https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-jsou-to-synteticka-paliva-tzv.e-paliva-maji-byt-uhlikove-neutralni-a-staty-eu-trvaji-na-jejich-vyuzivani
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Co jsou to syntetická paliva? Tzv. e-paliva mají být uhlíkově neutrální, objevuje se ale i jejich kritika Aktualizováno

7.3.2023 00:55 | PRAHA (ČTK)
Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu stávajících spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.
Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu stávajících spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Syntetická paliva, v češtině někdy označovaná jako e-paliva, jsou vyrobená chemickou cestou, nikoliv z ropy. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. K jejich výrobě je nutná elektřina, v ideálním případě z obnovitelných zdrojů.
 
Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu stávajících spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.

Syntetická paliva mohou být použita jako příměs klasických paliv, tedy nafty a benzinu, či mohou být spalována zcela samostatně. K nevýhodám těchto paliv patří velmi nízká energetická účinnost a také vysoké náklady na jejich produkci, při jejich výrobě je ale možné využít energii z obnovitelných zdrojů. "Ve srovnání s výrobou klasických fosilních paliv a biopaliv, bude výroba syntetických energeticky několikanásobně náročnější," řekl například nedávno ve vysílání Radiožurnálu odborník na paliva z Vysoké školy chemicko-technologické Pavel Šimáček.

Podle několik let starých studií by se v případě zvýšení výroby a příznivých cen elektřiny mohla cena samotného syntetického paliva v budoucnu pohybovat kolem 1,40 eura za litr bez spotřební daně. Podle analýzy ekologické organizace Transport & Environment (T&E) však bude provoz automobilu na e-palivo během pěti let stát řidiče zhruba o 10.000 eur více než provoz elektromobilu.

Plány na výrobu syntetických paliv sahají až do počátků 20. století, v roce 1913 získal německý chemik Friedrich Bergius patent na technologii zkapalňování uhlí, které je tvořeno hlavně čistým uhlíkem. Převod na ropné produkty prováděl přidáním vodíku. V období druhé světové války představoval syntetický benzin vyráběný z uhlí strategickou surovinu, která nahradila ropu a jedním z největších výrobců syntetického paliva v celé třetí říši se stala rafinerie v Záluží u Mostu.

Loni v prosinci německá automobilka Porsche otevřela továrnu na výrobu syntetických paliv v Chile. V pilotní fázi by měla vyrábět zhruba 130 000 litrů syntetických paliv ročně. V plánu je rozšíření kapacity zhruba na 550 milionů litrů ročně, což je ale v celosvětovém měřítku stále zanedbatelné množství. Například jen v Německu ročně spotřebují osobní auta několik desítek miliard litrů benzinu a nafty.

- Využití syntetických paliv je možné například i v leteckých motorech jako alternativa k současnému kerosinu. Nizozemské aerolinky KLM uskutečnily v únoru 2021 jako první na světě komerční let s cestujícími s využitím syntetického leteckého paliva vyrobeného z udržitelného zdroje.

Podle zástupců německé firmy Robert Bosch by do roku 2050 mohlo používání syntetických paliv, jako alternativa k elektrifikaci, ušetřit až 2,8 gigatuny oxidu uhličitého.

Syntetická paliva bývají zaměňována za biopaliva, která se vyrábějí z biomasy a nevznikají akumulací elektřiny.

Švédské předsednictví v Radě EU začátkem tohoto měsíce oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil na benzin či naftu.

Český ministr dopravy Martin Kupka po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem řekl, že Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. Na syntetických palivech trvá i Německo a další státy EU. Kupka také uvedl, že Praha i Berlín považují stávající návrh chystané emisní normy Euro 7 v EU za nerealistický a nepřijatelný.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (84)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

7.3.2023 05:50
Syntetická paliva jsou drahý nesmysl, takže je pochopitelné, že to naše vláda podporuje.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

7.3.2023 05:55
Pokud budou syntetická paliva vyráběna ze špinavého vodíku, je to podobně blbé řešení, jako jsou paliva fosilní.
Lze je chápat jako další alternativu, ale jaké je jejich ERoEi? U biomasy je to 2:1 U čisté fotovoltaiky 8:1, u větru až 20:1
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.3.2023 07:14 Reaguje na Katka Pazderů
Dle odkazu
1. ERoEI = 0.126
2. ERoEI = 0.51
V obou případech se tedy jedná o nesmysl, který nás okrádá o cenné zdroje, protože pokud nechceme společnost na úrovni pastevců, potřebujeme zdroje s ERoEI alespoň 7.
https://www.transitionengineering.org/pop_the_hydrogen_bubble
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

8.3.2023 18:47 Reaguje na Katka Pazderů
Václav Cílek tvrdí, že FVE panel samotný má ERoEI v nejlepším případě 3.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.3.2023 07:40
Komplet doprava, osobní i nákladní , se podílí na emisích CO2 cca 16%, energetika má na svědomí asi 77 % emisí skleníkových plynů. Zemědělství a průmyslová výroba obsazují s přibližně 10 % emisí druhé a třetí místo.

Dá se tedy říct, že likvidace automobilového průmyslu pod kuratelou zelených mozků z Bruselu přinese více škod než užitku.


Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.3.2023 11:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 12:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Článek bude o výcviku psů ve stopování divočáků a vy tam dáte příspěvek, že EU je naprosto debilní.
Vy z ní máte asi fakt těžký komplex, nebo aspoň obsesi.
všiml jste si, že to sem dáváte už asi po 300x a většina místních, i ne úplně bystřejších jedinců, to fakt pochopila?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 07:58
Miluji články typu "Co jsou to syntetická paliva", ve kterých je půl stránků nějakých plků a tohle vysvětleno vůbec není. Dobře, je to reakce vodíku a CO2, ale jaká? Je tam snad vodík navázán přímo na atom uhlíku? Proč to má nižší energii, když sám vodík jí má skoro dvojnásobně, než benzín nebo nafta? To autor neráčil sdělit.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.3.2023 08:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Smysluplně lze syntetizovat jen metanol a ten má asi 1/2 výhřevnosti benzinu. Pokud by byla výrobní cena litru za 1.4 Eura, šlo by to skousnout asi dosti těžce.

Tady je jasné, že dekarbonizace bude šíleně drahá a komplexní záležitost a takové to počáteční nadšení Germánů a Hanzlů asi brzy ustane.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 09:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Smysluplně lze syntetizovat jen metanol
To jste vyštrachal kde? Takže je ta syntetika metanol? To bude asi něco jiného, ne? To by napsali. A co čpavek nebo metan?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Překvapuje, že vy, který víte vše o CO2 neutrální výrobě železa a oceli a o otravách ryb atp aj., neznáte syntetické palivo. Odpovědi: Redukce uhlíku. Ano, je, stejně jako v ropě. Protože vodík spotřebuje svoji energii na redukci uhlíku. Pokud vyrábíte vodík z metanu a pak ho použijete na výrobu metanu, je to ekozločin. Uhlíkově neutrální  a některým nevonící jsou syntetická paliva proto, že při spalování vzniká CO2. Je to ten CO2, který se spotřebovává při výrobě, takže to CO2 neutrální je. Akorát že těžený a trubkami přenášený zemní plyn z CO2 vyrobila příroda pomalu za dlouhou dobu, a syntetická výroba je rychlejší a tím dražší. Jo, tak dlouho jste blbli s nesmysly a vyvoláváním nenávisti, až vás dohnala realita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 09:39 Reaguje na Jarka O.
No, tak zase chytřejší nejsem. Metan má vzorec CH4 a prý je možno navázat na atom uhlíku až 7 atomů vodíku, tj. vznikla by molekula CH7. Je to možný? Je to tahle reakce? Nebo něco jiného? Kde vodík redukuje uhlík?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 15:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Znáte Kelišovou?: "Ježišmarjá velebnosti, je to možný, copak von nemá základní školu? Dyk i já se přece pamatuju, že uhlík má jen 4 pacičky. Velebnosti, já du..."  

To nevadí, že nejste chytřejší s uhlíkem, zato jste chytřejší na chemii Bečvy a kyanid! Na molekulu CH7 se ptejte v CERNu, já ji neznám.Syntetické palivo a vodík nebude asi jen jedna sloučenina. Jenže třeba metanol, etanol, amoniak mají nižší energetickou účinnost než H2, benzín nebo nafta - spotřebujete jich jako paliva do motoru více. Asi se vyvíjejí jiné motory, a to je jasná brnkačka a už brzy budeme v laláču. Vodík redukuje ten uhlík na katalyzátoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 16:25 Reaguje na Jarka O.
Takže nevíte, co ta syntetika je a jen plkáte, že?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 18:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Vám nestačí, že to zde píšou jiní? Vždyť je to náhrada benzínu i nafty syntetickou naftou a benzínem takže to vypadá podobně. Krom toho amoniak, metanol mají být další paliva, a vodík do palivových článků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:08 Reaguje na Jarka O.
Stačí mi to, co napsal pan Galipoli.
Ostatní pouze plkají o ničem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Hm, tak jste z vysvětlení P. Galipoli také pochopil, že suroviny pro výrobu syntetiky (CO, CO2) se vyrábějí z fosilu (uhlí) a jiného organického materiálu, např. dřeva nebo biomasy pěstované s využitím umělých hnojiv, a ne ze vzduchu, vidte. To pak není ekologická hitparáda.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

8.3.2023 16:13 Reaguje na Jarka O.
Poznámka k energetické účinnosti/výhřevnosti. Je sice hezké, že vodík má vyššíenergetickou výhřevnost (na kg) než ostatní paliva (MeOH, benzín...), jenže... tankujeme (jaksi litry). A tady už to žádná sláva není:
kapalný vodík = 71 g/litr = 14 litrů/kg
benzín ======= 700 g/litr = 1,43 litrů/kg
vodík = 119 MJ/kg = 8,46 MJ/litr
benzín = 44 MJ/kg = 31,2 MJ/litr
MeOH = 21,3 MJ/kg = 16,8 MJ/litr
A to nezmiňuji, že kapalný vodík (-253°C) se blbě uchovává, a stlačený H2 se musí chladit na < -40°C.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 22:37 Reaguje na Galipoli Petr
Třeba LPG, 24,8 MJ/l nebo LNG, 22 MJ/l není špatný pohon. Stlačený vodík snad může potřebovat podobné nádrže jako stlačený metan (CNG), myslíte, že je potřeba ho chladit? Nebude se používat na celém světě stejné palivo ani stejné motory, ale to není realita ani teď. V Již. Americe se prý používá 85% etanol a nafta je v osobácích zakázaná.
Pod slovem "vodik" se schovává i MeOH, který se používa v palivových článcích myslím častěji než přímo vodík. Ta auta s palivovým článkem mají baterii a elektromotor, tím vyšší účinnost (60-90%) než spalovací motory (35-50%), čímž by se nižší výhřevnost paliv trochu vyrovnala. Ale jsou zas těžší, Prostě jsme ve fázi hledání.
Odpovědět
va

vaber

7.3.2023 09:16
v článku se píše
,, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. K jejich výrobě je nutná elektřina,,
to je informace nad kterou máme jásat,
kde vezmeme vodík a kde vezmeme elektřinu a kde CO2, máme snad všeho nadbytek? právě naopak, všeho máme málo a vyrábíme je hlavně špinavou cestou,
to je ekologie naruby,
další je divadlo kolem zelené el. energie,
já ji budu uznávat jen tehdy ,když závod který se chlubí ,že vyrábí ze zelené el. energie, nebude připojen na rozvodnou sít a bude mít nulové emise při výrobě el.energie a provozu ,to platí i pro výrobu paliva použitého na výrobu el. energie
jen tak se dá prokázat ,že používají jen zelenou energii
pokud toto nejsou schopni splnit ,o zelené energii lžou ,
a kolik takových závodů existuje, asi žádný
ovšem náš ministr dopravy jásá a vidí v tom záchranu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 09:43 Reaguje na vaber
Vodík vezmeme elektrolýzou vody, elektřinu z OZE a CO2 odchytáváním ze vzduchu, nebo nějkých výfuků.
Zbytek dalších vašich plků je zase jen cypovina nulového významu.
Chemický vzorec syntetiky se asi tada nedozvím, ani orientační.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

7.3.2023 11:04 Reaguje na Pavel Hanzl
A k čemu by vám (ten vzorec) byl? Když jste schopen psát takové bláboly jako v 9:39.
Ale hodím pár perliček do korýtka ;-).
1. reakce CO2 s vodíkem. Jde o redukci, kdy uhlík (CO2 oxidační stupeň IV+) přechází na CH4 (oxidační stupeň -IV). Zároveň se oxiduje vodík z 0 na -I.
dle rovnice CO2 + 4H2 → CH4 + 2H2O
2. ta syntetitka....
půjde patrně o alkany obecného vzorce CnH2n+2 (příklad C8H18) vzniklé reakcí CO2 a H2 dle obezné rovnice:
nCO2+ 3(n+1)H2 → CnH2n+2 + 2n H2O
Ty uhlovodíky nepůjde použít přímo (snad jen jako náhrada nafty) a musí se zizomerizovat.
3 zdroje jednotlivých složek a cena, kterou zaplatíte při jejich získávání (CO2 ze vzduchu; vodík z vody) nekomentuji - byla by to ztráta času.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

7.3.2023 11:43 Reaguje na Galipoli Petr
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 12:12 Reaguje na Galipoli Petr
V 9.39 jsem sem dával dotaz. Ptal jsem se, jestli je možno navázat na uhlílk 7 atomů vodíku. Co je na tom za blábol? Pokud není, tak to napište a neurážejte jak posledni truba.
ad 1) To asi nebude ono, to vznikne pouze metan, to by napsali.
ad 2) To vypadá rozumněji, dělá se syntetika tímhle způsobem? Logiku to má.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

7.3.2023 15:37 Reaguje na Pavel Hanzl
OK Ne. Nejde na C navázat 7 vodíků. Jen 4. Vyplývá to z elektronové konfigurace uhlíku C: [He] 2s22p2... tedy 4 valenční elktrony = 4 sigma vazby.
A k té modifikované Fischer-Tropschově syntéze... při ní vznikají uhlovodíky dle rovnice kterou jsem popsal.
ad2. Za války Němci touto metodou vyráběli benzín z uhlí. Takže to jde. Otázka je, kdo to zaplatí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 16:24 Reaguje na Galipoli Petr
Že to jde, jste vysvětlil. Dobře. Ale dělají tu syntetiku tímhle způsobem?
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

7.3.2023 18:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano. Chtějí dělat ty uhlovodíky takhle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:11 Reaguje na Galipoli Petr
Děkuji, to mi stačí. Chci znát cestu, ne každý šutr.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 15:40 Reaguje na Galipoli Petr
Jen technická: Malinké přepsání máte u oxidace vodíku.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

7.3.2023 18:19 Reaguje na Jarka O.
Safra... máte pravdu... Já se přepsal....jasně, žese oxiduje na +I. NMáte dobré oko. Díky, Ještě bych mohl PH uvést v omyl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 19:51 Reaguje na Galipoli Petr
PH nemůžete uvést v omyl tak nedůležitým detailem ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:13 Reaguje na Jarka O.
Fakt nejsem hnidopich.....
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
.. nebo nevíte, co je oxidace.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.3.2023 13:06 Reaguje na Jarka O.
Taky jsem si všiml, ale o to v zásadě nejde.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

7.3.2023 20:25 Reaguje na Galipoli Petr
Díky,jste jeden z těch, kvůli kterým má diskusi smysl číst a člověk se něco dozví a něco si připomene(v roce 1969 jsem se umístil na 30 místě v celostátním kole středoškolské chemické olympiády v Pardubicích - já to považoval za trapné, profesorka chemie na gymnáziu to považovala za ohromující úspěch a zklamalo ji když jsem si zvolil jako životní obor elektřinu).Ovšem technické vzdělání člověka lehce omezuje, ideologické sny konfrontuje se svými znalostmi a většinou je k nim víceméně skeptický.
Odpovědět
va

vaber

8.3.2023 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
chemii neznam ale,
CO2 + 4H2 +energie → CH4 + 2H2O,
takže bilance je,
na získání CO2 se spotřebovává energie, na výrobu vodíku se spotřebovává energie a na CH4 se spotřebovává také
a potom CH4 spálíme a máme CO2 zpět v atmosféře,
kolikrát víc energie jsme použili na výrobu a jaký druh energie, elektro? vždyť ta je nejčistší a my jsme vyrobili špinavý CH4,
jaké bláboly na to řekne Hanzl
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.3.2023 11:41
Když vidím, ty nesmyslné zákazy žárovek kvůli účinnosti a jejich vynucené náhrady kompaktními zářivkami (úsporkami), když po letech následně vidím, že do nedávna preferované kompaktní zářivky, jsou již direktivně omezovány, kvůli pár miligramům rtuti a jsou opět vynuceně nahrazovány, teď lumidkami (LED-kami) – pak v případě motorů a informací o e-palivech:
Ono to taky vůbec nemusí být o způsobu výroby syntetických paliv, o původu, čistotě a dostupnosti surovin, energie a podmínek k jejich syntéze, ani o jejich energetické hodnotě, natož o jejich ceně.
Spíše si myslím, že se důsledky připravovaného zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory nedomyslely a teď se dodatečně hledá politicky průchodné zdůvodnění k jeho odmítnutí. Nebo alespoň k odložení na jindy, až budou k dispozici potřebné nové technologie, které pak uživatelé budou muset zaplatit. Stejně jako ten nařízený přechod u světelných zdrojů: žárovka > úsporka > LED-ka...
Odpovědět
MV

Miloš Volenec

7.3.2023 12:07
Čistě technicky to funguje tak, že vodík získaný elektrolýzou vody reaguje s CO2 ze vzduchu za vzniku metanolu. Ten je primární surovinou, která se dále rafinuje na motorové palivo (v podstatě benzín) s kvalitou dle normy EN 228. Energie pochází z větrné turbíny. Lokalita v Chile (Punta Arenas) nebyla vybrána náhodou, fouká zde 270 dnů v roce, je největrnějším místem v Jižní Americe. Veškeré palivo z projektu v Chile si zabukovalo Porsche a primárně má být použito pro účely motosportu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.3.2023 14:56 Reaguje na Miloš Volenec
Poctivě jsem si to pročetl a exota Hanzla se ptám :
Proč nehoří voda = H20 ? Složená z vysoce energetického vodíku a samotného okysličovadla number one - kyslíku . Takové auto na vodu by bylo to samé jako pro Hujera lokomotiva v soutěži sběru železa.

Až si to přečtete, zkuste se posunout v myšlení dál.

Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 15:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Voda je oxid vodíku, tak už nemůže hořet :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.3.2023 15:54 Reaguje na Jarka O.
Jarče , nekazte soutěž , to je pro pana Hanzla- ekofašistu . :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 16:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
A kruci, byla jsem moc rychlá a to mi nedošlo, sorry jako. Tak p. Hanzle, proč nehoří voda?
Odpovědět
MV

Michal Vojtíšek

15.3.2023 19:43 Reaguje na Jarka O.
Hydroxid vodný, nebezpečná věc, při vdechnutí v kapalné formě je vysoké riziko úmrtí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 16:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bo je už vodík okysličený, už jste to nestihl.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.3.2023 16:42 Reaguje na Pavel Hanzl
S odřenýma ušima jste se kvalifikoval do seznamu diskutujících na Ekolistu :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 18:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Toe nesmysl, co? Vy jste fakt neokysličený vodík.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.3.2023 18:23 Reaguje na Jarka O.
Tentokrát byste mu ublížila neprávem.
Molekula vody obsahuje atom kyslíku a dva atomy vodíku. Jedná se o zcela zoxidovanou látku a nelze ji dále oxidovat . Voda tedy nehoří.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 19:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
P. Vinklere, věřte mi aspoň tentokrát, že právem. On sám ubližuje, kdykoliv to jde, a já mu neubližuju. On plete pojmy s dojmy. Jsou okysličené tekutiny, v těch je rozpuštěný kyslík - plyn, a bezkyslíkaté, kde je kyslík nahrazen dusíkem, argonem, atd. Okysličený vodík není voda, spíše explozivní směs. Je to plácal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:35 Reaguje na Jarka O.
Komu prohoha já ubližuju? Dělám si čurinu ze všech i ze sebe a vy se snad berete smrtelně vážně? Mě tady vždycky zdupou jak potkana a mám se snad tvářit cha cha cha ublíženě? Proč?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 22:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem odpovídala p. Vinklerovi jeho slovy. Ovšem když ostatní se vám tu snaží odpovidat na otázky nebo něco vysvětlit vč. ekonomičnosti, reagujete pouhým arogantním zaremcáním, že je to špatné vysvětlení atp. A pak takhle zkoušíte odvádět pozornost. Je to marný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2023 20:35 Reaguje na Jarka O.
Vysvětluje tu jen pan Novák a to ho musím ukecávt. Vinkler pouze nadává na EU a Sudnička jen prudí a uráží.
Pokud vy ale považujete za "vysvětlování" jen stálé omílání dezolátních nesmyslů, tak sorry jako, já ne.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.3.2023 20:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Jelikož jste mnohokrát usvědčený lhář a demagog, tak toto oslovení není urážka
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 22:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako? Snad díky za některé odpovědi na vaše otázky.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

7.3.2023 18:24 Reaguje na Miloš Volenec
Čistě teoreticky.. takovýhle popis bych čekal od sociálního ekologa. Ten CO2 musíte nejdříve ze vzduch izolovat, než s ním můžete něco dělat. A udělal jste si nějakou (aspoň základní) látkovou bilanci? Kolik vzduchu musíte zpracovat na výrobu (aspoň) 1 tuny uhlovodíku?
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.3.2023 19:46 Reaguje na Galipoli Petr
To už je snadnější výroba čpavku ze vzduchu.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

8.3.2023 14:48 Reaguje na Jarka O.
Je. Ale čpavku je velký nedostatek. Pro výrobu hnojiv, kyseliny dusičné. Navíc ten vodík vyrábějí z metanu (zemní plyn). takže je to takový kocourkovský kolotoč. Ze zemního plynu vyrobit vodík a s ním zredukovat CO2 na metan. No, když na to máme... Proto v GB silně omezili výrobu čpavku. Ten zemní plyn prostě nezaplatěj
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 22:43 Reaguje na Galipoli Petr
Čpavku je prostě na palivo škoda, bych řekla. Ale podle místních podmínek se s ním někde počítá, četla jsem o Skandinávii. Ta má spoustu VeE parků, takže i vodík z vody, ne ze zemního plynu. A jestli zemní plyn nezaplatí Britové, kteří mají aspoň částečně vlastní, tak natož nějaký subsubodběratel. Kocourkov? Ano bohužel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:17 Reaguje na Galipoli Petr
Používá se na to metoda CCS.
Odpovědět
MV

Michal Vojtíšek

15.3.2023 19:48 Reaguje na Galipoli Petr
Při průměrné koncentraci CO2 400 ppm potřebuji zpracovat pár milionů metrů krychlových vzduchu na 1 tunu paliva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:15 Reaguje na Miloš Volenec
V Chile staví naše firma Solek obrovské fve parky a ještě elektrolyzéry. Samozřejmě bez dotací.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.3.2023 20:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě zase lžete.
Zjistěte si co je režim PMGD, v rámci kterých firma Solek a další, v Chile staví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2023 20:29 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jak dycky:
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/ceska-firma-solek-postavi-v-chile-obri-solarni-elektrarny-blackrock

„Podnikáme v zemích, kde mohou soláry vydělávat bez dotací a pobídek. To v Česku zatím možné není,“ vysvětluje Sobotka.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-cesky-kral-slunce-solarni-boom-bez-dotaci-tady-nebude-181250

https://www.info.cz/zpravodajstvi/byznys/energeticka-skupina-solek-v-lonskem-roce-znekolikanasobila-sve-vynosy-trzby-dosahly-temer-649-milionu-korun
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.3.2023 20:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ještě jednou pro analfabeta Hanzla.

Nejprve si nastudujte, co je režim PMGD.
Dokonce výstavbu v tomto režimu uvádí firma Solek v rámci svých referencí.

https://www.linkedin.com/pulse/easy-guide-pmgd-stabilized-price-juan-antonio-rehnfeldt-duhalde

https://home.cib.natixis.com/api-website-feature/files/download/11785/PFI_Yearbook_2021_Natixis.pdf

https://www.willkie.com/-/media/files/publications/2020/09/chiletoreformlegalframeworkfordistributedgeneratio.pdf
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2023 08:23 Reaguje na Jaroslav Studnička
"To je velmi důležité, tato stabilizovaná cena není žádnou dotací, "
Prostě jak dycky, zase jste zcela mimo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.3.2023 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))) ve vašem dojmologickém světě možná.

Je to forma podpory = dotace nad rámec standardního tržního prostředí.
Pokud by to nebylo výhodnější, tak by nikdo včetně Soleku v tomto režimu nestavěl tyto zdroje, viz omezení instalovaného výkonu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2023 22:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vaše kdáky jsou zase zcela mimo. Já pouze cituji z odkazu, který jste mi dal. Fakt, že nerozumíte prostému textu, jsem si všiml dávno.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.3.2023 22:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Analfabet Hanzl není schopen pochopit komplexní souvislosti, pak to tak dopadá...

"The stabilized price is a mechanism designed to help small energy developers to access to a stable price in order to achieve easier and better financing of their projects. Letting new companies enter the energy sector, encouraging competition. Now, this is very important, this stabilized price is not a subsidy of any kind, although many economists may argue differently. At least, it wasn`t conceived as one and is not intended to be in the near future."
Odpovědět
MV

Michal Vojtíšek

15.3.2023 19:41 Reaguje na Miloš Volenec
Gratuluji příznivcům motorsportu, že budou mít na co jezdit, zvuk motoru je nenahraditelný, a kapalná paliva jsou nádherná věc. A inženýrům, co to vymysleli, bude to nádherná technologie. Akorát by se to možná nemělo nabízet jako levné palivo pro plebiscit, tj. běžné občany, kteří jezdí pár kilometrů do práce a zpátky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.3.2023 17:59
Celý svět se úžasně baví nad EU, kde politici věří na pohádky a vnucují je
vlastním občanům. Nějaké cíle si mohu klást pouze tehdy, když mám všechny
ty technologie už vyzkoušeny v praxi a mít ověřenu ekonomickou výhodnost.
Připomíná mi to přísloví o holubech na střeše a vrabci v hrsti. To co v EU umíme, tak toho se dobrovolně zbavíme a upneme se k něčemu, co není zdaleka ještě dořešeno a je ekonomicky nevýhodné. Asi to bude zase o dotacích, ale odkud ty peníze na dotace brát? Aha, už to tuším! Ojeté spalováky zatíží EU
dalšími daněmi a uhlíková paliva taktéž. Občanů budou žebráci vzpomínající na dobu zdravého selského rozumu, kdy bylo možno něco dotovat "zbytnými"
penězi získanými z efektivní ekonomiky. Konkurenceschopnost jakékoliv
produkce v EU je už nyní znevýhodněna všemi vstupy(suroviny, energie, cena práce) a vedení EU je rozhodnuto ještě přitvrdit. Pokud politikové chtějí
předbíhat vědu a techniku, tak je to pouze absencí technického vzdělání
politiků a neměli by o tom rozhodovat, protože potopí ekonomiku v EU na
desetiletí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 20:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy taky topíte EU už desetietí a ona, mrcha, pořád plave a ještě zrychluje. Kde udělal asi soudruh chybu?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

8.3.2023 09:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde udělali v €U chybu? No přece v tom, že o technických záležitostech, pod vlivem silou prosazované enviromentální ideologie, různých poradců, lobbistů, zájmových skupin a spolků rozhodují lidé, pověření výkonem politické funkce, kteří o projednávané problematice moc neví, a za svá stanoviska a hlasování, prezentovaná veřejnosti jako rozhodnutí kolektivního orgánu €U, nenesou osobní odpovědnost.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

8.3.2023 19:00 Reaguje na Tonda Selektoda
V EU chybu neudělali. Cy neustále chybujete v tom. Že jako kazdej spravnej nechytrolin ignorujte vlastivěda páté třídy základní školy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2023 20:11 Reaguje na Tonda Selektoda
To je mantra dezolátů, ale jednoduchý důkaz, že je to nesmysl je jasný. Technicky to vše funguje velmi dobře.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.3.2023 22:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Nefunguje, bylo vám vysvětleno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2023 08:16 Reaguje na Jarka O.
Co vám nefunguje?
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.3.2023 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ste opravář?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

8.3.2023 19:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Máchacku, a co je na tom špatně??? Evropané si své energetické zdroje dávno vydrancovali, a k jiným se z pozice síly těžko dostanou. Tak se hold musí uskrovnit.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

8.3.2023 22:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Co v EU umíte specielně VY Macháčku? Těžit ropu tam, kde není? Klidně se do toho pusttě, já Vám pak nabídnu lis, kterým můžete pěchovat chechtáky do pytlů.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.3.2023 11:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak.1**
Odpovědět
MV

Michal Vojtíšek

15.3.2023 19:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Levná ropa je holub na střeše. Vše ostatní je proti tomu vrabec v hrsti. Jde mimo jiné - a možná především - o to, abychom měli na co jezdit, až si někdo někde usmyslí, a dohodne s ostatními, že nám ropu nedodají.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.3.2023 11:59
Syntetický benzím je oslí můstek k udržení produkce a know how spalovacích motorů. Jeho prosazováním se v EU výrazně zvýší pravděpodobnost, že evropský automobilový průmysl si tuto schopnost udrží do doby, než lidé v EU procitnou ze zeleného bláznění a ožebračování a než se jim povede prosadit změnu kurzu Brusele místo zeleného sebevražedného bláznění na něco rozumného.
Hrozí nám totiž, že až se v Evropě probudíme a napravíme ty zelené bruselské šílenosti, nebudeme už v Evropě umět produkovat nic na světové globální úrovni co by od nás mohli jinde ve světě za lukrativné ceny nakupovat. A čím bychom mohli saturovat svo vyšší životní úroveň. A bude velice obtížné ne li nemožné nějakou takovou produkci v Evropě znova vybudovat.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.3.2023 12:09
Jinak jasně, že je syntetický benzín lepší než benzín z ropy. Benzín z ropy je směs různých uhlovodíků destilovaný z ještě mnohem širší směsi množství jiných druhů uhlovodíků. Principiálně je tak velmi obtížné vytáhnout z té směsi z ropy jen ten správný nejlepší uhlovodík. A rozbíjením, krakováním a hydrogenací těch nevhodných uhlovodíků získávat další ty správné uhlovodíky.
Syntetický benzín se v podstatě nově "skládá" v reaktorech z uhlíku a vodíku neboli reálně dle zelených postupů z oxidu uhličitého a vody za dodání příslušné energie. A reakční podmínky lze optimálně nastavit tak, že vznikne v první řadě žádaný produkt plus menší množtví vedlejších produktů. Které lze odstranit.
Syntetický benzín tak bude podle obsažených druhů uhlovodíků, výrazně čistší. Bude tak při spalování produkovat méně emisí, případně bude dokonce možné seřídit spalovací motor přesně na ten konkrétní uhlovodík a tím ještě zvýšit účinnost spalovacího motoru.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.3.2023 12:24 Reaguje na Radim Polášek
Výroba syntetických benzínů bude taky velká pobídka k dalšímu pokroku, a sice k rozšíření specializovaných jaderných reaktorů určených k produkci technologického tepla.
Zvláště u zelené výroby syntetického benzínu z oxidu uhličitého a vody je potřeba velmi vysoké množství energie. Je jednak potřeba do takového benzínu dodat veškerou energii, která se získá jeho spalováním plus je potřeba dodat nemalé množství energie navíc, která je ve výsledném procesu "skládání uhlíku a vodíku" do syntetického benzínu zatím nutná ke krytí ztrát v příslušném technologickém procesu Power Gas. A to v podobě vysokopotencionálního tepla 500 - 800 st C a za vysokého tlaku, které už samo o sobě je klasickými prostředky dosažitelné jen za cenu dost velkých ztrát energie. Použitím takového levného tepla z jaderných reaktorů by se produkce syntetického benzínu mohla výrazně zlevnit.
Takový vysokoteplotní reaktor je jinak cesta k snadné a levné produkci velkého množtví produktů dnešní civilizace, založených dnes na všelijakém vypalování keramických a skelných materiálů, tepelném zpracovávání hutních materiálů i některých chemických reakcí a chemických materiálů a produktů a podobně. Které jsou zatím drahé a vzácné, protože potřebné působení vysokopotencionálního tepla je z dnešních klasických zdrojů, tuhých, kapalných a plynných paliv nebo elektřiny příliš drahé.
Odpovědět
MV

Michal Vojtíšek

15.3.2023 19:26
Syntetická paliva lze vyrábět z vodíku a CO Fisher-Tropschovou syntézou. CO lze vyrobit z vodíku a CO2 reakcí vodního plynu H2 + CO2 <=> H2O + CO. Vodík lze vyrobit z vody elektrolýzou. CO2 lze zachytit ze vzduchu. Syntetická paliva lze spalovat ve stávajících motorech a přepravovat jako klasická ropná paliva. Problém je energetická náročnost.
Dolní mez výhřevnosti syntetických paliv je cca 42-43 MJ/kg, při 3.6 MJ = 1 kWh to je 12 kWh. Pouze účinnost elektrolýzy je cca 70 %. Odhadem potřebuji tak 20-30 kWh elektrické energie na výrobu 1 kg syntetického paliva.
Mimochodem, pokud bych vyráběl elektrickou energii šlapáním na "kole", cca 100 W, za 10 hodin (1 den) bych vyrobil 1 kWh, takže měsíc bych musel šlapat, abych vyrobil 1 kg syntetického paliva. Ne že bych doporučoval aby se takto vyrábělo, pouze pro ilustraci.
Při spotřebě automobilu se spalovacím motorem 4-5 kg na 100 km mi vychází cca 1 kWh na 1 km, což je spotřeba autobusu, osobní automobily na akumulátorový pohon spotřebují 10-20 kWh na 100 km, tedy 5-10x méně.
Budiž, miluji kapalná paliva a nechce se mi dobíjet. Pak si ale připlatím, a možná mě to vyjde dráž, než akumulátorový pohon.
Vezmu-li pouze 20 kWh, tyto musím někde získat, za nějakou cenu, a "levný" zdroj elektrické energie neznám.
Pro ilustraci, v ČR spotřebujeme cca 7 milionů tun motorových paliv ročně. Pokud bych měl nahradit 5 milionů tun ročně syntetickými palivy, a potřeboval 20 kWh na výrobu 1 kg paliva, vychází mi spotřeba 100 TWh ročně, což je více, než celková spotřeba elektřiny v ČR.
Obávám se, že syntetická paliva budou pohodlnější, ale, a to možná výrazně, dražší cestou než alternativy (akumulátorové elektromobily, elektrokola, nemotorová doprava, veřejná doprava, železnice, atd.).
Chtělo by to otevřenou diskuzi.
V každém případě nepovažuji za dobré mást běžné občany a slibovat jim levná syntetická paliva a levná auta. Nic takového nejsme se současnou technologií a současnými zdroji schopni zaručit.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist