https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hladik-havarie-cisteren-v-hustopecich-neovlivnila-ovzdusi-ani-pitnou-vodu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hladík: Havárie cisteren v Hustopečích neovlivnila ovzduší ani pitnou vodu

6.3.2025 10:18 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Havárie a požár cisteren s benzenem na železnici v Hustopečích nad Bečvou kontaminovaly podzemní vody a ohrožují povrchovou vodu. Nijak ale neovlivnily místní pitnou vodu nebo ovzduší. Na briefingu po jednání krizového štábu ministerstva životního prostředí (MŽP) to včera řekl ministr Petr Hladík (KDU-ČSL). Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) uvedl, že řekla Bečva není po havárii kontaminovaná, v bezprostředním ohrožení jsou ale tři nejbližší vodní díla. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že zatím nedokáže odhadnout, kdy se v místě podaří obnovit vlakovou dopravu. Hlavním cílem je podle něj zabránit rozšiřování dalšího znečištění.
 
"Pitná voda v tuto chvíli ohrožena není, kdežto u podzemní a povrchové opravdu riziko ohrožení hrozí. Proto se tam udělalo celkem 16 výkopů a budeme pokračovat dál, abychom monitorovali a odčerpávali vodu, která benzen obsahuje," řekl Hladík. Dodal, že vláda nepředpokládá vyhlášení krizového stavu. Vzhledem k tomu, že havárie neměla žádný vliv na ovzduší, není podle Hladíka nebezpečný pohyb venku. Lidé by se ale k místu požáru stále neměli přibližovat, protože lokalita není bezpečná a okolo projíždí mnoho těžké techniky.

Ministerstvo dopravy společně se Správou železnic nyní podle Kupky dělají všechny možné kroky, aby urychlily opravy tratě a okolí, které povedou k obnovení vlakové dopravy. Vlaky teď v místě nahrazují autobusy. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce a Policie ČR, konkrétní příčiny ale zatím vyvodit nelze, dodal Kupka. České dráhy v úterý odhadly, že by se vlaky na frekventovanou trať mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí mohly vrátit na začátku dubna.

Krizového štábu se v podvečer kromě zástupců tří ministerstev a Správy železnic zúčastnili také hasiči, hygienici a pracovníci České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Na dálku se pak podle Výborného připojili také například starostové zasažených oblastí. "Poskytujeme naše laboratoře k měření tak, abychom řeku Bečvu ochránili, a musím říct, že to se v tuto chvíli skutečně daří,“ uvedl Výborný.

Podle generálního ředitele Hasičského záchranného sboru Vladimíra Vlčka je třeba odstranit cisternové vagony, což je i po pěti dnech od nehody stále nebezpečné a hrozí výbuch. Hasiči budou společně s ČIŽP také zabraňovat dalšímu rozšiřování kontaminace.

"Snahou je, abychom na jedné straně vyloučili z hlediska používání naší techniky nějakou iniciaci (požáru) a na straně druhé abychom ještě nezhoršili dopad na životním prostředí. Je to procedura poměrně složitá už proto, že zbytky cisteren jsou vykolejeny na neúnosném terénu, takže z hlediska používání těžké techniky to nebude úplně jednoduché. Stále hrozí nebezpečí, a proto se dělají opatření," řekl Vlček.

Neštěstí se stalo v pátek 28. února. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár. Nikdo nebyl zraněn. Škody mohou podle momentálních odhadů přesáhnout čtvrt miliardy korun. Na životním prostředí bude škoda odhadem sto milionů korun.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PK

Pavel Karel

6.3.2025 12:14
Ještě zapomněl dodat, že DEZA za nic nemůže (à la Brabec):)
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

6.3.2025 12:55 Reaguje na Pavel Karel
Nějak Vám uniklo, že Kupka je z ODS a těžko bude nahrávat Babišovi.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.3.2025 12:20
k čemu takovou dobrou pochutinu vlastně potřebujeme?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.3.2025 18:17
Pro všechny Babišobijce už je známa příčina nehody. Tou je rychlost 95 km/h
proti hrotům výhybek konstruovaných na 40 km/h a strojvedoucímu signalizovalo návěstidlo maximální rychlost 40 km/h. Překročil tudíž rychlost o 55 km/h, což takové výhybky nevydrží. Výhybek je totiž více
typů na konstrukční rychlosti 40 až 160 km/h (možná dnes i více) a
pojezdovou rychlost signalizují návěstidla a stanoví staniční řády.
Odpovědět

7.3.2025 21:11
To je legrace? Když jsem viděl ten kouř, tak je to fakt zvláštní, a prý nic mimořádného? To bába Francka ve svém beztřídním "kotlíku" nenakouří za 10 000 let, ale může být popotahována. To je fakt na hlavu. Prosakující žumpa je prý nebezpečím pro okolní vodní zdroje a snad i celou vesnici a tady tisíce litrů jedovaté chemikálie v půdě a prý nikam neprosákly? To je fakt minimálně podivné, nebo na občana je jiný metr?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.3.2025 08:23 Reaguje na
Je to způsob k uklidnění občanů, aby nepropukli panice. Je to jako
když jim radí nechodit ven a nevětrat při požárech, když ale ty
zplodiny pronikají i dovnitř a musejí je dýchat taky zvířata.
U vody je problém v tom, že dnes je rozbor OK a za hodinu může
být voda jedem. Voda putuje podložím a musela by se kontrolovat minimálně 1x za den. Provádět denně rozbory z každé studny je
nemožné a každopádně je lépe ji nepoužívat, než riskovat, že
má ministr pravdu. On riskuje maximálně odchod z funkce, ale
lidé riskují zdraví a život. Někdy je ale lépe žít v blažené
nevědomosti jako u nás ti, co chodili léta do studánky na
vodu, než nově nastěhovaného souseda napadlo dát její vodu na
rozbor. A přesto tam někteří pro tu vodu chodí, protože jim
prostě chutná více, než kohoutková.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist