https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cr-trva-na-syntetickych-palivech-jinak-nepodpori-zakaz-spalovacich-motoru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČR trvá na syntetických palivech, jinak nepodpoří zákaz spalovacích motorů

3.3.2023 17:01 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. Dnes to v Berlíně po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. Řekl, že v této věci bude Česko postupovat společně s Německem. Uvedl také, že Praha i Berlín považují stávající návrh chystané unijní emisní normy Euro 7 za nerealistický a nepřijatelný.
 

"Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech," řekl českým novinářům Kupka. "Toto je klíčová podmínka, kterou sdílíme, a budeme v tomto směru postupovat společně," zdůraznil.

Švédské předsednictví v Radě EU dnes oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil na benzin či diesel. "To je vývoj, který jednoznačně vítáme, za kterým stojíme," řekl Kupka. Doplnil, že považuje za důležité, aby se to do vyjasnění řešení pro spalovací motory se syntetickými palivy neprojednalo a neschválilo.

"Očekávání jsou jednoznačná. Součástí dohody i v rámci českého předsednictví byla výjimka pro spalovací motory se syntetickými palivy. A bylo také jasně slíbeno mezi německou stranou a (šéfkou Evropské komise) Ursulou von der Leyenovou, že do projednání toho finálního schválení bude na stole závazná podoba podmínky a výjimky pro syntetická paliva. Dokud ta výjimka nebude na stole, tak ani česká strana tu finální dohodu nepodpoří," dodal.

Ursula von der Leyenová se v neděli na braniborském zámku Meseberg zúčastní výjezdního zasedání spolkové vlády kancléře Olafa Scholze. Lze očekávat, že jedním z témat budou spalovací motory osobních aut.

Na syntetických palivech trvá i Německo. "Potřebujeme syntetická paliva, už jen pro stávající vozový park. Jak mají být tato auta po roce 2045 klimaticky neutrální, když ne se syntetickými palivy," řekl dnes Wissing ve Spolkovém sněmu. "Evropská komise nás v listopadu ujistila, že najde cestu, jak by mohla být dlouhodobě, tedy také po roce 2035, používána klimaticky přívětivá syntetická paliva v nově registrovaných osobních autech," dodal.

Kupka s Wissingem jednali i o návrhu emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, ke kterému se v Německu staví kriticky shodně spolková vláda, regionální samosprávy, automobilový průmysl i autokluby. "Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo," řekl český ministr dopravy.

Wissing dnes o normě hovořil také ve Spolkovém sněmu, kde prohlásil, že je nutné se na návrh znovu důkladně podívat. "Nová emisní norma nesmí ohrozit pracovní místa a ani učinit z dopravy luxusní záležitost. Jak je nyní plánována, tak by neúměrně zdražila především menší vozy," řekl. "To přece nikdo nemůže vážně chtít," dodal.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.3.2023 17:10
Pragmatický Freundschaft , český hlas za německou podporu . Syntetická paliva by skutečně mohla být dobrou evoluční větví prodloužení provozu spalovacích motorů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2023 19:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.3.2023 18:00
Pěkný nesmysl ve stylu aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Syntetická paliva jsou tak drahá, že žádnou alternativou pohonu vozidel nejsou.
Přitom stačí, aby nesmysl o ukončení spalovacích motorů ČR nepodpořilo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2023 18:19 Reaguje na Richard Vacek
To naše vláda neudělá(nemají na to koule)a tak vymysleli syntetiku
jako východisko ze zákazu. Po ukončení vládnutí čekají funkce v EU
a přece se proti chlebodárcům nepostaví čelem!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.3.2023 18:38 Reaguje na Richard Vacek
Dovolím si oponovat , během závodů o dobytí Měsíce byla vyvinuta řada technologií a materiálů, tehdy drahá , dnes levná a praktická, například kevlar.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2023 19:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
1**
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.3.2023 19:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kevlar je levný, jo? Nepovídejte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2023 21:25 Reaguje na Richard Vacek
Fve panely i lithiové baterie před 15 lety stály snad 10x tolik, co dnes.
Při výrobě vodíku je rozhodující cena elektřiny a pokud budou využívat vlastní OZE, aby nemusely platit přenosovou soustavu, tak může být časem vodík poměrně velmi levný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.3.2023 22:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Při výrobě vodíku není zdaleka rozhodující jen cena elektřiny ale hlavně cena elektrolyzéru a využití elektrolyzéru. Protože když GW elektrolyzér stojí miliardu dolarů a poběží jen 10 % času, tak se nezaplatí nikdy a vodík z něj levný nikdy nebude. Natož velmi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 07:54 Reaguje na Emil Novák
Nechápu, proč by měl běžet 10% času. Na Severu fučí prakticky pořád a výkon fve známe dopředu na staletí. Může se stát, že pojede na snížený výkon (s tím se v bilanci návratnosti počítá), může se stát, že pár dní v roce nepojede vůbec, což se dá využít k servisu. Taky se stane, že elektřinu bude výhodnější prodávat, než posílat na vodík. Tohle vše je otázkou výpočtu a dimenzování celého systému. Ani uhlák nebo jaderka nejede na sto procent, využití za rok 80% je přece normálka.
Taky důležité je, že našli způsob jak nahradit elektrody z drahých kovů (platina) daleko levnějšími, taky se už dá používat mořská voda místo destilky. Vývoj nezastavíte a vodíkové technnologie mají být nosným systémem v ukládání elektřiny z OZE. Dokud se nevymyslí něco výrazně lepšího.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.3.2023 17:13 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Na severu nefučí prakticky pořád, už jsem vám to x-krát dokládal na konkrétních číslech, že je to úplný nesmysl.
2) 10 % času by např. běžela v případě, že by se využívala jen v případě tzv. přebytků (spíš ani to ne), nebo v případě že by se v našich podmínkách elektrolyzér svázal 1:1 s výrobou FVE.
3) Toho 80% využití chcete dosáhnout jak konkrétně?
4) Jestli jste si nevšiml, tak jsem pouze reagoval na vaše nepřesné tvrzení, že "při výrobě vodíku je rozhodující cena elektřiny", zdaleka to totiž není jen o ceně elektřiny. Tak nevím co to zase melete za nesmysly o zastavování pokroku apod.
5) Také nevím proč tu šermujete laboratorními pokusy s mořskou vodou apod., to má do praktického využití ještě hodně daleko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 08:42 Reaguje na Emil Novák
ad 1) Na Severu jsou asi jen jednotlivé dny v roce, kdy nefučí vůbec. Samozřejmě zbytek roku fučí s různou intenzitou, to se ví taky.
ad 2) Jedinec, který by dělal vodík jen z fve, by byl vůl a já na rozdíl od vás, energetiky za voly nepovažuji.
as 3) Samozřejmě dimenzováním celého systému,případně smluvním zázemím. Když potřebuji výkon 100, tak nejsem trula a nepoužiji 100 v píku, ale postavím v píku 200, když na místě dává VE v průměru 50%. Tím si zajistím třeba těch 80% a zbytek prodám. Když nebude fučet, koupím z jaderky nebo za spot, když vyjde cena. Až bude elektrolyzér amortizovaný, můžu jet už jen prakticky na přetoky z velké většiny, pak bude ten vodík fakt za hubičku.
ad 4) poměr ceny elekt. a investice na cenu vodíku se právě velmi mění s použitím levných materiálů a hlavně cenou vody.
ad 5) Šermuji s tím, co je už vymyšleno, bo to máte za chvíli v praxi.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.3.2023 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Takže se jako obvykle opíráte jen o svou "asi" dojmologii.
Ad 2) Další příklad vaší dojmologie. Jak jste přišel na to, že já považuji energetiky za "voly"? Rozhodující dnes není co dává smysl ale na co dostanou energetici peníze (veřejnou podporu).
Ad 3) Tím "dimenzováním celého systému" tedy budete problém s intermitencí OZE jen zhoršovat, protože když bude výroba malá, spotřebujete ji celou, dokonce byste chtěl v době nedostatku ještě dokupovat ze sítě, což je úplný nesmysl, protože pak už by nešlo o zelený vodík. Žádná jaderka samozřejmě nečeká na to až vám bude chybět elektřina v elektrolyzéru, má ji prodanou dávno dopředu a žádnou volnou pro váš elektrolyzér kdy vy si vzpomenete nemá. Naopak v době kdy je výroba z OZE vysoká, tak jí budete o to víc zahlcovat síť, místo abyste ji uchoval na později, což mělo být původním účelem výroby vodíku, nebo ne? Evidentně tu (kupodivu neúspěšně) řešíte kvadraturu kruhu.
Ad 4) Další dojmologie, nic takového se neděje. To jen vy opět nejste schopen rozlišovat mezi základním výzkumem v laboratoři a nasazením v komerčním provozu, ke kterému z laboratoře vede ještě hodně cesta, která se často ukáže jako neschůdná.
Ad 5) Že je něco možné v laboratorních podmínkách vůbec nijak nezaručuje, že to kdy bude v praxi, natož aby to bylo za chvíli. Příkladů najdeme plno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 16:03 Reaguje na Emil Novák
ad 1) podívejte se do statistik, na to jste kadet.
ad 2) Největší suma se do OZE vráží ze soukromých zdrojů (zvláště od ropných spoečností), veřejné příspěvky jsou minimální a někde se nepoužívají vůbec. Třeba tam, kde staví Solek.
Ad 3) když bude fučet a svítit, pojedeme lyzér na maximální výkon právě kvůli akumulaci. Proto to celé cha cha dělám, ne? Co chcete zhoršovat? Další zdroj na trhu ho zhorší, ci wogo, začínáte vinklerizovat.
ad 4) Dle mých informací je to na cestě do praxe. Vy máte lepší, že ani ťok. Já vím....
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.3.2023 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Já jsem se právě do nich díval, i jsem vám ty statistiky několikrát předkládal, takže se do těch statistik podívejte hlavně vy.
Ad 2) Další dojmologie. Doložte svoje (nepravdivé) tvrzení!
Ad 3) Já nechci zhrošovat nic, to vy sám (aniž byste to tušil). Sám jste tvrdil, že když bude "fučet na maximum" tak "nejste trula a nepoužijete 100 v píku, ale postavíte v píku 200". Tj. v době největší výroby OZE budete do sítě pouštět výkon klidně stejný jaký spotřebujete, naopak když "nebude fučet, koupíte z jaderky nebo za spot", tj. budete tím elektrolyzérem nedostatek v tu chvíli ještě zhoršovat. takže přesně jak píšete, další zdroj na trhu to jen zhorší, když ten zdroj bude elektřinu do sítě pouštět jen v době kdy je jí všude plno protože zrovna fouká, a jinak ji bude plně využívat ten elektrolyzér.
Ad 4) Dle jakých informací? Doložte svoje tvrzení! To je pořád dokola, Hanzle, vy žádné skutečné informace nemáte, vy máte jen svoje dojmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 15:48 Reaguje na Emil Novák
Tak si postavím ty elektrolyzéry dva. Ten starší, odepsaný, budu používat jen na přetoky, při tomhle dimenzování mi pojedena 50%. Ten nový mi pojede prakticky pořád, pár nocí (ve dne mi pojede fve) nepojede žádný a ve výsledku budu vyrábět nejlevnější vodík ve vesmíru, i kdybych byl ostrov.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.3.2023 16:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, postavíte si odepsaný elektrolyzér. :-D
Nechte už těch nesmyslů, Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:14 Reaguje na Emil Novák
Vaše detailistické myšlení vám neumožňuje chápat pojem budoucnost. Ta vám končí asi za 3 dny, že?
Dnes už jedou nějaké elektrolyzéry a běží jim odpisy. Jak dlouho se budou odepisovat, když jsou mohutně finančně podporované? Když začnu dnes stavět nový, lepší a výkonnější stroj, tak ten starý nevyhodím a nechám ho jet jen na přetoky, čímž bude z něho vodík prakticky zadara.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.3.2023 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle snad nemůžete myslet vážně ani vy, Hanzle.
1) S pojmem budoucnost tu prokazatelně máte problém hlavně vy.
2) Dnes provozované elektrolyzéry jsou kapka v moři. Placebo.
3) Živostnost elektrolyzéru je poměrně krátká a je předem známá, na tuto životnost se také počítají odpisy elektrolyzéru s nějakou poměrně malou rezervou. Představujete si to jako Hurvínek válku.
4) I kdybych hypoteticky měl nějaký odepsaný elektrolyzér před koncem životnosti, proč bych proboha za drahé peníze kupoval nový a ten starý používal na něco neefektivního, když můžu dál používat ten starý na to co ekonomicky dávalo smysl i doteď?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 07:58 Reaguje na Emil Novák
Vodík se může taky dělat z přetoků elektřiny z jádra, kdy fučí a svítí a na trhu je skoro zadara. Tohle všechno cenu vodíku sráží a pomůže to i jaderce, bo elyz. zaplatí aspoň něco.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2023 16:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Když je ta elektřina z OZE skoro zadara, tak proč
za ni tolik platíme? Ještě jsem na faktuře nikdy
neviděl kolonku : elektřina z OZE ZDARMA a pod tím
spotřebované kWh ! Koncový spotřebitel naopak
platí za podporu OZE, za náročnější distribuci
kvůli přetokům a transformacím OZE a za proud
z jejich záloh o hodně dražší, než z ostatních
stabilních zdrojů. Ať ty OZE pracují mimo síť
a vyrábějí ten vodík, když svítí a fouká a
nebude potřeba záloh, protože síť bude záviset
pouze na stabilních zdrojích. Nebude třeba
nákladně posilovat sítě, stavět zálohy a bude
tu cena elektřiny dlouhodobě předvídatelná.
Pokud budete chtít ropná paliva plně nahradit
vodíkem, či elektřinou, tak se obávám, že na
to žádné OZE asi nebudou stačit, pokud jich stonásobně nepřibude. To bude krása, až budeme obklopeni fotovoltaikou a větrníky na každém
kroku! Pár panelů na střechách to nevytrhne,
ale to po instalaci poznáte sám.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.3.2023 09:25 Reaguje na Emil Novák
Pane Novák, tak Vám to pan Hanzl vysvětlil, i když já pořád nechápu, proč té laciné elektřiny pro elektrolyzéry není dostatek za nízké ceny i pro průmysl a domácnosti.
A jaký má přehled o všech vědních oborech s přesahem do politologie a psychologie.Navíc zelený ideolog. Prostě renesanční člověk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 16:05 Reaguje na Jarda Bobr
Ceny pro domácnosti máte nastavené napořád a mění se jen v případě výrazné změny podmínek, ne když začne v Němcích fučet.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.3.2023 16:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Ceny pro domácnosti nemáte nastavené napořád, máte je nastavené jen na takovou dobu, na jakou jste si je zafixoval, pokud nezafixoval, může vám tu cenu dodavatel změnit kdykoliv, a taky to celkem pravidelně dělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2023 08:24 Reaguje na Emil Novák
Jistě, když začne fučet, sníží mi EON prudce cenu, když přestane, zase ji zvýší? Určitě? Já si nevšiml.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.3.2023 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
To jsem ani netvrdil, tvrdil jsem že "ceny pro domácnosti nemáte nastavené napořád".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:17 Reaguje na Emil Novák
Na dobu neurčitou jsem myslel. Já vím, další hnida....
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.3.2023 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, vy jste myslel...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.3.2023 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Nestály, nelžete.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

3.3.2023 19:08
A kdyby Němci řekli, že chtějí vozíky tažené osly, tak také souhlasně hýkáme. Češi chtějí prd, jenom panáčkují, jak Germán píská. Jako Fialovci vždy!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist