čtyři trubky přímo do Ruska, protože se závislostí Rusku nepočítali. Tohle překrucování zjevných faktů je poněkud trapné, Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 18:52 Reaguje na Emil Novák
němčouři udělali stejnou chybu, jako většina světa. Počítala s tím, že mužik zbohatně a přestane být agresivní.
Dost lidí varovalo (Jefim Fištejn, Epstein, Američané, Baltici) ale vše marno, čecháček taky rád levný plyn.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.12.2022 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže se argumentace změnila ze "se závislostí na Rusku nepočítala" na "jako většina světa" a "čecháček taky".
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.12.2022 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, vždyť vy si sám sobě protiřečíte :-).

Německo si vybuduje a zprovozní NS I a následně téměř zprovoznilo NS II, aby mělo zajištěné přímé dodávky zemního plynu z Ruska a to není závislost?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 18:53 Reaguje na Jaroslav Studnička
Prostě NIKDO nepočítal s tím, že Putin je taková zrůda.
Kua drát, proč to mám opakovat furt dokala? Vy máte v těch koblihách fakt nas....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.12.2022 19:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to tady blábolíte hlupáku?

Ta závislost Německa na ruském zemním plynu byla jednoznačná.
Co se stalo letos na této skutečnosti nic nezmění.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.12.2022 08:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud budou o stavbě JE rozhodovat jejich odpůrci, tak je
nepostaví žádná firma, protože vyvracet bludy nedoukům nelze
technickými argumenty. Na to je potřeba dlouhý bič na malém
dvoře a nechat jim ochutnat vlastní medicínu. Odstavit
takové Rakušáky od proudu z Dukovan a Temelína, tak to by
byl nejlepší recept na jejich nesouhlas s jádrem. Zkuste
se zamyslet, která z ostatních firem to postaví rychleji a
hlavně levněji a pak mudrujte. To, že EU diktuje doslova
nesmysly u projektů je potížizmem a nemá to s odborností vůbec nic společného. Doma a mimo EU to Rosatom staví rychle, levně a hlavně spolehlivě, což u plánovaných
prototypů ostatních uchazečů o výstavbu bude problém.
Prototyp je pokus a nikoliv sériová stavba jinde už
realizovaná a odzkoušená. Čas kvapí a brzo nám budou
ty nepostavené bloky JE chybět a to pak bude mazec!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 13:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Cha cha rychleji a levněji to postaví každá, bo Rosatom to nepostaví vůbec. Ale Rakušáci mají určité obavy z našeho dezolátismu, což zase chápu, ale stejně nic nenadělají, je to jen jejich populismus.
A Evropě se plánuje povícero nových mastodontních jaderek, v Polsku, Británii a kdoví kde jinde, taky někdo musí dostavět Haikiviki a Paks.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 13:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Parametry tendru z roku 10 byly dělané trochu na míru Rosatomu, což dnes už neplatí a že se vybere optimální a hlavně plně funkří varianta, nemám obavu. Bo to dělají už odborníci a ne zblblá veřejnost.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.12.2022 15:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to blábolíte Hanzle za nesmysly? Kdo si myslíte, že vypsání výběrového řízení na dostavbu Temelínu připravoval?
Opět tu předvádíte svou hloupost, protože o tom nic nevíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 09:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Netuším. Předpokládám, že stát a ČEZ. Ovšem v roce 9 tam byli ruští agenti a proto se to vypisovalo už nakřivo, což dnes nehrozí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.12.2022 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Typické - netušíte ale plácáte nesmysly jako o závod. Uveďte jediný konkrétní příklad toho, v čem bylo výběrové řízení "v roce 9" nakřivo, vy lháři.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 13:34 Reaguje na Emil Novák
Ve výkonu toho nového bloku, který měl v nabídce pouze Rosatom.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.12.2022 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Cože? V tendru na Temelín žádné omezení výkonu nového bloku nebylo, vy lháři.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.12.2022 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
To si zase pletete s Dukovany, že hlupáku?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.12.2022 15:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Dodejte důkazy nebo přestaňte lhát vy hlupáku!

Vy nevíte, ale zase tradiční dojmologie, předpokládám, asi, možná...

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.12.2022 16:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Budiž blahoslaveni chudí duchem. Ano, vy obavy
nemáte, protože tomu vůbec nerozumíte, ale pro
energetiky je každý rok odkladu zprovoznění
starostí, jak udržet v chodu dosluhující JE a
uhelky. Dopadne to jako v Německu a Francii,
kde se neprováděla údržba elektráren určených
k likvidaci a nyní zjistili, že je jejich
oprava téměř nemožná. Koukněte se na životnost
většiny našich uhelek a Dukovan a pak mudrujte
o dostatku elektřiny po jejich odstavení a těch
odkladech výstavby nových bloků JE. Jó vy to
v zimě zachráníte zasněženými soláry a přetoky
z větrníků v Německu, ale energetici stojí nohama
na zemi a nesní jako vy s rukou v nočníku. Tam
nahmatáte tak leda stejné lejno, jaké se u nás
postaví před odstavením dožívajících jaderných
a tepelných elektráren.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.12.2022 10:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Zase tam máte zásadní protimluv.
Energetici neprováděli servis svých zdrojů a přitom stojí nohama na zemi a nesní jako já s rukou v nočníku.
Tak co teda vlastně dělají? Stojí a dělají houno?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist