https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/europoslanci-schvalili-nova-pravidla-pro-recyklaci-v-automobilovem-prumyslu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Europoslanci schválili nová pravidla pro recyklaci v automobilovém průmyslu Aktualizováno

9.9.2025 13:53 | ŠTRASBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Europoslanci podpořili nová pravidla pro opětovné použití a recyklaci v automobilovém průmyslu. Cílem opatření je zvýšit odolnost automobilového průmyslu. Nová pravidla se budou vztahovat na celý životní cyklus vozidel, od návrhu až po zpracování na konci životnosti, uvedl Evropský parlament.
 
Pro návrh nařízení hlasovalo 431 europoslanců, 145 jich bylo proti a 76 se zdrželo. Jeho cílem je podpořit přechod automobilového odvětví na oběhové hospodářství, má tedy snížit dopad výroby a likvidace vozidel na životní prostředí a posílit udržitelnost odvětví recyklace aut. Konkrétní pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla s výjimkou vozidel zvláštního určení, vozidel navržených a vyrobených pro použití ozbrojenými silami, civilní obranou, hasičskými a záchrannými službami a vozidel historického a zvláštního kulturního významu.

Z českých zástupců v EP návrh podpořilo osm europoslanců: Jan Farský a Danuše Nerudová (STAN), Luděk Niedermayer a Ondřej Kolář (TOP 09) i Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) z nejsilnější europarlamentní frakce EPP, dále Ondřej Krutílek, Alexandr Vondra a Veronika Vrecionová (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR).

Proti návrhu usnesení byli z českých zástupců europoslanec za Motoristy Filip Turek a europoslankyně Nikola Bartůšek, která kandidovala za Přísahu (oba z frakce Patrioti pro Evropu), a Ivan David zvolený za SPD z krajně pravicové frakce Evropa suverénních národů (ESN). Hlasování se zdrželo šest europoslanců z hnutí ANO, kteří jsou členy frakce Patrioti pro Evropu, nezařazení europoslanci Ondřej Dostál a Kateřina Konečná (Stačilo!) a také Markéta Gregorová (Piráti) z frakce Zelených.

Nová vozidla by měla být konstruována tak, aby bylo možné co nejvíce dílů a součástí snadno demontovat v autorizovaných zařízeních pro nakládání s odpady za účelem jejich výměny, opětovného použití, recyklace, repasování nebo renovace, pokud je to technicky možné.

Europoslanci rovněž chtějí, aby plast použitý v každém novém typu vozidla obsahoval minimálně 20 procent recyklovaného plastu do šesti let od vstupu pravidel v platnost. Tento povinný podíl by měl být podle EP zvýšen na 25 procent do deseti let od vstupu nařízení v platnost, pokud splnění tohoto cíle neztíží nadměrné ceny potřebných recyklovaných plastů.

"Parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví. Abychom předešli nadměrnému zatížení průmyslu, stanovili jsme si realistické cíle a zajistili méně byrokracie a spravedlivou soutěž," uvedli zpravodajové návrhu, německý europoslanec Jens Gieseke z frakce Evropské lidové strany (EPP) a jeho litevský kolega Paulius Saudargas ze stejné politické skupiny.

"Evropská komise přišla s návrhem, který byl zcela špatný. Dokázala, že je hrobařem evropského autoprůmyslu," řekl českým novinářům ve Štrasburku europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce ECR. "Socialisticko-zelené regulace a šílené ambiciózní návrhy na recyklaci, které by zase jenom zdražily auta a poslaly průmysl do kytek, se nám ale podařilo významně omezit a zároveň se nám podařilo ochránit práva majitelů automobilů," dodal Vondra, který je stínovým zpravodajem návrhu.

Evropská komise (EK) přišla s návrhem nařízení v červenci 2023 a Rada EU, která zastupuje členské státy, už přijala své stanovisko na začátku léta. Nyní se tedy očekává, že v nejbližší době začnou tzv. trialogy, tedy vyjednávání mezi EP, EK a Radou EU.

V roce 2023 bylo v EU vyrobeno 14,8 milionu motorových vozidel, 12,4 milionu vozidel bylo registrováno. Na silnicích Evropské unie jezdí 285,6 milionu motorových vozidel a každý rok dosáhne konce své životnosti přibližně 6,5 milionu vozidel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.9.2025 17:42
A bude se recyklace provádět i v zemích, kde se auta vyrábějí, nebo to zase bude jako dosud -
ojetiny do zemí bývalého východního bloku a starejte se,
no !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 18:40 Reaguje na smějící se bestie
A proč je východní blok tak chudý?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.9.2025 18:50 Reaguje na Pavel Hanzl
No protože jsou vlastně kolonií Západu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 18:59 Reaguje na smějící se bestie
A proč? Kdo je kolonizoval a proč se nebránily? Já žádnou válku nezaznamenal. Budovali jsme přece zářnou budoucnost v době, kdy kapitalismus už kolaboval.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.9.2025 19:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Kapitalismus se zde buduje už 35let, ale Švýcarsko stále v nedohlednu, no !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 07:34 Reaguje na smějící se bestie
Hodně mladý?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 11:54 Reaguje na smějící se bestie
V Švýcarsku by jedinci typu Zemana, Ransdorfa nebo Konečné zametali ulice a Babiš, Rajchl, Schillerová, nebo Okamůra by bručeli.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.9.2025 09:32 Reaguje na Pavel Hanzl
No a v celém světě by bručeli švýcarští
bankéři dosud mající v bankách nacistické
zlato a jiné cennosti ukradené jiným. Ono
bohatství lze nabýt různým způsobem a lze
to i tím, že budu pomáhat za provizi zločincům a tvářit se jako slušňák. To
je případ vašeho Nutely s jeho podílem
v kampeličce zlodějů a podvodníků a nebo
Pulce se zašifrovaným telefonem darovaným
dětem po předchozím použití při podivných
kšeftech. To jen tolik, že nejhoršími
zločinci jsou kravaťáci, kteří ožebračí
celé národy a ženou na smrt miliony a ne
nějaký vrah, co zabije nevěrnou ženu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.9.2025 09:44 Reaguje na smějící se bestie
Myslím, že startovací podmínky, které vykolíkovaly pole, hrají velikánskou úlohu. Koneckonců je to vidět i na DDR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 11:56
My jsme od války budovali komunismus a zbankrotovali jsme, Němčouři kapitalismus, zbohatli a koupili si nás. Tak čemu se čemu?
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
No, když u těch Němců odmyslíme kružítka, tak máte samozřejmě pravdu. Ale nějak nechápu co teď s tím ... vy bastlíte ve sklepě stroj času či co?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.9.2025 09:55
Ideální recyklací je trvanlivost výrobku a zaměnitelnost opotřebených částí
vozidel dostupné roky po ukončení výroby. Dnes je to ale opačně, když se
liší typy součástek u stejných typů vozidel už po pár měsících. Co modelová
řada, to jiné součástky a zaměnitelnost nulová. Zákazník je nucen kupovat
kvůli banalitě celé vozidlo a to žádná recyklace nevyřeší. Auto má být při
své materiálové a energetické náročnosti při výrobě zbožím dlouhodobé
spotřeby a nikoliv aby byl zákazník nucen ho měnit stejně často jako třeba
oděv. Při dostupnosti ND a servisu může sloužit klidně 20 let a více, ale
to by automobilky zkrachovaly a tak musí přijít EURO 5,6,7, aby šlo funkční
vozidlo do šrotu a kupovaly se nové. Přehršel údajně konkurenčních typů
už od sebe rozezná pouze odborník a nebo laik už pouze z emblému na kapotě.
Vše na jedno brdo s malými odchylkami, aby nebyla možná záměna součástek.
Takto se recyklace, nebo hlavně trvanlivost nevyřeší. Tou je pouze omezená
unifikace výrobků s množstvím náhradních dílů na 10 a více let a nikoliv
to, co se děje dnes. Jeden z příkladů je světlomet na vozidlo staré 10 let,
který už nejde koupit a nebýt kutilství, tak auto kvůli němu nejezdí. Ten
kutil si dal práci a z jiného auta jiného výrobce vytvořil repliku raději
do páru, aby si toho nevšimli ani na STK, kde to ani nezaznamenali. Je to
ale výjimka, která ho stála hodiny ruční práce a přitom by stačilo ty typy
světlometů dělat stejné buď několik let a nebo stejné pro různé typy aut
různých automobilek. To ale není konzumní a proto ta inovace světlometů v milimetrech rozdílu, aby se muselo bez starého typu vyhodit celé auto.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist