ČR trvá na syntetických palivech, jinak nepodpoří zákaz spalovacích motorů
"Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech," řekl českým novinářům Kupka. "Toto je klíčová podmínka, kterou sdílíme, a budeme v tomto směru postupovat společně," zdůraznil.
Švédské předsednictví v Radě EU dnes oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil na benzin či diesel. "To je vývoj, který jednoznačně vítáme, za kterým stojíme," řekl Kupka. Doplnil, že považuje za důležité, aby se to do vyjasnění řešení pro spalovací motory se syntetickými palivy neprojednalo a neschválilo.
"Očekávání jsou jednoznačná. Součástí dohody i v rámci českého předsednictví byla výjimka pro spalovací motory se syntetickými palivy. A bylo také jasně slíbeno mezi německou stranou a (šéfkou Evropské komise) Ursulou von der Leyenovou, že do projednání toho finálního schválení bude na stole závazná podoba podmínky a výjimky pro syntetická paliva. Dokud ta výjimka nebude na stole, tak ani česká strana tu finální dohodu nepodpoří," dodal.
Ursula von der Leyenová se v neděli na braniborském zámku Meseberg zúčastní výjezdního zasedání spolkové vlády kancléře Olafa Scholze. Lze očekávat, že jedním z témat budou spalovací motory osobních aut.
Na syntetických palivech trvá i Německo. "Potřebujeme syntetická paliva, už jen pro stávající vozový park. Jak mají být tato auta po roce 2045 klimaticky neutrální, když ne se syntetickými palivy," řekl dnes Wissing ve Spolkovém sněmu. "Evropská komise nás v listopadu ujistila, že najde cestu, jak by mohla být dlouhodobě, tedy také po roce 2035, používána klimaticky přívětivá syntetická paliva v nově registrovaných osobních autech," dodal.
Kupka s Wissingem jednali i o návrhu emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, ke kterému se v Německu staví kriticky shodně spolková vláda, regionální samosprávy, automobilový průmysl i autokluby. "Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo," řekl český ministr dopravy.
Wissing dnes o normě hovořil také ve Spolkovém sněmu, kde prohlásil, že je nutné se na návrh znovu důkladně podívat. "Nová emisní norma nesmí ohrozit pracovní místa a ani učinit z dopravy luxusní záležitost. Jak je nyní plánována, tak by neúměrně zdražila především menší vozy," řekl. "To přece nikdo nemůže vážně chtít," dodal.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (30)
Miroslav Vinkler
3.3.2023 17:10Richard Vacek
3.3.2023 18:00Přitom stačí, aby nesmysl o ukončení spalovacích motorů ČR nepodpořilo.
Břetislav Machaček
3.3.2023 18:19 Reaguje na Richard Vacekjako východisko ze zákazu. Po ukončení vládnutí čekají funkce v EU
a přece se proti chlebodárcům nepostaví čelem!
Miroslav Vinkler
3.3.2023 18:38 Reaguje na Richard VacekDaniel Višňovský
6.3.2023 19:45 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
3.3.2023 21:25 Reaguje na Richard VacekPři výrobě vodíku je rozhodující cena elektřiny a pokud budou využívat vlastní OZE, aby nemusely platit přenosovou soustavu, tak může být časem vodík poměrně velmi levný.
Emil Novák
3.3.2023 22:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.3.2023 07:54 Reaguje na Emil NovákTaky důležité je, že našli způsob jak nahradit elektrody z drahých kovů (platina) daleko levnějšími, taky se už dá používat mořská voda místo destilky. Vývoj nezastavíte a vodíkové technnologie mají být nosným systémem v ukládání elektřiny z OZE. Dokud se nevymyslí něco výrazně lepšího.
Emil Novák
4.3.2023 17:13 Reaguje na Pavel Hanzl2) 10 % času by např. běžela v případě, že by se využívala jen v případě tzv. přebytků (spíš ani to ne), nebo v případě že by se v našich podmínkách elektrolyzér svázal 1:1 s výrobou FVE.
3) Toho 80% využití chcete dosáhnout jak konkrétně?
4) Jestli jste si nevšiml, tak jsem pouze reagoval na vaše nepřesné tvrzení, že "při výrobě vodíku je rozhodující cena elektřiny", zdaleka to totiž není jen o ceně elektřiny. Tak nevím co to zase melete za nesmysly o zastavování pokroku apod.
5) Také nevím proč tu šermujete laboratorními pokusy s mořskou vodou apod., to má do praktického využití ještě hodně daleko.
Pavel Hanzl
5.3.2023 08:42 Reaguje na Emil Novákad 2) Jedinec, který by dělal vodík jen z fve, by byl vůl a já na rozdíl od vás, energetiky za voly nepovažuji.
as 3) Samozřejmě dimenzováním celého systému,případně smluvním zázemím. Když potřebuji výkon 100, tak nejsem trula a nepoužiji 100 v píku, ale postavím v píku 200, když na místě dává VE v průměru 50%. Tím si zajistím třeba těch 80% a zbytek prodám. Když nebude fučet, koupím z jaderky nebo za spot, když vyjde cena. Až bude elektrolyzér amortizovaný, můžu jet už jen prakticky na přetoky z velké většiny, pak bude ten vodík fakt za hubičku.
ad 4) poměr ceny elekt. a investice na cenu vodíku se právě velmi mění s použitím levných materiálů a hlavně cenou vody.
ad 5) Šermuji s tím, co je už vymyšleno, bo to máte za chvíli v praxi.
Emil Novák
5.3.2023 09:19 Reaguje na Pavel HanzlAd 2) Další příklad vaší dojmologie. Jak jste přišel na to, že já považuji energetiky za "voly"? Rozhodující dnes není co dává smysl ale na co dostanou energetici peníze (veřejnou podporu).
Ad 3) Tím "dimenzováním celého systému" tedy budete problém s intermitencí OZE jen zhoršovat, protože když bude výroba malá, spotřebujete ji celou, dokonce byste chtěl v době nedostatku ještě dokupovat ze sítě, což je úplný nesmysl, protože pak už by nešlo o zelený vodík. Žádná jaderka samozřejmě nečeká na to až vám bude chybět elektřina v elektrolyzéru, má ji prodanou dávno dopředu a žádnou volnou pro váš elektrolyzér kdy vy si vzpomenete nemá. Naopak v době kdy je výroba z OZE vysoká, tak jí budete o to víc zahlcovat síť, místo abyste ji uchoval na později, což mělo být původním účelem výroby vodíku, nebo ne? Evidentně tu (kupodivu neúspěšně) řešíte kvadraturu kruhu.
Ad 4) Další dojmologie, nic takového se neděje. To jen vy opět nejste schopen rozlišovat mezi základním výzkumem v laboratoři a nasazením v komerčním provozu, ke kterému z laboratoře vede ještě hodně cesta, která se často ukáže jako neschůdná.
Ad 5) Že je něco možné v laboratorních podmínkách vůbec nijak nezaručuje, že to kdy bude v praxi, natož aby to bylo za chvíli. Příkladů najdeme plno.
Pavel Hanzl
5.3.2023 16:03 Reaguje na Emil Novákad 2) Největší suma se do OZE vráží ze soukromých zdrojů (zvláště od ropných spoečností), veřejné příspěvky jsou minimální a někde se nepoužívají vůbec. Třeba tam, kde staví Solek.
Ad 3) když bude fučet a svítit, pojedeme lyzér na maximální výkon právě kvůli akumulaci. Proto to celé cha cha dělám, ne? Co chcete zhoršovat? Další zdroj na trhu ho zhorší, ci wogo, začínáte vinklerizovat.
ad 4) Dle mých informací je to na cestě do praxe. Vy máte lepší, že ani ťok. Já vím....
Emil Novák
5.3.2023 16:30 Reaguje na Pavel HanzlAd 2) Další dojmologie. Doložte svoje (nepravdivé) tvrzení!
Ad 3) Já nechci zhrošovat nic, to vy sám (aniž byste to tušil). Sám jste tvrdil, že když bude "fučet na maximum" tak "nejste trula a nepoužijete 100 v píku, ale postavíte v píku 200". Tj. v době největší výroby OZE budete do sítě pouštět výkon klidně stejný jaký spotřebujete, naopak když "nebude fučet, koupíte z jaderky nebo za spot", tj. budete tím elektrolyzérem nedostatek v tu chvíli ještě zhoršovat. takže přesně jak píšete, další zdroj na trhu to jen zhorší, když ten zdroj bude elektřinu do sítě pouštět jen v době kdy je jí všude plno protože zrovna fouká, a jinak ji bude plně využívat ten elektrolyzér.
Ad 4) Dle jakých informací? Doložte svoje tvrzení! To je pořád dokola, Hanzle, vy žádné skutečné informace nemáte, vy máte jen svoje dojmy.
Pavel Hanzl
6.3.2023 15:48 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.3.2023 16:09 Reaguje na Pavel HanzlNechte už těch nesmyslů, Hanzle.
Pavel Hanzl
7.3.2023 08:14 Reaguje na Emil NovákDnes už jedou nějaké elektrolyzéry a běží jim odpisy. Jak dlouho se budou odepisovat, když jsou mohutně finančně podporované? Když začnu dnes stavět nový, lepší a výkonnější stroj, tak ten starý nevyhodím a nechám ho jet jen na přetoky, čímž bude z něho vodík prakticky zadara.
Emil Novák
7.3.2023 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl1) S pojmem budoucnost tu prokazatelně máte problém hlavně vy.
2) Dnes provozované elektrolyzéry jsou kapka v moři. Placebo.
3) Živostnost elektrolyzéru je poměrně krátká a je předem známá, na tuto životnost se také počítají odpisy elektrolyzéru s nějakou poměrně malou rezervou. Představujete si to jako Hurvínek válku.
4) I kdybych hypoteticky měl nějaký odepsaný elektrolyzér před koncem životnosti, proč bych proboha za drahé peníze kupoval nový a ten starý používal na něco neefektivního, když můžu dál používat ten starý na to co ekonomicky dávalo smysl i doteď?
Pavel Hanzl
4.3.2023 07:58 Reaguje na Emil NovákBřetislav Machaček
4.3.2023 16:56 Reaguje na Pavel Hanzlza ni tolik platíme? Ještě jsem na faktuře nikdy
neviděl kolonku : elektřina z OZE ZDARMA a pod tím
spotřebované kWh ! Koncový spotřebitel naopak
platí za podporu OZE, za náročnější distribuci
kvůli přetokům a transformacím OZE a za proud
z jejich záloh o hodně dražší, než z ostatních
stabilních zdrojů. Ať ty OZE pracují mimo síť
a vyrábějí ten vodík, když svítí a fouká a
nebude potřeba záloh, protože síť bude záviset
pouze na stabilních zdrojích. Nebude třeba
nákladně posilovat sítě, stavět zálohy a bude
tu cena elektřiny dlouhodobě předvídatelná.
Pokud budete chtít ropná paliva plně nahradit
vodíkem, či elektřinou, tak se obávám, že na
to žádné OZE asi nebudou stačit, pokud jich stonásobně nepřibude. To bude krása, až budeme obklopeni fotovoltaikou a větrníky na každém
kroku! Pár panelů na střechách to nevytrhne,
ale to po instalaci poznáte sám.
Jarda Bobr
4.3.2023 09:25 Reaguje na Emil NovákA jaký má přehled o všech vědních oborech s přesahem do politologie a psychologie.Navíc zelený ideolog. Prostě renesanční člověk.