Guardian: Fair Trade je tou nejlepší nadějí pro indické producenty čaje
Téměř 8 % z prodeje produktů čajových plantáží Chamraj je Fairtrade.
|
|
Foto: Rightee/flickr |
Ceny základních zemědělských komodit byly posledních 40 let sráženy dolů, což vyvíjelo na zemědělce nesnesitelný tlak. Na začátku potravinového řetězce fungují drobní rolníci. Po zpracovatelích, překupnících, obchodnících na burze, spekulantech a všech maloobchodnících, kteří si všichni ukrojí svůj podíl, zbývá na rolníka jen velmi málo. To podporuje venkovskou chudobu, která trápí třetinu světové populace.
To je důvod, proč před 15 lety začala fungovat Nadace pro Fairtrade. Základní myšlenkou je nabídnout pěstitelům ceny, za kterých bude jejich produkce efektivní, a k tomu navrch připlatit prémii, která bude investována do sociálních projektů - obvykle školství, zdravotnictví, životního prostředí, energetiky a důchodů. Jak a kde se peníze investují rozhoduje výbor, zvolený členy družstva nebo pracovníky farmy či plantáže.
Čajové zahrady Chamraj v Tamil Nadu na jihu Indie byly jedněmi z prvních, které byly certifikovány. Zahrady, jež vlastní Indové, produkují 40 tun zelených listů a 10 tun černých listů každý den, což z ní činí největšího výrobce na kopcích Nilgiri, která je hlavní oblastí pěstování čaje v jižní Indii. Téměř 8 % z prodeje je Fairtrade. 85 % svého čaje vyváží do Německa, Japonska a USA a jiných zemí.
Na oslavu svého 15letého výročí zakoupila Nadace pro Fairtrade nové školní prostory s počítači a laboratořemi a několik školních autobusů. Počet dětí ve školách se zdvojnásobil. Pracovníci čajových zahrad jsou automaticky ubytováni, ale při odchodu do důchodu se stávají často bezdomovci. Finanční prémie byly vydány i na vyšší důchody, který umožňují bývalým pracovníkům postavit si nový domov. Jsou z nich placeni i lékaři v místní nemocnici a moderní zdravotnické zařízení, které používají lidé z okolí na míle daleko.
Podle článku Nicka Mathiasona 'Fairtrade is the best hope for India's tea producers' vydaného 8. listopadu 2009 na serveru The Guardian.
reklama