Evropská komise chce poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů

"Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor," uvedla k navrhované úpravě šéfka komise. Vyjádřila přesvědčení, že úpravu rychle schválí Evropský parlament i Evropská rada.
Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu.
Česká republika již v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dnes ČTK sdělil, že česká vláda bude o zavedení pětiletého období dál usilovat. "Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly," řekl Kupka. Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů (EKR), které je součástí. "Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí," řekl Vondra ČTK. Podle premiéra Petra Fialy bude vláda vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu.
Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. "Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě. Přísné limity ovlivňují produkci," uvedl.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500.000 lidí.
V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
smějící se bestie
4.3.2025 08:18pepa knotek
4.3.2025 14:06Honza Honza
5.3.2025 05:45vaber
5.3.2025 09:14Chtějí zmenšit emise u klasických a základ všech emisí je spotřeba,čím větší spotřeba tím větší emise. Ale komis povoluje nesmyslně těžká auta se silou akcelerací a to je pro emise to nejhorší. Proč si netroufnou omezit tyto parametry je zřejmé.