https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-chce-poskytnout-automobilkam-vice-casu-na-splneni-emisnich-cilu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise chce poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů

4.3.2025 01:30 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Evropská komise (EK) navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Uvedla to dnes předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
 
Po oznámení šéfky komise posílily akcie evropských automobilek, včetně německých firem Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz. Koncern Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné Škoda Auto, uvedl, že vítá "pragmatický přístup" Evropské komise. Volkswagen v lednu odhadl, že ho přísnější pravidla EU pro automobilové emise budou v letošním roce stát zhruba 1,5 miliardy eur (téměř 38 miliard Kč).

"Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor," uvedla k navrhované úpravě šéfka komise. Vyjádřila přesvědčení, že úpravu rychle schválí Evropský parlament i Evropská rada.

Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu.

Česká republika již v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dnes ČTK sdělil, že česká vláda bude o zavedení pětiletého období dál usilovat. "Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly," řekl Kupka. Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů (EKR), které je součástí. "Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí," řekl Vondra ČTK. Podle premiéra Petra Fialy bude vláda vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu.

Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. "Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě. Přísné limity ovlivňují produkci," uvedl.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500.000 lidí.

V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.3.2025 08:18
Evropská komise udělá nejlépe, když se sama zruší i celou Bruselí !
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.3.2025 14:06
EK nepočítala s "nečekaně malým zájmem lidí o elektromobily" - tak to mě dostalo. O co ty stovky europoslanců, kteří ty paskvily co předhodí EK ochotně schvalují - ti počítali v uplynulých pěti letech s čím ? Teď to budou vesměs ti samí pět let napravovat, no neber ten džob za ty prachy.
Odpovědět
HH

Honza Honza

5.3.2025 05:45
není to vina automobilek, že nás Čína převálcovala a s naší ušlechtilým programem na záchranu přírody bychom všichni zbankrotovali a přišla by bída
Odpovědět
va

vaber

5.3.2025 09:14
Není zájem o elektromobily jen proto ,že mají příliš mnoho nevýhod oproti klasickým. Když budou výhodnější a levnější provoz, zájem bude. Zda vůbec budou někdy el.auta výhodnější ,dnes nikdo netuší , není technické řešení a taky není dost čisté el. energie. Čistý provoz el.aut je iluze.
Chtějí zmenšit emise u klasických a základ všech emisí je spotřeba,čím větší spotřeba tím větší emise. Ale komis povoluje nesmyslně těžká auta se silou akcelerací a to je pro emise to nejhorší. Proč si netroufnou omezit tyto parametry je zřejmé.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist