ČIŽP: Rozsah poškození prostředí po havárii u Hustopečí nad Bečvou nelze předjímat

O okamžité a transparentní vyšetření havárie požádali Piráti. V tiskové zprávě uvedli, že v případu se objevuje jméno společnosti DEZA z holdingu Agrofert, stejně jako u otravy řeky Bečvy z roku 2020. Pokud se podle nich ukáže, že DEZA porušila bezpečnostní předpisy, musí nést odpovědnost.
"Přestože společnost DEZA byla jedním z poškozených se škodou, která se dosud vyčísluje, tak okamžitě poskytla své podnikové hasiče, hasební prostředky, vlastní laboratoř a další potřebnou součinnost složkám IZS (integrovaného záchranného systému)," reagoval na to na dotaz ČTK mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.
"Nesmíme připustit, aby se tato havárie zametla pod koberec jako otrava Bečvy. Chceme, aby došlo k vypracování dopadové studie v místech, kde došlo ke spadu zplodin," řekl místopředseda Pirátů Martin Šmída z Olomouckého kraje.
Podle Heřmanského firma poskytuje a bude poskytovat součinnost podle potřeb IZS, vyšetřovatelů a veřejných institucí. "I když za přepravu jednoznačně zodpovídá dopravce, nikoliv DEZA, uvědomujeme si vážnost situace a snažíme se být nápomocni všem zasahujícím a vyšetřujícím složkám. Velmi nás mrzí chování a snahy některých politiků získat na tom body do blížících se voleb. Počkáme si na výsledek vyšetřování a tento hyenismus nebudeme jakkoli komentovat," uvedl Heřmanský.
Vlak, který převážel cisterny, v nichž bylo více než 1000 tun karcinogenního benzenu, vykolejil a začal hořet v pátek před polednem. Převážený benzen byl vyroben z benzolu právě ve firmě DEZA ve Valašském Meziříčí na Vsetínsku. Heřmanský už dříve řekl, že benzen z chemičky přepravoval soukromý dopravce. Policie událost zatím prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Odhadovanou škodu vyčíslila na 120 milionů korun, hasiči na 125 milionů korun.
Při otravě Bečvy v září 2020 uhynulo v úseku řeky pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov podle odhadů až 40 tun ryb. Mezi podezřelými z úniku jedů do řeky byla chemička DEZA ze svěřenského fondu založeného tehdejším premiérem Andrejem Babišem (ANO). Firma bezprostředně po havárii uvedla, že zcela jistě není původcem úhynu ryb. Loni soud pravomocně rozhodl, že řeku otrávily kyanidy, které vytekly v podobě odpadních vod ze společnosti Energoaqua. Neshledal ale objektivně trestní odpovědnost společnosti a případ postoupil ČIŽP jako možný přestupek.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)

Jakub Graňák
3.3.2025 07:33Břetislav Machaček
3.3.2025 08:28 Reaguje na Jakub GraňákPokud vím, tak šetření pokračuje a příčin vykolejení může být více.

Jakub Graňák
3.3.2025 08:53 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
3.3.2025 09:23 Reaguje na Jakub Graňákpo uhašení požáru a čeká ještě na odčerpání tekutin,
které jsou bez ochranných pomůcek nebezpečné. To
nejsou hasiči v přístrojích, aby mohli zkoumat stav
cisteren, kolejí a výhybek. Jinak za stav vozidla
zodpovídá ten, kdo ho pouští na trať a tím je vždy
vozmistr odborně způsobilý posoudit stav vozidla.
Jeho vyviní takzvané skryté závady únavou materiálu považované jako zcela běžné provozní riziko. Jako
strojvedoucí, jsem kdysi přetrhl v Třinci vlak
a příčinou byl už starý lom kovu šroubovky( to
je spojení tažných háků dvou sousedních vozů).
Vozmistr tehdy přišel, sepsal hlášení, vzal si
vadnou součástku jako důkaz a nahradil jinou.
Po splnění dalších náležitostí jsem pokračoval
v jízdě bez postihu, protože na vině byla právě
ta skrytá závada. Jinak v pátek i dnes jsou to
POUZE domněnky a nebo účelové vinění vlastníka
speciálních cisteren, které provozuje pouze ten,
který takové zboží zpracovává a dopravuje. Ono
cisterny jsou už dnes kvůli pracnému čištění
určeny k přepravě pouze jednoho druhu kapaliny.
Já vím, ono Agrofert by se před volbami jako
viník hodil, ale je nutno vyčkat na závěry
drážní inspekce.

Jakub Graňák
3.3.2025 10:42 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
3.3.2025 11:39 Reaguje na Jakub Graňákjak v době požáru mohl někdo na 100% prokázat
technickou závadu na vozidle, když se k nim
nedostali ani hasiči v dýchacích přístrojích.
Pisálci prve psali o 5 vagónech, pak o 15
a vymýšleli příčiny v redakcích podle fotek.
To je sice možné, ale věří tomu pouze osli.
INFORMACE O DATU PROVEDENÍ POSLEDNÍ KONTROLY V OBJEKTU NEBO INFORMACE O TOM, KDE JE MOŽNÉ TUTO INFORMACI ZJISTIT A KDE JE MOŽNÉ NA VYŽÁDÁNÍ ZÍSKAT PODROBNĚJŠÍ INFORMACE O TÉTO KONTROLE
Podle zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií probíhá kontrola u provozovatelů zařazených do skupiny B, nejméně jednou ročně. Poslední kontrola u provozovatele DEZA, a.s. ve Valašském Meziříčí, proběhla dne 21. května 2021. Výsledky kontroly jsou uloženy u České inspekce životního prostředí.
Zapomenuli na krajském úřadu jen aktualizovat webové stránky nebo je to v DEZE skutečně takový šlendrián, že poslední kontrola byla provedena téměř před 4 roky místo před rokem?
Věřím, že je to spíše chyba Zlínského kraje. Nebylo by možné výsledky kontroly zveřejňovat přímo na webových stránkách DEZY?
I když vyšetřování teprve začíná mohl by někdo veřejnosti sdělit, kdo je vlastníkem cisteren, kdo dopravce a za co kdo zodpovídá?
Pavel Hanzl
3.3.2025 15:19Vypadalo to, že žádný havarijní plán pro podobnou havárii neexistoval nebo nebyl k dispozici. Pokud existuje je dostupný veřejnosti na nějakých webových stránkách nebo někde jinde?
Pokud by se havárie stala v DEZE nebo na železnici uvnitř hustě zastavěné aglomerace, byly by následky mnohem fatálnější. Neměla by se rizika a bezpečnostní opatření při zacházení s benzenem a podobnými vysoce toxickými a výbušnými látkami přehodnotit a na základě získaných zkušeností zrevidovat havarijní plány, aby se podobná havárie s takovými následky již nemohla opakovat? Jistě by se dalo mnohé zlepšit.
Břetislav Machaček
4.3.2025 10:31 Reaguje nachemičku pracující s chlórem a nemáme doma ani plynové masky pro případ úniku. Naproti mám firmu vyrábějící izolační minerální
vlnu a zplodiny obsahují fenoly a formaldehydy. Huť už pomalu
zaniká, ale stát nám za humny chystá gigafaktory na baterie. Vy
tam máte pouze DEZU a Ostravsko je takovými provozy protkáno
doslova jako ementál děrami. Logické tak bylo v roce 1960 to
zpracování koksárenských dehtů rozptýlit i někam jinam a už to
Ostravsko více nezatěžovat. Chudé Valašsko potřebovalo práci
a tu mnohým DEZA dala stejně, jako nám chemičky, hutě a doly.
Nemáte ponětí jaký smrad tu byl z koksoven a proč se Černý potok
v Ostravě od 19. století jmenuje Černý. Dovedete si představit v řekách Odře a Olši jak tam tekla fenolová voda z černouhelných prádel a v Olši místní jednu dobu těžili uhelné kaly ponořením plachet a za nějaký čas z nich po vytažení nasbírali palivo k
otopu? Ryby byly tím fenolem přímo cítit a natož je jíst!
To bylo něco, ale zbyly pouze zbytky a taky nezaměstnanost
a vylidňování putováním za prací. Pamatuji ještě chudé horaly putující do dolů v USA, aby si vydělali na kus lesa k vyklučení
a přeměně na pole a louky. Jejich potomci už ale nalezli práci v okolí, kde se stavěly takové továrny jak TŽ Třinec, DEZA a nyní třeba Hyundai v Nošovicích, kde se kdysi živili pouze produkcí
kysaného zelí a později nově postaveným pivovarem Radegast. Bez továren nebude riziko havárií, nebude ani bez dopravy zboží, ale nebude taky práce a budou za ní muset lidé dojíždět tam, kde se vše koncentruje a rizika se tím násobí. Chápu vaše obavy, ale já taky nekonzumuji ryby z Odry ani Olše, protože raději ani nevíme co v nich je, což nevíme o naprosté většiny potravin na 100% nikdy.
Máte ale naději, že nebude mít DEZA co zpracovávat, ale pak nevím
z čeho se budou dělat barvy, plasty a jiné finální výrobky. Že
by taky dovoz jako u potravin, aby byly naše pole EKO a BIO ?
Je hezké mít v okolí čistou přírodu, ale uživí nás pouze ona?
Já to beru reálně a jako nutné zlo. K vykolejení mohlo dojít
třeba až o 200 km dál a příčinu drážní inspekce asi odhalí, ale
rizika při výrobě a přepravě budou vždy, pokud se vyrábět a taky
dopravovat bude. Představte si havárii autocisterny s chlórem
ve středu stotisícového města! Je na ni vypracován v každé obci
a městě havarijní plán? Je vůbec možné takový plán vypracovat
pro různé podmínky v okolí a pro každé konkrétní místo a nebo
chemikálii? Já vám povím, že je to utopie a že se spoléháme na
to, že se havárie nestane a když se stane, tak to NĚJAK DOPADNE!
A to nejsme ve válce, kde jsou továrny a vlaky cílem útoků a
je každému jedno, co tím na životním prostředí napáchá. Dodnes
se sbírá munice v Bořím lese u Poštorné, dodnes se nalézají bomby
v Ústí, Drážďanech a i u nás za humny po po bombardování Ostravska a tratě. Tu vybouchl celý vlak s palivem taky a žijeme tu pořád.
Kam máme jít? Na pustý ostrov, kde možná zkoušeli jaderné zbraně?
s v
4.3.2025 16:34 Reaguje na Břetislav MachačekSnad bychom alespoň mohli přehodnotit zda skutečně všechny produkty DEZY a v takovém množství skutečně potřebujeme.
Zodpovědně navrhnout ochranná pásma okolo DEZY a podobných provozoven, dodržovat ochranná pásma okolo exponovaných tras železnice a komunikací s dopravou nebezpečných látek, což se sice děje, ale otázkou je zda to je postačující. DEZA by mohla být umístěna např. v nějakém devastovaném území, kterých je u nás docela dost a zejména by neměla ohrožovat významné vodárenské zdroje.
Měli bychom také myslet na to v jakém stavu předáme životní prostředí našim potomkům. Snad bychom se mohli i trochu uskrovnit a poučit se s chyb, které jsme udělali.
V současné době bychom snad již měli zaměstnanost řešit jiným způsobem než provozy jako je DEZA.
Břetislav Machaček
5.3.2025 09:58 Reaguje naji "uklidíte" , ale tam taky žijí lidé a co je to
podle vás zdevastované území? Mostecko, Ostravsko,
tak šup jim tam postavit co vy nechcete? Nejste
poněkud sobec? Ono to je totiž o tom, že někde se
to vyrábět musí, pokud to potřebujeme, ale taky
máme možnost odejít jinam my.
Jaká ochranná pásma kolem železnic? A co silnice
po kterých se přepravují jedy v kamiónech i centry
měst? Ta ochranná pásma jsou utopií, protože ty
látky neznají slovo ochranné pásmo. Když uniknou,
tak uniknou kam chtějí. Jaké má být ochranné
pásmo kolem železnice, když je nádraží v centru
obce, či města? A co nehoda na mostě nad řekou,
či u vodárenské nádrže? Prostě je to risk, že
se nehoda nestane a až se stane, tak se řeší,
protože na 100% se nehodám nedá nikdy předejít.
Máte naivní názory a musím se vám ač nerad smát.
Bečva je tok s poměrně malým průtokem (v létě cca 2 - 3 m3/s).
Provozy jako je DEZA by měly být na velkých tocích jako je např. Labe u Děčína. V případě havárie a úniku např. kyanidů je výrazně větší ředění a havárie se nešíří tak daleko.
V případě Bečvy jsou využívány vodárenské zdroje v infiltraci ve štěrkopískových vrstvách podél Bečvy od Val. Meziříčí, včetně kyselky v Teplicích n. B. až po Troubky a dále podél Moravy Kroměřížsko, Tlumačov, Uherské Hradiště, Hodonín a dále.
Při kyanidové havárii jsme jen bezmocně sledovali jak se kontaminace šíří dál a dál. Přitom to bylo "pouze" cca 35 kg kyanidů. V DEZE jsou těchto toxických látek stovky až tisíce tun. Pokud by pronikly do Bečvy, tak jsou ohroženy vodárenské zdroje pro značnou část Moravy.
Jak by se hledaly náhradní zdroje si nikdo neumí představit. Ohroženy jsou desítky až stovky tisíc obyvatel a průmysl v celé oblasti.
Proto si myslím, že DEZA na Bečvu nepatří a měla by se co nejdříve utlumit a vymístit. Rozhodně to není jen proto, že zde bydlím. Já se mohu přestěhovat, co ale ty ostatní tisíce obyvatel? Rozhodně bych to nezlehčoval.