https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/gates-vyzval-aby-staty-neresily-jen-klimaticke-zmeny-ale-celkovy-blahobyt
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Gates vyzval, aby státy neřešily jen klimatické změny, ale celkový blahobyt

29.10.2025 09:16 (ČTK)
Zakladatel softwarové firmy Microsoft a americký miliardář Bill Gates tvrdí, že se v odhadech dopadu klimatických změn mýlil. Tyto změny klimatu nepovedou k zániku lidstva, i když mohou způsobit vážné problémy, uvedl Gates. V dopise před klimatickou konferencí OSN, která začne v listopadu v Brazílii, státy vyzval, aby klimatické změny řešily souběžně s dalšími problémy, kterým čelí hlavně chudší část světa. Podle něj by se státy měly zaměřit na celkový blahobyt lidstva, nikoli jen na zmírnění růstu globálních teplot.
 
Podle Gatese jsou změny klimatu stále "velmi důležitým problémem", který je však nutné vnímat v souvislosti s dalšími obtížemi, se kterými se potýkají hlavně nejchudší země. "Stručně řečeno, změny klimatu, nemoci a chudoba jsou všechno významné problémy," poznamenal.

Gates ve svém textu uvádí trojici principů, kterými by se měly podle něj řídit státy i jiní aktéři v přístupu ke klimatickým změnám. "Změny klimatu jsou vážným problémem, ale nebudou znamenat konec civilizace," napsal. Soudí přitom, že "teplota není nejlepším způsobem měření progresu ohledně klimatu". Narážel tak na závazek dojednaný v roce 2015 v Paříži, že se státy budou snažit udržet oteplení do 1,5 stupně ve srovnání s předindustriální érou. Podle Gatese by bylo vhodné se zaměřit na celkový lidský rozvoj a snižování nerovností ve světě. "Zdraví a prosperita jsou nejlepší ochranou před klimatickou změnou," tvrdí Gates, podle něhož prognózy ukazují, že ekonomický rozvoj přispěje k silnému poklesu úmrtí souvisejících se změnami klimatu. Zavádění nových technologií pak může zlepšit odolnost zemědělství v chudších zemí.

Zakladatel Microsoftu je přesvědčen, že investice do inovací mohou v blízké budoucnosti zaručit rozvoj nových nízkoemisních a levných zdrojů energie, které by mohly využít chudší země pro svůj rozvoj. "Musíme podpořit průlomy, které pomohou světu dosáhnout nulových emisí," uvedl Gates. Vzhledem k tomu, že peníze na podporu chudších zemích pro jejich ekologickou přeměnu se spíše snižují, Gates vyzývá k podpoře projektů, které se ukáží být nejefektivnější. Konference COP30 by tak podle něj "měla dát prioritu věcem, které mají největší dopad na lidský blahobyt".

Gates opustil výkonné funkce v Microsoftu v roce 2008 a od té doby se věnuje benefičním aktivitám a investicím do nových oblastí. Jeho fond Breakthrough Energy založený v roce 2015 investoval zhruba dvě miliardy dolarů (42 miliard korun) do technologií, které by mohly pomoci s dosažením klimatických cílů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (73)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

29.10.2025 11:48
Další, kdo odpadl od pravé víry klimatické. Přitom všichni víme, že svět se řítí do plamenů pekelných.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 13:58 Reaguje na Richard Vacek
To si pište, že se řítí. Je to v bibli, v marx-leninismu, předověděl to Nostradamus, baba Vanga, Hopiové i Jyrka Paroubek.
Odpovědět
pk

