Čína předstihla Německo a dováží nejvíce ruských energií
Zhruba 61 procent fosilních paliv za 57 miliard eur vyvezlo Rusko za uvedené období do Evropské unie. V tom je zahrnuto 12,1 miliardy eur jako vývoz do Německa, dále 7,8 miliardy eur do Itálie, stejná částka do Nizozemska a také 4,4 miliardy eur do Polska.
Německo bylo v prvních dvou měsících války na Ukrajině největším dovozcem fosilních paliv z Ruska. Na první místo se ale dostala Čína, která z Ruska dovezla fosilní paliva zhruba za 12,6 miliardy eur. Změna pořadí na prvních dvou místech tak odráží rostoucí důležitost Číny a dalších mimoevropských zemí pro vývoz energií z Ruska.
Příjmy z prodeje těchto komodit zajišťují asi 40 procent objemu státního rozpočtu Ruské federace, uvedl finský institut. Nejvíce příjmů Rusko v uvedeném období mělo z prodeje ropy (zhruba 46 miliard eur), následuje plyn z plynovodů (24 miliard eur), dále ropné produkty, zkapalněný zemní plyn (LNG) a nakonec uhlí.
Zveřejněná čísla ukazují, že Německo zůstává na ruských energiích silně závislé, hlavně na zemním plynu. Dovoz v květnu ve srovnání s předchozími dvěma měsíci o osm procent klesl, což ale souvisí hlavně s teplejším počasím.
Evropská unie jako celek v květnu snížila dovoz energií z Ruska o více než 100 milionů eur za den. Největší pokles je patrný u Polska, které dříve patřilo k významným odběratelům ropy a plynu z Ruska. Naopak Francie, Belgie a Nizozemsko nákup ruského plynu na trzích s krátkodobými kontrakty zvýšily, upozorňuje institut.
Protože Rusko teď vyváží více ropy na tankerech do zemí, kde nemá položeno potrubí, výrazně se zvýšila poptávka po tankerech. Čtyři pětiny těchto tankerů přitom vlastní firmy z Evropy a z Ameriky.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Pavel Hanzl
13.6.2022 16:08Přesvědčit pojišťovny, aby nepojišťovaly tankery s ruskou ropu asi nebude problém (je jich na světě jen pár), potom by se to nikomu nevyplatilo a vozili by radši ropu do Evropy nebo Číny i Indie odevšad odjinud, jen ne z Ruska.
karel krasensky
13.6.2022 16:45 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
13.6.2022 19:27https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/india-china-growing-markets-for-shunned-russian-oil/articleshow/92181191.cms
A hledají se i další dopravní trasy - přes Kaspické moře souší přes Írán a po moři do Bombaje:
https://www.business-standard.com/article/economy-policy/iran-starts-transfer-of-russian-goods-to-india-by-using-new-trade-corridor-122061200652_1.html
Pavel Hanzl
13.6.2022 22:04 Reaguje na Richard VacekAle žádné pořádné sankce ještě nezačaly platit a v Rusku ještě létají nakradené Boeingy a Airbusy. Ale jak dlouho? Auto si už nevyrobí prakticky žádné, i Kamaz stojí. Odhaduji, že všechny výrobní kapacity jdou na výrobu strojů na zabíjení lidí. Jak dycky.