Brazílie se chystá potopit svou bývalou letadlovou loď, je plná azbestu
Letadlovou loď koupila Brazílie v roce 2000 od francouzského námořnictva, kde pod jménem Foch sloužila skoro čtyři desetiletí. Loď byla nasazena mimo jiné při občanské válce Libanonu, ve válce v Zálivu či při operacích NATO v Kosovu v roce 1999. Při službě v brazilském námořnictvu však loď postihly dva rozsáhlé požáry. Kvůli vysokým nákladům na opravu a modernizaci se brazilské námořnictvo nakonec rozhodlo v roce 2017 loď vyřadit ze služby.
Letadlová loď pak několik let zůstala zakotvená v přístavu a v roce 2021 ji odkoupila turecká firma Sök Denizcilik jako železný šrot. Přesun lodi do Turecka začal v červnu loňského roku. Když byla loď u Gibraltaru, tak jí turecké úřady zakázaly vplout do svých vod. Kvůli velkému množství toxických látek loď označily za ekologickou hrozbu. Podle francouzských úřadů, které cituje deník The New York Times, bývalá chlouba námořnictva obsahuje mimo jiné nejméně 45 tun azbestu.
Na konci ledna převzalo loď znovu brazilské námořnictvo. To oznámilo, že vzhledem ke špatnému stavu lodi je jediným řešením "kontrolované potopení". Řešením není ani odtažení lodi zpět do některého z brazilských přístavů, protože to zakázaly soudy. Přístavy, ve kterých by bylo vrak možné ekologicky zlikvidovat, se všechny nachází v Evropě, píše server G1.
Přečtěte si také |
Brazílie potopila v Atlantiku svou bývalou letadlovou loď s tunami azbestuNámořnictvo plánuje loď potopit zhruba 300 kilometrů od brazilských břehů v místě, kde hloubka moře dosahuje 5000 metrů. Podle námořnictva je místo dostatečně vzdálené od chráněných oblastí, takže ekologické dopady potopení letadlové lodi s výtlakem zhruba 32 000 tun by měly být omezené.
S tím ale nesouhlasí ekologové, kteří označují rozhodnutí za "zločin proti životnímu prostředí". "Brazilské námořnictvo by mělo být odsouzeno za nedbalost. Pokud potopí tuto vysoce toxickou loď uprostřed Atlantiku, tak bez dobrého důvodu poruší hned tři mezinárodní úmluvy o životním prostředí," uvedl Jim Puckett z nevládní organizace Basel Action Network, která se zabývá nebezpečnými odpady.
Proti potopení lodi je i brazilská ministryně životního prostředí Marina Silvaová. Státní zástupci však ve středu neuspěli se svým požadavkem, aby soud námořnictvu potopení letadlové lodi zakázal. Podle soudu armáda dobře zvážila důsledky svých činů. Proti rozhodnutí se federální prokuratura odvolala.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Jan Omasta
3.2.2023 13:38Radim Polášek
3.2.2023 14:22 Reaguje na Jan OmastaRadim Polášek
3.2.2023 14:25 Reaguje na Radim Polášeksmějící se bestie
3.2.2023 13:59Dnes, je kolem nich ráj pro potápěče !
Radim Polášek
3.2.2023 14:19Slavomil Vinkler
3.2.2023 14:35Vilda Smakal
3.2.2023 14:35Jiří Svoboda
3.2.2023 15:06Slavomil Vinkler
3.2.2023 15:34 Reaguje na Jiří SvobodaZbyněk Šeděnka
3.2.2023 17:15 Reaguje na Slavomil VinklerRadim Polášek
4.2.2023 13:00 Reaguje na Slavomil VinklerJinak na to bývá víc možností a určité díly lodě se dělí prostředky, které jsou zrovna ta toto nejvýhodnější.
Loď se myslím nejdřív nějakým málo vzdělanými baraby odstrojí, co se dá odnést, odšroubovat nebo urvat nebo všelijakými nůžkami odstřihnout. Potom další partou vzdělanější šrotáků se odřeže, co se dá odřezat, až zůstane jen kostra lodi. A nakonec nastoupí nejsilnější destrukční zařízení na základní kostru lodi.