Itálie a Německo hrozí, že zablokují plán EU zakázat auta se spalovacím motorem
Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.
Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě EK souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2.
Německý ministr dopravy Volker Wissing uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.
Zrušení dohody uzavřené mezi zákonodárci a členskými státy v této pozdní fázi by proto zřejmě bylo politicky výbušné, protože hlasování plánované příští týden by za normálních okolností byla už jen formalita. Předběžné hlasování úředníků EU o této otázce, které se mělo konat dnes, bylo odloženo na pátek.
"Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem," řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. "Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat," pokračoval. "Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat," dodal.
Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800 000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.
V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.
Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent - na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.
Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.
Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.
Obavy z tlaku EU se objevily i jinde - komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.
Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.
Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.
"Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany," uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (47)
Richard Vacek
1.3.2023 17:10sv
1.3.2023 21:08 Reaguje na Richard VacekKatka Pazderů
1.3.2023 17:19pavel peregrin
1.3.2023 17:25 Reaguje na Katka PazderůPavel Hanzl
1.3.2023 21:37 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
2.3.2023 07:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.3.2023 07:44 Reaguje na pavel peregrinJaroslav Pobeha
3.3.2023 20:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.3.2023 08:01 Reaguje na Jaroslav PobehaRichard Vacek
1.3.2023 17:29 Reaguje na Katka PazderůVladimir Mertan
1.3.2023 17:47 Reaguje na Katka PazderůJiří Svoboda
2.3.2023 12:03 Reaguje na Vladimir MertanJak s tím můžete žít a smysluplně se zapojovat do diskusí?
Vladimir Mertan
2.3.2023 22:07 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
2.3.2023 11:59 Reaguje na Katka PazderůProč ale Zelení neprosazují politiku, která by měla šanci vést ke globální dekarbonizaci?
Daniel Višňovský
2.3.2023 13:53 Reaguje na Katka PazderůJaroslav Pobeha
3.3.2023 20:04 Reaguje na Katka PazderůPríroda to zvládla, sahara neexistovala.
Je pravda, že dopady prudkých zmien budú drsné a väčšina ľudstva to nezvládne. Ale môže príroda za to, že sme sa namnožili na 8 miliárd ?
Jarda Bobr
1.3.2023 17:41Jan Omasta
1.3.2023 18:40Podobně jako nebyl naplněn německý sen o společnosti nespalující uhlí. Tak dlouho bojovali proti spalování uhlí, až ho spalují nejvíc ve své historii :-) :-) :-)
Richard Vacek
2.3.2023 06:15 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.iea.org/countries/germany
A pak škrtnout to, co je od ďábla a čeho se Němci chtějí zbavit co nejrychleji. Tedy zmizí ropa, uhlí, plyn, jádro. A copak zůstane? Jedno velký kulový.
Pavel Hanzl
1.3.2023 21:53Všichni by mohutně demonstovali a stávkovali a nakecali vagóny keců a v roced 2008 by nikdo foťák na film stejně nekoupil.
Emil Novák
1.3.2023 22:36 Reaguje na Pavel HanzlKdyby to skutečně bylo jako s foťáky, žádný zákaz by nebyl potřeba, protože těch pár aut se spalovacími motory by vůbec nikoho nemuselo trápit. Samotný zákaz je nejlepším důkazem toho, že tvůrci zákazu s tím, že auta se spalovacím motorem potká osud foťáků, vůbec nepočítají.
Pavel Hanzl
2.3.2023 07:48 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
2.3.2023 08:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.3.2023 12:40 Reaguje na Emil NovákTo samé bude možná s dýzly po roce 35.
Rozdíl je v tom, že pístových motorů bude fungovat v té době ještě něurékom, zvláště těžší stroje mají dlouhé odpisy.
Ovšem můžou jezdit všechny na syntetiku. Tímhle směrem by měli soudruzi jít, ne zákazem spalováků. Důležité je CO se spaluje.
Emil Novák
2.3.2023 12:58 Reaguje na Pavel HanzlKdyby měl auta se spalovacím motorem potkat podobný osud jako foťáky, jak jste tvrdil, žádný zákaz by nebyl potřeba. Že se k němu schyluje je nejlepším důkazem, že si to ani tvůrci toho zákazu nemyslí, jinak by úplně postrádal smysl.
Zatím není vůbec jasné, kde vzít dost elektřiny ani na nabíjení elektroaut, natož kde vzít dost elektřiny na násobně energeticky náročnější výrobu syntetických paliv. Takže je to jen další vzdušný zámek.
Pavel Hanzl
2.3.2023 16:11 Reaguje na Emil NovákJaroslav Pobeha
3.3.2023 20:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.3.2023 08:08 Reaguje na Jaroslav PobehaNeviděl jste záběr z obyčejné pouliční kamery na demonstraci, kde bylo řádově (deseti?) tisíce lidí a dal se rozlišit každý obličej i pro automat? Meskutečný.
Emil Novák
4.3.2023 17:17 Reaguje na Pavel Hanzlsmějící se bestie
2.3.2023 08:42 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
2.3.2023 12:45 Reaguje na Pavel HanzlFoťáky je příklad, kde se nic regulovat nemuselo a to lepší se samo přirozeně prosadilo. Pokud se e-auta ukáží lepší než dýzláky v prostředí s důsledně zpoplatněným fosilním uhlíkem, tak se samy prosadí. Příkazy a zákazy, případně dotace mohou jen ztěžovat nalezení správné cesty k dekarbonizaci.
Pavel Hanzl
4.3.2023 08:02 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
1.3.2023 21:56Emil Novák
1.3.2023 22:40 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://techcrunch.com/2022/12/20/porsche-pumps-first-synthetic-fuel-as-chilean-plant-finally-starts-producing
Miroslav Vinkler
2.3.2023 07:59 Reaguje na Emil NovákProblémem však jsou vysoké náklady výroby a následně vysoká cena výstupního paliva.
V každém případě je to slibná cesta a měla by být zpočátku dotována.
Na rozdíl od OZE neničí životní prostředí, je uhlíkově neutrální a vedla by k likvidaci části odpadů, které se jinak zahrabou, vyvezou do kolonií nebo spálí.
Emil Novák
2.3.2023 08:03 Reaguje na Miroslav VinklerProti investicím do výzkumu této technologie nic nemám, proti dotacím do komerční výroby ano.
Pavel Hanzl
7.3.2023 08:06 Reaguje na Emil Novákhttps://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-jsou-to-synteticka-paliva-tzv.e-paliva-maji-byt-uhlikove-neutralni-a-staty-eu-trvaji-na-jejich-vyuzivani
Jiří Svoboda
2.3.2023 11:51 Reaguje na Miroslav VinklerPořád je to ale o tom, mít poměrně dlouhodobý dostatek velmi levné elektřiny. Pochybuji, že tato podmínka bude kdy splněna a proto zůstanou nadále fosilní paliva ekonomicky výhodnější.