https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-aktiviste-pozaduji-aby-se-vyslouzile-lode-likvidovaly-v-domacich-vodach
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Aktivisté požadují, aby se vysloužilé lodě likvidovaly v domácích vodách

1.4.2004 11:06 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Greenpeace spolu s některými britskými poslanci a odbory požadují, aby byla ve Spojeném království ukončena praxe, kdy se vysloužilá námořní plavidla posílají na rozmontování do rozvojových zemí. Greenpeace se zejména nelíbí tento způsob likvidace zastaralých válečných lodí, které vojenské námořnictvo posílá do zemí třetího světa.
 

Vojenská plavidla z celého světa demontují dělníci, včetně dětí, bez jakýchkoli ochranných pomůcek. Aktivisté by rádi viděli bezpečnou likvidaci odpadu na vysoké úrovni, která si dokáže poradit s jedovatými látkami, jako je azbest nebo PCB. V rámci kampaně "START Ship Recycling", promítali členové Greenpeace otřesné záběry, na kterých dělníci v Indii přenášejí azbestové desky na skládku. Přitom může dojít k zaprášení plic vlákny azbestu, což vede ke zjizvení plic a těžkým dýchacím obtížím. Azbest také způsobuje druh nádorového onemocnění plic, které propuká 20 - 40 let po vdechnutí vláken a 75 % nemocných umírá do roka po stanovní diagnózy.

Rezivějící obři leží na plážích tak dlouho, dokud je dělníci ručně, kousek po kousku nerozeberou. Dostanou za to denní mzdu kolem padesáti korun. Vraky kromě azbestu obsahují kontaminace PCB, olova a zbytky ropných paliv. Navíc při rozebírání hrozí úrazy od padajících plátů železa, nebo výbuch způsobený poškozením palivových nádrží. Greenpeace spolu s britskou odborářskou organizací GMB prosazují myšlenku, že lepší by bylo lodě rozebírat v docích ve Spojeném království. Rádi by získali na svoji stranu všechny loďaře v Británii, stejně jako v celé Evropské unii, zatímco by měla být vybudováno moderní průmyslové zařízení na likvidaci plavidel. Poptávka po takovém zařízení se vynořila během zuřivých debat o likvidaci lodí pocházejících z USA, které skončily v anglických docích Teesside. Podle ochránců životního prostředí není rozpor, když na jedné straně odmítají námořní vraky z USA a na straně druhé nechtějí britské lodě posílat na likvidaci do ciziny.

Aktivisté hájí "principy blízkosti", což znamená, že odpady je nelepší likvidovat tam, kde vznikly. Simon Reddy z Greenpeace říká: "To je prostě urážka, že britské lodě posíláme do Indie. Nemyslím si, že by lidé v Indii nikdy neslyšeli, jaké nebezpečí azbest představuje a tam poletují vzduchem celé chuchvalce vláken. Není správné posílat lodě přes půl světa, aby je někde rozebrali a zlikvidovali. Když by se lodě postavené ve Velké Británii musely také rozebrat ve Velké Británii, každý by si dvakrát rozmyslel, než by se pustil do budování lodi obsahující takové množství nebezpečného materiálů."

Aktivisté také žádají po ministerstvu obrany, aby zpřísnilo vlastní nařízení, podle kterého je možno postupovat při likvidaci vysloužilých plavidel. Mělo by se tak zabránit případům, jako při likvidaci lodí Královského námořnictva Olna a Olwen, které po složité cestě stejně skončily na indické pláži Alang. Ministerstvo lodě prodalo na sešrotování firmě do Německa. Ta se je pokusila poslat do doků v Turecku, jenže Turecko odmítlo vpustit plavidla do svého prostoru kvůli nebezpečným odpadům. Německá strana je tedy poslal do Řecka, odkud nakonec putovaly do Indie.

Podle článku Finlo Rohrer BBC Online News 23. 03. 2004.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist