Covid drobným farmářům výrazně neuškodil, našli nové zákazníky i prodejní kanály
Mnozí farmáři začali prodávat pomocí internetového obchodu, prodávali také přímo ze dvora. Zatímco první vlna covidu byla výrazně těžší a poptávka klesla hodně, ve druhé vlně pandemie už zákazníci zesílili poptávku po lokálních potravinách a bio potravinách. "Situace donutila zemědělce využívat nové kanály k prodeji i propagaci. Zakládali e-shopy, využívali sociálních sítí a dalších internetových platforem. Nabízeli možnost dovážky zboží k zákazníkům nebo prodej ze dvora, tedy možnost zakoupit si produkty přímo na farmě," uvedla za výzkumný tým Veronika Svatošová. Farmáři mají v plánu tyto nové prodejní a propagační možnosti využívat i do budoucna. V několika případech uvedli, že díky pandemii měli více času, takže se mohli zaměřit na vývoj nových produktů, aby obohatili dosavadní nabídku.
Přestože obecně příjmy z prodeje spíš klesaly, zájem o některá odvětví naopak vzrostl. "Zajímavý fenomén jsme objevili u českých vinařů. Většina uvedla, že soukromníci u nich nakupovali víc vína. Tímto zvýšeným příjmem mohli částečně kompenzovat snížení příjmů z pohostinství a dodávek vína do restaurací," řekla Svatošová. Obdobný trend vnímali i výrobci piva.
Změnila se také struktura zákazníků, objevili se noví. Lidé trávili čas na chatách a chalupách, takže objednávali farmářské produkty, jako jsou sýry, máslo nebo jogurty, ve větším množství. "Zákazníci se také začali více zajímat o to, jaké potraviny kupují. Zaměřili se více na čerstvé, bio a kvalitní potraviny," popsala Svatošová.
Všichni oslovení farmáři hospodaří v tzv. multifunkčním zemědělství. Kromě vlastní zemědělské produkce provozují například restauraci, nabízejí ubytování, agroturistiku nebo poradenské služby pro farmáře. Ekonomické dopady na tuto skupinu byly v porovnání s jinými oblastmi spíše mírné. Většina farem zvládla covidovou krizi samostatně, jen část z nich využila finanční podpory. Negativní dopad měl covid spíš na doplňkové služby, jako je pohostinství nebo ubytování. Poptávka se vrátila k normálu až po odeznění pandemie.
reklama