https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/finsky-institut-cina-predstihla-nemecko-a-dovazi-nejvice-ruskych-energii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čína předstihla Německo a dováží nejvíce ruských energií

13.6.2022 15:52 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Čína po únorovém zahájení rusko-ukrajinského ozbrojeného konfliktu předstihla Německo na pozici největšího dovozce ruských energií. Ve své zprávě to dnes uvedlo nezávislé finské Středisko pro výzkum energií a čistého vzduchu (CREA). Rusko podle něj za prvních 100 dnů války, tedy od 24. února do 3. června, získalo z prodeje ropy, uhlí a zemního plynu asi 93 miliard eur (2,3 bilionu Kč). To je asi 23 miliard Kč za den.
 

Zhruba 61 procent fosilních paliv za 57 miliard eur vyvezlo Rusko za uvedené období do Evropské unie. V tom je zahrnuto 12,1 miliardy eur jako vývoz do Německa, dále 7,8 miliardy eur do Itálie, stejná částka do Nizozemska a také 4,4 miliardy eur do Polska.

Německo bylo v prvních dvou měsících války na Ukrajině největším dovozcem fosilních paliv z Ruska. Na první místo se ale dostala Čína, která z Ruska dovezla fosilní paliva zhruba za 12,6 miliardy eur. Změna pořadí na prvních dvou místech tak odráží rostoucí důležitost Číny a dalších mimoevropských zemí pro vývoz energií z Ruska.

Příjmy z prodeje těchto komodit zajišťují asi 40 procent objemu státního rozpočtu Ruské federace, uvedl finský institut. Nejvíce příjmů Rusko v uvedeném období mělo z prodeje ropy (zhruba 46 miliard eur), následuje plyn z plynovodů (24 miliard eur), dále ropné produkty, zkapalněný zemní plyn (LNG) a nakonec uhlí.

Zveřejněná čísla ukazují, že Německo zůstává na ruských energiích silně závislé, hlavně na zemním plynu. Dovoz v květnu ve srovnání s předchozími dvěma měsíci o osm procent klesl, což ale souvisí hlavně s teplejším počasím.

Evropská unie jako celek v květnu snížila dovoz energií z Ruska o více než 100 milionů eur za den. Největší pokles je patrný u Polska, které dříve patřilo k významným odběratelům ropy a plynu z Ruska. Naopak Francie, Belgie a Nizozemsko nákup ruského plynu na trzích s krátkodobými kontrakty zvýšily, upozorňuje institut.

Protože Rusko teď vyváží více ropy na tankerech do zemí, kde nemá položeno potrubí, výrazně se zvýšila poptávka po tankerech. Čtyři pětiny těchto tankerů přitom vlastní firmy z Evropy a z Ameriky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

13.6.2022 16:08
Je to pořád na body, ale prohrát si to můžeme pouze sami.
Přesvědčit pojišťovny, aby nepojišťovaly tankery s ruskou ropu asi nebude problém (je jich na světě jen pár), potom by se to nikomu nevyplatilo a vozili by radši ropu do Evropy nebo Číny i Indie odevšad odjinud, jen ne z Ruska.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.6.2022 16:45 Reaguje na Pavel Hanzl
páne Hanzl stejně jako vás i mě tohle neskutečně rozčiluje a vadí.Vyjedmě do vzdalené pusté oblasti kudy vede plynovod síla sibiře a za pomoci trhaviny provedeme diverzní akci.Ve chvílí kdy to odpalíme dojde i k výbuchu metanu v potrubí a to bude mazec.Jednou ranou dvě mouchy.Rusko a Čína.Vstoupíme do dějin a hollywoodu a filmy o naší smělé akci budou patřit do zlatého fondu.James Bond a Rambo proti nám nedochudčata.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.6.2022 19:27
Brzy to budou i další země. Indie zvýšila dovoz z Ruska násobně:
https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/india-china-growing-markets-for-shunned-russian-oil/articleshow/92181191.cms
A hledají se i další dopravní trasy - přes Kaspické moře souší přes Írán a po moři do Bombaje:
https://www.business-standard.com/article/economy-policy/iran-starts-transfer-of-russian-goods-to-india-by-using-new-trade-corridor-122061200652_1.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.6.2022 22:04 Reaguje na Richard Vacek
Jistě. Ale to je jen zoufalství. To Rusko neuživí. Klíčem může být rozprodávání tankerů po celém světě, především do Číny, která se až tak Amíků bát nemusí.
Ale žádné pořádné sankce ještě nezačaly platit a v Rusku ještě létají nakradené Boeingy a Airbusy. Ale jak dlouho? Auto si už nevyrobí prakticky žádné, i Kamaz stojí. Odhaduji, že všechny výrobní kapacity jdou na výrobu strojů na zabíjení lidí. Jak dycky.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist