Ipsos: Elektromobil by si pořídila čtyři procenta Čechů, nejméně v Evropě
Podle průzkumu, který udělal Ipsos mezi více než 1000 respondenty v Česku, dvě třetiny Čechů nikdy v elektromobilu neseděly. Výrazně větší zkušenost mají mladí lidé do 35 let z větších měst nad 100 000 obyvatel.
Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise při provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu. Okolo 60 procent by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, celkem 29 procent lidí odrazuje vyšší pořizovací cena.
Parametry elektromobilů se podle jednatele společnosti E.ON Drive Infrastructure Martina Klímy výrazně posunuly, od výkonu a komfortu přes cenu po dojezd. "Moderní elektromobily běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky tak na 1000 km dlouhé cestě k moři obvykle stačí. Řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30 až 40 km," podotkl Klíma. Připustil, že elektromobily zůstávají pro většinu obyvatel ČR dražší než vozy se spalovacím motorem.
Návratnost investice do elektromobilu vidí zástupci E.ON především ve způsobu nabíjení. "S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu," uvedl vedoucí Mobility services E.ON Energie Jakub Kott.
V Česku je v současnosti 5500 veřejných dobíjecích bodů, z toho přes 650 provozuje E.ON.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (53)
Michal Uhrovič
31.7.2025 13:02Takže s pořízením elektromobilu, aby se vyplatil, je třeba rekonstrukce části domu. Výše vypsané věci se musí vyrobit a jsou to nové věci, takže ekologická zátěž není nízská. Životnost věcí není zaručena, odzkoušena.
Pokud někdo přemýšlí jako já, tak s pořízení elektromobilu zatím počká.
Pavel Hanzl
31.7.2025 14:46 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
31.7.2025 15:31 Reaguje na Pavel HanzlKdyž jsme to počítali, tak by se jim to vrátilo při plné ceně bez dotace asi 95 letech.
Jsou dva a žijí usporně a ekologicky, vodu ohřívají plynem a v záloze mají ohřev elektřinou (bez napojení na soláry), kdyby se plyn hodně zdražil.
Pavel Hanzl
31.7.2025 16:44 Reaguje na Michal UhrovičEmil Novák
1.8.2025 07:30 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.8.2025 13:44 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
1.8.2025 13:55 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.8.2025 15:47 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
1.8.2025 15:57 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.8.2025 07:36 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
2.8.2025 08:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2025 20:15 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
3.8.2025 20:24 Reaguje na Pavel HanzlEmil Bernardy
2.8.2025 08:00 Reaguje na Michal UhrovičPavel Hanzl
3.8.2025 20:16 Reaguje na Emil BernardyEmil Bernardy
6.8.2025 11:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.8.2025 09:26 Reaguje na Emil BernardyMichal Uhrovič
31.7.2025 13:04Má to nějaká organizace spočítáné?
Pavel Hanzl
31.7.2025 14:43 Reaguje na Michal UhrovičJaroslav Řezáč
31.7.2025 15:02 Reaguje na Pavel HanzlTOHLE EKOLOGIE NENÍ!
Pavel Hanzl
31.7.2025 16:52 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMichal Uhrovič
31.7.2025 15:14 Reaguje na Pavel HanzlNemáte k tomu nějaké podklady či web, prosím?
Jarka O.
31.7.2025 15:57 Reaguje na Michal UhrovičProf. Dr. Hans-Werner Sinn: Der Extremismus in der Energiepolitik am Beispiel Deutschlands & der EU
Michal Uhrovič
31.7.2025 16:10 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
1.8.2025 09:50 Reaguje na Michal UhrovičPavel Hanzl
31.7.2025 16:57 Reaguje na Jarka O.Jaroslav Studnička
31.7.2025 18:21 Reaguje na Pavel HanzlVaše bláboly je pouze vaše dojmologie.
Pavel Hanzl
31.7.2025 21:53 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
31.7.2025 21:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.8.2025 15:48 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
1.8.2025 18:51 Reaguje na Pavel HanzlStejně žádnou statistiku nebo jiný zdroj pro obhajobu vašeho komentáře nemáte a tak to končí tradičně u vašeho blábolení.
Pavel Hanzl
31.7.2025 16:55 Reaguje na Michal UhrovičJarka O.
1.8.2025 09:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.8.2025 13:52 Reaguje na Jarka O.Pavel Hanzl
1.8.2025 13:52 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
1.8.2025 13:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.8.2025 15:51 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
1.8.2025 15:59 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
2.8.2025 08:09 Reaguje na Pavel Hanzlpepa knotek
1.8.2025 07:44Lukas B.
1.8.2025 12:21 Reaguje na pepa knoteka) třetí auto do rodiny na návštěvu města a parkování v zónách
b) firemní půjčovací auto na návštěvu města a parkování
c) manažerské auto pro zaměstnance, který nemá auto jako pracovní nástroj, ale jako status symbol (a jezdí s ním z domova do práce a nazpět a nějaký byznys trip do jiného města dává bůhvíjestli dvakrát ročně)
d) lidi co neví co s penězi a bydlí v domě, kde není problém vybudovat soukromou nabíjecí infrastrukturu a nemají to na základě kalkulace, ale jako něco mezi hračkou a status symbolem
e) firemní auto pro malý pravidelný nájezd v jednosměnném provozu. typicky rozvážka pizzy nebo vnitroměstský kurýr/pošťák.
Pavel Hanzl
1.8.2025 15:56 Reaguje na Lukas B.Prakticky celá městská doprava by mohla jezdit na elektriku, obrovské plochy střech, parkovišť a dalších zpevněných ploch by se daly pokrýt panely.
Lukas B.
4.8.2025 09:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.8.2025 11:21 Reaguje na Lukas B.Vladimir Mertan
1.8.2025 08:04Richard Vacek
4.8.2025 06:57Spotřeba 15 kWh / 100 km. Při ceně 7 Kč/kWh. Z domácí fotovoltaiky dobíjet jedině v létě, jindy nebývají přebytky.
Jó, to v takové Číně mají elektřinu 4x levnější, tam je elektromobil zajímavou volbou tím spíš, že jeho cenu čínská vláda na rozdíl od EU uměle nezvyšuje a proto stojí polovinu oproti ceně tady.
Pavel Hanzl
9.8.2025 11:30 Reaguje na Richard VacekDobíjet z domácí fve je možné běžně 3/4 roku, pokud máte systém dobře dimenzovaný - stačí mít dost panelů.
Čína fakt cenu elauta uměle nezvyšuje (stejně jak to nedělá Evropa), ale mohutně ji dotuje.
A cena elektřiny:
"Oblast Průmyslová cena elektřiny
Čína cca 2,0 – 2,6 Kč/kWh
Česko cca 3,2 – 3,4 Kč/kWh (reálné ceny)" takže žádná cha cha "čtyřnásobek" ale o možná +60%. A to u nás je dražší, než v jiných zemí EU, kde mají víc OZE.
Emil Novák
9.8.2025 21:34 Reaguje na Pavel Hanzl2) Pokud dobíjíte auto 3/4 roku, znamená to že 1/4 roku máte značné přebytky s mizernou hodnotou.
3) Není to tak dávno, co jste se tu oháněl cenami z Globalpetrolprices. Tam je pro Čínu uvedená cena 0.076 $/kWh a pro ČR 0.352 $/kWh, takže žádných "možná +60%".
4) A taky je u nás levnější než "v jiných zemí EU, kde mají víc OZE", jste zapomněl v tom svém demagogickém výkřiku dodat. Protože nejdražší je v Německu a Dánsku, kde mají OZE mnohem víc než v ČR. Vysoký podíl OZE totiž koncové ceny elektřiny nesnižuje ale spíš naopak zvyšuje.
Pavel Hanzl
10.8.2025 09:23 Reaguje na Emil Novákadf 2). Nerozumím. 1/4 roku musím nabíjet ze sítě, z veřejné nabíječky nebo v práci, ale vyšší výkon, nespotřebovaný na auto, mi jde do domácnosti a tak musím i v zimě dokupovat minimum. A v létě přetoky prodám zalevno, stejně jako dnes.
ad 3) ceny se mění a tohle mi našla AI.
ad 4) pořád mi tlačí neo hlavy, že u nás je nejdražší cena elektřiny "per capita" a máme nejméně oze z celé EU. Takže ta korelace je zcela logická.
Já vím, v těchto zemích mají i energetici násobné platy jak u nás, vyšší ceny nemovitostí, daně, byrokracie atd. atd., samotné OZE vyrábí velmi levně.
Emil Novák
10.8.2025 11:21 Reaguje na Pavel HanzlAd 2) To mě vůbec nepřekvapuje, že nerozumíte, ale nic to nemění na tom, že pokud vám fotovoltaika v přechodném období stačí pokrýt provoz elektromobilu, v nejlepších 3-4 měsících máte nevyhnutelně obrovské přebytky s mizernou hodnotou.
Ad 3) Že vám něco našla AI je úplně irelevanantí, AI často najde úplné nesmysly, zvlášť když je lidé jako vy chrlí po tunách, aniž by si byli jakkoliv schopní ověřit co vlastně píší.
Ad 4) Že vám někdo něco tlačí do hlavy opět vůbec neznamená že je to pravda. Že byste přestal papouškovat to co vám někdo tlačí do hlavy, a místo toho si zjistil skutečný stav, to vás nenapadlo? Kromě toho že to tedy není pravda, korelace se neurčuje z jedné hodnoty. K té byste musel mít dostatečné velký statistický soubor, který zjevně nemáte.


Gartner: Počet elektromobilů ve světě by se měl příští rok zvýšit o 30 procent
Zavedení vodíkových autobusů u Mníšku se zpozdí kvůli dodávce technologie
Prodej hybridů do října vzrostl téměř o třetinu na 55 116 aut