https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-navrhlo-ek-rozlozeni-prisnejsich-emisi-pro-automobilky-na-pet-let
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko navrhlo Evropské komisi rozložení přísnějších emisí pro automobilky na pět let Aktualizováno

21.2.2025 11:33 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | microolga / Depositphotos
Česko navrhlo Evropské komisi zmírnění požadavků na snížení emisí pro nově vyráběná auta. Nově by automobilky měly vykazovat plnění emisních limitů za pětileté období, nikoliv každý rok. Případné sankce za nesplnění cílů by se také vyměřovaly až po pěti letech, tedy po roce 2029. V rámci tohoto pětiletého období by se měly emise snížit o 15 procent. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
 
Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy (ODS) konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu. Evropská komise proto musí podle premiéra přehodnotit svoje nereálné požadavky, které mohou znamenat horší dostupnost evropských vozidel a ohrožení pracovních míst v autoprůmyslu. Pro letošek platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut v jednotlivých automobilkách na úrovni 93,6 g/km, což je o 19 procent méně než loni. Pokuta je pak 95 eur (zhruba 2380 Kč) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel.

"Navrhovali jsme zrušení pokut, ale jako přijatelný kompromis se jeví zavedení pětiletého průměrného referenčního rámce na roky 2025 až 2029 pro 15 procentní snížení emisí. Tento návrh umožňuje výrobcům prokazovat shodu na víceleté bázi, nikoli ročně. Zároveň neomezuje stávající cíl snížení emisí CO2 a nesnižuje celkový počet elektromobilů uvedených na trh EU v následujících letech,“ uvedl Kupka.

"Je potřeba změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence. Musíme zajistit pro občany dostupné evropské automobily a zachovat tisíce pracovních míst v automobilovém průmyslu,“ dodal Kupka. Podle něj by sankce za neplnění emisí omezily investice automobilek do dalších inovací a zdražily jejich výrobu. Například výroba elektromobilů v Evropě je podle něj o 30 procent dražší než v Číně.

Na aktuální strategický dialog s automobilkami má navázat Průmyslový akční plán EU pro automobilový sektor, který bude obsahovat konkrétní prosazované změny. Tento plán má začátkem března předložit eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.

Úspěšný boj proti klimatickým změnám nelze podle ministra dopravy vést bez konkurenceschopného a životaschopného průmyslu. Podle Kupky je potřeba nejen zabránit hrozícím vysokým pokutám za neplnění klimatických cílů, ale také rychleji revidovat zákaz spalovacích motorů v roce 2035. K iniciativě České republiky a Itálie se přidaly i Francie a Německo. Zákaz spalovacích motorů by se podle Kupky mohl revidovat v druhé polovině letošního roku a ne až v roce 2026, jak bylo původně plánováno.

Kupka také zmínil, že vláda dál pracuje na podpoře vzniku takzvané gigafactory pro výrobu baterií do aut. "V krátkém čase se ukáže, že budeme mít možnost vyrábět baterie i u nás," uvedl.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie. V současnosti zaměstnává v celé EU 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává 500.000 lidí.

Iniciativa v autoprůmyslu je dalším počinem Česka při vytváření tzv. Aliance pro konkurenceschopnost, v rámci které se spojuje s dalšími zeměmi k prosazování konkrétních cílů pro udržení konkurenceschopnosti Evropy. Alianci podle Fialy buduje Česko spolu s Itálií, Slovenskem, Polskem, Rakouskem, Rumunskem a Bulharskem. "Usilujeme o zapojení Německa, Francie a dalších států," dodal. Česko se chce s dalšími zeměmi ve střednědobém a dlouhodobém horizontu zasadit o posílení surovinové bezpečnosti, snížení cen energií nebo omezení byrokracie o více než navrhovaných 25 procent.

Mezi dalšími prosazovanými návrhy pro autoprůmysl je omezení evropských dotací jen na budování infrastruktury nebo podporu inovací, zavedení technologické neutrality bez zákazů nebo upřednostňování některých řešení a pružný legislativní rámec pro technologické novinky, zejména využití AI a autonomních systémů řízení.

Podle Svazu průmyslu a dopravy je vzhledem k pomalejšímu rozvoji čisté mobility, poklesu prodejů elektromobilů i plug-in hybridů v EU a celkové ekonomické stagnaci nezbytné přistoupit k revizi současného nařízení o emisích CO₂ pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. "Revize musí proběhnout ještě letos. Případné pokuty za nesplnění přísných cílů by dále oslabovaly konkurenceschopnost evropských automobilek a omezily jejich schopnost investovat do výzkumu a vývoje. To by ve výsledku ohrozilo financování dekarbonizace automobilového průmyslu i silniční dopravy. Kromě pětiletého průměru je potřeba zvážit i postupné zavádění vozidel do plnění cílů a umožnit do budoucna plnění cílů i díky hybridům," dodal ředitels sekce hospodářské politiky svazu Bohuslav Čížek.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.2.2025 12:16
Navrhovat má maximálně EURO 6 a vše navíc nepřijímat !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2025 12:24
Já myslel, že je to už hotové, euro7 přijmuli v daleko normálnější a mírnější variantě, tak na čem pořád mudrují?
Velmi mě pobavil názor, že elkáry jsou těžší a proto mají víc emisí z opotřebení brzd. Jenže ony brzdí rekuperací a zátěž brzd je zcela minimální a spíš jen nouzová.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2025 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase o tolik to mírnější není a motáte EURO 7 a limit pro průměrné emise CO2, bo to, že auto splní "sedmu" rozhodně automaticky nemusí znamenat, že splní ten limit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2025 08:45 Reaguje na Radek Čuda
Průměrné CO2 jsou přece problém automobilky a ne jednotlivého auta. A v euro7 měly být i tyhle emise mimo technickou realitu a měla řešit i otěry z brzd a pneumatik, což je cypovina ozrutánska.
Odpovědět

Radek Čuda

24.2.2025 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Možná byste se měl trochu vrátit do reality a podívat se, co vše v E7 zůstalo ... https://www.consilium.europa.eu/cs/press/press-releases/2024/04/12/euro-7-council-adopts-new-rules-on-emission-limits-for-cars-vans-and-trucks/
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2025 14:28
Podzimní volby se blíží, preference jsou furt u ledu a tak se hraje divadélko pro masy.
Sice ví, že je EK má na háku, ale hrají si na aktivní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2025 15:49 Reaguje na Radek Čuda
Ani bych neřekl. Pozice ČR je úplně jiná, než za Babiše a Zemana, právě euro7 je toho důkazem. Tahle iniciativa má velmi širokou podporu v jiných státech a taky pan Lipavský je brán mezi elitu evropských politiků. Na druhé straně nám silně škodí, že 60% našich voličů dalo hlas dezolátním stranám a skončily za cordon sanitare, takže mají vliv nula.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.2.2025 17:35 Reaguje na Pavel Hanzl
EURO 7
je sabotáž pozemní silniční dopravy -
kdy zavedou alespoň EURO 4, na leteckou i námořní dopravu, no !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2025 17:55 Reaguje na smějící se bestie
Je mi divné, že když to řeší všichni zúčastnění už od začátku století, že se nejasou schopni domluvit na funkčním řešení. Nebo nám prodavači strachu zase vnucují nějaké nesmysly? Nejsou příčiny úplně jinde?
Odpovědět

Radek Čuda

24.2.2025 15:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Lipavský je za šaška i tady, bo co předvádí ... za Piráty minstr, pak vyhlásí, že bude při odchodu Pirátů z vlády držet basu, pak se nechá přemluvit s tím, že ale jinam rozhodně vstoupit nehodlá a teď v hrůze ze ztráty koryta mu je i TOP 09 dobrá.
Výhrady mám ve vládě ke kde komu, ale z něj je mi fakt šoufl.
Jinak si sněte dál a až se něco OPRAVDU změní ... a ne k horšímu:-) ... tak dejte vědět.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

21.2.2025 19:31
Já bych rozložil automobilky a to okamžitě.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist