Havlíček: Návrh komise k systému povolenek je debakl, neobrací se ku prospěchu Česka
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na síti X informoval, že EK vyslyšela český požadavek na úpravu systému nových emisních povolenek ETS2 a představila konkrétní návrh změny legislativy. Podle něj bude možné stabilizovat cenu povolenky a předcházet jejím výkyvům. "Emisní povolenky tak neohrozí naše domácnosti ani drobné živnostníky, výrobce či podnikatele," dodal Hladík.
Stejného mínění je premiér. "Zároveň však nesmíme zůstat stát v půli cesty a musíme pokračovat v hledání podpory pro celkové odložení náběhu tohoto typu povolenek. Proto apeluji na budoucí vládu, aby v naší iniciativě pokračovala. V unii totiž nestačí jen nadávat a kritizovat. Jen tvrdým vyjednáváním, trpělivým vysvětlováním našich pozic a budováním koalic lze prosadit konkrétní kroky, které skutečně pomohou našim občanům," uvedl Fiala.
Evropská komise podle Hladíka na ministerském jednání popsala celkem pět mechanismů, kterými se zajistí dlouhodobé udržení ceny emisní povolenky na hodnotě 45 eur za tunu oxidu uhličitého (CO2). Mechanismy se přitom spustí, jakmile cena povolenky tuto hodnotu přesáhne. "Cena povolenky tak bude předvídatelná a stabilní," řekl Hladík novinářům v Lucemburku. Nevyužité povolenky do roku 2030 zůstanou v rezervě. Mechanismus stabilizační rezervy zároveň bude fungovat i po roce 2030 a bude moci zasáhnout, pokud by cena povolenky nepřiměřeně rostla, dodal.
Podle Havlíčka je ale iluzorní se domnívat, že se dají zastropovat ceny emisních povolenek. Hladík podle něj fabuluje, stejně jako když před několika měsíci tvrdil, že náklady budou ve stovkách korun. "Nebudou, budou v řádu tisíců až desetitisíců korun na domácnost, záleží, jak se ta cena bude pohybovat," podotkl Havlíček.
"Platí stále stejné stanovisko, nedopustíme, aby se implementovala tato směrnice, toto nařízení do českého práva, jinými slovy nedopustíme, aby emisní povolenky byly součástí české legislativy a to je pro nás ta nejzásadnější obrana," řekl Havlíček. Zároveň uvedl, že je na ostatních zemích, zda systém zavedou. "Ale pro Českou republiku by to byla zejména pro nízkopříjmové a středněpříjmové domácnosti naprostá pohroma," dodal.
Nyní by o věci mělo začít vyjednávání mezi Evropskou komisí, členskými státy sdruženými v Radě EU a Evropským parlamentem. Hladík v této souvislosti uvedl, že apeloval na Evropskou komisi, aby byla záležitost projednávána ve zrychleném režimu a Evropský parlament ji tak stihl odsouhlasit ještě v letošním roce.
V současnosti v EU funguje systém povolenek ETS, který se vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny. Každá povolenka umožňuje vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentní množství jiného plynu. Výnosy z jejich prodeje mají členské státy EU využívat na opatření na ochranu klimatu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (36)
s v
22.10.2025 10:07Milan Dostál
22.10.2025 10:11 Reaguje na s vSchválení vyjednávací pozice: V červnu 2022 ministři životního prostředí zemí EU (včetně Anny Hubáčkové) schválili vyjednávací postoj Rady ke klíčovým návrhům balíčku.
Konečné schválení ETS2: Definitivní přijetí směrnice o rozšíření emisních povolenek na dopravu a budovy (ETS2) proběhlo až v květnu 2023, kdy už ve funkci ministra životního prostředí působil Petr Hladík. Fialova vláda (včetně Petra Hladíka) na úrovni Evropské rady schválila systém ETS2 v dubnu 2023.
Shrnutí: Anna Hubáčková se v Radě EU podílela na vyjednávání a schvalování vyjednávací pozice, která umožnila pokračování jednání o balíčku "Fit for 55". Konečné přijetí a prosazení do české legislativy ovšem probíhalo až za jejího nástupce, Petra Hladíka.
Jaroslav Řezáč
22.10.2025 10:47 Reaguje na Milan DostálJediný co předvedli, kapitulaci před pudem sebezáchovy.
s v
22.10.2025 11:21 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
22.10.2025 10:51 Reaguje na Milan Dostál"Zavedení ETS2 je žádoucí". Vláda ANO, červenec 2021.
Tak čemu se čemu?
Jaroslav Řezáč
22.10.2025 10:55 Reaguje na Pavel HanzlMilan Dostál
22.10.2025 11:19 Reaguje na Pavel HanzlKlíčové události roku 2021 týkající se ETS2 a hnutí ANO:
Evropská komise představuje balíček "Fit for 55": V červenci 2021 představila Evropská komise balíček "Fit for 55", který obsahoval návrh na rozšíření systému obchodování s emisemi (ETS) na silniční dopravu a vytápění budov (ETS2).
Volby a pád vlády ANO: V červenci 2021 byla vláda Andreje Babiše, ve které byl Karel Havlíček ministrem, v demisi po volbách, které hnutí ANO prohrálo.
Postoj hnutí ANO: Hnutí ANO kritizovalo balíček "Fit for 55" a konkrétně i ETS2, které by podle nich vedlo k výraznému zdražení energií a pohonných hmot pro české domácnosti a podniky. Tato kritika vycházela z obav z dopadů na průmysl a obyvatele, a je v souladu s pozdějšími výroky Karla Havlíčka, kdy se postavil proti zavedení ETS2.
Závěr:
Žádné důvěryhodné zdroje nepotvrzují, že by Karel Havlíček v roce 2021 podpořil zavedení ETS2. Veřejně dostupné informace a postoje hnutí ANO z té doby naznačují spíše kritický postoj k balíčku "Fit for 55" a ETS2
Tak nevím, ale třeba to řekl.
Pavel Hanzl
22.10.2025 14:02 Reaguje na Milan DostálMilan Dostál
22.10.2025 14:27 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.10.2025 14:37 Reaguje na Milan DostálMilan Dostál
23.10.2025 06:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.10.2025 18:12 Reaguje na Milan Dostáls v
22.10.2025 11:24 Reaguje na Milan DostálMilan Dostál
22.10.2025 12:31 Reaguje na s vTo znamená Fialova vláda jako celek.
s v
22.10.2025 13:25 Reaguje na Milan DostálMilan Dostál
22.10.2025 13:54 Reaguje na s vO balíčku Fit for 55 se jednalo ještě za Hubáčkové,Richard Brabec nepodepsal balíček „Fit for 55“, protože za jeho schválení v Evropské radě v dubnu 2023 hlasovala vláda Petra Fialy. Balíček „Fit for 55“ byl schválen v roce 2022, zatímco Brabec podepsal jinou významnou dohodu, a to Pařížskou klimatickou smlouvu, v roce 2016, když byl ministrem životního prostředí.
Balíček „Fit for 55“: Tento soubor předpisů schválila česká vláda Petra Fialy v dubnu 2023, nikoli Richard Brabec.
Milan Dostál
22.10.2025 13:56 Reaguje na Milan Dostáls v
22.10.2025 16:56 Reaguje na Milan Dostáls v
28.10.2025 13:10 Reaguje na Milan Dostáls v
22.10.2025 12:21 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
22.10.2025 10:49 Reaguje na s vHonza Honza
22.10.2025 10:50Pokud by se cena povolenky skutečně neúnosně zvedla, pak teprve samozřejmě, jak jinak, je nutno od ní odstoupit, dokonce byl by to důvod i pro vystoupení z celé EU: jsou-li podmínky nepřijatelné, nelze existovat!
V tom směru naše nová vláda by měla s EU jednat! Za podpory Vyšehrádské skupiny a ostatních méně rozvinutých států.
Parlament je od toho aby ev. změnil naprosto nevhodný, zničující zákon, tak funguje demokracie, ne fixace věci, která neumožňuje přežít - to je fašizmus, císař Nero a Lenin-Stalin, to je také EU?
Pavel Hanzl
22.10.2025 10:59 Reaguje na Honza HonzaJen poznámka: výnos povolenky je příjem státu, zisk Agrofertu je jen bábův.
Milan Dostál
22.10.2025 11:15 Reaguje na Pavel HanzlHonza Honza
22.10.2025 11:21 Reaguje na Pavel HanzlTento váš přínos státu by byl stejně tak zničující.
Stejné je to i se zdražením energií.
Tento "přínos" státu = kolaps ekonomiky, odliv všech podnikatelů, zánik průmyslu!
Pavel Hanzl
22.10.2025 14:16 Reaguje na Honza HonzaPotom nešla cena benzínu pod 32 kč až do covidu a dnes je průměr taky 36 k.
A potraviny šly o +40% nahoru a byla nějaká revoluce? Zdražit stejně, měl by stát dnes těch 50 kč. Jak prosté milý Watsone.
Honza Honza
22.10.2025 17:22 Reaguje na Pavel HanzlNěco jiného je ale zdražit zdroje, energii, podnikateli nemusí podnikání vycházet, firmu zavře, pracovníky propustí.
Pavel Hanzl
26.10.2025 18:19 Reaguje na Honza HonzaTohle je ale hudba minulosti, globalizace to celé překopala.
Jan Šimůnek
22.10.2025 13:20Zastropování cen povolenek, s nimiž se spekulativně obchoduje, je stejný nesmysl, jakým by bylo např. "zastropování" cen některých akcií. To zastropování je bezcenná lež, která má zabránit tomu, aby se lidé začali včas bouřit. jiný význam tento bezcenný blábol nemá.
Pavel Hanzl
22.10.2025 14:16 Reaguje na Jan ŠimůnekHonza Honza
22.10.2025 17:29 Reaguje na Jan ŠimůnekNěco jiného je odejít z burzy u zboží= plyn, ropa. To se pak může stát, že plyn, benzín nebude. Že nebude povolenka, to nám může být šuma fuk, stačí když vláda sepíše nový zákon a na milé takové předražné povolenky se vykašle a nebude je vydávat.
Pavel Hanzl
26.10.2025 18:23 Reaguje na Honza HonzaPavel Hanzl
28.10.2025 20:01 Reaguje na Honza Honzavaber
23.10.2025 09:30Když někdo povolenku nespotřebuje ,znamená to co,že nenakoupil tolik paliva na které dostal povolenku? Proč si tolik povolenek koupil ?
Když je nakoupil a nespotřeboval ,ať mu klidně propadnou, nebo čekal ,že se zvedne cena a výhodně je prodá. Když někdo ušetřil, proč druhý ,co má hodně peněz může vypouštět jak chce, když si koupí další povolenky. To má snížit vypouštění CO2ve světě?
Jak vůbec tato podivnost funguje . Je to jen pro oblbování lidí , prostě kapitalistický režim se vším všudy.
Pavel Hanzl
26.10.2025 18:55 Reaguje na vabernemyslím si. Ty nové budou silně regulovány.



Evropská komise schválila opatření pro stabilizaci cen emisních povolenek ETS2
Ekologové: Odklad nového systému emisních povolenek by měla ČR využít k přípravě
Svazy: Úpravy cílů EU jsou jen dílčí ústupky, problémy pro průmysl moc neřeší