Evropský parlament schválil návrh zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 Aktualizováno
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci dnes hlasovali o několika legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.
Dnes schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týká jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.
Europoslanci dnes hlasovali o pozici EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.
"Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout," řekl ČTK europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).
Opatření ale podle některých názorů přesto ovlivní trh s ojetinami. "Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie," řekl ČTK europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za "ránu českému automobilovému průmyslu". "Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," řekla Dlabajová ČTK.
Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Jan Huitema schválení přivítal. "S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů," řekl. "Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní," dodal.
Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za "ránu českému automobilovému průmyslu". "Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," řekla Dlabajová ČTK.
Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Jan Huitema schválení přivítal. "S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů," řekl. "Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní," dodal.
Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.
Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
smějící se bestie
8.6.2022 21:59Jaroslav Řezáč
9.6.2022 06:23 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
9.6.2022 21:50 Reaguje na Jaroslav ŘezáčLukas B.
9.6.2022 09:09 Reaguje natěžko některým vysvětlovat, že o některých zákonech a konstantách se hlasovat nedá. s čísly si můžeme dělat co chceme v daňových zákonech, ale ne v matematice, fyzice a chemii.
Pavel Hanzl
9.6.2022 21:52 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
10.6.2022 07:38 Reaguje na Pavel Hanzlargumentuje se tím, že zastupitel má čas se tím zabývat do hloubky. to je ovšem spíš zbožné přání než realita
Pavel Hanzl
10.6.2022 08:39 Reaguje na Lukas B.Ale jejich rozhodnutí je vždy politické a pokud je podloženo odborně, tak ta země vypadá jako třeba Holandsko, Dánsko nebo Rakousko.
Lukas B.
10.6.2022 11:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.6.2022 07:45 Reaguje na Lukas B.To považuji za velmi demokratické.
karel krasensky
9.6.2022 07:28Vladimir Mertan
9.6.2022 10:06Svatá Prostoto
9.6.2022 12:08První je kdo z ČR jak hlasoval ... PRO byl pošuk Niedermayer z TOP, který je holt takový jaký je a TOP bych jej až tak nezazlíval. A pak VŠICHNI 3 Piráti. Zbytek (17) byl PROTI. Tedy víc jak 4/5 našich europoslanců bylo proti návrhu.
A bylo nám to hovno platné.
Protože krom toho, že Piráti jsou banda pošuků, což ale dávno většina lidí ví, to ukazuje, že ta slavná evropská demokracie v reálu znamená, že jakmile "zmizí" právo "veta" jednotlivých členských států, tak si s námi .. nejen, ale to nebudu řešit ... jako malým státem kde kdo vytře řiť. V EP je v současné době 705 kusů, na ČR připadá 21 ... mohou být jednotní a nerozborní jak skála, a je jim to houno platné a nezmohou nic.
Když si uvědomíme, že EU se montuje už prakticky do všeho ... proti jednotlivým státům za Atlantikem budeme brzy jak spolky nevolníků ... tak z pohledu občanů malých států je to situace zcela na vyliž. A až tu zase bude někdo horovat pro nějakou tu EU federaci, tak tohle je krásný příklad toho, jak by to v reálu fungovalo.
To už můžeme do Berlína rovnou poslat supliku, že jsme si to tím Protektorátem tak nějak rozmysleli a že, kdyby vrchnost byla tak milostivá ...
Dříve se právem říkalo, že se Sovětským svazem, přišla bída na zem. Za chvíli si tam jen dosadíme EP a bude ...
Svatá Prostoto
9.6.2022 12:13 Reaguje na Svatá ProstotoJsou to sice PL, což tedy jako zdroj nic moc, ale na prohlášení v tomto duchu si pamatuji.
Těm se dá věřit jak Toníkovi v pátek navečer.
Pavel Hanzl
9.6.2022 21:58 Reaguje na Svatá ProstotoProstě jeden zaprděný truba, který má 8% hlasů, nemůže zvrátit rozhodnutí většiny. To je fakt naprostý podvod na lidi.
Svatá Prostoto
10.6.2022 12:20 Reaguje na Pavel HanzlNe že byste to zrovna vy pochopil, vy jste myšlením demokrat asi jako Brežněv v 68.
Pavel Hanzl
11.6.2022 07:49 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
9.6.2022 12:10Pavel Hanzl
9.6.2022 22:01 Reaguje na Svatá ProstotoA tou dobou nikdo asi žádný dýzl stejně chtít nebude.............
Svatá Prostoto
10.6.2022 12:21 Reaguje na Pavel HanzlA kdyby mu ji nečórli, tak si ji leští u baráku dodnes:-)))
Pokrytče ...
Pavel Hanzl
11.6.2022 07:51 Reaguje na Svatá ProstotoV roce 35 si rozhodně žádný dýzlák kupovat nebudu, i kdybych byl na světě.
Břetislav Machaček
10.6.2022 17:50výrobu baterií jsou jedny z nejnákladnějších a se zvyšujícím se zájmem
a cenami energie na jejich zpracování půjdou tímto rozhodnutím raketově
nahoru. Kdo dnes získá těžební práva, postaví továrny na zpracování rud
a výrobu článků, tak bude ceny diktovat odběratelům stejně, jako dnes
OPEC diktuje ceny ropy na trhu. Budiž rozhodnuto, ale co dál? Odkudpak
se ty suroviny budou do EU dovážet? Opět pouze ze zemí mimo EU a to je zcela stejné jako s ropou a plynem. Zase tak k pohonu potřebujeme něco
z dovozu a to včetně solárů a větrníků k nabíjení. Co tak už přestat
regulovat trh a počkat na to, jak to trh sám vyřeší. Mám totiž obavu,
aby to nebyl stejný průšvih jako s plynofikací u "gryndýlu", když dojde
k rozkmotření s Čínou jako hlavním dodavatelem baterií, solárů atd.
To pak bude mazec, když nebudou baterie a nebo je nebude čím nabíjet.
Plynofikace se dotovala a stejnou cestou jde elektromobilita. Je to
tak nejenom zákaz, ale i deformace trhu stejná jaká byla u plynu.
Co tak myslet na zadní kolečka, jak u plynu udělali ti, co nezrušili
uhelky a jádro a nechat na spotřebiteli a výrobci jakému pohonu fandí.
Direktivně spalováky zakážeme a bude se pak chodit pěšky, když z Číny
nebudou baterie a nebo na ně materiál? Stejně nyní dopadnou dotované paroplynky bez plynu. Už teď mají automobilky problém s díly do aut a
co až nebudou baterie a suroviny na ně? Moudrý člověk se nebojí, že
nebude plyn a elektřina, protože má záložní zdroje a totéž by mělo
platit i u aut a mít možnost si koupit spalovák. Hloupý zákaz uhlí
pro vytápění už dostal na frak a hloupý nápad zákazu spalováků to
může potkat taky. Zákaz může být chybou, která půjde těžko napravit,
ale co taky čekat od nedouků, kteří to už dodrbali se závislostí na
plynu a zásadně odmítali zdroje jako uhlí a jádro.
Pavel Hanzl
11.6.2022 07:57 Reaguje na Břetislav MachačekTím se velmi podstatně sníží tlak na těžbu surovin, což u ropy nastat nelze.
Břetislav Machaček
12.6.2022 19:17 Reaguje na Pavel HanzlJen co ropa poklesne, tak sníží těžbu a jde zase nahoru.
Odbyt z jejího nahrazení jinými palivy cenu paradoxně nesnižuje, ale zvyšuje, protože těžaři chtějí utržit
maximum nyní, když je na ni odbyt. Při poklesu odbytu
z důvodu jejího nahrazení už jim pokles ceny nepomůže
odbyt navýšit. I to jsou následky "Gryndýlu" a jeho deformací trhu s palivy pomocí povolenek a dotací pro
jiné pohony. Producenti ropy kapacitu na navýšení těžby
mají, ale proč by to dělali? Zatím odbyt funguje a tak není důvod se nenapakovat, dokud to jde. Stejné to bude i s bateriemi až jiný pohon nebude povolen. Každý monopol je
netržní regulace ceny čehokoliv. Už nyní vidíte, jak stoupá
cena elektromobilů a asi tak proč? Teoreticky při nárůstu
výrobců baterií by měla cena jít dolů, ale nejde, protože
zavětřili, že jsou preferování a nemají konkurenci jiných
pohonů. No a při vyšší ceně baterií se už asi vyplácí i
ta recyklace. Otázkou bude dostupnost elektromobilů pro
většinu obyvatel a jak dlouho budou po roce 2035 udržovat
spalováky, kterým teoreticky klesne cena paliva při poklesu
poptávky. Samozřejmě pokud jeho cenu nebudou deformovat
EKpokuty za jeho spalování.
Pavel Hanzl
17.6.2022 11:09 Reaguje na Břetislav MachačekKomoditní (i jakákoliv jiná) burza funguje na principu volného trhu, tj. poptávka - nabídka.
OPEC je velmi silný hráč a tak má možnost zvyšováním a snižováním těžby s cenou manipulovat. Ovšem distributorů je více a ti tyhle snahy využívají nebo je podráží (Rusko, Venezuela, USA, Kanada).
OZE dělá ropě silnou konkurenci a jakýkoliv růst její ceny je podporují.
Baterie jsou stále drahé, protože se silně zdražilo lithium, takže zase jen trh.
Takže se rozvíjí jiné alternativy, třeba thoryové, olověné, iontové a kdoví jaké, především ale vodíkové.
Naprostá normálka, doba kamenná taky neskončila, že by došlo kamení.