https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/italie-a-nemecko-hrozi-ze-zablokuji-plan-eu-zakazat-auta-se-spalovacim-motorem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Itálie a Německo hrozí, že zablokují plán EU zakázat auta se spalovacím motorem

1.3.2023 15:44 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Itálie a Německo hrozí, že zablokují plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej automobilů se spalovacím motorem. V ohrožení tak jsou unijní cíle na ochranu ovzduší. Zrušení zákazu, na kterém už se dohodly členské státy unie, by tak zřejmě bylo politicky toxické, napsal web Automotive News Europe.
 

Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.

Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě EK souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2.

Německý ministr dopravy Volker Wissing uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.

Zrušení dohody uzavřené mezi zákonodárci a členskými státy v této pozdní fázi by proto zřejmě bylo politicky výbušné, protože hlasování plánované příští týden by za normálních okolností byla už jen formalita. Předběžné hlasování úředníků EU o této otázce, které se mělo konat dnes, bylo odloženo na pátek.

"Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem," řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. "Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat," pokračoval. "Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat," dodal.

Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800 000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.

V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.

Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent - na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.

Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.

Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.

Obavy z tlaku EU se objevily i jinde - komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.

Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.

Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.

"Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany," uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

1.3.2023 16:29
Že by se automobilky, konečně rozhoupaly !
Odpovědět
RV

Richard Vacek

1.3.2023 17:10
A co naši potentáti? Pusou jsou proti, ale v Bruselu stáhnou ocas jako vždy? Samozřejmě kromě mládežníků, kteří převzali prapor revoluce (piráti, zelení) a chtějí nás vést k světlým zítřkům.
Odpovědět
sv

sv

1.3.2023 21:08 Reaguje na Richard Vacek
To jsi to podepisovači green dealu burešovi nandal, vacku.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

1.3.2023 17:19
Já rozumím tomu, že Vás opravdu nepálí, co bude v roce 2100, ale mě je těch lidí, co tu budou po nás, docela líto. Musíme se zbavit fosilu. Co nejrychleji.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.3.2023 17:25 Reaguje na Katka Pazderů
Jste přesvědčena, že např. lovce z doby pazourků trápilo, jestli po nich těch pazourků zůstane dost pro další generace? Nebojte se, oni si ti budoucí lidé poradí i bez nás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.3.2023 21:37 Reaguje na pavel peregrin
Leda, že by si neporadili. Za pazourků se nefučelo do vzduchu ročně 50 miliard tun CO2.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.3.2023 07:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Uhlík je základní hnojivo, žádný problém.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2023 07:44 Reaguje na pavel peregrin
Výrazný problém jej ale dostat ze vzduchu do půdy a to nafurt.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

3.3.2023 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Nafurt nikdy uhlík do pôdy neodstanete. Uhlík má kolobeh podobne ako voda. Pôda, teda humus oxiduje, zvieratá a rastliny ho zapravujú do pôdy, sopky ho vracajú do atmosféry atď.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:01 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Problém je uhlík fosilní, mimooběhový, ten způsobuje oteplování a ten je potřeba zlikvidovat.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

1.3.2023 17:29 Reaguje na Katka Pazderů
Asi jste někomu, kdo se živí prodejem odpustků, skočila na špek. Tuším, že se vás snaží postrašit tím, že zveličuje negativa oteplení a zamlčuje jeho přínosy. Je to od něj nefér a měla byste mu to říct.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.3.2023 21:01 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.3.2023 17:47 Reaguje na Katka Pazderů
Aj keby pálenie fosílnych palív menilo klímu Zeme tak tie spaľovacie motory nič nezmenia. Ide o symbolické gesto typu náboženskej obety. Ľudia potrebujú niečomu veriť a klimatické náboženstvo im to poskytuje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2023 12:03 Reaguje na Vladimir Mertan
Vy tu otázku, zda pálenie fosílnych palív mení klímu Zeme, nemáte vyjasněnu?

Jak s tím můžete žít a smysluplně se zapojovat do diskusí?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.3.2023 22:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Myslím si, že moje vedomosti ohľadom klimatickej zmeny sú podstatne hlbšie ako tie Vaše. Poznám totiž argumenty aj alarmistov a tiež aj skeptikov. Otázka či pálenie fosílnych palív meni klímu Zeme rozriesena zďaleka nie je, hlavne nie do akej miery ju môže meniť. Chápem že moje príspevky sa Vám nepáčia. To ale neznamená že musíte mať pravdu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2023 11:59 Reaguje na Katka Pazderů
Mně je těch lidí opravdu velmi líto!

Proč ale Zelení neprosazují politiku, která by měla šanci vést ke globální dekarbonizaci?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.3.2023 13:53 Reaguje na Katka Pazderů
Tak se zbavte fosilu....ale se vším všudy. Stavební materiál na tu vaši zákolanskou kůču byl vyroben výhradně za pomoci fosilu. Pokud to myslíte s fosilem vážně, uvedťe termin, kdy mohu zahájit demolici tohoto objektu, a kdy mohu pro Váš vůz poslat kovošrot.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

3.3.2023 20:04 Reaguje na Katka Pazderů
Nuž v dobe kenozoika aj mezozoika bolo o dosť teplejšie ako v pleistocéne. A to je interval dobrých 150-200 milionov rokov.
Príroda to zvládla, sahara neexistovala.
Je pravda, že dopady prudkých zmien budú drsné a väčšina ľudstva to nezvládne. Ale môže príroda za to, že sme sa namnožili na 8 miliárd ?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

1.3.2023 17:41
Pokud lze článku věřit, vypadá to, že ministři národních vlád budou hlasovat jinak než evropský parlament.Zjevná dvoukolejnost pak vede k otázce, k čemu je dobré financovat evropský parlament, který je odkladištěm doma (v národních státech) vysloužilých a nepotřebných politiků.Tito v podstatě nepotřební politici bez oborných znalostí pak jen komplikují fungování běžného života.
Odpovědět
JO

Jan Omasta

1.3.2023 18:40
Jen ať zablokujou ten nesmysl. Budou se používat elektromobily na uhlíkovatá fosilní paliva. Jelikož vyvíječe vodíku a palivové články produkují odpadní vodu, veškeré škodlivé emise budou ve vodě a bude je možno snadno čistit třeba na benzínových pumpách.
Odpovědět
ig

1.3.2023 20:53
Ať už ho zakážou nebo ne, je to jedno. Stejně nebude naplněn.
Podobně jako nebyl naplněn německý sen o společnosti nespalující uhlí. Tak dlouho bojovali proti spalování uhlí, až ho spalují nejvíc ve své historii :-) :-) :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.3.2023 21:38 Reaguje na
Kulový.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.3.2023 06:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Je dobré se podívat k našim zeleným Němcům, jakou energii využívají:
https://www.iea.org/countries/germany
A pak škrtnout to, co je od ďábla a čeho se Němci chtějí zbavit co nejrychleji. Tedy zmizí ropa, uhlí, plyn, jádro. A copak zůstane? Jedno velký kulový.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.3.2023 21:53
Připadá mi to silně komickou situaci, jako kdyby v roce 1993 rozhodli, že za 15 let se nebudou moci vyrábět foťáky na film.
Všichni by mohutně demonstovali a stávkovali a nakecali vagóny keců a v roced 2008 by nikdo foťák na film stejně nekoupil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.3.2023 22:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve skutečnosti si i v roce 2023 pořád foťáky na film normálně můžete koupit, což by jistě nebylo možné, kdyby je už od roku 2008 opravdu nikdo nekupoval. Je to sice okrajové zboží, ale stále se prodávají.
Kdyby to skutečně bylo jako s foťáky, žádný zákaz by nebyl potřeba, protože těch pár aut se spalovacími motory by vůbec nikoho nemuselo trápit. Samotný zákaz je nejlepším důkazem toho, že tvůrci zákazu s tím, že auta se spalovacím motorem potká osud foťáků, vůbec nepočítají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2023 07:48 Reaguje na Emil Novák
Prodávají se foťáky na film? Fakt? Ale jen jabo bazarové zboží, ne? Těžko by to dnes někdo vyráběl...jen jako retro, třeba vinylové desky....
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.3.2023 08:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě že se vyrábějí a prodávají nové. Třeba tady si jeden můžete koupit: https://klasicke-fotoaparaty.heureka.cz/fujifilm-1-quicksnap-flash-27/#specifikace/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2023 12:40 Reaguje na Emil Novák
A kolik trhu tento foťák zabírá? Nula celá nula, že?
To samé bude možná s dýzly po roce 35.
Rozdíl je v tom, že pístových motorů bude fungovat v té době ještě něurékom, zvláště těžší stroje mají dlouhé odpisy.
Ovšem můžou jezdit všechny na syntetiku. Tímhle směrem by měli soudruzi jít, ne zákazem spalováků. Důležité je CO se spaluje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.3.2023 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť to se vám celou dobu snažím vysvětlit, že ačkoliv je jejich podíl na trhu minimální, pořád si ten foťák můžete koupit.
Kdyby měl auta se spalovacím motorem potkat podobný osud jako foťáky, jak jste tvrdil, žádný zákaz by nebyl potřeba. Že se k němu schyluje je nejlepším důkazem, že si to ani tvůrci toho zákazu nemyslí, jinak by úplně postrádal smysl.
Zatím není vůbec jasné, kde vzít dost elektřiny ani na nabíjení elektroaut, natož kde vzít dost elektřiny na násobně energeticky náročnější výrobu syntetických paliv. Takže je to jen další vzdušný zámek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2023 16:11 Reaguje na Emil Novák
když jste u těch vzdušných zámků, do roku 35 nastavíme aspoň deset mastodontních jaderných reaktorů, jak sleduji soudruha estébáka.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.3.2023 18:23 Reaguje na Pavel Hanzl
To nikdo kromě vás netvrdí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

3.3.2023 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Nie, na film stále fungujú stredoformáty a veľkoformáty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 08:08 Reaguje na Jaroslav Pobeha
A ty už nefungují asi prakticky vůbec, nové technologie mají rozlišení násobně větší, než jakýkoliv film. Určitě to ještě někde dožívá, ale to je celý.
Neviděl jste záběr z obyčejné pouliční kamery na demonstraci, kde bylo řádově (deseti?) tisíce lidí a dal se rozlišit každý obličej i pro automat? Meskutečný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.3.2023 17:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tím "rozlišením" u analogového filmu jste mě opravdu pobavil. To je vidět že vůbec nechápete princip té technologie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:04 Reaguje na Emil Novák
Fakt ne? Tak mě poučte.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2023 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty nové, se prosadily bez nařízení a o tom to je !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2023 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Trh můžete smysluplně regulovat jen zpoplatněním a tudíž odstraněním negativních externalit. Nikoli zákazy a příkazy. Kapíto?

Foťáky je příklad, kde se nic regulovat nemuselo a to lepší se samo přirozeně prosadilo. Pokud se e-auta ukáží lepší než dýzláky v prostředí s důsledně zpoplatněným fosilním uhlíkem, tak se samy prosadí. Příkazy a zákazy, případně dotace mohou jen ztěžovat nalezení správné cesty k dekarbonizaci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 08:02 Reaguje na Jiří Svoboda
To máte pravdu, mě ten zákaz taky připadá zcela nesmyslný. Navíc zakazovat spalování syntetiky je totální blbost. Nějak mě to do rozhodování v EU nesedí, to museli prosadit nějací dezoláti, kteří chtějí poškodit především Německo, nezdá se vám?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.3.2023 21:56
Nevím, jak je formulován ten zákaz, ale firma Porsche už komerčně vyrábí syntetické palivo do pístových motorů, které vyrábí z vody a vzdušného CO2, pomocí energie z OZE, takže je čistě eko.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.3.2023 22:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen jestli nás zase netaháte za nos: "For now, Porsche’s eFuels will exclusively be used off-road, powering the company’s global Porsche SuperCup series."
https://techcrunch.com/2022/12/20/porsche-pumps-first-synthetic-fuel-as-chilean-plant-finally-starts-producing
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.3.2023 07:59 Reaguje na Emil Novák
Výroba syntetického paliva například z odpadů je možná, potřebné technologie jsou k dispozici.
Problémem však jsou vysoké náklady výroby a následně vysoká cena výstupního paliva.
V každém případě je to slibná cesta a měla by být zpočátku dotována.
Na rozdíl od OZE neničí životní prostředí, je uhlíkově neutrální a vedla by k likvidaci části odpadů, které se jinak zahrabou, vyvezou do kolonií nebo spálí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.3.2023 08:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Netvrdím že možná není, jen zpochybňuji tvrzení že "Porsche už komerčně vyrábí syntetické palivo".
Proti investicím do výzkumu této technologie nic nemám, proti dotacím do komerční výroby ano.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:06 Reaguje na Emil Novák
Jak dycky:
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-jsou-to-synteticka-paliva-tzv.e-paliva-maji-byt-uhlikove-neutralni-a-staty-eu-trvaji-na-jejich-vyuzivani
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2023 11:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to všechno o náročnosti a ceně. Jestli není jednodušší/levnější odpadky přímo spálit a jezdit/létat na syntetický metylalkohol vyrobený z vody a vzduchu.

Pořád je to ale o tom, mít poměrně dlouhodobý dostatek velmi levné elektřiny. Pochybuji, že tato podmínka bude kdy splněna a proto zůstanou nadále fosilní paliva ekonomicky výhodnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2023 08:03 Reaguje na Emil Novák
Vás tahám pořád, nejsem si ale jist, že zrovna za nos.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.3.2023 17:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Prostě jste zase plácal nesmysly aniž byste se obtěžoval si zjistit skutečný stav věci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2023 08:07 Reaguje na Emil Novák
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-jsou-to-synteticka-paliva-tzv.e-paliva-maji-byt-uhlikove-neutralni-a-staty-eu-trvaji-na-jejich-vyuzivani
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist