https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cd-a-skoda-group-predvedly-na-plzensku-bateriove-vlaky-jezdit-tam-maji-za-4-roky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČD a Škoda Group předvedly na Plzeňsku bateriové vlaky. Jezdit tam mají za 4 roky

22.1.2025 00:47 | PLZEŇ (ČTK)
České dráhy (ČD) a plzeňská Škoda Group včera předvedly v Plzeňském kraji nové bateriové vlaky. Čtyři dvouvozové elektrické soupravy, které umí jezdit nejen na elektrifikovaných tratích, už jezdí od poloviny prosince u Ostravy. Objednat je chce dalších devět až deset krajů. V plzeňském regionu by měly začít jezdit od roku 2028, zjistila ČTK.
 
"Na páteřních tratích jezdí na elektřinu a na vedlejších na baterie, na něž mají dojezd 80 kilometrů," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. ČD už objednaly od Škody dalších 15 vozů, které budou jezdit od přelomu let 2026/27 také v Moravskoslezském kraji.

"Máme za sebou prvních 40 dnů provozu na pravidelné lince Ostrava - Studénka - Veřovice a spokojenost je velká. Mají vysokou spolehlivost a jezdí napřímo bez přestupu, což zvýšilo zájem cestujících o tuto trasu. Další výhodou je velmi pozitivní energetický a emisní dopad," řekl Ješeta. Z Ostravy do Studénky jedou pod "dráty" a odtud na baterie 54 kilometrů tam i zpět. A během 35 kilometrů jízdy pod vedením se opět plně nabijí. Kromě trolejí se nabíjejí rekuperací při brzdění nebo z mobilních dobíjecích stanic. Plně se dobijí do 30 minut.

Plzeňský kraj je podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) spolu s ČD chce nasadit v roce 2028 na vedlejších tratích Radnice - Plzeň - Pňovany - Bezdružice a Heřmanova Huť - Plzeň - Rokycany - Mirošov. "Jednáme o tom," potvrdil Ješeta. Podle něj už devět deset krajů připravuje projekty na bateriové vlaky. "Většina vyhlásí soutěž na dopravce, který je nakoupí," řekl. Nejdál jsou Pardubický a Královéhradecký kraj, kde budou ČD vlaky předvádět ve čtvrtek. Podle Ješety bude náhrady dieselových vlaků bateriovými dotovat evropský program TRANSGov.

Bateriový vlak je draží než elektrický. "Stejné dvouvozové elektrické RegioPantery jsme kupovali za 117 milionů Kč, tenhle (bateriový) stál 154 milionů korun. Ale jsou to ceny let 2018 a 2019. Dalších 15, které jsme loni kupovali pro Moravskoslezský kraj, stály 169 milionů za jednu soupravu. Dnes už předpokládáme hodnotu kolem 180 milionů," řekl Ješeta.

Tratě, kde je velká intenzita provozu, se podle něj vyplatí draze elektrifikovat, ale na řadě vedlejších tratí to nedává smysl vzhledem k počtu vlaků, které tam jezdí. "A pro ně je ideální bateriový vlak," řekl Ješeta.

Škoda Group teď vyrábí 15 vlaků pro ČD. "Česko je v nasazení těchto vlaků lídrem. Ale jsme i v tendrech na Slovensku, v Polsku a v Pobaltí. Výroba trvá 2,5 až tři roky. Hliníková karosérie se vyrábí v Ostravě, podvozky a trakční výzbroj v Plzni, kde vlaky kompletujeme a oživujeme," řekl Tomáš Ignačák, který je ve Škodě Group prezidentem regionu ČR, Slovensko & Středovýchod. Škoda má několik zahraničních dodavatelů baterií. "Používáme výkonné LTO baterie, které vykazují lepší parametry životnosti i bezpečnosti, na rozdíl od těch o něco levnějších řešení," uvedl. Baterií, které mají životnost osm až deset let, je deset tun na jeden vlak.


reklama

 
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist