https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dopravci-zavedeni-emisnich-povolenek-zdrazi-silnicni-dopravu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravci: Zavedení emisních povolenek zdraží silniční dopravu

19.12.2022 17:03 | PRAHA (ČTK)
Foto | Marcin Jozwiak / unsplash.com
Zavedení emisních povolenek pro silniční dopravu bude znamenat její zdražení pro zákazníky i veřejnost. Malí dopravci nebo dopravci v méně rozvinutých zemích se mohou dostat do pozice, kdy nebudou stačit kapitálově silnějším konkurentům. ČTK to řekl mluvčí největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Reagoval tak na informaci o dohodě na úrovni EU na zavedení povolenek pro dopravce.
 

Systém obchodování s povolenkami se podle víkendové dohody nyní bude vztahovat i na vytápění a na silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava. Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 procent proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. Ekonomické dopady přechodu na čistší energetiku má spotřebitelům pomoci mírnit nově zřízený klimatický fond.

"Neznáme konečné detaily, jak by systém povolenek v dopravě fungoval, ale rozhodně by neměl být pod vlivem spekulantů jako povolenky v energetice. Upozorňujeme na to, že nástup musí být pozvolný a zejména u velkých vozidel musí být k dispozici funkční alternativy. Změna nesmí být provedena tak, že způsobí závažné rozkolísání oboru," podotkl Felix.

Evropa by se také podle Česmadu měla vyvarovat vícenásobné penalizace silniční dopravy, kdy jsou v jednotlivých zemích odlišné mýtné sazby a omezuje se úvěrování pro dopravce s konvenčními vozidly. "Peníze zaplacené za emisní povolenky v silniční dopravě by se měly beze zbytku vrátit do silniční dopravy. A upozorňujeme i na to, že se na trhu v EU potkávají místní dopravci s dopravci z třetích zemí, kteří by si vozili palivo bez zatížení povolenkami," dodal mluvčí Česmadu.

Ceny emisních povolenek v očekávání přísnějších pravidel už letos vystoupily na rekordních 99,22 eura za tunu. V pátek se cena termínových kontraktů na povolenky v Amsterodamu pohybovala těsně nad 83 eury za tunu, což je více než pětinásobek ve srovnání s cenou před pěti lety.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.12.2022 19:25
JENOM silniční dopravu ?
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.12.2022 08:56 Reaguje na smějící se bestie
Zdražíte-li dopravu, zdražíte i všechno, co je třeba dopravit.
Takže vše mimo mrkve z vlastní zahrádky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 16:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Jen letos se všechno zdražilo v průměru o asi 16% a to se žádné ekologické daně nezaváděly. Jak se srovnají ceny energií a zrůda bude vypráskána z Ukrajiny, bude po inflaci a tyhle ekolog. daně už budou jen lambáda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2022 20:09
Tenhle problém už přece dávno vyřešili na VUMLu:
Dotaz: "budou za komunismu peníze?"
Ortodoxní komunisté říkají, že nebudou.
Revizionisté ale tvrdí, že budou.
Pravdu budou mít asi realisté, kteří tvrdí, že u někoho budo a u někoho nebudou.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

