https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dalnice-nemusi-byt-jen-pro-auta-evropa-zkousi-cyklodalnice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dálnice nemusí být jen pro auta. Evropa zkouší cyklodálnice

11.4.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nizozemci vyčíslili, že jejich cyklosíť ušetří státu 40 milionů euro ročně na výdajích na zdravotní péči. Oproti této částce jsou pak výdaje na budování dopravní infrastruktury pro kola malé. Ilustrační foto.
Nizozemci vyčíslili, že jejich cyklosíť ušetří státu 40 milionů euro ročně na výdajích na zdravotní péči. Oproti této částce jsou pak výdaje na budování dopravní infrastruktury pro kola malé. Ilustrační foto.
Evropa zkouší nový dopravní experiment: cyklodálnice. Na rozdíl od klasické cyklostezky jsou vedeny co nejvíce přímo, jsou osvětlené a jsou dostatečně široké, takže na nich lze jezdit vysokou průměrnou rychlostí. A města se o ně starají jako o klasické silnice pro auta: v zimě z nich odklízí sníh. Snahou je co nejvíce zpříjemnit a zrychlit dopravu na kole.
 

Cyklodálnice nabízejí uživatelům i další komfort: například jsou podél cesty k dispozici pumpy pro dofouknutí kol nebo zastávky s pitnou vodou. Semafory na cyklodálnicích jsou co nejvíce taktovány tak, aby cyklista jedoucí průměrnou rychlostí 20 km za hodinu projel své semafory na „zelené“ vlně. Nejde to samozřejmě v centru města, ale na jeho periferii to podstatně urychluje jízdu na kole.

Podle propagátorů cyklodálnic mají tyto dopravní stavby pozitivní dopad na úspory za zdravotní péči. Nizozemci vyčíslili, že jejich cyklosíť ušetří státu 40 milionů euro ročně na výdajích na zdravotní péči. Oproti této částce jsou pak výdaje na budování dopravní infrastruktury pro kola malé.

Cyklodálnice mají být lákadlem hlavně pro lidi, kteří potřebují cestovat na místo vzdálené více jak pět kilometrů. Studie totiž ukazují, že pokud je cíl vzdálený více jak pět kilometrů, mají lidé tendenci využít jiný dopravní prostředek, zpravidla auto nebo autobus.

Propagátoři cyklodopravy si přitom lámou hlavu, jak lidi k používání kola na vzdálenosti delší než pět kilometrů nalákat. Jednou z odpovědí jsou právě cyklodálnice. Po té, co byla jedna z nich loni spuštěna, vzrostl na patnáctikilometrové trase mezi předměstím Kodaně a centrem počet cyklistů o deset procent.

Líbí se Vám Ekolist? Je jednoduché mu přispět.

„Víme, že Nizozemci jsou čím dál tím tlustší, že nemají dostatek pohybu a hodně pijí a kouří. Kolo jako dopravní prostředek se v tomto světle jeví jako skvělá věc,“ říká Lars Gaardhøj, předseda kodaňské Komise pro životní prostředí a zelený rozvoj. „Lidé, kteří jezdí na kole, bývají zdravější.“

Na rozdíl od kola je používání auta neefektivní a nezdravé, zvláště, pokud se v centru města vytvoří zácpa. Lidé pak prostě sedí a čekají ve svém autě, místo toho, aby vytvářeli nějaké hodnoty prací.

Cyklodálnice nejsou jen v Kodani, německý Berlín jich otevřel dvanáct, britský Londýn stejný počet připravuje k otevření a Švédsko avizovalo otevření čtyřpruhové cyklodálnice mezi městy Malmö a Lund.


reklama

 
Další informace |

Podle článku 'Bicycle highways' help save healthcare costs in Northern Europe zveřejněného na serveru EurActiv 4. dubna 2013.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist