https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/biopaliva-musi-pro-kriteria-udrzitelnosti-vykazat-usporu-emisi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Biopaliva musí pro kritéria udržitelnosti vykázat úsporu emisí

31.7.2018 00:12 (ČTK)
Biopaliva z provozů spuštěných po 5. říjnu 2015 musí při používání vykázat úsporu emisí skleníkových plynů ve výši minimálně 60 procent proti emisím vznikajícím při používání fosilních paliv jako třeba benzinu a nafty. / Ilustrační foto
Biopaliva z provozů spuštěných po 5. říjnu 2015 musí při používání vykázat úsporu emisí skleníkových plynů ve výši minimálně 60 procent proti emisím vznikajícím při používání fosilních paliv jako třeba benzinu a nafty. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Biopaliva z provozů spuštěných po 5. říjnu 2015 musí při používání vykázat úsporu emisí skleníkových plynů ve výši minimálně 60 procent proti emisím vznikajícím při používání fosilních paliv jako třeba benzinu a nafty. Jinak nebudou splňovat takzvaná kritéria udržitelnosti. Vyplývá to z návrhu nařízení o kritériích udržitelnosti biopaliv a o snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot, který v úterý projedná vláda.
 

Kritéria udržitelnosti lze rozdělit na dvě základní povinnosti. První povinností je prokázání původu biopaliva, kdy se musí doložit, že pěstováním biomasy pro výrobu biopaliva nebyla narušena biodiverzita. Druhou povinností je prokázání určité úspory emisí skleníkových plynů vyprodukovaných během celého životního cyklu biopaliva v porovnání s fosilní alternativou.

Pokud byl provoz na výrobu biopaliv spuštěn před 5. říjnem 2015 musí tato úspora od začátku letošního roku podle dokumentu činit 50 procent. Do konce loňského roku to bylo 35 procent. Cílem materiálu pro jednání vlády, který vypracovalo ministerstvo životního prostředí, je dokončení transpozice evropské směrnice. Některé její náležitosti byly už včleněny do novely zákona o ochraně ovzduší, kterou v polovině července schválil Senát a která čeká na podpis prezidenta Miloše Zemana.

Novela o ochraně ovzduší v návaznosti na předpisy EU předpokládá, že dodavatelé benzinu a nafty budou moci započítávat do povinného minimálního podílu biopaliv dvojnásobně biopaliva, která byla vyrobena z použitých kuchyňských olejů a kafilerních tuků. Platilo by to i pro biopaliva, která se vyrábějí z odpadů a nepotravinářské biomasy, například z řas, slámy nebo glycerolu. Pokud však dodavatelé minimální podíl biopaliv ve své produkci nesplní, bude jim hrozit přísnější pokuta.

V benzinu nyní musí být nejméně 4,1 procenta biopaliv, v naftě šest procent. Podíly jak předloha, tak aktuální návrh nařízení nemění. Změna by měla snížit náklady dodavatelů benzinu na splnění povinného minimálního podílu biopaliv. Dodavatelé si podle novely navíc budou moci započítat do snížení emisí skleníkových plynů zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn, vysokoprocentní biopaliva, elektřinu či vodík, které dodali pro dopravní účely.

Od začátku loňského července stát snížil spotřební daň na některá biopaliva. Například čistá bionafta FAME B100 podléhá od té doby spotřební dani 2,19 Kč na litr. Od začátku předloňského roku to bylo 4,59 Kč na litr, předtím zdaněna nebyla. U směsné motorové nafty SMN B30 se zdanění snížilo na 8,52 koruny na litr. Od roku 2016 daň byla 9,27 Kč na litr, předtím bylo palivo zdaněno 7,66 Kč/l. Zvýšila se naopak vratka daně za líh u Ethanolu E85, a to z 10,23 Kč/l na 10,97 Kč/l. Nízkoprocentně přimíchaná biosložka ve fosilním palivu zůstala i nadále bez daňové i jiné státní podpory.

Ministerstvo průmyslu a obchodu už dříve uvedlo, že předloňským zdaněním se víceprocentní paliva stala neprodejná a na trhu se od začátku roku 2016 prakticky nevyskytují. Spotřební daň na klasický benzin a naftu se v Česku naposledy měnila v roce 2010, kdy se zvedla o korunu. Od té doby je 12,84 Kč na litr benzinu a 10,95 Kč na litr nafty.



reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

31.7.2018 10:27
Nekvalitní přídavky do kvalitních paliv to jsou tzv.biosložky, navíc špatně spalitelné, s poměrně vysokým obsahem olejové a tukové složky, a pro motory opravdu sousto.....ale pro dotované pěstitele vysoce zajímavý kšeft.Hlavně že budeme kontrolovat občanům jak a čím topí, ale plošné znečišťování ovzduší od výfukových zplodin je o.k.??? Pak se úřednictvo diví,že se stav ovduší nelepší.Jen hazardujte z naší trpělivostí a především budoucností naší krajiny. Ono se to určitě časem někomu nepříjemně vymstí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist