EK: Budoucnost železnice je v konkurenci a podpoře nákladní dopravy
Důležitým krokem k tomuto cíli má být přijetí tzv. Prvního a Druhého železničního balíčku, souboru právních norem závazných pro členské země Unie. Podle Palaciové situace v této oblasti není příliš dobrá, protože Komise byla nucena zahájit sankční proceduru proti osmi státům EU kvůli nepřijetí této legislativy, a brzy zahájí řízení proti dalším zemím, které ji nepřejaly správně.
Ani se změnami v oblasti nákladní železniční dopravy není komisařka Palaciová příliš spokojena: "Konkurence v nákladní dopravě je ve většině členských zemí na úplném začátku. Nově příchozí zažívají těžké pionýrské úsilí, protože ochranářské chování silnějších a zavedených společností představuje často velkou překážku."
Přesto Komise pozoruje ve státech, kde konkurence v nákladní dopravě existuje, jak snižování nákladů a zvýšení kvality služeb, tak větší pozornost k zákazníkům ze strany dosavadních společností a celkový růst železničního trhu. Podíl nových konkurujících firem na trhu se předpokládá zatím v průměru kolem tří až pěti procent. V některých zemích je i větší, jinde zase nulový.
Státy EU do železnice masivně investovaly, v letech 1996-2001 šlo více než 80 miliard euro na projekty železniční infrastruktury. I v dalším období pro trans-evropské sítě do roku 2006 má železnice první místo. Po květnovém rozšíření bude Komise dávat důraz na to, aby nové členské země využívaly komunitní fondy na modernizaci železniční infrastruktury.
Neméně důležitá je podle komisařky pro dopravu technická spolupráce a interoperabilita mezi národními železničními sítěmi. Za tím účelem se chystá "Evropský systém řízení železničního provozu" a plán jeho rozvoje bude tento rok předložen k projednání.
Pro tento rok si Komise stanovila v rámci tzv. Třetího železničního balíčku následující priority: návrh směrnice o certifikaci strojvůdců; návrh na otevření mezinárodního trhu s osobní dopravou; dále návrh nařízení o právech cestujících v mezinárodní dopravě, garantující určitá základní práva pro pasažéry. Samozřejmě železničním společnostem nic nebrání nabídnout cestujícím ještě lepší podmínky než bude stanoveno v nařízení, a to individuálně či kolektivně s pomocí společného prohlášení.
Posledním bodem balíčku je návrh regulace smluvních požadavků na kvalitu nákladní dopravy. Nelze samozřejmě nařídit kvalitu, ale jde spíše o to upozornit zákazníky i poskytovatele služeb na princip svobody smluvních vztahů. Aby nedošlo k diktátu podmínek ze strany silnějšího partnera.
Kromě schválení všech železničních legislativních balíčků Komise plánuje založení Evropské železniční agentury. Agentura bude společným domem pro celý železniční sektor v Evropě a jádrem příštího vývoje na železnici a vzájemné evropské spolupráce.
Dlouhodobým cílem Evropské komise je podle Loyoly Palaciové především zvýšení podílu nákladní železniční dopravy na delší vzdálenosti, zajistit spolehlivé spojení EU s východními sousedy, zvláště usnadnit rostoucí obchodní toky s Ruskem.
reklama