19.12.2022 22:02
Skvěle. Už je načase, abychom začali přepravovat více zboží po železnici. A nevozili všechno z jednoho konce světa na druhý. Čína by měla přestat si hrát na to, že je naší kolonií a podporovat vlastní obyvatelstvo místo EU a USA.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.12.2022 08:57 Reaguje na Katka Pazderů
Kolik znáte hypermarketů s železniční vlečkou?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 09:03 Reaguje na Katka Pazderů
Železnice je vytížená na 100% a nic se tam u nevejde. Pomohl by nový koridor pro rychlé vlaky, který jsme už dávno slíbili, že postavíme.
V Číně se rozvoj skoro zastavil a zvolením diktátora se tam zhorší problémy, které už dávno tlakují ten pomyslný hrnec.
Evropa i USA jsou schopny vyrobit si vše, co potřebují, jenže v Číně je to levnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 09:06 Reaguje na Katka Pazderů
Dost nadějí se vkládá do Ukrajiny. Pokud se podaří vypráskat Rusa tak, že nebude mít šanci na další útok, na Ukrajině nastane obrovský boom a evropské firmy si tam přenesou výroby z Číny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.12.2022 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Neupínejte se k Ukrajině. Tam bude asi dlouhá léta patová situace, pokud se Ukrajina nerozdělí podle plánů Ruska mít
z její části nárazníkové pásmo. Řešením by byla kompletní neutralita a tím i mír, ale mír je pro některé sprosté
slovo a tak se bude bojovat dál. Pouhá obnova bude stát
mnoho peněz a upínat se k levné pracovní síle Ukrajinců je
hnus hodný asociála jako vy. Vy z nich chcete mít kolonii
s levnou pracovní silou, kde se bude vyrábět levně a zisk
bude plynout do kapes "kolonizátorů"? Přesně takový scénář
tu byl po plyšáku se zničením průmyslu, jeho levným výprodejem a levnou pracovní silou. Po nějaké době se ale
výhoda levné pracovní síly vytratí a zbývaly levné suroviny
a energie, které nyní skončily. Proto to upínání kolonistů
k Ukrajině, kde by zlatý důl mohl zase na nějakou dobu
prosperovat. Levně vyrábět, draze prodávat a to za každou
cenu. Škrtem přes rozpočet bude ale vleklý konflikt s
nejistotou investovat někam, kde se situace může kdykoliv
změnit. Válka ale vyhovuje mocnějším, než je EU s odbytem
zbraní a finanční závislostí do budoucna. Ti nemusejí na
Ukrajině investovat, protože jim budou stačit kompenzace
za dodané zbraně a jejich splacení stávajícím majetkem.
Ti už své jisté mají a proto tlačí na EU, aby se postarala
o obnovu ona. Je to kolonialismus s vybudováním závislosti
jako vyšitý a vy tomu říkáte pomoc při budování prosperity?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 13:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste zcela kouzelně mimo realitu.
Nějaká cha cha "neutralita" je pojem, ktrým si Putin stále vytírá zádel. To řešení spočívá v tom, že Rusko bude totálně poraženo, ekonomicky zbankrotováno, Putin a jehu zrůdy půjdou před soud a nejlépe se celý ten bordelstán rozpadne na 26 už nachystabnných států. Prostě ještě o krok víc, co Západ udělal s Hitlerovským Německem, jiná cesta není.
Nikdo nechce ždímat Ukrajince na levné pracovní síle, protože by tam šly moderní, maximálně automatizované výroby. A tím, že mají uhlí, ropu i plyn a další suroviny (železo), mohly by tam vzniknout moderní a tím maximálně čisté provozy i pro těžkou výrobu a hutnictví.
Žádné tisíce km plynovodů, žádné tankery s uhlím přes půl planety, žádné kontejnerové magalodě na mazut s výrobky, prostě vše na místě, jen posílit železniční tratě, přístavy tam fungují (pokd je zrůda ráčí odminovat).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.12.2022 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Co užíváte? A Zelenský je zrůda, když před Rusy zaminoval přístavy? Putina budou soudit kde? V
Moskvě, když z Ruska nikam nevyjede? Dejte si
prášek a zase napište nějakou kravinu!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 16:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Předpokladem je, že Rusko řachne a Putina si ugrilují mužici sami, jak třeba taloši Mussoliniho.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.12.2022 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Ukažte mi který evropský, či světový vůdce má podporu 80% voličů a pak fantazírujte o nějaké grilovačce. Musoliniho Italové pověsili za nohy
kvůli tomu, že je prodal Německu a
to Italové nepřekousli, když tam
Němci rozpoutali teror proti italským
odbojářům a jejich sympatizantům. To
se Putina netýká, protože naopak nechce
Rusko zaprodat jako kdysi Jeltzin. Ten
vytvořil podhoubí pro Putina, když za
vodku rozprodával Rusko a to se taky
celému Západu líbilo, když měl levné
suroviny a odbytiště šuntů. To je taky
cíl i dnes a asi i cíl váš, když chcete
rozkouskovat Rusko podle starořímského hesla: Rozděl a panuj(a drancuj)!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2022 10:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Hitler měl podporu obyvatel po Mnichovu asi 90% a jak dopadl.
Mužik svému carovi odpustí úplně všechno, jenom ne prohru.
Nikdo nechce Rusko rabovat, to zvládají mužici sami.
Klíčem je zabránit Rusku dalším agresím a to jinak, než totální prážkou nastat nemůže, Putin už překročil Rubikon a stal se zrůdou, se kterou nemá cenu cokoliv vyjednávat, je potřeba ji zničit parakticky za každou cenu. Nebo zničí ona nás.
Odpovědět
sv

sv

20.12.2022 13:19
Poděkujme podepisovači green dealu burešovi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2022 16:39 Reaguje na sv
To by mi na něm vadilo nejméně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2022 16:49 Reaguje na sv
Budete chodit pěšky a poděkujte těm, co to vymysleli.
Odpovědět
sv

sv

20.12.2022 17:24 Reaguje na Jarka O.
ANo, jaroslave, poděkujeme podepisovači green dealu burešovi.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2022 17:40 Reaguje na sv
Neznám, pavlušo.
Odpovědět
sv

sv

21.12.2022 09:57 Reaguje na Jarka O.
Jen se nedělej jaroslave. Tvého guru trestně stíhaného únosce vlastního dítěte agenta bureše samozřejmě znáš.
Odpovědět
ZK

Zan K.

22.12.2022 18:33
všechny ty šachy s povolenkami a podobnými EKO aktivitami mají jediný cíl ergo bezpracné zisky. A přitom by stačili namontovat měřiče emisí a sumu na jasný účet.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist