https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bek-snizeni-zavislosti-na-ruskem-plynu-a-rope-bude-prioritou-predsednictvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bek: Snížení závislosti na ruském plynu a ropě bude prioritou předsednictví

24.2.2022 13:52 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek (STAN) dnes jednal se zvláštním zmocněncem ministerstva zahraničí pro otázky energetické bezpečnosti Václavem Bartuškou. Snížení závislosti na ruském plynu a ropě bude podle Beka prioritou českého předsednictví v Radě Evropské unie, které nastane v druhé polovině roku.
 

"Vláda se v reakci na ruskou invazi musí opřít o odbornou expertizu. Oslabení závislosti na ruském plynu a ropě bude prioritou českého předsednictví v Radě EU," uvedl na twitteru Bek.

Bartuška dnes v rozhovoru pro server Aktuálně.cz uvedl, že Česko je schopné pokrýt výpadky ropy i plynu z Ruska. Problém by podle něj neměl být ani s jaderným palivem, doporučil nicméně být připraven i na černé scénáře. Dopady ruské invaze na Ukrajinu totiž budou zřejmé v příštích dnech a týdnech.

Do Česka podle zmocněnce může proudit nejen ruský plyn, ale i jiného původu, a to z Rotterdamu. "Otázkou samozřejmě je, jak moc plynu by zmizelo z evropského trhu a jakým způsobem by byl v rámci Evropy přepravován. Protože výpadek v řádku miliard kubíků by samozřejmě bylo obtížné zvládnout i napříč evropským kontinentem," řekl webu.

Ruský prezident Vladimir Putin dnes ráno oznámil, že dal svolení ke speciální vojenské operaci na ukrajinském Donbasu, uvedly agentury. Moskva podle Putina nemůže tolerovat hrozby, které přicházejí z Ukrajiny a cílem operace bude ochrana lidských životů. V řadě ukrajinských měst včetně Kyjeva jsou slyšet výbuchy, uvedla ukrajinská agentura Unian. Šéf ukrajinské diplomacie Dmytro Kuleba řekl, že Putin zahájil plnohodnotnou invazi na Ukrajinu a že země se bude bránit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

24.2.2022 14:24
Milý beeku a bartuško,rozhodovat a tahat za šnurky budou uplně jíní než jste vy dva
Odpovědět
sv

sv

24.2.2022 20:08 Reaguje na karel krasensky

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
ms

25.2.2022 01:31 Reaguje na karel krasensky
Když nebude plyn, nebude ani Green Deal, protože bez plynu nebude čím ty OZE kapacitně zálohovat. Takže by to měl pochopit i stoupenec Green Deal pan Bek.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

24.2.2022 14:29
Tlak na překotnou dekarbonizaci právě způsobuje závislost na těchto komoditách.
Poslouchejte skutečné energetické experty, kteří před tímto dlouhodobě varují !!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2022 16:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Žádná dekarbonizace se u nás nekoná, natož překotná.
Ale musíme se obejít bez ruského plynu i ropy úplně a natrvalo.
Jakékoliv váhání si Rusko vyloží jako slabost a napadne nás.
Já to zažil, ale dnes by to bylo daleko horší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

24.2.2022 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Dekarbonizace není předmětem pouze ČR. To že se zemní plynem počítá drtivá většina států EU je fakt. Jinak by nebyl tlak na uznání zemního plynu v rámci taxonomie.
2) Opět nemáte pravdu. Např. teplárny již v mnohých případech dekarbonizují a v drtivé většině na plyn.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2022 16:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
Rusko dodává dnes do Evropy asi 30 - 40% plynu. Tak se prostě bez něho musíme obejít. Něco dovezou Amíci, něco z Kuvajtu a Alžíru, něco z Norska a zbytek se prostě ušetří.
Pokud by obytné zóně srazili příděl plynu na polovinu, nic se nestane, většina lidí stejně přetápí na 23°C, tak si vezmou k televizi flísku.

A kdo bude prskat, poslat na Ural.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.2.2022 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste zjevně zastáncem jednoduchých řešení. Kde jste se inspiroval?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 14:38 Reaguje na Jiří Svoboda
V jednoduchých situací není nutno vytvářet složitá řešení. Naše země je v ohrožení a musí bojovat. Těch forem je víc a složité budou, ale odříznout Putlera od příjmů je úkol nutný, nikoliv ale dostačující.
Odpovědět
VK

Václav Kain

24.2.2022 15:01
Ano snížit závislost a odebírat zkapalněný od Američanů který sice bude 3x dražší,ale kdo by si z toho dělal těžkou hlavu.Takže to vypadá,že z toho pěkně zfialovíme.Bek další specialista.To už snad ani není možné kdo bude určovat lidem jak mají žít a co všechno musí vytrpět kvůli naprostým diletantům.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2022 16:24 Reaguje na Václav Kain
No a co? Tak bude 3x dražší plyn, te se mám snad počůrat?
To mám být radši, když mně syna zastřelí na frontě a mě vypálí barák??
Odpovědět
sv

sv

24.2.2022 20:10 Reaguje na Václav Kain
Rusáckým podržtaškám nedochází, že díky spekulacím kremlu s plynem, které vyhnaly jeho cenu hezky vysoko (o rusácké agresi na Ukrajinu nemluvě), dovoz LNG cenu plynu v EU snižoval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 14:39 Reaguje na Václav Kain
Jaký postup navrhujete vy?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.2.2022 15:17
"Bek: Snížení závislosti na ruském plynu a ropě bude prioritou předsednictví"

Aby bylo co snižovat!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2022 16:25 Reaguje na Jiří Svoboda
Doufejme, že kohouty už budou dávno zavřené a nafurt.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.2.2022 16:15
Nesmysl. Cílem má být zajištění mírové a přátelské spolupráce v rámci Evropy. Tak, jak to navrhovala Charta 77 v roce 1985 v Pražské výzvě. Spojení EU - Rusko vytváří blok, která se dobře doplňuje.
Pokud i tady EU selže, tak vznikne obdobný blok Čína - Rusko a nám zůstanou holé ruce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2022 16:29 Reaguje na Richard Vacek
Výborně se doplňuje především na Ukrajině. Kolik miliard už první den Rusi rozflákali a kolik lidí povraždili?
O takové "doplňování" může stát jen totální ..........
Co kdyby vám takhle doplnili rodinu i s domem a vším ostatním, i povraždit vás v rámci "doplňování" klidně můžou.
Odpovědět
kk

karel krasensky

24.2.2022 17:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Maš pravdu chlapče,Jen si vem,že Rusko vraždilo ve Vietnamu třeba vesnici My-lai,zničilo Jugoslavii,Lybii,Irák,Syrii a Afghanistán.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.2.2022 19:31 Reaguje na karel krasensky
Tak jest.
Odpovědět
sv

sv

24.2.2022 20:12 Reaguje na karel krasensky
Teď jsi se trefil, krásenký, rusácko vraždilo v Sýrii a Afghánistánu, přičemž Sýrii ve spolupráci s masovým vrahem asadem totálně zničilo. Jinak jsi ale vedle. Irák zničil saddám, Libyi kaddáfí, Jugoslávii miloševič.
Odpovědět
kk

karel krasensky

24.2.2022 20:30 Reaguje na sv

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

sv

24.2.2022 22:26 Reaguje na karel krasensky

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 08:13 Reaguje na sv
"Tím začala Sovětská válka v Afghánistánu, tvající 10 let (1979-1989) Sovětské armádě se nikdy nepodařilo dobýt celý Afghánistán. Sověti v zemi postupovali s neuvěřitelnou brutalitou: mnoho vesnic bylo vyvražděno pro pouhé podezření ze spolupráce s mudžáhidy. Během bojů bylo zabito asi 1,4 miliónů lidí, převážně civilistů, a cca 4 milióny uprchly, převážně do Pákistánu". Zdroj: Wikipedia

Tohle NIKDY NIKDE Amíci neprovedli a to má Rusko na rukách krev 300 tisíc Čečenců, půl miliónu Syřanů a dnes vraždí hůř, než Hitler na Ukrajině.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 08:09 Reaguje na karel krasensky
Hlupáčku nešťastníče, nevíš VŮBEC NIC o co se v těchto válkách jednalo, znáš jen kremelské vylhanosti, tak drž laskavě kušňu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.2.2022 17:34
Zamysleli jste se na kterém konci větve plynovodu jsme? U plynu z Ruska
přes Ukrajinu jsme byli v polovině a v době vzájemných dohod a míru ho
měli spolehlivě a levný. Budiž, situace se změnila a nyní budeme pouze
na konci všech plynovodů. Když vezmu do úvahy výpadek 30-40 % celkové DOSAVADNÍ spotřeby plynu bez přechodu záložních zdrojů na plyn, tak se ptám, kolik ho zůstane na tom konci pro nás. Pokud bude 3x dražší, tak si ho dovolí používat ty země s 3x vyššími příjmy na začátku potrubí a u nás pouze ti bohatší, pokud sem vůbec něco doteče. Co ten zbytek? "Gryndýl"
jde každopádně za ty ceny a s nedostatkem plynu do kopru a energetika přejde při absenci záložních plynových zdrojů na režim regulovaných odběrů a při navýšením cen elektřiny bude pouze pro NĚKOHO. Kdo se na to těší není asi psychicky zdráv, protože energetická chudoba půjde ruku v ruce i s tou
chudobou materiálovou, potravinovou a s absencí lidské důstojností. Toto vše neskončí pouze na Ukrajině a to i bez postupu ruských vojsk do EU. Evropa samotná se dostane do vnitřních problémů, které mohou vyústit do vnitřních nepokojů v jednotlivých zemích a být součástí pádu samotné EU.
Nespokojený člověk hází za hlavu ideály a má snahu uspokojit své základní životní potřeby. Takže přehodnoťme i tu dekarbonizaci, když tu nebude adekvátní přechodná plynová náhrada. Možná se nakonec bavíme o všem už
zbytečně, protože nikdo netuší, co se honí v hlavách světových vůdců
a bude vše úplně jinak a nebo nebude vůbec.
Odpovědět
sv

sv

24.2.2022 20:14 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 08:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Pořád mi uniká, proč grafoman macháček musí plnit veřejný prostor pořád tak blbými kydy. Proč neopisuje nějakou knížku, nebo novinové zprávy, nebo něco, co má aspoň hlavu a patu?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.2.2022 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Milý pane to není kniha, to je předpověď energetické budoucnosti naší země, které se zbavuje energetické a tudíž i politické nezávislosti. Pamatujte si moje slova příští zimu a na to, jak bude vypadat vytápění drahým plynem bytových domů a výroby závislé na dosud relativně levném plynu. Panelák není RD, kde si postavíte místo plynového kotle do pokoje kamna a zatopíte čímkoliv, co hoří(ano čímkoliv, protože v nouzi půjde starost o životní prostředí a nějaké CO2 stranou). Vám to asi stále nedošlo, že ten energetický sen stojící na hlíněných nohou je momentálně
po kolena ve vodě a ta voda mu ty nohy rozmočí. Sen se nekoná a nastupuje procitnutí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 14:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Plácáte jak dycky, ale vezmu to vážně. Jaký postup teda navrhujete vy?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.2.2022 15:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaký postup? Neunáhlit se s odchodem od uhlí. Taky
nezasypávat černouhelné doly a provádět alespoň
udržovací těžbu například v režii odběratelů(hutě),
pokud to budou ale ochotni sami provozovat. Ono po odstřižení od Ruského a Ukrajinského uhlí už zbývá
pouze Polské a to dovážené ze zámoří. Ta domácí
ložiska jednou pro vždy odepsat je krátkozraké
a zbude pouze dovoz a závislost na jejich ceně.
Pamatujte na tom že po ztrátě Ruské a Ukrajinské
konkurence se cena černého uhlí navýší tak, že
se bude vyplácet i vlastní těžba ve Frenštátě.
Západ Evropy je vyrabován a východ bude pasé. Tak
samo těch deset procent oceli z Ukrajiny může EU
už odepsat a železnou rudu od tamtéž rovněž díky
vlastním sankcím. Pokud využije Čína příležitost,
jako ji využilo Rusko s bezradnou EU a USA, tak
napadne Tchajvan a budou sankce i vůči Číně. Pak
dojde na lámáni chleba, jak dalece si EU poradí
i s tou instalací FV a VE bez dodávek z Číny.
Takže navrhuji nespěchat s odklonem od uhlí a
vrhnout se na JE a úspory, které ale s cenami
dostaví samy. To změní pohled obyvatel i na tu
politiku konfrontace a donutí vlády jednat i
za cenu ústupků, jako jsou neutralita a nebo
demilitarizace některých zemí na styčné hranici.
To je to, co žádal Putin a EU a NATO se mu jen
vysmálo. Nyní dává od namlsané Ukrajiny, které
naslibovali hory doly, ruce pryč, protože bez
plynu z Ruska Německo zmrzne a my s ním. Jó
pane politika není černobílá a ve vašem věku by
jste to už měl vědět. Pokud nejsem soběstačný
v energetice a potravinách, tak se musím vždy s dodavateli dohodnout a ne jim pouze diktovat.
Diktovat lze pouze vazalům, ale nikdy někomu,
kdo otáčí koly ventilů a který má pro strach
uděláno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2022 07:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Celkem slušně jste popsal, jak to udělat, abychom se obešli bez ruských surovin.
Dobře.
Ale co znamená ta "demilitarizace" některých zemí na hranici?
To je nabínout je Putlerovi přímo k další agresi.
A hlavně PROČ? když popíšete, jak se bez nich obejít.

Některé věci prostě černobílé jsou. Já za to nemožu. Rusko má mentalitu Hordy a bude útočit tak dlouho, dokud nenarazí na zeď.
Tohle se prokázalo v Berlínské a Karibské krizi, kde Američané postavili tu zeď, což se tentokrát nestalo.

My vůbec nemusíme spekulovat, kolik bude co stát, nám jde o život. A to přímo a konkrétně. Podívejte se do Sýrie, to by byla naše budoucnost.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2022 14:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vyhrál jste diskusi! Držím se totiž zásady pana Wericha, že diskutovat pět minut s bl.em je diskuse dvou bl.ů a nemíním už s vámi ztrácet čas. Nechám
to jiným a nebo se sám ukájejte svými
"moudrými" monology.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 18:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak dojdou argumenty, nastanou urážky a kdákání, nejen u vás zcela normální reakce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist