https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/izraelec-vyrobil-mestske-kolo-z-papirove-lepenky-uveze-140-kg?ids%5Bx764a504a930b93faad5c1ab016efe441%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Izraelec vyrobil městské kolo z papírové lepenky, uveze 140 kg

6.9.2012 14:33 | PRAHA (Ecomonitor)
Kola se vyrábějí z oceli, hliníku, karbonových vláken. Sehnat se dají i rámy vyrobené ze dřeva nebo z bambusu. O kus dál šel izraelský inženýr Izhar Gafni. Sestrojil si kolo z lepenky. Je voděodolné a náklady na výrobu jsou devět dolarů, tedy necelých 180 Kč.
 

První semínko nápadu se v hlavě Izhara Gafniho usadilo, když se v jednom cykloobchodě doslechl o chlapíkovi, který si z lepenky vyrobil kanoi. Kolegové inženýři jej od nápadu použít na jízdní kolo lepenku odrazovali. Jeho manželka ho ale kvůli zachování rodinného klidu pošťouchla, aby takové kolo zkusil vyrobit.

První prototyp podle vlastních slov Gafniho vypadalo spíš jako lepenková krabice na kolech. Poslední model plně funkčního kola vypadá jako trochu zvláštní, přesto ale běžné kolo.

Podle Gafniho kolo uveze až 140 kilogramů a je voděodolný. Prodejní cena bude kolem 60 dolarů (cca 1200 Kč) nebo 90 dolarů (cca 1800 Kč) u modelu vybaveného přídavným motorkem.

Využít k výrobě kola netradiční materiály nenapadlo jen izraelského inženýra. Juan Muzzi rozjel v Brazílii výrobu kol z recyklovaných PET lahví.


reklama

 
Další informace |
Podle článku Cardboard Bike from Israel Makes Cycling Even Greener zveřejněného na serveru Green Prophet 24. července 2012.

reklama Blíž přírodě

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Moc sympatické - 10. 9. 2012 - thr

Jenže informace o ceně materiálu je celkem nepodstatná u jakéhokoli výrobku, podstatné je právě to, jak to lze reálně vyrábět. A v případě tohoto kola si dovolím tvrdit, že bude dost značný problém právě s tím, jak to dostat na rozumnou sériovost atd.
Mimochodem bych dost polemizoval i s tou cenou materiálu, ona jedna věc je výroba jednoho kusu, kdy lepenku najdu z odpadu, ale když jich budu chtít 100, tak už mám dost značné pochybnosti o udržitelnosti vyhledávání lepenky "v odpadu", minimálně by to zase byla spousta práce a nákladů. Spíš ale pro udržení kvality bude nutno lepenku vyrábět na zakázku (klidně z recyklovaných materiálů, to problém nebude). Ale to jsme zase u té ekologičnosti - je trochu rozdíl mezi dopadem, když se kolo vyrobí přímo z odpadu a mezi tím, jak by to dopadlo reálně.

Opakuji, jako nápadu tomu dávám palec nahoru a vysloveně se mi to líbí, ale rozvíjet kolem toho toho teorie typu "make cycling even greener" si dovolím označit v lepším případě za naivitu, v horším spíše za vypočítavost...

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist