EU chce vybírat uhlíkovou daň u více druhů dováženého zboží s vysokými emisemi
17.12.2025 19:40
(ČTK)
Evropská unie plánuje vybírat uhlíkovou daň u více druhů dováženého zboží s vysokými emisemi včetně praček, automobilových součástek a dalších strojů. Doufá, že výrobci se tak nebudou přesouvat do zahraničí, aby obešli přísnou evropskou klimatickou politiku. Vyplývá to z návrhu, který zveřejnila Evropská komise (EK). Eurokomisař pro klima Wopke Hoekstra zdůraznil, že EU nedá z uhlíkové daně žádné zemi výjimku.
Takzvaný mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích EU (CBAM) představuje první uhlíkové clo na světě, píše agentura Reuters. Platit má začít od ledna. Komise nyní navrhuje, aby se ještě rozšířil o navazující produkty, které obsahují vysoký podíl oceli a hliníku, a to včetně stavebních výrobků, strojů a hnojiv. EU také plánuje zakročit proti zahraničním společnostem, pokud existují důkazy o tom, že své emise podhodnocují, aby se vyhnuly poplatku.
reklama
Úřadující prezident koalice Business for CBAM Leon de Graaf plány EU vítá. Podle tohoto sdružení společností a průmyslových skupin se totiž plány zaměřují na "produkty, které čelí nejvyššímu riziku úniku uhlíku."
Hoekstra podle agentury Reuters uvedl, že z mechanismu CBAM by mohla být vyňata Británie. Dodal, ale, že to bude možné až poté, co bude britský trh s uhlíkem propojen s trhem EU.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
ad
17.12.2025 20:02
To vypadá jako dobrý způsob jak prodražit život v EU. Na druhou stranu nesmí dojít ke zvýhodňování mimoevropských firem importujících do EU a toto asi pomůže.
Škoda že EU podobnou snahu nenapíná do debyrokratizace místního podnikatelského prostředí, což by pomohlo zmírnit nekonkurenceschopnost evropských firem, díky které všichni chudneme čím dál víc a čím dál více se i zadlužujeme.
Odpovědět
Škoda že EU podobnou snahu nenapíná do debyrokratizace místního podnikatelského prostředí, což by pomohlo zmírnit nekonkurenceschopnost evropských firem, díky které všichni chudneme čím dál víc a čím dál více se i zadlužujeme.
PH
Pavel Hanzl
17.12.2025 22:05 Reaguje naVy fakt chudnete? Asi málo pracujete, ne? Nebo utrácíte nad své možnosti?
Odpovědět
vš
vladimír šmídl
18.12.2025 01:09 Reaguje na Pavel HanzlNová vláda nám zajistila levnější elektřinu, takže v zimních měsících o tisícovku zbohatnu.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
18.12.2025 14:34 Reaguje na vladimír šmídlFakt? Včera ji teprv jmenovali, to je teda švunk!!
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
17.12.2025 22:11To bude pan Svoboda nadšením hýkat, jenže to jede v Eu už dávno a ve zbytku světa nikoliv.
Odpovědět
RV
Richard Vacek
18.12.2025 05:51Snad jí to okolí zatrhne. Třeba tím, že pohrozí reciproční daní na EU výrobky/služby.
Odpovědět
sv
pk
pepa knotek
18.12.2025 08:25Evropští výrobci se přesunou jinam tak jako tak, kvůli nesmyslné energetické politice a byrokracii uhnije. Do EU to vozit nebudou, odbytiště v Asii, Americe i Africe jsou dost velká a běžný EU spotřebitel si může např. špinavé prádlo přeprat na valše, bude to takové uhlíkově neutrální. No a ti bohatší si přeperou prádlo v americké pračce, ti na to clo budou mít.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
18.12.2025 10:19to pepa knotek
Souhlas. Výrobci odejdou a EU učiní další krok na cestě k primitivnímu barbarství, aniž by to mělo sebemenší dopad na emise CO2
Odpovědět
Souhlas. Výrobci odejdou a EU učiní další krok na cestě k primitivnímu barbarství, aniž by to mělo sebemenší dopad na emise CO2
RČ
BM
Břetislav Machaček
19.12.2025 09:38Zadlužující se EU stejně jako USA hledají zoufale příjmy státních rozpočtů
pomocí cel a zdanění zboží z dovozu. Je to sice možné, ale za cenu snížení
nákupů a možné absenci některého zboží, které v EU schází. Nejhorší dopad
bude u hnojiv a hutní produkce. Ony i ty zbraně zdraží, když bude ocel
z dovozu na jejich výrobu dražší. Stavebnictvím se zabývá ve velké míře
stát a i jemu zdraží vstupy při státem investovaných stavbách. Takže ta
díra v rozpočtu se zákonitě zvětší a bude se na to brát odkud?
Odpovědět
pomocí cel a zdanění zboží z dovozu. Je to sice možné, ale za cenu snížení
nákupů a možné absenci některého zboží, které v EU schází. Nejhorší dopad
bude u hnojiv a hutní produkce. Ony i ty zbraně zdraží, když bude ocel
z dovozu na jejich výrobu dražší. Stavebnictvím se zabývá ve velké míře
stát a i jemu zdraží vstupy při státem investovaných stavbách. Takže ta
díra v rozpočtu se zákonitě zvětší a bude se na to brát odkud?
TS
Tonda Selektoda
19.12.2025 11:06 Reaguje na Břetislav MachačekNaše unie přece není stát, a proto ani nemůže zdaňovat zboží. To zase nějaký strojový překladač, nebo umělohmotná inteligence, něco špatně přeložili do češtiny.
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
19.12.2025 14:34 Reaguje na Tonda SelektodaČistě technická ... může. Je to sice trochu vyšší dívčí a podmínkou je souhlas všech členských zemí (proto taky máme povolenky a ne nějakou C2 daň, bo ta by neprošla a na povolenky stačí kvalifikovaná většina), ale není to nic nemožného.
Odpovědět
sv
s v
19.12.2025 12:17 Reaguje na Břetislav MachačekA ty nejseš rád machačku? Vzdyť tady neustále dostáváš hysterický záchvaty kvúli "přehnané globalizaci" a žvaníš o nutnosti "podporovat" domácí průmysl a zemědělství.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
20.12.2025 10:13 Reaguje na s vGlobalizaci nezastaví nikdo cly a zdaněním zboží, které si
NEUMÍME levněji vyrobit sami. Cly a zdaněním můžeme chránit
vlastní produkci, která nemůže dovozům konkurovat vysokými
cenami energií, surovin, práce a jinými předpisy při jejich
výrobě. Ano jsem proti dovozům třeba potravin, které lze
vyrábět u nás a dát lidem práci. Jsem proti dovozům šuntů
na jedno použití balených v budoucích odpadech. Nesouhlasím
ale se cly a zdaněním všeho, co už dnes NEUMÍME vyrobit a
pro spotřebitele je nákup ze zahraničí jedinou možností.
Takže pokud tu existuje výroba něčeho, co se dováží, tak
nemám proti clům a daním nic, ale pokud je dovoz jedinou
možností k získání zboží, tak je clo a daň lumpárna!
Odpovědět
NEUMÍME levněji vyrobit sami. Cly a zdaněním můžeme chránit
vlastní produkci, která nemůže dovozům konkurovat vysokými
cenami energií, surovin, práce a jinými předpisy při jejich
výrobě. Ano jsem proti dovozům třeba potravin, které lze
vyrábět u nás a dát lidem práci. Jsem proti dovozům šuntů
na jedno použití balených v budoucích odpadech. Nesouhlasím
ale se cly a zdaněním všeho, co už dnes NEUMÍME vyrobit a
pro spotřebitele je nákup ze zahraničí jedinou možností.
Takže pokud tu existuje výroba něčeho, co se dováží, tak
nemám proti clům a daním nic, ale pokud je dovoz jedinou
možností k získání zboží, tak je clo a daň lumpárna!




Studie: Většina českých obcí nemá strategie pro adaptaci na změnu klimatu
Česká krajina v době klimatických změn: Jak ji připravit na sucho i přívalové deště?
Uhlíkově negativní zemědělství: Jak ho můžeme dosáhnout v českých podmínkách?