BBC: Ochráncům se nelíbí rituální porážky zvířat
V loňském roce zahájila Rada na ochranu hospodářských zvířat (FAWC) kampaň proti porážce, při níž zvířata nejsou omráčena, a proto trpí daleko více než na běžných jatkách. Podle tradice rituální porážky, jak muslimské, která se označuje halal, tak židovské, o které se hovoří jako o košer, musí být zvíře zabito jediným řezem nože na hrdle. Podle tradice obou náboženství musí být zvíře zdravé a hýbat se, což zřejmě v dobách přijetí těchto zákonů mělo zaručit kvalitu masa i snížit nebezpečí pro konzumenty, jimž by se jinak mohlo dostat maso z mršin či nemocných kusů.
FAWC staví svoji kampaň především na snaze uzákonit zákaz náboženských porážek, který byl předložen v roce 1985. Ředitelka organizace Judy McCarthy-Clarková říká, že jejich práce by měla přinést alespoň změny v zacházení se zvířaty před a během porážky. “Není to jednoduchá věc zabít zvíře při plném vědomí, protože se brání a nechce zemřít,“ dodává McCarthy-Clarková. Vláda zatím odmítla úplný zákaz porážky bez omráčení zvířete, ale zvažuje nařízení, že by zvířata měla být omráčena ihned po podříznutí. „Vláda uznala, že zvířata trpí a to je důležité, zvířata jsou vystavena veliké bolesti,“ uzavírá ředitelka FAWC.
Právě tento argument velmi rozzlobil představitele židovské komunity, kteří prosazují „židovskou náboženskou a humánní metodu porážky zvířat na maso“ zvanou shechita. Předseda sdružení britských řezníků provádějících shechitu Henry Grunwald, který je zároveň předsedou výboru britských Židů, tvrdí, že vláda dosud nepřinesla jediný skutečný důkaz o utrpení zvířat. „V konstruktivní spolupráci se státní správou jsme jednoznačně prokázali, že shechita je naprosto humánní způsob porážky a neexistuje možnost dalšího kompromisu," říká Grunwald.
Podle některých představitelů židovské menšiny je problém s přijetím této metody na straně vlády způsoben ignorováním důležitých argumentů a „špatnou vůlí“ vůči této komunitě. FWAC trvá na omráčení zvířete po podřezání. "Omráčení by mělo výrazně pomoci poráženému dobytku, který zůstává při plném vědomí až 90 sekund“, říká Judy McCarthy-Clarková.
Henry Grunwald však toto tvrzení odmítá jako nesmyslné. „Když se řez provede správně, dojde k okamžitému poklesu tlaku v mozku a zvíře je mrtvé,“ říká Grunwald. Prezident Halalh Food Authority (HFA) Masood Khawaja má naproti tomu určité pochybnosti, zda by jistý kompromis v technice porážky nenarušil náboženské požadavky. Velmi důležité pro rituálně správnou muslimskou porážku je podle Koránu krom jiného i požadavek, aby krev z hrdla zvířete vytékala přirozenými stahy srdce.
Podle článku Pauly Dearové BBC Online News 01. 04. 2004.
reklama