https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/fiala-bude-po-ek-zadat-dopadovou-studii-klimatickych-cilu-pro-rok-2040
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fiala bude po Evropské komisi žádat dopadovou studii klimatických cílů pro rok 2040

23.10.2025 01:45 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Premiér Petr Fiala (ODS) bude na čtvrtečním summitu Evropské unie v Bruselu hájit cíl revidovat chystané klimatické cíle pro rok 2040. Česká republika chce, aby Evropská komise vypracovala dopadové studie na jednotlivé státy a jednotlivé ekonomické sektory, řekl Fiala po jednání vlády. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který skládá vládu s SPD a Motoristy, minulý týden vyzval Fialu, aby klimatické cíle do roku 2040 na summitu odmítl.
 
Úkol pro komisi stanovit klimatické cíle pro rok 2040 vyplývá podle Fialy z klimatického zákona, který podpořila Babišova vláda. Na adresu návrhu komise na snížení emisí oxidu uhličitého o 90 procent proti roku 1990 nedávno premiér řekl, že Česko nepodpoří žádný další cíl, který by ohrozil konkurenceschopnost a dostupné a spolehlivé dodávky energií.

O tématu jednal vládní výbor pro Evropskou unii, který obvykle projednává mandát pro premiéra. "Na Evropské radě budu hájit naši pozici. Chceme, aby komise připravila dopadové studie na jednotlivé členské státy, co by to přesně znamenalo pro jednotlivé země a ekonomické sektory," řekl. Podle Fialy nelze slepě podpořit nějaký cíl, aniž by byly jasné jeho dopady. "Nemůžeme pokračovat v politice, kterou na evropské úrovni dělala vláda Andreje Babiše," podotkl.

Babišovi vyčetl, že jako premiér ukazoval, že evropské politice nerozumí, a problematiku si nedostudoval ani v opozici. "Mám dojem, že si jen dělá alibi, aby za čtyři roky, které bude vládnout, mohl tvrdit, že v Bruselu nešlo nic udělat," uvedl Fiala. Lze toho tam ale udělat hodně, pokud se tvrdě vyjednává, trpělivě vysvětluje a budují se koalice pro konkrétní roky, dodal. "Vyzývám členy budoucí vlády, když už tomu nerozumí budoucí premiér, aby přejali naše iniciativy, které jsme úspěšně zahájili," řekl.

Komise nedávno navrhla snížení emisí oxidu uhličitého o 90 procent do roku 2040 proti roku 1990. O návrhu měli původně hlasovat ministři životního prostředí již v září, vše bylo ale odloženo a debata se na žádost Francie, Německa, Itálie i dalších zemí přesunula na summit. Ke stanovenému cíli pro rok 2040 má výhrady rovněž Česko, podle kterého je příliš ambiciózní a příliš riskantní.

Podle zdrojů ČTK se pravděpodobně v závěrech summitu pokud jde o klimatické cíle neobjeví žádné konkrétní číslo, spíše se o tématu povede strategická debata. Existují totiž státy, které návrh komise odmítají, vedle Česka i Francie či Itálie, nicméně jsou také země, pro které je naopak 90 procent minimum.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

23.10.2025 07:50
Matematicky řečeno: podmínka nutná, nikoli postačující.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 08:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
když má něco skončit, nakonec to skončí.... jde jen o to jak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 08:00
"Nemůžeme pokračovat v politice, kterou na evropské úrovni dělala vláda Andreje Babiše," podotkl. Tento apel je velmi důležitý, bo noví hlupáčci se mohutně bijí v prsa, jak všechno zastaví, vyhodí, zruší atd.atd.atd. místo toho, aby se zamysleli koblihami, jak to racionálně řešit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 08:29 Reaguje na Pavel Hanzl
čas ukáže....ale neléčí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 08:28
volby byly úspěchem v každém případě. Rozdělená společnost se rozdělila do dvou politických proudů.

Chyběl vnitřní nepřítel a teď ho mají...zásluha Babiše je, že je. Jinak bychom si museli vymyslet nějakého jiného....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 08:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Rozdělení společnosti je cílem hybridní války, maká se na tom už od začátku století a výsledkem je jednoznačný úspěch. Čechové se už neshodnou vůbec na ničem, ani na tom nejdůležitějším. Patříme na Západ nebo na Východ?
Asi 52% lidí si myslí, že bychom měli patřit někam doprostřed, ani tam ani tam.
V takové pozici je více států Evropy. Albánie, Makedonie, Srbsko, Moldávie, spadá tam i Slovensko a Maďarsko, i když jsou v EU.
A to je skutečná bída celé Evropy, úplné dno.
A tam chceme taky patřit. Absolutně nechápu, PROČ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 09:09 Reaguje na Pavel Hanzl
na tu otázku odpověď mám. Do střední Evropy... od roku 1278 jen tam. Pokud se vidíme někde jinde, je to jen naše lenost a hloupost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 10:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Velmi hluboký omyl, to vám nakukal kdo?
My patříme jednoznačně na Západ už od sv. Václava, Byli jsme součástí Východofrancké říše, později Svaté říše římské (národa Německého), český král byl první z kurfiřtů a velmi býval taky sám Císařem. Potom jsme spadli pod císařství Rakouské, 1.republika byla taky jasný Západ.
Pozn: geograficky je střed Evropy na východní Ukrajině a civilizační hranice Západní Evropy leží na Valachách, my nikdy nebyli Uhray nebo Polsko - což by se dalo nazvat Střední Evropou..
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 11:20 Reaguje na Pavel Hanzl
no, to je váš výklad, za mě podunajská monarchie byla jednoznačně Středoevropská, kdyby tomu bylo jinak, tak bychom museli být Prusko a tedy Německem.
Císařství bylo zrušené 1805 a od té doby byli čísaři všichni, tedy i ten relikt, který nedával smysl. 1. Republika byla všechno, ale s Němci se nekámošili z řejmých důvodů...blábolení o západu je pohádka roku 1989 jinak nic takového nebylo.
Mimo to, když se podíváte do peněženek, tak je jasné, že železná opona nikdy nezmizela a nezmizí, protože matkám z Německa to příde pořád levně a je zají a je zajímavé, že i když se v ČR něco vyrobí, tak je to pořád o dost dražší i s těmi nižšími náklady na práci než je v Německu nebo Rakousku.

Lokajská politika je i v úrovni příjmů...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 16:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pojem Střední Evropa je historicky celkem nesmyslný, i Rakousko se dělilo na země Německé (tj. Západ) a země Uherské, což byl Východ a Jih, tj. Balkán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 16:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud by si Čechové nevolili do vedení státu hlupáky a gaunery (Paroubek, Zeman, Babiš atd.) tak se dnes pasujeme s Rakouskem snad se vším.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

24.10.2025 07:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Stačí se podívat na mapu Evropy je hned zřejmé kam Český stát patřil a patří. Ti kdo neustále řeší jako hlavní otázku dneška, kam patříme je ukazují svou malost a nulové sebevědomí, to každý pozná a taky se k nám podle toho také chová. Český stát měl samozřejmě přirozené vazby na západní sousedy, byl také v proti rozdrobeným státečkům na západ od nás poměrně mocný, proto také měl český král právo volby císaře.
S tím středem Evropy jste,ale opravdu dost mimo. "Svátá říše římská existovala oficiálně od roku 962 do roku 1806. Byla jednou z největších evropských středověkých a novověkých říší, ale byla nestabilní a neustále se měnící. Svatá říše římská nebyla jednotným státem, ale konfederací malých a středně velkých politických celků."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 10:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
My byli vždy východní zemí Západu (s Rakouskem - Předlitavskem), ale nikdy západní zemí Východu -jen za ruského protektorátu, tj. jen 40 let z tisíce dlouhé historie.
Odpovědět
sv

s v

23.10.2025 09:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jestli chceš filozofovat tak nechlastej.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 09:10 Reaguje na s v
na zdraví...
Odpovědět
sv

s v

23.10.2025 15:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tvému zdraví to neprospívá.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2025 08:31
Vyzývám všechny (snažně prosím v zájmu národa) sjednoťme se, něco dělejme
pokud možno společně, spolu s V4, aby to mělo smysl!

Měl by to být zájem obou stran, k tomu:
- nesmyslné obstrukce parlamentu, vše je blbě (Babiš)
- odmítání koalice zapojení Babiše do politiky

Válka s Putinem: Zelenský: chceme dalekonosné zbraně, chceme účinné sankce proti všem, kteří obchodují s Putinem.
Dokáže to Trump, dokáže to EU?
Prostě proč se lidi nedokážou na dobré věci dohodnout?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 08:35 Reaguje na Honza Honza
snaha o logičnost se cení. Problém je, že EU globální hráči vážně dávno neberou a tomu se nedivím. Je v zásadě trapná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 09:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Není trapná, je ale ničena hybridní válkou v tom nejdůležitějším. Je jí zablokovaná možnost se integrovat do jediného megastátu, takže nemůže konkurovat USA a Číně.
Jak prosté......
Pokud to nezvládne, je velmi silná pravděpodobnost, že bude zničena, roztržena podle bývalé železné opony a my půjdeme zase pod ruský bič. A to už nebude žádný protektorát, natož socík.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
jste prapodivný, protože ten socík a protektorát sem dorazí z toho vašeho "západu".
EU je sdružení chudoby... a to je něco, co si dovolit nemůžeme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 10:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Samozřejmě jak dycky. přečtěte si tohle a zamyslete se:
https://medium.seznam.cz/clanek/richard-pokorny-zapad-se-rozpada-jen-zbozne-prani-proruskych-sil-161489?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=1
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 09:03 Reaguje na Honza Honza
To nechápu. Čo také oné je V4? Prázdný pojem, kde není společného vůbec nic.
Slovensko a Maďarsko jseo proruské, tj. ekonomicky i politicky na dně EU, Polsko je prozápadní a tak jde nahoru.
My jsme proevropští (až do voleb) a tak jsme na tom stabilně nejlépe. Co máme teda společného, kromě minulosti?
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2025 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to pravda, pane Hanzle, je to zase pro změnu nesmyslná politika současné Fialovy vlády.
Podívejte se na Trumpa = dle mého názoru = Babiš.
Trump udělal jako první že seřval Zelenského, Putin = přítel. Jedině tak otevřel cestu k nějakému dialogu, nějakému řešení.
Když přijedete na návštěvu k Putinovi a řeknete, pane Putine, jste náš nepřítel, tak Putin řekne- dobrý, letadlo vám prosím odlétá odpoledne, příjemný pobyt a nashledanou. takhle nesmyslně jednala EU, naše vláda.

Něco jiného ale je jednat efektivně, Ukrajině dát to co potřebuje, zavést účinné sankce, i proti zemím kt. s Ruskem obchodují a pak teprve říci Putinovi jaký je to báječný schopný člověk. Jedno bez druhého ale nejde, nemá to smysl.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2025 09:53 Reaguje na Honza Honza
Trump je obchodník a všechny zobchoduje, protože je prezidentem USA.
Dohoda o clech s EU na 25% a nákupy ropy a plynu za čřičtvrtě bilionu. Je absolutní vítězství před neschopnou politikou EU.

V tomto kontextu ETS to je fakt debilní. EU se zaváže k odebrání obrovského množství " fosilních" produktů a pak pan Hanzl nám bude tvrdit, jaký jsme ropáci...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 10:28 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Trump je především chaotický stařík, který se cítí ředitelem Zeměkoule a na co sáhne, to zdupe.
"Trump rozvrátil Západ za půl roku daleko hůř, než Putin za 20 let".
Na EU to byl hnusný podraz v době, kdy potřebuje až fatálně pomoci. Ale ten plyn musela koupit tak, jako tak, takže čemu se čemu?
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2025 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Podraz jako v čem a od koho???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 16:08 Reaguje na Radek Čuda
Podraz je nasadit na nejspolehlivějšího spojence brutální cla, podporovat jeho dezoláty, kteří EU rozvrací a podpořit jeho nepřítele, který jej chce napadnout a zničit. To je vám málo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 10:24 Reaguje na Honza Honza
Vy musíte být fakt komik, to není možný!!
Seřvat napadeného a podpořit agresora není žádné cha cha "otevření cesty k dialogu" ale jen eskalace agrese a daleko (až násobně ničivější) útoky na Ukrajinu. Což probíhá doposud.
Evropa se snažila jednat, Macron volal od začátku války Putinovi, jezdili za ním Orbán i Fico, volal i Scholz. A výsledek? Další eskalace útoků.
A jednat efektivně? Putin rozumí jen síle a musí dostat pecku mezi rohy, jinak pokoj nedá.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2025 12:37 Reaguje na Pavel Hanzl
S eskalacemi útoků máte naprostou pravdu, po "přátelské" návštěvě EU představitele v Rusku útoky zesílí, poklepání po ramenou od Trumpa= větší bombardování Kyjeva. S Orbánem a Ficem máte pravdu rovněž, teď jak se zachová Babiš?
Ale jinak jste mimo: Trump útočí na Indii aby přestala odebírat ropu, chce jednání s Čínou- to je skutečně jediná reálná smyslplná cesta. Tomahavky by taky pomohly, ale žádný výrazný efekt nikdy mít nebudou.
Co udělala v tom směru EU? - Francie odebírá zkapalněný plyn vesele dál. Jedině že Macron volal a Putin následně bombardoval. Místo toho, abychom více plynu odebírali z USA!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2025 16:44 Reaguje na Honza Honza
Trumpa není možno brát vážně vůbec, je chaot a pokaždé mele něco jiného. Tomahawky by pomohly asi výrazně, ale Putin Krasnovovi zavolal a zrazu plesk!! Žádné nebudou, načalnika je potřeba poslouchat.
Eu se snaží, ale je rozvracena velmi úspěšně, Rusko si v hybridní válce vede výrazně lépe, než v té ostré. Ale neschopnost vyrazit zrádce a pleštit Puťku po čenichu, je taky děsivá.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.10.2025 17:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Trump je chaot, podobně jako Babiš, ale možná že se k něčemu dobere, všichni v to doufáme.

Právě že některé akce jsou neúčinné, pak na to protivníci oprávněně poukazují-
např. místo elektroaut dostavět JE, lepší agrotechnika, lesnictví.
EU se snaží, ale je to zoufale málo, místo skutečně účinných opatření: nebát se Putina, řádně vyzbrojit Ukrajinu, pořádné sankce 500% cla, jen polovičatá pomoc. Takové skutečně účinné návrhy jsem slyšel jen od Trumpa, ne od Leyenové, i když Trump taky žádné pořádné ještě nezavedl, ale pokud se nechce blamovat, pokud chce mít úspěch a nepůsobit jako šašek před Putinem, bude muset něco udělat.
Víte proč to je? Protože EU je podobně i když méně populistická jako Slovensko, Maďarsko, Babiš. Bojí se o své voliče, že spadne hospodářství, o prosperitu a zisk svých sponzorů=firem. Bylo to tak za Hitlera, bude to tak stále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2025 11:14 Reaguje na Honza Honza
EU má klíčový problém v tom, že je to pytel blech a vše se rozhoduje v 27. parlamentech, tj. opertiva v čude.
Pokud byly USA ještě demokratické, schválili to v Kongresu a Senátu a už to jelo.
A EU jede ale opačným směrem, je rozvracena a já vůbec nevidím žádnou snahu o integraci.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 10:12
Dopadová studie měla být udělána už dávno, v podstatě než celé slavné klimablbnutí začalo. Fiala měl také možnost tuto studii vyžadovat v době, kdy "předsednictvoval" EU. Od doby, kdy Babiš podepsal jakýsi ideový program, se jen zkracují termíny a zvyšují nesmysly, plně v socialistickém duchu "pětiletku splníme za tři roky".
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 10:19
o Pavel Hanzl23.10.2025 09:00
EU je naprosto bezcenná a stále vyšší procento obyvatel ji vnímá jako škodnou. K tomu opravdu není třeba žádná hybridní válka, pokud za ni nepovažujete prosazování ekonesmyslů, které v parlamentu EU prokazatelně prosazovali lobbisté s vazbami na Rusko. V podstatě každý grýndýlista je Putinův agent. Putinovi agenti jsou i ti, co v Praze a Brně demonstrovali proti racionalizaci oblasti péče o životní prostředí. A je naprosto správné proti nim bojovat.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

23.10.2025 10:25
Kde ten člověk poslední 4 roky žil? Na Marsu? Nebo byl v kómatu a teď se probudil? Už požaduje dopadovou studii? Tak to má pech, dopadové studie EK neposkytuje. Kdyby poslední 4 roky řešil i jiné věci než program Antibabiš, všiml by si toho.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.10.2025 12:10 Reaguje na Marcela Jezberová
tak nějak. a to se pak diví, že to lidé naházejí turkovi a vokamůrkovi.
Odpovědět
sv

s v

23.10.2025 16:02 Reaguje na Marcela Jezberová
Fantasmagorie na téma "antibabiš" bere vážně jen ten co žere seno. Fiala 4 roky efektivně řešil energetický problém způsobený podepisovačem green dealu burešem. Viz omezení euro 7, protlačení jádra mezi podporované zdroje, omezení burešovy závislosti na ruském plynu. Jaký progam měl v té době bureš - kydání vlastní špíny na lidi nekonečně kompetentnější než on sám.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

24.10.2025 08:53 Reaguje na s v
Zařazení jádra mezi zelené druhy energie žádala ČR spolu s Francií v roce 2021. Připojili jsme se k dopisu, který byl odeslán před volbami v roce 2021. Fiala to podědil, jeho vláda vznikla v listopadu 2021. Závislost na ruském plynu jsme podědili ze socíku a za minulé vlády ještě byli EU s Ruskem kamarádi. Takže těžko to byla burešova závislost. Celá EU začala ruské suroviny řešit až po útoku na Ukrajinu, do té doby je s nadšením kupovala. Na Euro 7 holt musela Fialova vláda pracovat, jelikož návrh spatřil světlo světa v listopadu 2022. Ale už tehdy si mohli Fiala a spol. všimnout, že EK zuřivě tlačí na nerealistické ekologické požadavky s tragickým ekonomickým dopadem a dopadové studie svých nápadů rozhodně neposkytuje. Babiš byl v té době v opozici, takže těžko mohl cokoliv fakticky protlačit. Spekulovat o tom, co by dělal a co ne je k ničemu, to je námět na sci-fi s tématem alternativní reality. No nic. Ti, co jsou živí ze slunečního svitu holt souvislosti vnímají obtížně, jelikož z hladu trpí mozkovou mlhou.
Odpovědět
sv

s v

25.10.2025 16:27 Reaguje na Marcela Jezberová
Trapné burešovy dopisy na poslední chvíli jsou pro smích... zvlášť s ohledem na to co v roce 2014 provedl s tendrem na další blok v Temelíně. Jádro musel Fiala odmakat na 100 %. Jestli bureš něco podědil tak to byl kontrakt na plyn s Norskem, který se neobtěžoval prodloužit, protože mu jeho státem dotovanému byznysu vyhovovala stoprocentní závislost na rusácích. O tom jak za bureše dopadla investice do plynového propojení s Polskem (tedy nijak) nemluvě. Nerealistické ekologické požadavky byly obsaženy v green dealu. Toho si mohl všimnout podepisovač bureš ... ale byly mu blížší brusrlské penězovody do vlastní kapsy. Čeho si nevšímají burešovy podržtašky, že ty neralistické ekologické požadavky, kteté Fiala jako jediné po burešovi zdědil vyplývají z gd tedy z mezinárodní smlovy právně vymahatelné v rámci eu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 13:37
to Lukas B.23.10.2025 12:10
Ti dva by museli podat opravdu heroický výkon, aby byli horší než Fiala.
Odpovědět
sv

s v

23.10.2025 16:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Pravil lžirgil zalezlý mezi půlkami diletanta bureše.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist