https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dalnice-po-dansku-autum-vjezd-zakazan-sem-smi-jen-kola
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dálnice po Dánsku: Autům vjezd zakázán, sem smí jen kola

20.7.2012 01:19 | PRAHA (Ekolist.cz)
Kodaň, ráj městských cyklistů
Kodaň, ráj městských cyklistů
Route C99 je dvacetikilometrová vysokorychlostní komunikace určená pro dojíždění do hlavního města Kodaně z předměstí. Kvalitní silnice je samozřejmě osazena i pumpami, ty však nabízejí jen vzduch. Však je dálnice určena jen pro bicykly.
 

První z úseků „cyklodálnic“ spojuje centrum Kodaně s předměstím Albertslund vzdáleným 22 kilometrů. Vedle pump na vzduch nabízí cyklodánice, které v Dánsku označují oranžovou barvou, také bezpečné křižovatky a řízení světelnými signály, které jsou nastavené na průměrnou rychlost cyklisty, tak aby jezdci mohli co nejméně zastavovat. Město usiluje o to, aby lidé dojížděli do práce či do škol na kole, i když je jejich cesta delší než deset kilometrů.

„Jsme dobří, ale chceme být ještě lepší,“ prozradil New York Times Brian Hansen, šéf plánování dopravy města Kodaně. Spolu se svým týmem se zaměřil na dojíždění lidí z příměstských oblastí, jež obvykle dávají před kolem přednost autu nebo veřejné dopravě. „Typický cyklista nejezdí trasy delší než pět kilometrů,“ dodal Hansen.

Město se proto rozhodlo, že by cyklotrasy měly být podobné automobilovým dálnicím. Kolem Kodaně sice existuje hustá síť cest pro cyklisty, nicméně některá místa nejsou dobře propojena, kvalitní není ani povrch řady cest, pokulhává jejich údržba během zimních měsíců nebo bezpečnost jezdců.

Sto roků v sedle

První trasa mezi Kodaní a předměstím Albertslund byla otevřená v dubnu, další dvě spojení by měla následovat do konce roku. Celkem by mělo vzniknout 26 cyklodálnic s celkovou délkou 300 kilometrů. Síť cest má zvýšit počet kolařů v širší oblasti Kodaně o 15 %, odhaduje městská radnice. Více cyklistů prý ušetří městské kase výdaje za zdravotní péči, díky lepší kondici bikerů by to mělo být ročně přes 40 000 euro (zhruba milion korun).

„Když bude více lidí jezdit na kole a méně autem, podaří se nám zmenšit dopravní zácpy,“ říká Ayfer Baykal z technické správy města. Podle něj Kodaň velmi získá, když budou do města na kole jezdit i lidé, kteří žijí na předměstích. Proto se na celém systému musí podílet správa všech 22 obcí, které obklopují samotnou Kodaň. „Spolupráce s ostatními radnicemi na přípravě rychlostních cest pro cyklisty, je tím nejlepším, co jsme pro ně udělali od té doby, co jsme před sto lety začali budovat první cyklostezky,“ dodal Baykal.

Hlavním přínosem cyklistiky je prý pohoda lidí
Hlavním přínosem cyklistiky je prý pohoda lidí

Podle průzkumů by prý jeden ze tří obyvatel předměstí kolo více využíval, pokud by to bylo jednoduší, tvrdí Vibeke Storm Rasmussen z regionální rady velké Kodaně. Podle ní cyklodálnice znamenají skutečnou alternativou proti dojíždění autem. A více lidí znamená méně znečištění pro obyvatele měst.

Popovídáme si cestou

Radnice před samotnou výstavbou provedla průzkum mezi cyklisty, které požádala, aby projeli testovací cesty na předpokládanou vzdálenost. Jako nejčastější výtky se objevily častá červená a nebezpečné křižovatky. Investice do lepší infrastruktury pro cyklisty přišla na 14,4 milionů dánských korun (více než 56 milionů korun).

Celkem by celý projekt 26 dálnic měl přijít na 413 milionů DKK při využití základních opatření a 875 milionů DKK při využití ideálního řešení. Na dalších trasách se testují i další opatření, jako umístění odpadkových košů v úhlu k silnici tak, aby byly lépe přístupné pro projíždějící cyklisty, solární osvětlení nebo "komunikační pruhy" - místa kde mohou vedle sebe jet dva cyklisté tak, aby si mohli povídat.

V Dánsku je díky podpoře cyklistiky jízda na kole běžným a hlavně rychlým řešením pro každodenní dojíždění. „Není to tím, že by Dánové více mysleli na životní prostředí,“ řekl NYT Gil Penalosa, výkonný ředitel organizace 8-80 Cities. Dánské statistiky ukazují, že každých zhruba deset kilometrů na kole ušetří 2 kilogramy oxidu uhličitého a 9 centů na zdravotních nákladech, hlavním přínosem je ale prý i pohoda lidí. „Když půl hodiny šlapete do pedálů, máte ze sebe skutečně dobrý pocit,“ řekl NYT ministr dopravy Henrik Dam Kristensen. „Také si pak více vychutnáte sklenku vína. Však jste si ji zasloužili,“ dodal.

Cyklodálnice mají v Dánsku širokou podporu. Ostatně jde o zemi, kde se podle lidové moudrosti poznají levicoví a pravicoví poslanci jen podle značky kola.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist