Europoslanci schválili nová pravidla pro recyklaci v automobilovém průmyslu Aktualizováno
Z českých zástupců v EP návrh podpořilo osm europoslanců: Jan Farský a Danuše Nerudová (STAN), Luděk Niedermayer a Ondřej Kolář (TOP 09) i Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) z nejsilnější europarlamentní frakce EPP, dále Ondřej Krutílek, Alexandr Vondra a Veronika Vrecionová (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR).
Proti návrhu usnesení byli z českých zástupců europoslanec za Motoristy Filip Turek a europoslankyně Nikola Bartůšek, která kandidovala za Přísahu (oba z frakce Patrioti pro Evropu), a Ivan David zvolený za SPD z krajně pravicové frakce Evropa suverénních národů (ESN). Hlasování se zdrželo šest europoslanců z hnutí ANO, kteří jsou členy frakce Patrioti pro Evropu, nezařazení europoslanci Ondřej Dostál a Kateřina Konečná (Stačilo!) a také Markéta Gregorová (Piráti) z frakce Zelených.
Nová vozidla by měla být konstruována tak, aby bylo možné co nejvíce dílů a součástí snadno demontovat v autorizovaných zařízeních pro nakládání s odpady za účelem jejich výměny, opětovného použití, recyklace, repasování nebo renovace, pokud je to technicky možné.
Europoslanci rovněž chtějí, aby plast použitý v každém novém typu vozidla obsahoval minimálně 20 procent recyklovaného plastu do šesti let od vstupu pravidel v platnost. Tento povinný podíl by měl být podle EP zvýšen na 25 procent do deseti let od vstupu nařízení v platnost, pokud splnění tohoto cíle neztíží nadměrné ceny potřebných recyklovaných plastů.
"Parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví. Abychom předešli nadměrnému zatížení průmyslu, stanovili jsme si realistické cíle a zajistili méně byrokracie a spravedlivou soutěž," uvedli zpravodajové návrhu, německý europoslanec Jens Gieseke z frakce Evropské lidové strany (EPP) a jeho litevský kolega Paulius Saudargas ze stejné politické skupiny.
"Evropská komise přišla s návrhem, který byl zcela špatný. Dokázala, že je hrobařem evropského autoprůmyslu," řekl českým novinářům ve Štrasburku europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce ECR. "Socialisticko-zelené regulace a šílené ambiciózní návrhy na recyklaci, které by zase jenom zdražily auta a poslaly průmysl do kytek, se nám ale podařilo významně omezit a zároveň se nám podařilo ochránit práva majitelů automobilů," dodal Vondra, který je stínovým zpravodajem návrhu.
Evropská komise (EK) přišla s návrhem nařízení v červenci 2023 a Rada EU, která zastupuje členské státy, už přijala své stanovisko na začátku léta. Nyní se tedy očekává, že v nejbližší době začnou tzv. trialogy, tedy vyjednávání mezi EP, EK a Radou EU.
V roce 2023 bylo v EU vyrobeno 14,8 milionu motorových vozidel, 12,4 milionu vozidel bylo registrováno. Na silnicích Evropské unie jezdí 285,6 milionu motorových vozidel a každý rok dosáhne konce své životnosti přibližně 6,5 milionu vozidel.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
smějící se bestie
9.9.2025 17:42ojetiny do zemí bývalého východního bloku a starejte se,
no !
smějící se bestie
9.9.2025 18:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.9.2025 18:59 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
9.9.2025 19:07 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.9.2025 11:54 Reaguje na smějící se bestieBřetislav Machaček
11.9.2025 09:32 Reaguje na Pavel Hanzlbankéři dosud mající v bankách nacistické
zlato a jiné cennosti ukradené jiným. Ono
bohatství lze nabýt různým způsobem a lze
to i tím, že budu pomáhat za provizi zločincům a tvářit se jako slušňák. To
je případ vašeho Nutely s jeho podílem
v kampeličce zlodějů a podvodníků a nebo
Pulce se zašifrovaným telefonem darovaným
dětem po předchozím použití při podivných
kšeftech. To jen tolik, že nejhoršími
zločinci jsou kravaťáci, kteří ožebračí
celé národy a ženou na smrt miliony a ne
nějaký vrah, co zabije nevěrnou ženu.
Jiří Svoboda
10.9.2025 09:44 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
10.9.2025 11:56Radek Čuda
10.9.2025 15:03 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
11.9.2025 09:55vozidel dostupné roky po ukončení výroby. Dnes je to ale opačně, když se
liší typy součástek u stejných typů vozidel už po pár měsících. Co modelová
řada, to jiné součástky a zaměnitelnost nulová. Zákazník je nucen kupovat
kvůli banalitě celé vozidlo a to žádná recyklace nevyřeší. Auto má být při
své materiálové a energetické náročnosti při výrobě zbožím dlouhodobé
spotřeby a nikoliv aby byl zákazník nucen ho měnit stejně často jako třeba
oděv. Při dostupnosti ND a servisu může sloužit klidně 20 let a více, ale
to by automobilky zkrachovaly a tak musí přijít EURO 5,6,7, aby šlo funkční
vozidlo do šrotu a kupovaly se nové. Přehršel údajně konkurenčních typů
už od sebe rozezná pouze odborník a nebo laik už pouze z emblému na kapotě.
Vše na jedno brdo s malými odchylkami, aby nebyla možná záměna součástek.
Takto se recyklace, nebo hlavně trvanlivost nevyřeší. Tou je pouze omezená
unifikace výrobků s množstvím náhradních dílů na 10 a více let a nikoliv
to, co se děje dnes. Jeden z příkladů je světlomet na vozidlo staré 10 let,
který už nejde koupit a nebýt kutilství, tak auto kvůli němu nejezdí. Ten
kutil si dal práci a z jiného auta jiného výrobce vytvořil repliku raději
do páru, aby si toho nevšimli ani na STK, kde to ani nezaznamenali. Je to
ale výjimka, která ho stála hodiny ruční práce a přitom by stačilo ty typy
světlometů dělat stejné buď několik let a nebo stejné pro různé typy aut
různých automobilek. To ale není konzumní a proto ta inovace světlometů v milimetrech rozdílu, aby se muselo bez starého typu vyhodit celé auto.

Na Chomutovsku by mohl vzniknout závod na zpracování skleněného odpadu
Slovensko testuje použití asfaltu s příměsí recyklovaných cigaretových nedopalků
Textilka Retex spustila výrobní linku, která umí udělat až osmivrstvou textilii