pepa knotek

29.10.2025 12:27
Není problém nakrmit milion hladových krků, problém je uspokojit potřeby miliardářů - a wotom to je.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.10.2025 12:40 Reaguje na pepa knotek
Ne milion ale 3 miliardy. To je rozdíl. Kde vidíte problém v uspokojování potřeb miliardářů? Oni na to nemají a musí se jim nějak pomáhat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 13:49
"...aby klimatické změny řešily souběžně s dalšími problémy,..." ten mašlonka je přímo génius, kdyby nám to nenapsal, nevěděli bychom to. A já miluji miliardáře, kteří žvaní o "celkovém blahobytu", to mají na mysli co?
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 14:16
Tak už i silně problematický Gates dupe na brzdu a řadí zpátečku ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.10.2025 14:44 Reaguje na Jan Šimůnek
Když vidí bezzubost současných přístupů k ochraně klimatu, zjevně si uvědomil, že tudy cesta nevede.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 16:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Tou bezzubostí myslíte co? EU má už polovinu proudu z OZE, celkově se nominálně emise nesnižují, ale neakcelerují, jak by odpovídalo růstu HDP, v tomhle poměru se nižují. A to máte silně proropácký lobbinng na celém světa atd. Tak mohutně rozjetý vlak taky nezabrzíte na metru. Bohužel, nikdo nic lepšího nevymyslel, ani vy s tou uhlíkovou daní.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.10.2025 18:18 Reaguje na Pavel Hanzl
EU "polovinu proudu z OZE" nemá, má ale přes 70 % nízkoemisní elektřiny, přesto světové emise stále rostou. EU zjevně sama o sobě klima ochránit nedokáže, i kdyby se na hlavu postavila.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 18:26 Reaguje na Emil Novák
Nikdo nechce po EU, aby zachraňovala planetu. Rostou emise v Číně a USA, asi i v Rusku, i když tam ekonomika stagnuje. Ale obrovské jižní státy s řídkým osídlením jedou výrazně do FVE, které je zcela bezkonkurenčně nejvýhudnější.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.10.2025 19:37 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Nechce? Tak proč se tu u "bezzubosti současných přístupů k ochraně klimatu" oháníte tím co dělá Evropa, když to klima stejně nijak nezachrání?
2) Emise rostou v podstatě na všech kontinentech kromě Evropy. Jestli někdo jde nebo nejde "výrazně do FVE" je úplně irelevantní, když to má na celkové emise v podstatě nulový vliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 19:47 Reaguje na Emil Novák
ad 1) EU nezachrání planetu, ale může výrazně pomoci. Pokud to udělají všichni, máme po problému. (s nadsázkou)
ad 2) Emise jdou s výkonem ekonomiky, ale dnes to vypadá, že daleko méně. OZE jsou první, velmi nutný krok. Přesměrovat pohyb tak mohutného a setrvačného balvanu, jako je energetika, je nadlidský úkol.
Odpovědět
EN

Emil Novák

29.10.2025 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Tu "výraznou pomoc" si představujete jak konkrétně, když evropské emise tvoří jen 6 % celosvětových emisí, tento podíl klesá, ale celosvětové emise rostou?
Ad 2) Co vypadá nebo nevypadá je opět úplně irelevantní. "nadlidský úkol" = "bezzubost současných přístupů k ochraně klimatu".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 08:28 Reaguje na Emil Novák
Kolik činí evropské emise je dost nejisté, všude najdeme jiná procenta. Ale hlavní je, že jdou dolů. Jestli považujete současná opatření za bezzubá, navrhněte nějaká zubá. Ale reálná, ne globální uhlíkovou daň.
Odpovědět
EN

Emil Novák

30.10.2025 10:24 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Kolik činí evropské emise není dost nejisté, ta čísla se nijak zásadně vzájemně neliší.
2) Hlavní je že právě dolů nejdou, jdou naopak celosvětově nahoru. Jestli se čůrá v jednom rohu bazénu méně je nepodstatné, když se v ostatních čůrá o to víc.
3) Každé opatření, do kterého se zapojí jen malá část světa, je z podstaty bezzubé. Dokud nebude ta opatření dělat celý svět, tak žádné "zubé" opatření nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 07:25 Reaguje na Emil Novák
Do grýndýlu se zapolily skoro všechny státy světa a taky postupují svým způsobem. V Číně je nejrychlejší nárůst výroby el. z OZE, už zablokovali v Šanghaji i spalováky, investují do GD násobně více, než EU. Jen USA se dnes potácí, ale to je přejde.
Odpovědět
EN

Emil Novák

31.10.2025 07:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Houby se zapojily, Hanzle. "Grýndýl" nerovná se "nárůst výroby el. z OZE", ani "zablokování spalováků v Šanghaji" (kde to stejně dělají kvůli katastrofální smogové situaci a ne kvůli CO2), hlavním cílem "grýndýlu" je snižování emisí skleníkových plynů, a to se v Číně ani ve většině světa nekoná, emise skleníkových plynů stále rostou. V Číně je zároveň nejrychlejší nárůst výroby elektřiny z uhlí, ale to jste "kupodivu" nějak zapomněl zmínit, protože se vám to nehodí do krámu.
Odpovědět

Radek Čuda

31.10.2025 11:55 Reaguje na Pavel Hanzl
A zase ty kecy a lži o spalovácích v Číně ... tři odkazy vám člověk pošle jak to vlastně je, a vy stejně lžete dál a dál.

Je fakt, že k vám už to tak nějak patří:-)))
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.10.2025 14:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je na globální uhlíkové dani technicky nerealizovatelného? Pokud je to jen o lidech/politicích, pak je třeba zapojit demokracii, aby to prosadila.

Přečetl jste si ten můj článek, na který jsem vás odkazoval? Nebo vás jen baví prudit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 15:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě jsem ho četl a taky jsem vám odpověděl. Vůbec tam neřešíte to nejdůležitější: jak donutit největší špinavce, aby to platili.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 09:54 Reaguje na Pavel Hanzl
To tam píšu. Vytvoří se startující klimatický pakt a ten bude tlačit na okolní špinavce, aby se přidali. Jde to udělat ve více krocích.

Problém je, že ti "proklimatičtí" takto nechtějí začít, protože jim vyhovuje současný zaběhnutý způsob hraní divadla na ochranu klimatu.

Kapíto?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 07:15 Reaguje na Jiří Svoboda
V USA byla zapojena demokracie už před staletími a dnes se stávají ropáckou velmocí. Tudy taky ne.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 09:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud se dobré řešení lidem nepředstaví, nemohou jej po politicích ani požadovat. Ten problém není v lidech a demokracii, ale v (auto)cenzuře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 15:50 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle řešeno´í je velmi logické a vy nejste první ani jediný, kohoto napadlo. Ale jste možná jediný, kdo nechápe, že to nejde.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 16:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, ale proč to ani nelze nějak rozumně uvést ve známost? To mi, prosím, vysvětlete.
Odpovědět

Radek Čuda

31.10.2025 11:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Prostě se smiřte s tím, že svět je v pořádku jen u vás doma;-))).

A když se tam budete co nejvíc držet, tak nám všem bude nejlíp;-).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.10.2025 18:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Co má polovina proudu z OZE společného s ochranou klimatu? Poručíme větru - dešti bylo komunistické heslo. A ani jim se v tom moc nevedlo i když se nemuseli moc ohlížet na názory veřejnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 19:37 Reaguje na Richard Vacek
My už poroučíme a to fest. Podívejte se na graf globálního oteplování. Energetika je největší emitent CO2 a v Evropě dělala dominantní podíl. Dnes je už daleko níže, nejvíc vypouští asi doprava.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.10.2025 06:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Podívejte se na graf počtu mobilů. No nejde z toho hrůza? Neměli bychom zavést nějaká opatření, než se celá planeta promění v hromadu mobilů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 08:30 Reaguje na Richard Vacek
Co s tím co má mobil? On vypouští ve velkém sodovkáč? Problém je najít pro něj technologii recyklace, maká se na tom.
Odpovědět

Radek Čuda

31.10.2025 11:58 Reaguje na Pavel Hanzl
No, jak se to vezme ... co ...

https://archiv.hn.cz/c1-67806120-ai-hlta-elektrinu-datova-centra-v-celem-svete-do-roku-2030-spotrebuji-18krat-vice-energie-nez-cele-cesko
Odpovědět
va

vaber

30.10.2025 09:33 Reaguje na Jiří Svoboda
Při ochraně klimatu se problém zjednodušil na emise CO2 a emise CO2 neklesají a ani není jisté,že pokles přinese očekávaný výsledek.
Problém je širší a Gates vyzývá ke snižování emisí všeho druhu. To je správné a jiná cesta není, ovšem jak toho dosáhnout při stále rostoucí populaci planety.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.10.2025 14:18 Reaguje na vaber
A vy máte nějaký jiný názor, než že navyšování CO2 v atmosféře je dominatní primární příčina současného globálního oteplování? Pak nám tu vysvětlete, co to je, a zdůvodněte, proč to naopak CO2 není.
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 09:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Může to být více příčin, zmenšená oblačnost, odlesňování a úbytek zelených ploch, znečistění vysoké atmosféry , trend oteplování planety, který se projevuje už tisíce let od skončení doby ledové ,možná i něco co vůbec netušíme , ale nechci tím popírat vliv CO2 a jsem pro razantní snížení spalováná uhlíku.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 10:09 Reaguje na vaber
Je třeba rozlišovat primární příčinu a pak jí vyvolané pozitivní/negativní zpětné vazby. Také je třeba vzít ty efekty kvantitativně a srovnávat jejich podíly na oteplování. To stejné platí pro rychlost oteplování, která je dnes o několik řádů vyšší než před tisíci lety.

Vy si fakt myslíte, že toto není v IPCC dobře podchyceno a jen vše zmanipulováno?

Chápu, že před něčím tak složitým a nepohodlným je jednodušší strčit hlavu do písku, případně hrát mrtvého brouka, hlavně pokud se to již mého života netýká (toto se nemusí týkat vás).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 16:02 Reaguje na Jiří Svoboda
Žijeme ve zcela iracionální době, zcela běžně se artgumentuje zcela evidentním nesmyslem, že jsou klimatologové nějak politicky zmanipulovaní. Proč a kým? Na grýndýl se dávají obrovské peníze, ale ty jsou investovány do technologií, které jsou prostě drahé. Do ropy nic strkat nemusíte a přináší pohádkové zisky, to jako nikomu nevadí?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 16:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nepřipouštíte, že když otevřete naplno kohoutek přemrštěných dotací na něco, co život navíc značně komplikuje, že se to mnoha lidem nelíbí? Já vím, že se to musí udělat, ale proč tak nesmyslným způsobem, když to jde udělat mnohem jednodušeji, lépe, spravedlivěji a levněji. Ano, žijeme v iracionální a zkorumpované době, oblast ochrany klimatu nevyjímaje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:47 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak poraďte, jak teda lépe a radostně to jde.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 16:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta ropa přináší vládám i pohádkové příjmy ze spotřební daně.

Vidíte, pohádkové zisky, pohádkové příjmy ze spotřební daně a dotace aletrnativ a pořád ta ropa vítězí...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Dotace alternativ je minimální zlomek peněz jako z ropy a právě ropáci se starají o to, aby o svůj kšeft nepřišli, proto GD tak mohutně hyenizují. I na Ekolistu mají drtivou převahu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 15:58 Reaguje na vaber
Tohle vše je dávno řešeno v klimatologii, která od 60. let minulého století zkoumá úplně všecny možné i nemožné příčiny a jejich vliv. Dominantní nárůst koncentrace Co2 je prokázána zcela spolehlivě, mimo jiné z ledovcových vývtrtů, kde jsou zachovány bublinky vzduchu staré max. milión let. A tenhle jev sám o sobě stačí na ten nárůst globální teploty zcela sám, pokud by se objevilo něco zcela nečekaného, dělalo by to co?
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 16:07
to Jiří Svoboda 29.10.2025 14:44
Jiní si to uvědomili o celá desetiletí dříve, a jejich hlasům je třeba naslouchat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 10:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Mezi ně také patřím, ale současně si uvědomuji, že ten problém je velice vážný a složitý. Proto je nutné jej řešit mnohem efektivněji, těmi nejlepšími nástroji. Já jsem prostě v pozici mezi Hanzlem a vámi. S oběma napůl souhlasím i nesouhlasím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 18:06
to Pavel Hanzl 29.10.2025 16:15
Nemá polovinu elektřiny z OZE. Jen polovinu instalovaného výkonu, která jede "když Pánbu dá". Navíc to šíleně prodražuje cenu elektřiny, kvůli čemuž část firem v EU krachuje a další z EU odcházejí do zemi, kde se neblbne. Navíc se stále více ukazuje, že CO2 nějak významný podíl na klimatu nemá, jen minoritní, pokud vůbec nějaký měřitelný. Takže všechna ta OZE jsou jen naprostý nesmysl, tanec bláznů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 18:30 Reaguje na Jan Šimůnek
No comment, s plochozemcem se nemá cenu vůbec bavit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2025 19:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane Šimůnku, napište mi nějaký rozumný důvod, proč bych vám měl odpovídat.
Pokud nejste ochoten připustit ani ten úplně základní fakt, že 60 mld. tun CO2 každoročně emitovaných do atmosféry, způsobuje skleníkový efekt, tak o čem?
Pokud někdo neuzná ani fakt, že 1+1=2, tak o čem se s ním chcete bavit v matematice?
Můžete se bavit s plochozemcem o astronomii?
Vy žijete v ruském světě naopak, takže se bavíme každý úplně jinou řečí.

"Člověk, který je demoralizovaný, není schopen vyhodnotit pravdivé informace. Fakta mu nic neříkají. I kdybych ho zasypal informacemi, autentickými důkazy, dokumenty či fotografiemi."
Jurij Bezmenov, sovětský propagandista z 80. let
Odpovědět

Radek Čuda

31.10.2025 11:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemá cenu se s ním bavit, ale ... nedalo vám to, co?:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 16:03 Reaguje na Radek Čuda
Zkouším to různě, třeba to pustí. Já vím, nepustí....
Odpovědět
va

vaber

30.10.2025 09:20
Co je to ten celkový blahobyt. To,že se lidé obklopují materiálními výrobky, které k životu ani nepotřebují a které brzy vyhodí, zoufalý hon za penězi ,které jsou jediným měřítkem úspěchu nebo je to celková pohoda jednotlivce a celé společnosti, nestresování se a radost ze života .
Krmení lidí médii k nenávisti mezi lidmi a státy , názory i majetkem rozdělená společnost, války a násilí , v takové společnosti je těžké budovat celkový blahobyt.
Dnešní představa blahobytu je, hodně peněz, moc a dělat si co chci, neohlížet se na druhé.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.10.2025 13:47
to Pavel Hanzl 29.10.2025 19:33
Jednak je to číslo v podstatě zanedbatelné proti množství CO2 v atmosféře (o světovém oceánu ani nemluvě), to je holt ta zlá matematika a fyzika, jednak existují v přírodě zpětné vazby, zvyšující utilizaci tohoto plynu v biosféře (a snad i neživými složkami ekologie), jednak vztah ve smyslu CO2 -> teplota klimatu nebyl nikdy prokázán, alespoň s rozumnou pravděpodobností (přitom obrovské náklady a ohrožování obrovského množství lidí by si spíš vyžadovaly "důkaz nade všemi pochybnostmi", asi jako dokazování v hrdelním procesu).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 17:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Takže umíte poměrně rozumný příspěvek.
Lidské emise CO2 dělají asi 5% celosvětového uhlíkového koloběhu, 2% příroda dokáže zpracovat a ta 3% zůstávají v atmosféře. To máte za 10 let skoro polovinu nahoru.
"Koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší dosáhly asi 412 ppm, což výrazně překonává vše, co planeta zažila během posledních několika milionů let." Přední světový klimatolog Hans Joachim Schellnhuber z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.

https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 17:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Důkaz nad všechny pochybnosti je v šesté zprávě IPCC.
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
IPCC není žádný důkaz, Bible je taky důkaz? Za důkaz to může považovat jen někdo s myšlením Hanzla.
Za důkaz se vydává historický průběh teploty planety a historický průběh koncentrace CO2 v atmosféře. Tyto dva grafy odborníci na sebe nějak napasovali v časové ose a vydávají to za důkaz. Ovšem jak jsou tyto historické teploty a koncentrace pravdivé je diskutabilní. Vím kolikrát vrtali v ledovcích než se jim podařilo grafy sladit. Většinou jim to nevycházelo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 10:21 Reaguje na vaber
Jenže současná klimatické změna má o několik řádů jinou dynamiku a další zjevné příčiny. Tyto vaše historická fakta nejsou pro současnost relevantní.
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 16:35 Reaguje na Jiří Svoboda
To nejsou moje historická fakta,to jsou data vyčtená z nějakých pozůstatků na planetě,třeba vrtů z ledovců, odborníky.
Mně osobně se taky zdá nynější oteplování rychlé, ale opravdu nevíme co se v minulosti na planetě dělo v úseku 100let,tedy jaké byly změny teplot, jsou to jen dohady z nějakých nálezů, které nelze datovat na roky ale spíš tisíciletí. Ne ve středověku ,z té doby jsou nějaké subjektivní zápisy.
Ale v časovém období před 10 000roky jsou indicie ,že změny byly také ryché.
Já oteplování nezpochybňuji a pro mě je jasný důkaz stálý úbytek ledovců od konce doby ledové a netuším, kdy, na jakých teplotách a co, nárůst teplot zastaví. Klidně připustím ,že nárůst teplot může být celoplanetární katastrofou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:36 Reaguje na vaber
To, že vy nevíte, jaké teploty byly na zemi před 100 lety neznamená, že to nevědí klimatologové. Existují velmi spolehlivé a přesné metody tohle zjistit do vemi hluboké minulosti, asi nepravdivějším zdrojem budou ledovcové vývrty v Antarktidě i v Grónsku. Datovými bankami jsou taky sedimenty po celém světě, přesné data dává archeo - dendrologie a vůbec archeologie a datování organických vzorků radioaktivním uhlíkem atd. atd. atd. atd. je toho fakt něurékom.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 16:06 Reaguje na vaber
A to vám nakukal kdo? Ty důkazy jsou zcela objektivní a dokázané, oponované, kritizované, opravované atd. atd. tj. jsou pravdivé. A co s tím má co Bible, to má být snad vědecká práce?
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 16:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Bible je taky kniha a je v ní svatá pravda,říkají někteří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:28 Reaguje na vaber
Bible není vědecká ani historická publikace. Hovoří o Bohu a víře, ne o materiálním světě.
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 16:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase blbost, oponování ,kritizování a opravování nejsou důkazy.Vzpamatuj se Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:44 Reaguje na vaber
Kritika musí být založena na důkazech, jinak neplatí. A právě všechny vědecké výstupy tím kolečkem musí projít.
Chybka se ale stane, prof. Žarkovová publikovala v Nature článek, jak to oteplování způsobuje Jupiter, dokázala to sérií nelineárních rovnic a redakčí radě uniklo, že je to celé úplná pitomost. Ostuda to byla ozrutánska.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.10.2025 18:12
to Pavel Hanzl
30.10.2025 17:02 Pochopitelně, řada studií uvádí podle proxydat daleko vyšší koncentrace CO2. Navíc ony procenta uvádí politická organizace IPCC, již se absolutně nedá věřit.
30.10.2025 17:03 Jen nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 07:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokud nevěříte největším vědeckým kapacitám, tak to máte blbý a nikdy nic nepochopíte. Ty závěry z Postupimi potvrzují klimatické výzkumáky, shoda mezi vědci je na 99%. Prostě asi tolik, že Země je fakt kulatá.
Odpovědět
va

vaber

31.10.2025 09:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, kdysi byla mezi odborníky shoda 100% ,že země je placatá a ten jeden který tvrdil opak byl odborníky upálen na hranici, aby neohrožoval moc mocných.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.10.2025 10:36 Reaguje na vaber
To je nějaký argument? Takhle by šlo zpochybnit cokoliv.

Jistě, problém klimatické změny, jak byl uchopen, vybudoval obří penězovody, na kterých jsou mnozí závislí a nechtějí o ně přijít. To je samozřejmě i zdroj možných deformací ve vědecké práci (tak je to ale téměř všude). Ale opět, nelze to proto vše šmahem odmítnout. To byste klidně stejně mohl odmítnout celý farmaceutický a medicínský výzkum.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:30 Reaguje na Jiří Svoboda
Zkuste ty penězovody pojmenovat a napište, kam vedou a proč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 16:10 Reaguje na vaber
Nevím, o jakých odbornících píšete, ale už Kolumbus přece hledal cestu do Indie kolem Země, Erastothenes někdy kolem 240 před Kristem měřil zemský poledník a tak přesně, že to sedí s našimi nejnovějšími poznatky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.10.2025 09:35
Pokud budou od ekologismu dávat ruce jeho sponzoři jako Gates, tak vyschne
pramen financí k jeho životu a přestane mít devastační vliv na ekonomiku
a taky přírodu. Jen tak dál a houšť a u nás doufám nová vláda seškrtá
dotace na podobné nesmysly. Proto tak sosači dotací tak kvičí, že má být
ministrem škrtač dotací na všelijaké ekonesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:13 Reaguje na Břetislav Machaček
V prohlášení vlády o žádném šktrání dotací nic není, ale ministr zemědělství má být Šebestyán, který minule vyplatil Agrofertu neoprávněně asi 7 MILIARD, který soud nařídil vrátit. A on to má vybrat. Takže nastane co? Přímo dotační orgie a Babiš si zase polepší o miliardy, na úkor nás. Jsme šaškec horší než v Kocourově.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.10.2025 12:43
to Pavel Hanzl 31.10.2025 07:19
Vážený pane, IPCC vedl dlouhá léta jakýsi Pachaurí, vzděláním železniční inženýr a povoláním spekulant s emisními povolenkami. Přitom byl odejit nikoli pro odbornou nekompetentnost a obludný střet zájmů, ale pro jakýsi sexuální skandál. Čili téhle organizaci nelze věřit ani "Dobrý den".
A klimatické výzkumáky jsou závislé na klimatických grantech, jejichž přidělování je v rukou nikoli vědců, ale politiků. A pokud by publikovaly, že žádný vztah mezi CO2 a klimatickou změnou není, tak by nedostali na další roky ani floka. Tohle si mohou dovolit konstatovat jen nezávislí odborníci, resp. takoví, kteří nežijí z klimagrantů. Jako třeba CLINTEL. A shoda rozhodně není 99 %. Možná to už není ani půl na půl. A jsme u toho konstatování, že nelze obelhávat všechny lidi (nebo obrovský počet) po nekonečnou dobu. Klimalež na svých krátkých nožičkách běží, jak může, ale pravda ji dohání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:18 Reaguje na Jan Šimůnek
A pokud by publikovaly, že žádný vztah mezi CO2 a klimatickou změnou není, tak by nedostali na další roky ani floka.
Proč? Zaplatily by je velmi rádi ropné koncerny, což už i zkoušely.
Astronomové, bioinženýři, celá akademie věd atd.atd. jsou placeni z grantů a dotací. Proč by měli být klimatologové nějací gauneři?
Napište, kdo a jak se balíkuje na těch zelených dotacích, ptám se opakovaně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2025 20:21 Reaguje na Jan Šimůnek
Jaká jiná příčina toho extrémě rychlého oteplování podle vás je? Můžete citovat ty koumáky z CLINTELU.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.11.2025 14:54
to Pavel Hanzl 31.10.2025 20:21
Vzhledem k tomu, že se v minulosti opakovaně oteplovalo srovnatelnou rychlostí, nebo dokonce ještě rychleji, a člověk na to žádný vliv neměl, je vcelku jasné, že se o žádnou výjimku z chování klimatu nyní nejedná.
CLINTEL jen ukazuje fakta, která jsou v rozporu s alarmistickými bláboly a bludy. A lidé zde sdružení jsou opravdoví vědci a nemají žádné vazby na klimatické dotace. Prostě neroztahují nohy "dárcům" klimatických dotací
Jinak, jak jsem už uvedl, i Gates pochopil, že éra nekritického přwjímání klimablábolů a placení dotací na naprosté nic končí a nenápadně se přesouvá do opačného tábora. Pamatuji jednoho docenta z marx-leninismu, který se snažil o totéž v listopadu 1989 a nějak mu to nevyšlo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist