https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-parlament-schvalil-navrh-zakazat-prodej-novych-aut-se-spalovacimi-motory-od-roku-2035
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament schválil návrh zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 Aktualizováno

8.6.2022 20:26 | PLZEŇ (ČTK)
Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.
Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropský parlament (EP) dnes schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.
 

Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci dnes hlasovali o několika legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.

Dnes schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týká jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Europoslanci dnes hlasovali o pozici EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.

"Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout," řekl ČTK europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Opatření ale podle některých názorů přesto ovlivní trh s ojetinami. "Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie," řekl ČTK europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za "ránu českému automobilovému průmyslu". "Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," řekla Dlabajová ČTK.

Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Jan Huitema schválení přivítal. "S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů," řekl. "Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní," dodal.

Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za "ránu českému automobilovému průmyslu". "Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," řekla Dlabajová ČTK.

Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Jan Huitema schválení přivítal. "S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů," řekl. "Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní," dodal.

Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.6.2022 21:59
V r. 2035 nebude EU v současném provedení existovat, takže padnou i ty nesmysle z Bruseli !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.6.2022 06:23 Reaguje na smějící se bestie
Největší pitomost takových bruselů je, že jejich prohlášení se zaměřují na následky a ne na příčiny. Výroby dnešních aut zatěžuje životní prostředí víc, než výroba traboše z 80.let
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2022 21:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Výroba možná ovšem v první generaci, ale provoz už začátku nikoliv.
Odpovědět
kk

karel krasensky

9.6.2022 07:28 Reaguje na smějící se bestie
1+
Odpovědět
ig

8.6.2022 22:11
Nevíte někdo, schválili současně s tím také navýšení Faradayovy konstanty? Pak by to dávalo smysl.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.6.2022 09:09 Reaguje na
to je zásadní problém - hlasující nerozumí tomu, o čem hlasují. všeobecným volebním právem počínaje - a jaký se vždy vzedme kvikot v reakci na čistě teoretický nápad, aby přístup k volební urně byl podmíněn drobným kvízem, třeba z oboru kupeckých počtů či vlastivědy prvního stupně obecné školy.

těžko některým vysvětlovat, že o některých zákonech a konstantách se hlasovat nedá. s čísly si můžeme dělat co chceme v daňových zákonech, ale ne v matematice, fyzice a chemii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2022 21:52 Reaguje na Lukas B.
To je dávno vyřešené, jmenuje se to zatupitelská demokracie.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.6.2022 07:38 Reaguje na Pavel Hanzl
zastupitelé ovšem velmi často netuší, o čem to vlastně hlasují. to nevadí u "hodnotového" problému (jestli potraty, jestli stejnopohlavní manželství a podobně), ale u ekonomie a techniky to vadí hodně.

argumentuje se tím, že zastupitel má čas se tím zabývat do hloubky. to je ovšem spíš zbožné přání než realita
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.6.2022 08:39 Reaguje na Lukas B.
Zastupitelé mají POVINNOST nejen tušit, ale přímo vědět, o čem hlasují. Mají na to odborníky, kteří jim zpracují celou problematiku včetně argumentace.
Ale jejich rozhodnutí je vždy politické a pokud je podloženo odborně, tak ta země vypadá jako třeba Holandsko, Dánsko nebo Rakousko.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.6.2022 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
rakousko? ta země co zastavila zwettendorf komickáým referendem proti aktuální socanské vládě, aby ta stejně neodstoupila? nedejte se vysmát!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2022 07:45 Reaguje na Lukas B.
Proč by měla odstupovat? Vypsání toho referenda byl sice nesmysl, ale v té době to logiku mělo. Každopádně uděli přesně to, co referendum nařídilo, i když to poškodilo celé Rakousko na dekády dopředu.
To považuji za velmi demokratické.
Odpovědět
kk

karel krasensky

9.6.2022 07:28
Eu,evropská komise a další její instituce nejsou k řešení problemu,ale k jejích vytvaření.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.6.2022 10:06
Mohlo by sa ísť ešte ďalej. Zakázať výrobu áut s motormi. Veď automobilky potom vymyslia niečo nové, možno sa autá budú iba postrkovať nejakými výčnelkami, inováciám a výmyslom sa medze nekladú. Možno že autá budú poháňať syntetické svaly. Keď to už bude hotové, zakáže sa zase výroba áut, veď inžinieri zase niečo nové vymyslia. :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.6.2022 12:08
Samotný výsledek hlasování nebudu komentovat, jiní to udělají rádi za mne a já bych byl moc sprostej. Ale ty výsledky jsou zajímavé ze dvou důvodů.

První je kdo z ČR jak hlasoval ... PRO byl pošuk Niedermayer z TOP, který je holt takový jaký je a TOP bych jej až tak nezazlíval. A pak VŠICHNI 3 Piráti. Zbytek (17) byl PROTI. Tedy víc jak 4/5 našich europoslanců bylo proti návrhu.

A bylo nám to hovno platné.

Protože krom toho, že Piráti jsou banda pošuků, což ale dávno většina lidí ví, to ukazuje, že ta slavná evropská demokracie v reálu znamená, že jakmile "zmizí" právo "veta" jednotlivých členských států, tak si s námi .. nejen, ale to nebudu řešit ... jako malým státem kde kdo vytře řiť. V EP je v současné době 705 kusů, na ČR připadá 21 ... mohou být jednotní a nerozborní jak skála, a je jim to houno platné a nezmohou nic.

Když si uvědomíme, že EU se montuje už prakticky do všeho ... proti jednotlivým státům za Atlantikem budeme brzy jak spolky nevolníků ... tak z pohledu občanů malých států je to situace zcela na vyliž. A až tu zase bude někdo horovat pro nějakou tu EU federaci, tak tohle je krásný příklad toho, jak by to v reálu fungovalo.
To už můžeme do Berlína rovnou poslat supliku, že jsme si to tím Protektorátem tak nějak rozmysleli a že, kdyby vrchnost byla tak milostivá ...

Dříve se právem říkalo, že se Sovětským svazem, přišla bída na zem. Za chvíli si tam jen dosadíme EP a bude ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.6.2022 12:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Jo, a ještě k té pirátské svoloči ... "Uživatelé sociálních sítí se však pozastavují nad hlasováním pirátských europoslanců. Citují prohlášení jedné z tváří pirátské kampaně Olgy Richterové, která na dotaz týkající se „Green Dealu“ odpověděla před zhruba 8 měsíci: „My jsme pro soutěž inovací, takže nejsme pro zákaz aut se spalovacím motorem, máme to i výslovně v programu.“

Jsou to sice PL, což tedy jako zdroj nic moc, ale na prohlášení v tomto duchu si pamatuji.

Těm se dá věřit jak Toníkovi v pátek navečer.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2022 21:58 Reaguje na Svatá Prostoto
Připadá mi naprosto neskutečné, když místní nešťastníci vůbec netuší, co je to demokracie.
Prostě jeden zaprděný truba, který má 8% hlasů, nemůže zvrátit rozhodnutí většiny. To je fakt naprostý podvod na lidi.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.6.2022 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud je ten trouba suverénní stát, tak je situace trochu jiná, že?

Ne že byste to zrovna vy pochopil, vy jste myšlením demokrat asi jako Brežněv v 68.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2022 07:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Nehlasují tam žádné státy, ale poslanci v mezinárodních stranách a jejich frakcích. Vy to fakt nedáváte ani omylem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.6.2022 12:10
Jinak s tím zařízli i plug-in hybridy, takže teď ještě přijmout EURO 7 a můžeme jezdit tak max tramvají ... a možná opravovat to, co zatím máme jak Kubánci ty ameriky z padesátek.
Odpovědět
ig

9.6.2022 14:47 Reaguje na Svatá Prostoto
A o tom to je. Tramvají nebo vlakem. Tohle vymysleli týpci, před kterými když řeknete "individuální", tak začnou ztěžka dýchat a shánět se po Xyzalu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2022 22:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Kdybyste se ráčil podívat do kalendáře, tak byste asi zjistil, že začít to má platit za asi 13 let.
A tou dobou nikdo asi žádný dýzl stejně chtít nebude.............
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.6.2022 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Normální člověk nechtěl dýzl nikdy, to jen nějakej trotl Hanzl si kupoval novou Oktávku v naftě.
A kdyby mu ji nečórli, tak si ji leští u baráku dodnes:-)))

Pokrytče ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2022 07:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím, co je pokryteckého na tom, že jezdím ve stejném autě jako všichni ostatní.
V roce 35 si rozhodně žádný dýzlák kupovat nebudu, i kdybych byl na světě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.6.2022 17:50
Energetické zásoby nejsou nekonečné, ale ani surovinové. Suroviny na
výrobu baterií jsou jedny z nejnákladnějších a se zvyšujícím se zájmem
a cenami energie na jejich zpracování půjdou tímto rozhodnutím raketově
nahoru. Kdo dnes získá těžební práva, postaví továrny na zpracování rud
a výrobu článků, tak bude ceny diktovat odběratelům stejně, jako dnes
OPEC diktuje ceny ropy na trhu. Budiž rozhodnuto, ale co dál? Odkudpak
se ty suroviny budou do EU dovážet? Opět pouze ze zemí mimo EU a to je zcela stejné jako s ropou a plynem. Zase tak k pohonu potřebujeme něco
z dovozu a to včetně solárů a větrníků k nabíjení. Co tak už přestat
regulovat trh a počkat na to, jak to trh sám vyřeší. Mám totiž obavu,
aby to nebyl stejný průšvih jako s plynofikací u "gryndýlu", když dojde
k rozkmotření s Čínou jako hlavním dodavatelem baterií, solárů atd.
To pak bude mazec, když nebudou baterie a nebo je nebude čím nabíjet.
Plynofikace se dotovala a stejnou cestou jde elektromobilita. Je to
tak nejenom zákaz, ale i deformace trhu stejná jaká byla u plynu.
Co tak myslet na zadní kolečka, jak u plynu udělali ti, co nezrušili
uhelky a jádro a nechat na spotřebiteli a výrobci jakému pohonu fandí.
Direktivně spalováky zakážeme a bude se pak chodit pěšky, když z Číny
nebudou baterie a nebo na ně materiál? Stejně nyní dopadnou dotované paroplynky bez plynu. Už teď mají automobilky problém s díly do aut a
co až nebudou baterie a suroviny na ně? Moudrý člověk se nebojí, že
nebude plyn a elektřina, protože má záložní zdroje a totéž by mělo
platit i u aut a mít možnost si koupit spalovák. Hloupý zákaz uhlí
pro vytápění už dostal na frak a hloupý nápad zákazu spalováků to
může potkat taky. Zákaz může být chybou, která půjde těžko napravit,
ale co taky čekat od nedouků, kteří to už dodrbali se závislostí na
plynu a zásadně odmítali zdroje jako uhlí a jádro.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2022 07:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Vám uniká zcela podstatná informace. Suroviny na OZE se používáním neztrácí a jdou recyklovat. Spálenou ropu recyklovat nelze, ovšem lithium z baterií ano. Ještě loni to bylo dražší, než koupit surovinu novou, ale dnes šla cena prý na sedminásobek, takže se recyklace vyplatí i ekonomicky.
Tím se velmi podstatně sníží tlak na těžbu surovin, což u ropy nastat nelze.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.6.2022 19:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Cenu ropy neřídí trh a poptávka, ale řídí ji OPEC a nabídka.
Jen co ropa poklesne, tak sníží těžbu a jde zase nahoru.
Odbyt z jejího nahrazení jinými palivy cenu paradoxně nesnižuje, ale zvyšuje, protože těžaři chtějí utržit
maximum nyní, když je na ni odbyt. Při poklesu odbytu
z důvodu jejího nahrazení už jim pokles ceny nepomůže
odbyt navýšit. I to jsou následky "Gryndýlu" a jeho deformací trhu s palivy pomocí povolenek a dotací pro
jiné pohony. Producenti ropy kapacitu na navýšení těžby
mají, ale proč by to dělali? Zatím odbyt funguje a tak není důvod se nenapakovat, dokud to jde. Stejné to bude i s bateriemi až jiný pohon nebude povolen. Každý monopol je
netržní regulace ceny čehokoliv. Už nyní vidíte, jak stoupá
cena elektromobilů a asi tak proč? Teoreticky při nárůstu
výrobců baterií by měla cena jít dolů, ale nejde, protože
zavětřili, že jsou preferování a nemají konkurenci jiných
pohonů. No a při vyšší ceně baterií se už asi vyplácí i
ta recyklace. Otázkou bude dostupnost elektromobilů pro
většinu obyvatel a jak dlouho budou po roce 2035 udržovat
spalováky, kterým teoreticky klesne cena paliva při poklesu
poptávky. Samozřejmě pokud jeho cenu nebudou deformovat
EKpokuty za jeho spalování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.6.2022 11:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy v tom máte dost hokej.
Komoditní (i jakákoliv jiná) burza funguje na principu volného trhu, tj. poptávka - nabídka.
OPEC je velmi silný hráč a tak má možnost zvyšováním a snižováním těžby s cenou manipulovat. Ovšem distributorů je více a ti tyhle snahy využívají nebo je podráží (Rusko, Venezuela, USA, Kanada).
OZE dělá ropě silnou konkurenci a jakýkoliv růst její ceny je podporují.
Baterie jsou stále drahé, protože se silně zdražilo lithium, takže zase jen trh.
Takže se rozvíjí jiné alternativy, třeba thoryové, olověné, iontové a kdoví jaké, především ale vodíkové.
Naprostá normálka, doba kamenná taky neskončila, že by došlo kamení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist