https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hladik-chce-zvratit-nemecke-povoleni-vetrnych-elektraren-v-blizkosti-chko-cesky-les
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hladík chce zvrátit německé povolení větrných elektráren v blízkosti CHKO Český les

9.10.2024 19:35 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Timo / Flickr
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) se chce pokusit zvrátit rozhodnutí německých úřadů ohledně povolení stavby čtyř větrných elektráren u české hranice na Tachovsku, v blízkosti chráněné krajinné oblasti Český les. Podle Hladíka investor rozdělil větrný park na dva projekty po dvou větrnících, a německé úřady tak po něm nepožadovaly posudek vlivu stavby na životní prostředí. V případě tří větrníků v projektu by jej vypracovat musel.
 
Podle Hladíka Němci zneužili svůj zákon. Informoval o tom Český rozhlas. Mluvčí bavorského ministerstva životního prostředí Veronika Seitzová, ale uvedla, že do schvalovacího procesu byly zapojeny přeshraniční orgány a byly prověřeny a posouzeny vlivy na německé a české straně.

Se stavbou v blízkosti české hranice nesouhlasí dotčené obce na Tachovsku, které současně uvádějí, že německé úřady je o projektu neinformovaly. "S plány začal investor už před čtyřmi lety a dodnes nám nikdo projekt ani nepředstavil. My z toho nebudeme mít vůbec nic," uvedla neformální mluvčí starostů dotčených obcí a starostka Obory Dana Lesak.

Seitzová rozhlasu sdělila, že ve věci byly prověřeny a posouzeny vlivy na německé a české straně, a neexistují tedy žádné škodlivé dopady na životní prostředí, které by odporovaly veřejnoprávním předpisům. "Výsledek byl sdělen českým úřadům a obcím dopisem ze dne 19. srpna 2024," cituje ji Český rozhlas. Také spolumajitel investorské firmy Thomas Strauß Českému rozhlasu sdělil, že česká strana dostala informace.

Větrný park se podle rozhlasu přímo dotýká CHKO Český les, kde je podle jejího vedoucího Tomáše Peckera jakákoliv výstavba omezena územními plány. "My jsme svoje připomínky poslali v roce 2020 a teprve teď, po třech a půl letech, jsme dostali odpověď, která ale naše připomínky nevypořádala," řekl Peckert.

Hladík uvedl, že české úřady i on sám opakovaně žádal německou stranu o parametry projektu, celou dobu ale Němci podle něj požadavky "ignorují". Česko podle něj proto zvažuje oficiální zařazení tohoto tématu na prosincové jednání takzvané Espoo úmluvy (úmluvy o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států), jejíž součástí jsou Česko i Německo. "Chceme, aby Bavoři vzali své rozhodnutí zpět a celý proces povolení větrného parku udělali znovu," dodal ministr.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 19:34
Smrt dravce zabitého lopatkou větrníku

https://x.com/davo_patriot/status/1764422888072138761
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.10.2024 19:47 Reaguje na Štěpán Major
Ekologická politika v praxi. Zlaté jádro.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2024 11:34 Reaguje na Karel Zvářal
Zvláště vy byste měl vědět, že nejvíc ptáků zabijí sloupy el. vedení.
Odpovědět
Anyr

Anyr

9.10.2024 20:33 Reaguje na Štěpán Major
A co zvířata zraněná/zabitá na silnicích, dálnicích? Co zvířata, která zraní/usmrtí elektrické dráty?
Pokud si pročteš nějaké zdroje, které můžeš najít i na internetu, větrné elektrárny nejsou ani omylem významným nebezpečím pro ptactvo.

Já jsem rozhodně podpůrce větrných elektráren, i když plně uznávám fakt, že by se neměly budovat zrovna u chráněných/významných lokalit.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

10.10.2024 08:43 Reaguje na Anyr
Přeci jenom vrtule je výš než dráty, a zabírá velkou plochu, takže ty ptáky lépe trefí.
U drátů je jich zas víc, ale musíme rozlišit, kolik ptáků se zraní přímo o dráty při letu, a kolik spálením, když se sednou ta sloupy apod. A u "T" sloupů je už desítky let řešení známé, jen nevím, kolik je již hřebeny osazeno.
A na cestách - dálnice jsou už často oplocené, na státních už toho není tolik, ale vždy bude potřeba zvážit, porovnání usmrcených a zmrzačených z ptáků a zvířat u několika větrných elektráren a vrchním elektrickými sítěmi a dopravou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.10.2024 07:32 Reaguje na Štěpán Major
No copak dravci. Na vrtule nejvíce doplácí netopýři.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.10.2024 20:49
Nevím, jestli se mu podaří s Němci něco vyjednat a možná jde o předvolební akci. Třeba Němci posunou VtE o 50 metrů dál od hranice, ale firmy chtějí stavět ...
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

10.10.2024 08:45 Reaguje na Jarka O.
Víc mě baví, jak je ministerstvo aktivní, a vznáší námitky, když je to stavba za hranicemi, a jak se zlobí, když u nás k "větrníkům", k úložistím atd., vznášení námitky občané dotčených obcí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.10.2024 18:31 Reaguje na Pavel Jeřábek
Ano, hrozí pěstičkou:) Kdyby byly JE,VE,(UE), nemusely vznikat tyto spory a krajina plná monster. I JČ matky mají doufám radost z větráků v okolí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.10.2024 21:04
tak nějak se zamýšlím, jestli tohle není tak trochu pokrytectví.

https://mapy.cz/turisticka?source=area&id=26563&ds=1&x=15.0010405&y=50.8526400&z=14

v blízkosti CHKO Jizerské hory jsou větrníky v pohodě ale na druhé straně na " jihu" to zvedne zájem.
Buď ať je jasno, že v okruhu 15 km od hranic CHKO tyhle experimenty větrníků jsou zatrhnutý nebo jde o různé přístupy?
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
CHKO je jedna věc, a zde by váš argument tou VtE na kterou posíláte odkaz byl ok. Tady je problém ... a asi hodně zásadní ... nejen CHKO, ale i obce, které to budou mít za barákem, ale protože to je Říše, tak se k tomu neměli možnost se jakkoli vyjádřit.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:13 Reaguje na Radek Čuda
Oprava ... úplně za barákem to mít nebudou, nicméně latí co jsem psal níže. Že ačkoli to má stát těsně u hranice, tak se s obcí ani CHKO nikdo z Bavorska nebavil a žádný náš subjekt neměl možnost se k tomu vyjádřit a hlavně vznést námitky či připomínky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2024 10:34
Vláda jako celek větrníky propaguje a dotuje jejich provoz a výstavbu, ale
ty německé ministrovi vadí? Mi vadí všechny, protože turbulence vzduchu v jejich okolí má vliv na létající hmyz, ptáky, netopýry a dokonce na vše živé pod nimi. Jen mrchožrouti jsou z nich nadšeni, protože jim dodávají potravu. Na dohled mám dvě taková monstra a místní myslivec u nich loví
lišky a jezevce, kteří pod nimi sbírají mrtvé ptáky. Jednou v zimě při
obnově(čerstvý sníh) jsem se tam jel podívat a mimo liščích stop tam jiné
stopy zvířat nebyly, tudíž se jim zvířata vyhýbají a prý jim to nevadí!
Chtěl jsem si v praxi ověřit ty pohádky, že to zvířatům nevadí a ten
zvuk vadil i mi. Sice jsem tam žádného mrtvého ptáka ten den nenašel,
ale v jednom místě bylo vidět, že tam asi byl a byl odnesen liškou.
Odpovědět
sv

s v

11.10.2024 20:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Máš tam chybu machačku. Správně je to takto. Vláda agenta bureše propagovala a dotovala nejen větrníky. Navíc agent bureš, tím že v předklonu podepsal green deal způsobil, že oze parodie na elektrárny musí akceptovat i konečně kompetentní vláda napravující burešův bordel.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:06
Podle mne celou situaci jasně vykresluje tohle ...
"Seitzová rozhlasu sdělila, že ve věci byly prověřeny a posouzeny vlivy na německé a české straně, a neexistují tedy žádné škodlivé dopady na životní prostředí, které by odporovaly veřejnoprávním předpisům. "Výsledek byl sdělen českým úřadům a obcím dopisem ze dne 19. srpna 2024," cituje ji Český rozhlas. Také spolumajitel investorské firmy Thomas Strauß Českému rozhlasu sdělil, že česká strana dostala informace."

Prostě v Říši si udělali nějaké posouzení, z toho jim vyšlo, že v Protektorátu je vše v cajku, to dotčeným obcím u nás prostě oznámili a hotovo. Fakt na ránu. Ale co čekat ...

Jsem zvědav, co se s tím Hladíkovi podaří udělat, tohle je snad první věc, u které mu přeji, aby uspěl.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

10.10.2024 19:00
Zajímavý názor: "S plány začal investor už před čtyřmi lety a dodnes nám nikdo projekt ani nepředstavil. My z toho nebudeme mít vůbec nic,"
Mě ty plány také nikdo nepředstavil, a taky z toho nic mít nebudu. Asi proto, že nejsem účastníkem stavebního řízení, prováděného podle platných zákonů sousedního státu, na jehož území se má stavební záměr realizovat. A dokonce, nejsem ani investor, abych si mohl něco nárokovat. Třeba provizi, několikaletou pravidelnou dividendu, a pod. Co je divného na dodržení zákona, platného v sousedním státě? U nás se snad nestaví podle naší platné legislativy a investoři své investiční záměry nepodřizují a neoptimalizují je, aby vyhověly též i platným zákonům a limitům? Zkrátka, pokud z toho obec nic nebude mít, bude proti tomu protestovat? Z vyjádření v článku čiší zájem obce, parazitovat na cizí investici, budované v sousední zemi!
Odpovědět
KV

Karel Valenta

11.10.2024 00:09
Celý problém asi způsobuje pravidlo 10H, které platí jen v Bavorsku. Dle něho při výšce větrníku 180 m musí být nejbližší obydlené místo vzdálené 1800 m. To tam asi Němcům nevychází a proto se tlačí až na naši hranici. Taky by se nám takové pravidlo hodilo, větrníky jsou čím dál vyšší, nyní až 250 metrů a uvažuje se dokonce až o 400-metrových. Děs Běs !
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.10.2024 11:18 Reaguje na Karel Valenta
Ano, u nás ve vnitrozemí. Ale sotva budete moci úspěšně vyžadovat plnění těch našich pravidel, na území jiného státu. Leda by součástí investičního záměru muselo být i posouzení vlivu na životní prostředí (tzv. EIA), ve které se pak hodnotí i přeshraniční vlivy.
Odpovědět
MJ

Martin Jablo

11.10.2024 13:30
Daleko víc lidem v okolí vadí frekventovaná komunikace ,která trápí hlukem.
Dále by mě zajímalo proč pro výstavbě kanalizace v dotčených obcích byla vynechaná obydlí jež jsou nejblíže k přehradě lučina jež zásobí Tachov pitnou vodou.
Myslím že větrníky 5 km daleko a ještě na německém území pálí občany ze všeho nejméně.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

11.10.2024 22:23 Reaguje na Martin Jablo
To není jen o místních, ale o celém našem způsobu ochrany přírody, čtete :
Větrný park se přímo dotýká chráněné krajinné oblasti Český les. Její vedoucí Tomáš Pecker kroutí nesouhlasně hlavou. Připomíná, že jakákoliv výstavba je omezená územními plány, které vypracovalo CHKO společně s Plzeňským krajem. „My jsme svoje připomínky poslali v roce 2020 a teprve teď po třech a půl letech jsme dostali odpověď, která ale naše připomínky nevypořádala,“ říká.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist