Česmad: Zdražení dopravy může zlikvidovat dopravce
Ten se také obrátil dopisem na premiéra Vladimíra Špidlu, aby s ním jednal o vzniklé situaci. Česmad totiž zastupuje zájmy téměř dvou tisíc podnikatelů v mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě, což představuje 80 procent kapacit v mezinárodní dopravě na českém trhu. Jak řekl ČIA mluvčí sdružení Martin Felix, Úřad vlády slíbil určit termín schůzky do pondělí 8. září.
Autodopravce podle textu dopisu, který má ČIA k dispozici, nejvíce znepokojuje náhlý růst nákladů zapříčiněný téměř ve všech případech rozhodnutím vlády a následným projednáním Poslaneckou sněmovnou. Jedná se zejména o zvýšení ceny ročních dálničních kuponů pro vozidla nad 12 tun o dva tisíce korun a pak hlavně zvýšení spotřební daně z nafty o 1,80 koruny za litr.
Zvýšení spotřební daně o stanovenou částku totiž při průměrném proběhu vozidel 12 tisíc kilometrů měsíčně přinese autodopravci nárůst nákladů na jedno vozidlo o zhruba 80 tisíc korun ročně. Při současné situaci v sektoru silniční dopravy je přitom takřka nemožné promítnout tyto náklady do přepravních cen. Zvýšení spotřební daně v takovém rozsahu prý nelze zdůvodnit ani požadavkem Evropské unie.
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia již několik let žádá vládu o vytvoření ucelené koncepce rozvoje dopravy obecně a zvláště o stanovení dlouhodobého plánu vývoje daňové zátěže silniční dopravy tak, aby se podnikatelská sféra mohla v předstihu připravit. "Fakt, že zvýšení spotřební daně z nafty bylo do novely zákona o spotřebních daních zařazeno opět až na poslední chvíli a s autodopravci nebylo konzultováno, svědčí nejen o nekoncepčním přístupu, ale také o přezíravém postoji vládních míst k podnikatelům," tvrdí Starosta.
reklama