https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/domacnosti-v-roce-2022-rekordne-setrily-elektrinou-informuje-energeticky-regulacni-urad
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Domácnosti v roce 2022 rekordně šetřily elektřinou, informuje Energetický regulační úřad

25.2.2023 05:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Spotřeba elektřiny v loňském roce meziročně poklesla o 3,9 %, domácnosti si připsaly dokonce rekordní devítiprocentní úsporu. Dokládají to statistiky Energetického regulačního úřadu (ERÚ), který aktuálně zveřejnil zprávu o provozu elektrizační soustavy v ČR za poslední čtvrtletí roku 2022. Informuje o tom Energetický regulační úřad.
 
Podle předběžných údajů se v meziročním srovnání celoroční spotřeba elektřiny snížila o 3,9 %; zatímco předloni byla její celková hodnota v ČR 62,8 TWh, v roce 2022 to bylo 60,4 TWh. Do celkové bilance velmi výrazně zasáhlo poslední „nejúspornější“ čtvrtletí roku. K největšímu snížení spotřeby došlo v říjnu, kdy byla naměřená hodnota o 7,6 % nižší než ve stejném období v roce 2021. Průměrná spotřeba za celé čtvrté čtvrtletí byla nižší o 6,6 % . Meziročně přitom spotřeba klesala ve všech měsících loňského roku.

Snížení spotřeby elektřiny bylo patrné zejména u domácností, které se na ní v uplynulém roce podílely průměrným poklesem o 9 %, přičemž největší úsporu zaznamenaly v červnu (-17,9 %) a květnu (-16,7 %). Výrazný pokles si připsali rovněž velkoodběratelé na hladině velmi vysokého napětí (‑5,5 %), na hladině vysokého napětí byla hodnota nižší o 1,5 %. V případě podnikatelů na hladině nízkého napětí došlo meziročně jen k drobné úpravě (-0,1 %).

„Z našich předběžných statistik je zřejmé, že lidé v domácnostech s elektřinou loni bezprecedentně šetřili. Meziroční devítiprocentní pokles spotřeby byl nejvyšší za dvacet let, kdy ERÚ vydává zprávy o provozu elektrizační soustavy,“ zdůrazňuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Ve srovnání s rokem 2021 se v loňském roce vyrobilo méně elektrické energie, konkrétně 84,5 TWh brutto a 78,8 TWh netto elektřiny , což značí pokles o 0,4, respektive o 0,7 %.

Na poklesu výroby elektřiny se podílely zejména paroplynové elektrárny, jejichž produkce (netto) meziročně klesla o více než polovinu (-51,4 %). Méně elektrické energie vyrobily také přečerpávací (-18,3 %) a vodní elektrárny (-13,1 %). Naopak nárůst zaznamenala výroba ze solárních (+6,7 %) a větrných zdrojů energie (+6,6 %), a také z parních elektráren (+6,3 %). Plynové a spalovací elektrárny (-0,7 %) a jaderné elektrárny (+0,9 %) prakticky zopakovaly výsledek z předchozího roku.

„I přesto, že množství vyrobené elektřiny se mírně snížilo, převládal také v loňském roce export energie nad jejím importem, a to poměrně výrazně. Roční hodnota salda, tedy rozdílu mezi exportem a importem,se zvýšila o 22,2 %, celkově na 13,5 TWh,“ říká Stanislav Trávníček.

Podrobné statistiky najdete na webu ERÚ v sekci Energetika v číslech.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (59)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

25.2.2023 06:01
Domácnosti šetřily - co taky jiného mohly dělat při takové drahotě. Dvojnásobná cena než v Polsku nebo USA, trojnásobek Norska nebo Bulharska, čtyřnásobek Taiwanu, Běloruska, Číny, Ruska.
Záhadou je to, že i když máme elektřiny nazbyt a patříme mezi velké exportéry, tak se to na ceně nijak neprojevilo.
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.2.2023 06:39 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.2.2023 18:32 Reaguje na Richard Vacek
Kdo je to to VY??? Píšete, že jste Vacek, ne Tykač.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 19:30 Reaguje na Richard Vacek
A zkuste se zamyslet někdy PROČ to nastalo?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.2.2023 08:03
Tak zrovna včera jsem byl na schůzi malého bytového družstva.
Zálohy : elektřina + 100%
plyn + 320%

Všichni tam bečeli, tak jsem jim dal odkaz na pana Hanzla , který jim vysvětlí, že gryndýl je dobrá věc a Putina musíme zničit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.2.2023 08:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 08:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Udělal jste dobře. Ceny už jdou prudce dolů, zlevňuje EON i plynaři, další smlouvy jdou v téměř předválečných cenách.
Jak je to možné? Grýndýl nastavěl další OZE a Putin k nám nedodává ani ťok. Přesně to, co jsem tvrdil celý loňský rok.
Proč nesledujete oenergetice.cz, tam jsou každý den ceny plynu, elektřiny, ropy i povolenek, je tam spot i base load.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

25.2.2023 08:09
Bezva. 18 TWh vyrábíme a vyvážíme. 15,76 TWh vyrobil Temelín. A co takhle rychlejší dekarbonizace? třeba nasadit na komíny elektráren Euro 7. I Euro 6 by ale stačilo.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.2.2023 08:12 Reaguje na Katka Pazderů
Jenom brečení na špatném hrobě.
Temelíny jsme mohli mít už minimálně 3.
EURO 7 je nesmysl !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 08:30 Reaguje na smějící se bestie
A není to málo, příteli Marconi? Proč ne zrovna 30?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.2.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty 3, byly plánovány před " sametem " a při vstupu ČR do EU, mohly začínat provoz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 10:36 Reaguje na smějící se bestie
Nebyla politická vůle. Za odsáků se prosadila horko těžko vůbec dostavba Temelína a socani tu vládli od roku 1998, čili nic. A polovláda Topolánka měla úplně jiné starosti (byla 7x shazována), a následně Nečas ten tendr skutečně vypsal. Jenže co čert nechtěl, nastoupil loupeživý estébák a bylo to v dupě celý. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.2.2023 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Vůle byla, ale měli jsme hroznou smůlu. Nečas to chtěl rozjet a najednou se objevily kabelky jeho spolupracovnice.
A když už to teda chtěli spustit za Babiše, tak se najednou zjistilo, že nám Rusko v době, kdy jsme měli skvělé vzájemné vztahy, vyhodilo Vrbětice. Aspoň tak to říkal Koudelka.
Prostě smůla.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.2.2023 12:07 Reaguje na Richard Vacek
Nebyla vůle a o tom to je !

Novodobí svazáci, byli všechno možný, jenom ne národohospodáři.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 12:53 Reaguje na smějící se bestie
Dnes jsou už úplní dezoláti, hrabiš mohutně huláká, jak udělá vládě peklo a prakticky chtějí přes obstrukce provést rozvrat celé ČR. A tutani jim ještě tleskají.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 16:06 Reaguje na smějící se bestie
Kdo je to hen ten oný "národohospodář"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 12:50 Reaguje na Richard Vacek
Smůla. Kabelkami to fakt nebylo, ale Nečas, jak na sviňu, nechal stíhat i naše největší gaunery, dostali jako prvního Ratha. A víte, kdo byl další na řadě? Soudruh estébák. Prostě smůla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 08:30 Reaguje na Katka Pazderů
Hodně jsme vyváželi, bo vypadly velké kapacity ve Francii a u nás se šetřilo, asi ten plyn taky pomohl. To už letos nebude. Ale musíme počítat s větší spotřebou elektřiny do budoucna, hlavně kvůli elektromobilitě.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.2.2023 18:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo je to to VY jste vyváželi????
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.2.2023 08:55 Reaguje na Katka Pazderů
Co si takhle ověřit fakta, než jsem budete uvádět lži? Třeba ve výročních zprávách ERÚ...

Objemy exportu, které tu uvádíte, již ČR řadu let neprodukuje.
Za rok 2022 byl export 13,5 TWh, co samozřejmě za zcela mimořádné situace energetické krize v EU.
Jinak se několik let zpátky pohybuje export na úrovni cca 10 - 11 TWh.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.2.2023 08:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Víte pane Studničko, co je to saldo? rozdíl mezi Exportem a Importem, v tomto článku. Vývoz z ČR si musíte dopočítat.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.2.2023 10:14 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, opět doporučuji navštívit stránky ERÚ a podrobně si přečíst výroční zprávy o provozu elektrizační soustavy.

O tom, jestli je stát exportní nebo importní rozhoduje hodnota přeshraničního salda.

Definice přeshraničního salda je: Bilanční suma zahraničních výměn elektrické energie v daném období. Je to rozdíl mezi celkovým dovozem
elektřiny a celkovým vývozem elektřiny v daném období. Kladná hodnota představuje převahu dovozu elektřiny
nad vývozem a záporná převahu vývozu nad dovozem.

Přeshraniční saldo ČR za rok 2022 je -13,5 TWh.
Tedy ČR je z pohledu el. energie exportní zemí a její export činil 13,5 TWh.

Stále tedy platí to, že vaše tvrzení "18 TWh vyrábíme a vyvážíme" je nesmysl.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.2.2023 18:33 Reaguje na Katka Pazderů
Tepelné Elektrárny žádné funkční komíny nemají vy drůbežnice.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.2.2023 08:52 Reaguje na Daniel Višňovský
Jakože tepelné elektrárny spalují a spaliny posílají rovnou pod zem? Vy Třešňo.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 12:45 Reaguje na Katka Pazderů
Ukažte mi na příkladu Tusimic, Schwarze Pumpe nebo Boxbergu, kde má ta elektrárna komín, prolhana Pazderno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 15:12 Reaguje na Katka Pazderů
Já osobně na sprosťáky a vypatlance nereaguji vůbec.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 16:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Pravda, pravda. Ještě nikdy jste nereagoval na sebe. Apropos, já pro ekolist napsal tři články, a pod každým okolo stovky diskusí. Tedy na rozdíl od Vás, živočicha neschopného vyprodukovat smysluplnou pravdivou větu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 13:52 Reaguje na Katka Pazderů
To jak jak na komíny nasadíte Euro 7??? Budete zjištovat, kolik komín vypustí emisí/ 100 kilometrů?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 13:53 Reaguje na Katka Pazderů
Ano, na Váš smradlavý čoudící komín, který zamořuje celé zákolany by se měl nasadit ne Euro 7. ale mix s betonem, a zalít.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

25.2.2023 16:30
Roky rokoucí opakuju, že přimnět čecháčka k úsporám pude jedině skrz kešeňu. Konečně na to došlo
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.2.2023 18:37 Reaguje na Jakub Graňák
Říká se tomu zchudnutí. A to se politikům daří nám naordinovat velmi dobře. Chudí lidé moc neutrácejí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 19:34 Reaguje na Richard Vacek
Byl to ale jen jeden politik, až dnes se zjistilo, že je to zrůda.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.2.2023 20:10 Reaguje na Richard Vacek
Bohužel to šetření se netýká všech a ti co si mohli dovolit
plýtvat v minulosti, tak plýtvají stále a ti co šetřili,
tak šetří ještě více. Do nekonečna to ale nejde a cenová regulace narazí na nespokojenost nízkopříjmových obyvatel. Ti co to chválí si neuvědomují, že ekonomika je založena
na spotřebě a při jejím poklesu se nelze hojit pouze
navyšováním ceny dosud prodejného zboží. To lze pouze
u zcela nezbytných komodit, ale ty zbytné nenaleznou své
zákazníky. Je dobré se zamyslet, zda naši ekonomiku táhne
výroba nezbytná a nebo zbytná. Já se obávám, že zbytná a
pokud nebude odbyt na její produkci, tak zastaví výrobu.
Po zastavení výroby dojde na zastavení příjmů zaměstnanců
a další úbytek odbytu. Je to chybná inflační politika
vlády myslící pouze krátkodobě na vyřešení momentální
situace, ale do budoucna je inflační politika cestou do
pekel. Radost z úspor bych bral, pokud by byly jiné, než
ty navýšením ceny, ale tak je to pouze spíše katastrofa
pro chudší občany a energeticky náročnou výrobu. Výroba
odejde jinam, nebo zanikne a občané se postaví do řady
pro sociální dávky, na které stát nebude mít peníze.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 12:48 Reaguje na Břetislav Machaček
A potom ti nizkoprijmovi udělají CO???? Já bych řekl, že stará kráva, která sama spotřebovává 50 MWh ročně, toho moc nešetřilia. To teprve, když ji vymerili 27 000 měsíčně.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 12:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Ekonomika je především založena na toku zboží a komodit, na spotřebě vyšší, než produkce je založen dluh. Produkce nemusí jít pouze do spotřeby, ale také do investic, což je pro vás bolseviky sprosté slovo.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 13:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy ale nepopisujete inflaci, ale deflaci, dezoláte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2023 19:33 Reaguje na Jakub Graňák
KAŽDÉHO dostanete na šetření přs kešeňu, to se vědělo už ve starobvěku a proto vznikl už tenkrát trh. Ten nám vše zdražil, takže jsme šetřili a tak se dostalo na všechny.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.2.2023 08:53
Já jsem byl sám označen za ruského trolla a agenta, když jsem kdysi prohlásil, že Green Deal je mrtev
Michal Macenauer , ředitel strategie poradenské společnosti EGÚ Brno

V podstatě řekl to, co píši stále. Dekarbonizace vyžaduje podstatně více času než několik roků v podání potrhlé EK.

celé zde :
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-macenauer-dekarbonizace-zdrazi-elektrinu-tema-ceny-plynu-se-vyresi-40423983#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest215_rss_nacist_4_clanky_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 13:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
A proč na to tak tlačí? Bo není čas.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.2.2023 08:56
Prognózy uvádějí v roce 2050 spotřebu na úrovni 100 TWh, ale jak je vidět, tak jsou realistické spíše ty scénáře, co uvádějí, že elektřiny v roce 2050 budeme potřebovat jen okolo 70 TWh.
A možná i méně, protože bude díky jaderkám velmi drahá. To víte, někdo ty elektrány zaplatit musí, milí občané.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 09:08 Reaguje na Katka Pazderů
U nás bude drahá spíš proto, že ji budeme muset ve velkém dovážet, pokud to ještě dobře půjde. Ale předvídat cokoliv v dnešní době je asi dost zbytečné.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.2.2023 10:19 Reaguje na Katka Pazderů
Tak na rozdíl od vašich prognóz existují instituce, které se tomu na celoevropské úrovni dlouhodobě věnují.

Vaše úvahy o cenách elektrické energie a jaderných elektráren potvrzují fakt, kde se nachází strana Zelených ve volebních preferencích.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.2.2023 10:24 Reaguje na Katka Pazderů
Spotřeba bude klesat, protože jak Česko, tak celá EU jde do kytek a v upadající společnosti spotřeba čehokoliv klesá. Do krize jde kvůli politikům, které si volíme a kteří přijímají rozhodnutí, která k úpadku vedou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 12:54 Reaguje na Richard Vacek
Vy máte politikům za zlé, že se neodhodlali k novelizaci zákonů o zachování energie???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 15:20 Reaguje na Richard Vacek
Mě by fakt zajímalo, kde chodít pořád na ty nesmysly o chození do kytek. To máte z nějakých dezolátních webů? Dejte nějaký důkaz, nějaký link, kde se to seriózně tvrdí!
Všechny oficiální a 100x kontrolované statistiky hovoří o opaku.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.2.2023 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Podkladů o upadající EU je snad celá řada. Namátkou třeba v odkaze, kde se můžete podívat jak se během pouhých 10 let předpokládá pokles ekonomické výkonnosti EU vzhledem ke světu:
https://www.statista.com/statistics/253512/share-of-the-eu-in-the-inflation-adjusted-global-gross-domestic-product/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 18:29 Reaguje na Richard Vacek
A my musíme závodit v ekonomické výkonnosti se zeměmi, které jsou vývojově výrazně za námi? Proč? Vy jste největší makáč v ulici a vyděláváte největší dardu? Takže máte pocit, že scípnete hlady?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.2.2023 18:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, že v obrovské Číně je už průměrná mzda vyšší než v Bulharsku? Spotřeba elektřiny na osobu vyšší než v Británii? Vysokorychlostní tratě (350 km/h) mají 40 000 km?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 19:59 Reaguje na Richard Vacek
A víte, jak nerovnoměrně jsou ty mzdy v té číně rozděleny? A víte, jak vypadá pracovní týden v číně, a víte, jak tam zaměstnavatelé přispívají na důchody a zdravotnictví?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.2.2023 06:56 Reaguje na Daniel Višňovský
Například do penze tam muži chodí v 60 letech a ženy v 55.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

27.2.2023 11:06 Reaguje na Richard Vacek
V Číně především žádný všeobecný penzijní systém neexistuje, vy hloupý lhari.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.2.2023 11:24 Reaguje na Daniel Višňovský
Co myslíte tím, že tam neexistuje "všeobecný penzijní systém"? Řada informací totiž tvrdí něco zcela jiného, namátkou - citace:
"muži míří na odpočinek v šedesáti letech, ženy z kanceláří v 55 a dělnice již v padesáti letech."
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/cina-reformuje-penze-zatim-na-webu
Myslíte, že se jedná o typickou dezinformaci, nebo máte odkaz na něco jiného, nebo je to jen váš dojem, že v Číně přece do penze chodit nemohou?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

27.2.2023 21:43 Reaguje na Richard Vacek
Cituji z toho Vašeho odkazu:
Ten na začátku letošního roku unikl na veřejnost a stal se nejdiskutovanějším tématem na čínských sociálních sítích. Věk odchodu do důchodu se v Číně za poslední čtyři desítky let neměnil – muži míří na odpočinek v šedesáti letech, ženy z kanceláří v 55 a dělnice již v padesáti letech.

To by se mělo podle uniklé zprávy změnit a všichni Číňané by do roku 2055 měli mít nárok na penzi až od 65 let. Je jasné, že kvůli stárnutí čínské populace je současný penzijní systém neudržitelný. Peking plánuje zvýšit věk odchodu do důchodu již od roku 2012, ovšem kvůli masovému odporu lidí všechny dosavadní pokusy selhaly. Je proto možné, že únik zprávy byl ve skutečnosti zkušebním balonkem, jímž se strana a vláda snaží zjistit, nakolik je veřejnost plán ochotna tolerovat.

Konec citace.

NIKDE není napsáno, že v číně je všeobecný nárok na penzi pro každého nyní. HLUPÁKU. Naučte se chápat psaný text, vy hlopupý stupidní lháři.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

26.2.2023 12:53 Reaguje na Katka Pazderů
Opravdu???? Jenomže tou elektřinou se bude muset nahradit mnohem více energetických toku, které se dnes dějí mimo elektřinu. Výroba tepla, metalurgie, doprava zemědělství, výroba stavebních hmot, atd.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.2.2023 14:57
Potrhlý gryndýl by se měl odpískat a místo toho potřebné prostředky použit na adaptační opatření pro krajinu a sídla. A výstavbu jaderných elektráren.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 15:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bohužel, Evropa musí budovat tohle všechno naráz. Ale je ekonomicky v kondici dobré, velmi elegantně vyhrála energetickou válkou a pokud vyhraje i tu na Ukrajině, uvolní se jí finance na potřebné věci. I v téhle děsivé krizi ekonomicky rostla si +3% HDP, což s jejím výkonem je pěkný balík.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.2.2023 17:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Výše jsem vám dal odkaz na předpověď toho, jak vliv EU bude upadat. Tady máte i jak to bylo v minulých desetiletích. Jestli tam vidíte něco optimistického, tak to by mě zajímalo, co to je.:
https://www.researchgate.net/publication/282001367_Rethinking_the_European_Union_From_Unity_in_Diversity_to_Diversity_in_Unity
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 18:37 Reaguje na Richard Vacek
Pokles výkonu v paritě o -1.5% za 10 let proti světu je co? NIC! Rozvojové země nás musí dohánět, to je přece zcela normální! Důležitější sdělení je ale tady: "Přes všechny své četné nedostatky a prohřešky si Evropa zajistila nesmírně cenný, ba nedocenitelný soubor kompetencí a obratností a může se o něj dělit se zbytkem planety, který ho má ke svému přežití zapotřebí dnes víc, než kdy jindy."Zygmunt Bauman, 2013
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2023 18:41
Evropa je civilizačně nejdál a projekt EU je na světě zcela ojedinělý. Důkazem je, že je lídrem v boji proti sodovkáči a vůbec devastace planety. Není postižena mamonem jako Čína a komplexam velikosti jako USA.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist