https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/experti-volaji-po-bezfluorovych-voscich-i-u-amaterskych-bezkaru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Experti volají po bezfluorových voscích i u amatérských běžkařů

17.1.2024 13:57 | PRAHA (ČTK)
Běžecké lyžování sice stojí jen za jedním či dvěma procenty světového znečištění fluorem, ale postihuje významné přírodní lokality vyhledávané pro tento sport. V běžeckých stopách je stonásobná koncentrace ve srovnání s tím, co teče v českých řekách.  Například největší světový výrobce vosků Swix však už několik let fluor nepoužívá.
Běžecké lyžování sice stojí jen za jedním či dvěma procenty světového znečištění fluorem, ale postihuje významné přírodní lokality vyhledávané pro tento sport. V běžeckých stopách je stonásobná koncentrace ve srovnání s tím, co teče v českých řekách. Například největší světový výrobce vosků Swix však už několik let fluor nepoužívá.
Odborníci volají po tom, aby i rekreační běžci na lyžích používali bezfluorové vosky. Fluorované látky v dosud běžně užívaných voscích jsou nezničitelnými škodlivými chemikáliemi, které kontaminují cenné přírodní oblasti, uvedl Tomáš Cajthaml z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
 

Běžecké lyžování sice stojí jen za jedním či dvěma procenty světového znečištění fluorem, ale postihuje významné přírodní lokality vyhledávané pro tento sport. "Zavážíme to do té nejčistší přírody, které máme. Tam kontaminujeme sníh a přírodu. Jde o kontaminaci chráněných krajinných území, to je eticky špatně. Ty látky jsou v podstatě nezničitelné a extrémně toxické," uvedl Cajthaml.

Jaroslav Semerád z Mikrobiologického ústavu Akademie věd prezentoval výsledky měření v běžeckých stopách na různých českých horách. "Ve stopě jsme nalezli výrazně vyšší množství věčných chemikálií. Deklarovali jsme tam mnohem více věčných chemikálií než ty tři, které jsou zakázané. Ve stopách je třeba stonásobná koncentrace ve srovnání s tím, co nám teče v českých řekách. To je významná koncentrace," uvedl.

Mezinárodní lyžařská federace FIS sice ve svých závodech v běžeckém i sjezdovém lyžování i snowboardingu používání fluorových vosků od této sezony definitivně zakázala, ale pro amatéry zůstaly povolené a stále se mohou běžně prodávat. Největší světový výrobce vosků Swix však už několik let fluor nepoužívá. "První indikace o tom, jak jsou fluorové vosky škodlivé, přišla v roce 2019. V té době se u nás zastavil vývoj fluorových vosků. Swix je od konce roku 2021 fluorfree," uvedl Jan Weisshäutel, zástupce této značky v Česku.

Téma fluorových a bezfluorových vosků považuje za velmi nepochopené. "Fluorové vosky jsou zdrojem věčných chemikálií a to jsou prostě jedy. To, že se bavíme o tom, jaké jsou výhody fluoru, je podle mě špatně. Měli bychom se podívat na to, že máme pro většinu lidí plnohodnotnou alternativu v podobě bezfluorových vosků," poznamenal.

Vosky bez fluoru podle něj přinesou srovnatelné výsledky pro až 90 procent rekreačních lyžařů. "Uznávám, že na úrovni největších jedů, jako jsou stoprocentní fluorkarbonové urychlovače, prášky, ještě vývoj bezfluorových vosků není tak daleko," řekl. Swix chce přechod veřejnosti na bezfluorové vosky podpořit sběrem starých vosků. "Kdo je přinese, dostane slevu 50 procent na odpovídající typ nového bezfluorového vosku. Je to naše iniciativa, abychom stáhli z oběhu maximum fluorových vosků," dodal Weisshäutel.

Fluorované látky se používají ve všech sférách lidské činnosti a jejich stopy jsou na celé planetě. "Jsou toxické na buněčné úrovni, takže projevy toxicity jsou různé. Jsou to ty nejhorší kontaminanty, které si lidstvo dokázalo vyrobit. Skrytý ďábel spočívá v tom, že narušují buněčné pochody, ta kauzalita, jak se to projeví, se prokázat moc nedá. Bývají karcinogenní, narušují štítnou žlázu, škodí nenarozeným dětem," upozornil Cajthaml.

Celkově se jedná zhruba o 10 000 různých sloučenin. Semerád by byl za plošný zákaz perfluorované chemie, k němuž podle něj aktuálně Evropská komise směřuje. Mohl by začít platit v roce 2026 nebo 2027.

Pokud by amatérští běžci na lyžích plošně přešli na bezfluorové vosky, přírodě by to pomohlo. "V chráněných krajinných oblastech není jiný zdroj kontaminace než turistika nebo běžkování. Pokud přestaneme používat kontaminované běžkařské vosky, je velká šance, že se tyto oblasti za nějakou dobu vyčistí nebo se ta kontaminace alespoň zredukuje," dodal Semerád.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

17.1.2024 14:41
ono je to potřeba uvést do kontextu. profesionálně namazané lyže pro závodníka stojí jen na materiálu skoro tisícovku - znamená to nejdřív umytí skluznice nějakým LF (nízkofluorovým) voskem, potom zažehlení HF (vysokofluorového) vosku, pak zažehlení vysokofluorového prášku, stržení vosku, vykartáčování a vyleštění a nakonec tekutý urychlovač (tedy mluvím o situaci před zákazem). no a v předvečer závodu servisák připraví pro závodníka několik párů a těsně před závodem se vybere ten správný. to všechno se odahrává v lepším případě v lyžárně, v horším v nějaké blbě větrané dodávce či karavanu - kdyby tam servisák smažil bramboráky nebo šmirgloval židle před nátěrem, tak mu to taky na zdraví nepřidá. amatérský závodník nemaže jen na závod, ale na každou vyjížďku, aby se naučil správně mazat a před závodem věděl co a jak. no a hobík, ten se chce hlavně unavit. hobík reálně maže maximálně LF voskem a to jen při teplotách nad nulou, kdy ten fluor má pro hobíka smysl a něco vůbec pozná (vlastní zkušenost), a to zejména proto, že není rotschild. při záporných nebo dokonce mrazivých teplotách rozdíl mezi fluorem a bezfluorem nepozná (skoro) nikdo.

takže:
- hobíkovo namazání spotřebuje v porovnání s profesionálním jen zlomek fluoru
- nejezdí se po vosku, ale po skluznici naimpregnované voskem. drtivá většina nažehleného vosku se před položením lyží na sníh strhne a vykartáčuje, gro fluoru se tedy nedostane do přírody při jízdě, ale při zametání lyžárny/servisní dodávky
- záleží, jaká byla metodika měření "ve stopě". stonásobně vypadá děsivě, ale jestli odebereme sníh z horního půlmilimetru stopy hned na staďáku v Bedřichově, tak samozřejmě můžeme naměřit kdeco (někteří strhávají vosk a kartáčují až na parkovišti). někde jsem dohledal, že když se dělala podobná měření na sjezdovkách na sjezdech z kopečku lanovky, tak se nenaměřila žádná anomálie (samozřejmě uznávám, že běžný návštěvník lyžařského střediska sám nevoskuje a má pocit, že navoskování vydrží celou sezonu, a nakonec ani nepozná, má-li navoskováno a má-li nabroušené hrany, notabene pod jakým úhlem, a bůhví jestli aspoň LF vosk používá/používalo pár procent lyžařů)
Odpovědět
AM

Anežka M

18.1.2024 16:34 Reaguje na Lukas B.
Parádně popsané, díky že tu děláte osvětu!
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.1.2024 14:58
Ak tomu dobre rozumiem, tak fluor obsahujú iba vosky na kĺzanie, stúpacie vosky ho neobsahujú, alebo sa mýlim?
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.1.2024 15:02 Reaguje na Vladimir Mertan
přesně tak.
zlé jazyky tvrdí, že důvodem je, že závodníci už dvacet let nejezdí klasikou, ale soupaž, a tedy vývoj fluorových vosků ani nikdy nezačal.
ve skutečnosti je to proto, že stoupací vosky mají za úkol "řízeně lepit", kdežto skluzné vosky pouze klouzat (respektivce impregnovat skluznici tak, aby klouzala). a na to holt ty fluorové fungují výtečně (jejména tedy na mokrém sněhu).
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.1.2024 15:08
Nechcem zľahčovať vplyv voskovania lyží, ak je treba tak svoje staré swixy odovzdám a kúpim si bezfluorové. Zaujímalo by ma koľko flouru vypustia sopky a čo sa s ním časom stane. https://vesmir.cz/cz/on-line-clanky/2019/05/laki-sopka-ktera-pomohla-zazehnout-velkou-francouzskou-revoluci.html
Nebylo to totiž obrovské množství lávy vystoupivší na povrch, co významně poznamenalo dějiny Islandu a Evropy, ale doprovodný únik sopečných plynů. Na povrch se dostalo magma extrémně bohaté na síru a fluor. Odhaduje se, že za celou dobu erupce to bylo přibližně 122 milionů tun SO2, 15 milionů tun fluoru a 7 milionů tun chloru. Největší množství unikalo během několika prvních týdnů od začátku erupce, to bylo do atmosféry pumpováno okolo 1,7 milionu tun oxidu siřičitého (SO2) denně. Jednalo se tak o jedno z největších znečištění atmosféry v posledních 250 letech a největší produkci oxidu siřičitého sopkou za poslední tisíciletí (jen pro představu, podobné množství oxidu siřičitého by vyprodukovalo za rok přibližně 12 tisíc uhelných elektráren).
Sopečné plyny zasáhly jako první Island. Nad krajinou se začal vznášet jedovatý oblak tvořený toxickými látkami: sírou, fluorem a chlorem. Tyto částečky se začaly usazovat na povrchu ostrova, kde otrávily pastviny i povrchové zdroje vody toxickými látkami. Kontaminováno bylo minimálně 7000 km2 Islandu. Následkem ztráty pastvin a těžké otravy fluorem zemřela v následujících týdnech polovina veškerého dobytka, která tehdy na Islandu žila. Fluor je sice v malém množství zdravý prospěšný, ale ve velkých dávkách škodí. Jeho vysoké koncentrace proto způsobily zvířatům i lidem rozpouštění zubní skloviny, poškození vnitřností a deformaci kostí. Vymřely i ryby v řekách a rybnících. S úhynem dobytka, ryb a otrávením úrody se následně v zimě 1783 dostavil na Island hladomor. Ten, společně s otravou jedovatými látkami, měl na svědomí smrt přibližně pětiny tehdejších obyvatel Islandu (téměř 6000 lidí).
Je možné, že zlúčeniny z voskov sú škodlivejšie ako sopečný flour, resp. už zostávajú v prírode navždy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.1.2024 16:20 Reaguje na Vladimir Mertan
No on je značný rozdíl, mezi kysličníky fluoru, ty se rychle neutralizují vápencem a sloučeninami s uhlíkem tj. fluorkarbony, co se nerozkládají.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2024 16:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
A jak škodí ty fluorkarbony, když jsou zjevně inertní?
Odpovědět
PZ

Pavel Záleský

29.4.2024 14:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Pěkné shrnutí současného stavu poznání máte třeba zde.

https://www.eea.europa.eu/publications/emerging-chemical-risks-in-europe/emerging-chemical-risks-in-europe
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

18.1.2024 19:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jen technická/chemická poznámka. Fluor netvoří oxidy. Protože je elektronegativnější naž kyslík.Vytváří fluoridy kyslíku, resp. dikyslíku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.1.2024 17:09 Reaguje na Vladimir Mertan
Swix bych dál používala. Dlouho se vyráběly skluznice z materiálu obsahujícího fluorované uhlovodíky. Nenasákaly vodu, byly rychlejší nez současné skluznice, a i vosky mají odpuzovat vodu. Píšou tu, že florované látky jsou perzistentni, nezničitelné, a k toxicitě moc sděleno není. Nejde o akutní toxicitu, spíš o bioakumulace.
Fluor, který zabíjel na Islandu, byla kyselina fluorovodíková nebo fluorovodík, škodící v těle v malých dávkách v jakémkoliv množství. Když se dostane do půdy, kde se váže hlavně na vápník, jako nerozpustný fluorid vápenatý neškodí ekosystému ani lidem.
Ryby v islandských jezerech musely po výbuchu sopky zažít kyselý šok a poleptání několika kyselinami.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

18.1.2024 13:41 Reaguje na Vladimir Mertan
Pozor! Nebavíme s etady o fluóru jako takovém, ale o látkách označovaných jako PFAS, tedy perfluorované uhlovodíky. Jsou to organické molekuly, které mají všechny koncové vodíky nahrazené tím fluórem. V přírodě nic takového nevzniká, je to všechno vklad nás, lidí.
Zatímco fluór v tradičních sloučeninách působí celkem známým způsobem, PFAS působí mnohem zákeřněji. Pomalu rozebírají fungování našich buněk. Potíž je, že na to ty PFASy mají dost času, protože jsou v zásadě nerozložitelné. Celkově je PFASů, myslím, kolem 100 000 druhů, běžnějších je, pokud se pamatuji, kolem 10 000, v odborné praxi se počítá se zhruba 3 000 a zakázané jsou 3.
PFASy jsou v teflonu na pánvích, v goretexových membránách, v hasicích pěnách - když se třeba opláchne ruzyňské letiště po cvičení hasičů, teče v Únětickém potoce fakt masakr...a teče do Vltavy a Labe a moře a ty nesmrtelné PFASy nikdy nezmizí...z očí ano, ale to je tak všechno. Jo, jsou také v impregnacích fastfoodových papírů, aby si jedlíci neumastili ruce. A také v papírových brčkách, aby neprosákla tak rychle, když ta plastová jsme si moudře zakázali...
A jen na okraj. Vždycky se po létech diskusí a sporů zakáže jedna nebo několik chemikálií (tady tedy tři). Výrobci okamžitě zareagují a nahradí ty tři dalšími, které sice zakázány nejsou, ale jejichž působení je obdobné. Tahle hra se hraje pořád. Proto se mi líbí přístup Dánska, které prostě zakázalo PFASy komplet a basta. Nulová tolerance. Jinak to totiž ani nedává smysl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.1.2024 16:50
A co v horách s plastem odřeným ze skluznic o kameny a co s gumou odřenou
z pneumatik aut a horských kol? Pokud to vezmeme do důsledku, tak ať sedí
lidé doma a do přírody nejdou, protože ji škodí už pouze svojí přítomností.
Lidi až tak moc neblázněte, když si uvědomíte kolik sajrajtů přichází s
větrem z celého světa a jako spád z leteckého provozu. Ono prý vypuštění
paliva z letadla přírodu neohrozí, ale za únik deci oleje dostanete pokutu
takovou, že prodáte barák na její uhrazení. Hledání malých viníků je totiž
snazší, než ty velké a veřejně známé postihovat. Opět další snaha uzurpace
přírody pouze pro vyvolené a vyhnání amatérských běžkařů z přírody. Však
my vám vše zakážeme a budete sedět jen doma a nebo sportovat na placených sportovištích! Příroda patří pouze ochranářům a nikomu jinému!
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2024 07:38 Reaguje na Břetislav Machaček
ono to má několi rovin:
- já jako hobík klidně můžu fluorované vosky oželet (v mém případě LF vosky), holt budu o trošku pomalejší (ale vzhledem k tomu že jsem nikdy nejel žádný oficiální závod a nehodlám s tím začínat, tak to nějak překousnu, a holt budu muset voskovat častěji)
- ony se objevily nějaké docela hnusné nemoci u těch servisáků v stísněném a nevětraném prostoru dodávek po desítkách let denního zažehlování zejména vysocefluorových prášků (principem je nejdřív zažehlit HF vosk, pak nanést vrstvu prášku a přežehlit znovu, a tím se vost nasáklý do skluznice ještě víc fluoruje, s takovou hladinou fluoru, které se tak dosáhne, by nebyl HF vosk schopen do skluznice napenetrovat). jak tvrdím výše, kdyby tam smažili bramboráky podobně intenzivně, tak by měli nemoci podobně hnusné.
- konspirační teorie tvrdí, že to byl čistý lobing skandinávských lyžařských svazů, kteří zjistili, že už celý svět umí perfektně voskovat, a touto změnou získávají obrovskou konkurenční výhodu do závodů, ostatně, pečlivě se na to připravovali.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.1.2024 07:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas!
Odpovědět
PB

Petr Brok

18.1.2024 08:43 Reaguje na Břetislav Machaček
" Však
my vám vše zakážeme a budete sedět jen doma a nebo sportovat na placených sportovištích!" To v tom lepším případě.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.1.2024 08:01
Mnoho povyku pro nic. Typické téma ekomagorů , kteří si najdou vhodný terč , zde skupinu rekreačních běžkařů a vypálí jim na čelo cejch viníka za zhoršený stav ŽP.
Swixů mám doma dost, koupeno za krále klacka a doberu je , i kdyby Hanzl s Grétou na koze jezdily kolem Kraličáku.
Daleko větším problémem je expanze developerů do cenných přírodních území a devastace krajiny a přírody , invaze e-kol do hor a overturismus, společně s horami odpadů, které po nich zůstávají.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2024 10:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Máte pravdu hlavně v tom, že s těmi, co budují v přírodě hotely
pro VIP, sjezdovky s kabinovými lanovkami pro větší pohodlí lyžařů
"sportovců" a zasněžováním drancujícím v zimě zbytek vody v potocích rybám a rakům, včetně dalších asfaltek a parkovišť jim to nevadí a proč? Protože jsou ze stejného těsta a nechají se koupit. Opakovaně
tu napíšu, že nám zakázali po 70.letech tábořit 2x ročně ve starém
lomu, ale obratem kilometr od něho povolili vykácet několik hektarů lesa, postavit nádrž na potoce k zasněžování, novou asfaltku a
a bývalou rekreační chatu ROH přestavět na hotel s dvojnásobnou
kapacitou. Na nás ukázali, jak umí chránit přírodu, ale vedle to
totálně podělali. Při kolaudaci tam ale bylo na žranici údajně
vedení CHKO, vedení obce spravující katastr a nějací aktivisté,
kteří jim dělali naoko problémy, aby se neřeklo, že to byla zcela
bezproblémová stavba. Nemíním už ale dále píchat do lejna, neboť
jsme našli útočiště na soukromém pozemku a ZATÍM nám tam nedělají problémy pořádat setkání dožívajících trempů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.1.2024 10:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Stejné zkušenosti !!!
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2024 11:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
jestli máte doma hromadu vosků "koupených za krále klacka", tak se je nebojte používat - tam žádný fluor spolehlivě není (notabene ve stoupacích voscích). fluorované skluzné vosky jsou výrazně dražší než "hydrokarbony", LF (nízkofluorové) tak dvojnásobně, HF (vysokofluorové) tak pětinásobně, a fluorový prášek a urychlovač cenou za gram atakuje cenu nelegálních opiátů.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

18.1.2024 13:45 Reaguje na Lukas B.
:-) to jste mu neměl psát :-D! Teď ty staré rovnou zahodí a pokusí se sehnat ty, co ještě fluorované jsou :-)! Přece nedá Gretě nic zadarmo, i kdyby u toho měl zdechnout :-D!
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2024 14:23 Reaguje na Jindřich Duras
víceméně se doprodávají skladové zásoby (snad kromě LF parafínů), protože něco takového si může dovolit buď závodní stáj s obrovským rozpočtem, nebo Rotschild.

jinak velmi slušný a informacemi nabitý seriál o problematice fluorových vosků je na bezky.net, třeba https://bezky.net/clanek/2093-v-cem-byly-fluorove-vosky-tak-jedinecne-a-proc-je-nebude-snadne-nahradit
Odpovědět
AM

Anežka M

18.1.2024 16:39 Reaguje na Lukas B.
1*
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

18.1.2024 13:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dost se pletete, protože o věci nic moc nevíte. Nejedná se o mnoho povyku pro nic a stojí se tímto tématem zabývat.
Váš argument, že něco jiného je větším problémem, tak proč řešit ten menší, je také z cesty - je to obvyklá přeskoková úvaha, hojně v neodborných debatách používaná. Víte, jde o to pracovat na všem. Nikoli buď na tomhle nebo na tamtom. Ani nejde říct, že když se nedaří jedno, vykašleme se (navíc Gretě k vzteku :-D!) tedy i na ostatní.
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 14:06
Možná by bylo fajn uvést, kolik těch fl vosků se u nás ročně prodá, a to jak absolutně, tak relativně. Protože ony zase nejsou až tak levná sranda je skutečně velkou otázkou, kolik rekreačních lyžařů je používá.

Plus třeba tohle mi přijde manipulace jak sfiňa ... "V běžeckých stopách je stonásobná koncentrace ve srovnání s tím, co teče v českých řekách." ... protože by bylo nutno uvést jaká je vytíženost toho úseku, kde měření probíhalo a rovněž si uvědomit, že řeka teče tak nějak pořád, zatímco stopa tedy pořád rozhodně nedrží.

Odpovědět
AM

Anežka M

18.1.2024 16:47 Reaguje na Radek Čuda
No tipla bych si že v rámci tréninku jezdí i hobíci standardně na LF (soudím podle sebe).

Ono nejde jenom o to, že vám to rychlejc jezdí, ale potřebujete nacítit i chování lyže, její skluz při kombinaci typu vosku vs teplota sněhu (ony i ty skluzné vosky jsou dělané v různých teplotních kategoriích), zkrátka v rámci tréninku potřebujete nabrat zkušenost i s tou servisní stránkou věci. Takže pokud víte, že svůj hobby závod pojedete na HF (prakticky standard), tak dává smysl jezdit tréninky na vosku o třídu níž, tj. na LF.

Turisti (lidi co se jedou jen tak na lyžích projet a pokochat) si buď mažou CH nebo (častěji) jednou za sezónu dají lyže do servisu nebo (jsou i tací) nemažou skluzné vosky vůbec.

A k té ekonomické stránce. Běžecké hobby závodní lyžování už zdaleka není levný sport, viz jenom co stojí startovné a vybavení. Ta cena LF vosků se v tom hravě ztratí.

Odpovědět
LB

Lukas B.

18.1.2024 17:53 Reaguje na Anežka M
no jasně.
záleží, co kdo od běžek očekává.
spoustu radosti udělají i stařičké nikdy nemazané běžky s šupinami, zvláště někde v polích kdesi u humpolce či na brdech, kde se každou chvíli trefí krtina.
a namazání i levným hydrokarbonem dokáže strašně moc pomoci a udělat pěknou paseku. takhle jsem se kdysi pokusil zavraždit tchyni, kdy jsem ji zákeřně namazal skluznou část klasických běžek (nikdy na skluz nemazaných) obyčejným laciným parafínovým univerzálem na snoubord, ona si připjala lyže, udělala dva kroky, podjely ji obě nohy, a dopadla na záda a následující dva týdny strávila v křesle s ibuprofenem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist