Hasiči v Hustopečích pokračovali v čistění cisteren Aktualizováno

"Lokomotiva s parním generátorem pomohla nahrubo očistit devět z 12 poškozených cisteren. Propařování posledních tří vagónů bude probíhat i během noci. Tyto vozy zůstaly po havárii celistvé, je do nich komplikovaný vstup, a tím pádem je složité i jejich odvětrávání. Naším cílem je snížit na minimum výbušné koncentrace benzenu uvnitř a i v bezprostředním okolí," uvedla mluvčí. Hasiči následky události v Hustopečích likvidovali desátý den, dnes tam pracovalo 70 hasičů z 12 jednotek.
"Na rybníku jsme doplnili další opatření k ochraně životního prostředí, instalovali jsme do vody preventivně desítky metrů sorpčních hadů a norných stěn dle požadavků České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Pravidelně odebíráme vzorky vod a odesíláme je k analýze. Měříme také koncentrace v ovzduší v okolí, nadále s negativními výsledky. Dronem monitorujeme místo zásahu, pomáhá termovize," uvedla mluvčí.

Pásové rypadlo vyhloubilo další dvě kontrolní jámy pro monitoring znečištění podzemních vod. Pokračovaly také sanační práce specializovanou firmou, která odčerpává kontaminovanou vodu a likviduje ji.
Podle vyjádření České inspekce životního prostředí k dnešním 11:00 jsou koncentrace benzenu v nejvíce ohrožené vodní nádrži č. 6 podle posledního odběru v sobotu opět zvýšené. V týdnu hodnoty kolísaly v závislosti na počasí a dalších okolnostech. Lze předpokládat, že ve vodní nádrži č. 6 se budou dále zintenzivňovat opatření pro zachytávání benzenu. V ostatních monitorovaných povrchových vodách jsou koncentrace benzenu stále nízké.
V sobotu hasiči parním generátorem nahrubo očistili sedm poškozených cisteren se zbytky benzenu. V pátek a v sobotu na místo zásahu dorazila těžká technika, která se využije pro stříhání a manipulaci s poškozenými cisternami. Použijí se automobilové jeřáby a pásová rypadla s demoličními nůžkami či drapáky.
Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA přes tisíc tun benzenu z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a začal hořet. Před nehodou překročil víc než dvojnásobně povolenou rychlost. Ze 17 železničních cisteren naplněných 1020 tunami jedovatého benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil. Zbytek toxické chemikálie se podařilo hasičům přečerpat. Část těkavé látky při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo také do půdy a prostoru kolejí. Oblast kolem nehody je silně znečištěná, sanace podle odhadů potrvá minimálně dva roky.
reklama