Hladík: Havárie cisteren v Hustopečích neovlivnila ovzduší ani pitnou vodu

Ministerstvo dopravy společně se Správou železnic nyní podle Kupky dělají všechny možné kroky, aby urychlily opravy tratě a okolí, které povedou k obnovení vlakové dopravy. Vlaky teď v místě nahrazují autobusy. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce a Policie ČR, konkrétní příčiny ale zatím vyvodit nelze, dodal Kupka. České dráhy v úterý odhadly, že by se vlaky na frekventovanou trať mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí mohly vrátit na začátku dubna.
Krizového štábu se v podvečer kromě zástupců tří ministerstev a Správy železnic zúčastnili také hasiči, hygienici a pracovníci České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Na dálku se pak podle Výborného připojili také například starostové zasažených oblastí. "Poskytujeme naše laboratoře k měření tak, abychom řeku Bečvu ochránili, a musím říct, že to se v tuto chvíli skutečně daří,“ uvedl Výborný.
Podle generálního ředitele Hasičského záchranného sboru Vladimíra Vlčka je třeba odstranit cisternové vagony, což je i po pěti dnech od nehody stále nebezpečné a hrozí výbuch. Hasiči budou společně s ČIŽP také zabraňovat dalšímu rozšiřování kontaminace.
"Snahou je, abychom na jedné straně vyloučili z hlediska používání naší techniky nějakou iniciaci (požáru) a na straně druhé abychom ještě nezhoršili dopad na životním prostředí. Je to procedura poměrně složitá už proto, že zbytky cisteren jsou vykolejeny na neúnosném terénu, takže z hlediska používání těžké techniky to nebude úplně jednoduché. Stále hrozí nebezpečí, a proto se dělají opatření," řekl Vlček.
Neštěstí se stalo v pátek 28. února. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár. Nikdo nebyl zraněn. Škody mohou podle momentálních odhadů přesáhnout čtvrt miliardy korun. Na životním prostředí bude škoda odhadem sto milionů korun.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)

Václav Hellebrand
6.3.2025 12:55 Reaguje na Pavel KarelBřetislav Machaček
6.3.2025 18:17proti hrotům výhybek konstruovaných na 40 km/h a strojvedoucímu signalizovalo návěstidlo maximální rychlost 40 km/h. Překročil tudíž rychlost o 55 km/h, což takové výhybky nevydrží. Výhybek je totiž více
typů na konstrukční rychlosti 40 až 160 km/h (možná dnes i více) a
pojezdovou rychlost signalizují návěstidla a stanoví staniční řády.
Milan Milan
7.3.2025 21:11Břetislav Machaček
8.3.2025 08:23 Reaguje na Milan Milankdyž jim radí nechodit ven a nevětrat při požárech, když ale ty
zplodiny pronikají i dovnitř a musejí je dýchat taky zvířata.
U vody je problém v tom, že dnes je rozbor OK a za hodinu může
být voda jedem. Voda putuje podložím a musela by se kontrolovat minimálně 1x za den. Provádět denně rozbory z každé studny je
nemožné a každopádně je lépe ji nepoužívat, než riskovat, že
má ministr pravdu. On riskuje maximálně odchod z funkce, ale
lidé riskují zdraví a život. Někdy je ale lépe žít v blažené
nevědomosti jako u nás ti, co chodili léta do studánky na
vodu, než nově nastěhovaného souseda napadlo dát její vodu na
rozbor. A přesto tam někteří pro tu vodu chodí, protože jim
prostě chutná více, než kohoutková.