https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emise-co2-vypoustene-novymi-vozy-v-evrope-loni-stouply
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emise CO2 vypouštěné novými vozy v Evropě loni stouply

10.3.2020 00:15 (ČTK)
Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. / Ilustrační foto
Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. Znamená to třetí růst v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim už letos hrozí sankce. Česko skončilo na 17. místě s průměrem 126,9 g/km. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics, která poskytuje údaje pro analýzy trhu, specifikace a ceny vozů apod.
 

Průměrné emise meziročně snížily jen čtyři značky z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které tvoří až 60 procent odbytu firmy. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut. Na druhé příčce je Citroën a třetí Peugeot. Domácí Škodě Auto patří šestá příčka, když zvýšila průměr o 1,9 g/km na 118,1 g/km.

Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.

Škoda chce letos emise snižovat prostřednictvím nabídky elektromobilu Citigo, hybyridního Superbu iV nebo nabídkou aut na zemní plyn. Letos se vedle Kamiqu a Scaly objeví i Octavia na CNG. Vedoucí Toyota podle ředitele pro ČR Martina Pelešky změny modelů nebo jejich cen nechystá. "Zpřísněné normy Toyota i Lexus již nyní plní díky hybridním technologiím," dodal.

Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodeje SUV a benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou SUV. Jejich popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí výrobcům značné zisky, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají.V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více, než u limuzín (131 g/km).

"Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.

Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První je Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo 83,2 g/km. Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PD

Petr Dvořák

10.3.2020 08:29
mhm, 131,5 g/km, což je značně více, než u limuzín (131 g/km) ..
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.3.2020 09:23
Vozy, automobily a t.d. a emise?
Tvrdím, že je to slabá vůle ekologů a příznivců. Dávno tvrdím, že je třeba zrušit system dosavadní EKO daně dle oněch EURO 1 až x a zavést povinné měření na vozidlech a to včetně onoho CO2 podle hesla - kolik kdo škodí, ať podle toho taky platí. A pro ty, co naopak přispívají k oživení ovzduší vracet dotacemi. Jíst musíme všichni.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.3.2020 06:24 Reaguje na Zan K.
Problém je, že ty limity jsou fyzikálně nedodržitelné. Navíc ekologové fedrují elektromobily, které těch škodlivin vypouštějí na km jízdy řádově víc.
Odpovědět

16.3.2020 03:20 Reaguje na Zan K.
Naopak, já bych za produkci CO2 těm lidem platil. CO2 totiž zcela prokazatelně prospívá přírodě. Vědecky bylo totiž nade vši pochybnost prokázáno, že rostliny prosperují více, pokud se zvýší množství CO2 (jejich potravy) v okolním vzduchu. Tím se pak samozřejmě zvýší i množství potravy živočichů. Za hranicí udržitelnosti života na Zemi, tak jak ho známe, se všeobecně považuje 150ppm CO2 v atmosféře. Při nižším obsahu většina rostlin již hyne. Této hranice se podle vědeckých výzkumů obsah CO2 v atmosféře již zřejmě několikrát dotknul v dobách ledových. I v naší době meziledové byl ještě v předindustriálních dobách obsah CO2 v atmosféře nízký, cca 280ppm -už ani ne dvojnásobek oné "smrtelné hranice" (přitom ještě ve třetihorách to bylo přes 2000ppm -a také to žádnou klimatickou katastrofu nepřineslo). Uhlík je totiž mořskými živočichy nevratně odstraňován z životního prostředí v jejich uhličitanových schránkách, končících po jejich smrti na dně moře a později pod kontinenty, zasunován tam deskovou tektonikou. Existuje hypotéza, že ve vysokém tlaku a teplotě pod kontinenty z nich pak vzniká ropa. Ať už je to jakkoliv, objev fosilních paliv a jeich pálení tedy byl každopádně pro přírodu požehnáním, dnes jsme se už s obsahem CO2 dostali v atmosféře na více než 400ppm a život na Zemi je tedy asi z nejhoršího venku. Fosilní paliva ale dochází a relativně brzy už jich bude nedostatek a létat by skutečně mohlo začít být drahé. I to je však řešitelné. Stačí použít jadernou energii a ze vzdušného uhlíku a vodíku z vody za použití tepla z jádra začít vyrábět syntetická paliva a tím cyklus uhlíku v přírodě uzavřít. Technologie už na to jsou, stačí je vyvinout do komerční úrovně a nasadit. Vyrobí pak elektřinu a z odpadního tepla pak ještě lehká a levná paliva do aut místo těžkých a drahých baterek, do nichž není elektřina. A co s Gretou? Snad konečně dobrého psychiatra jí a jejím rodičům a samozřejmě hybaj zpátky do školy.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist