Bezpečnost železničních přejezdů stojí miliony
V letošním roce plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investici do vyšší bezpečnosti na zhruba 30 přejezdech přibližně ve výši 139 milionů korun. Modernizace se týká zejména výstavby elektronicky ovládaných přejezdových zařízení s pamětí, která již usvědčila řadu riskujících řidičů, kteří tvrdili, že signalizace byla nefunkční.
Inspektoři ČD loni podle Šťáhlavského řešili 235 srážek vlaků se silničními vozidly. Z toho 109 nehod se stalo na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži a 102 nehod na přejezdech vybavených varovnou signalizací. Zbytek tvoří střety mimo přejezdy, kdy například řidič nezvládne řízení a sjede na trať.
Podle Šťáhlavského při srážce silničních a železničních vozidel v roce 2002 zemřelo celkem 24 osob, 161 dalších odneslo nehodu zraněním. Celkové škody z těchto nehod vyšplhaly na 51,5 milionu korun. Drtivou většinu nehod na přejezdech i mimo ně zavinili řidiči silničních vozidel, ČD se spolupodílely nebo zavinily pouze dvě nehody na přejezdech, tedy necelé jedno procento všech případů.
Na tratích ve správě státní organizace SŽDC je celkem 8500 železničních přejezdů. Z tohoto počtu je většina zajištěna pouze výstražnými kříži. Na více než třech tisících dalších je různé zabezpečovací zařízení, které varuje řidiče před přijíždějícím vlakem. Z toho tvoří téměř 500 mechanické závory, necelých 800 zařízení s výstražnou signalizací a závorami a přes 1900 přejezdů je vybaveno světelnou a zvukovou signalizací.
reklama