https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/europoslanci-se-boji-zdrazeni-tepla-ci-dopravy-konec-klasickych-aut-jim-nevadi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Europoslanci se bojí zdražení tepla či dopravy, konec klasických aut jim nevadí

16.7.2021 11:14 | BRUSEL (ČTK)
Někteří zákonodárci se obávají, že by mohlo mít zdražení paliv či tepla dopad, který nevyrovná ani nově navržený sociálně klimatický fond.
Někteří zákonodárci se obávají, že by mohlo mít zdražení paliv či tepla dopad, který nevyrovná ani nově navržený sociálně klimatický fond.
Zpoplatnění emisí ze silniční dopravy a vytápění budov se stalo mezi poslanci Evropského parlamentu zřejmě nejčastěji kritizovanou součástí bezprecedentního klimatického balíčku, který ve středu představila Evropská komise. Europoslanci dávali najevo obavy z ekonomického dopadu, který může očekávané zdražení paliv a vytápění na lidi mít. Oproti tomu plán ukončit prodej nových aut se spalovacími motory, zavést takzvané uhlíkové clo nebo zvýšit podíl obnovitelné energie velká část zákonodárců přivítala.
 

Komise přišla s převratným souborem klimaticky šetrných opatření ve snaze splnit emisní cíle, které si EU stanovila k roku 2030. Podle unijních činitelů citovaných bruselským webem Politico se sami komisaři do poslední chvíle nemohli shodnout, zda v dlouhé měsíce připravovaném balíčku nechat vytvoření nového systému emisních povolenek, který patrně zvedne ceny pohonných hmot a vytápění domů.

"V kuchyni někdy bývá horko. Ale lidé jsou nakonec zvědavi na jídlo, které jim předložíte, ne na to, jak se vařilo," připustil na dnešní tiskové konferenci nejednotu komisařů hlavní autor reformy, místopředseda komise Frans Timmermans.

Zda se však právě nové emisní povolenky dostanou až "na talíř", není podle prvních reakcí poslanců zcela jasné.

"Jsem proti, protože je to klimaticky neefektivní opatření, které je zároveň velmi riskantní sociálně a politicky," kritizoval návrh předseda parlamentního výboru pro životní prostředí Pascal Canfin z liberální frakce. S dalšími částmi balíčku přitom souhlasí.

Někteří zákonodárci se obávají, že by mohlo mít zdražení paliv či tepla dopad, který nevyrovná ani nově navržený sociálně klimatický fond. Komise do něj chce nasměrovat čtvrtinu peněz získaných prodejem nových emisních povolenek a poskytnout je lidem nejvíce zasaženým růstem cen.

"Jsme přesvědčeni, že pokud nebude to, co žádáme od našich občanů, spravedlivé, riskujeme katastrofální následky," uvedla šéfka parlamentní skupiny socialistů Iratxe Garcíaová. Její politická skupina, do níž patří i Timmermans, sice obecně balíček podporuje, jeho sociální dopady však podle ní bude třeba lépe vyvážit.

Poslanci z nejpočetnější lidovecké skupiny dali najevo podporu zejména přechodu k elektromobilům. Ty mají podle návrhu komise nahradit auta se spalovacími motory, jejichž prodej bude prakticky nemožný od roku 2035. Zvýšení účtů za dopravu či teplo je však problematické i podle nich. "Nemohou to být rodiny s nízkými příjmy, vlastníci domů ze střední třídy či majitelé aut z venkova bez přístupu k veřejné dopravě, kdo zaplatí nejvyšší účty," uvedla místopředsedkyně lidovecké frakce Esther De Langeová.

Podle evropských zelených nejsou některé návrhy dostatečně ambiciózní a parlament by měl prosadit například ještě vyšší poměr obnovitelné energie na celkovém mixu či konec prodeje aut se spalovacími motory už v roce 2030. "Je v něm stále příliš mezer, výjimek a málo sociální solidarity," uvedla předsedkyně klubu zelených Ska Kellerová.

Mezi největší skeptiky vůči celému souboru návrhů patří evropští konzervativci, podle nichž může například nedomyšlený přechod na obnovitelné energie ohrozit živobytí lidí v uhelných regionech. "Musíme při přechodu ke klimaticky neutrální společnosti myslet na chudší občany, neohrozit pracovní místa v průmyslu a neopomenout venkovské regiony a oblasti závislé na uhlí," prohlásil koordinátor konzervativní frakce ve výboru pro životní prostředí Alexandr Vondra.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VK

Václav Kain

16.7.2021 17:31
Ta velká část evropských zákonodárců by měla být na psychiatrii pod dohledem.Protože to,co z nich leze se neslučuje se zdravým rozumem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2021 14:31 Reaguje na Václav Kain
Ovšem pouze za předpokadu, že ropácké blbství se považuje ze zdravý rozum.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.7.2021 18:35
Je ovšem otázka, jaký je v Bruseli skutečný poměr těch, co trošku uvažují, jako třeba například Vondra a těch, co neuvažují vůbec a chtěli by ty zelené nesmysly napálit lidem v plné míře.
V článku to je víceméně vyrovnané, ale to je článek. Reálný výsledek z Brusele bude podle reálného poměru těchto lidí. A obávám se, že článek to zkresluje a těch bez mozku je v Bruseli velká převaha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.7.2021 13:13 Reaguje na Radim Polášek
To je zajímavá úvaha. Zkuste nějak vysvětlit, proč by si lidé v daleko úspěšnějších zemích, než jsme my, volili do vedení EU politiky "bez mozku"??
Když mají k dispozici skupiny velmi úspěšných politiků i podnikatelů.
Proč by to dělali? To přece nemá elementární logiku.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist