https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jaderne-elektrarny-loni-vyrobily-zhruba-tretinu-ceske-elektriny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaderné elektrárny loni vyrobily zhruba třetinu české elektřiny

21.3.2022 11:10 | PRAHA (ČTK)
Jaderné elektrárny se v loňském roce podílely na výrobě elektřiny v ČR z 36,6 procenta. Byly tak největším tuzemským producentem elektřiny. Na druhém místě byly hnědouhelné elektrárny, které vyrobily 35,1 procenta elektřiny. Vyplývá to z informací interaktivního modulu oborového webu oEnergetice.cz. Meziročně se ale podle něj podíl elektřiny vyrobené z jádra mírně snížil, v roce 2020 činil 37,2 procenta. V roce 2019 se největší částí podílely na výrobě elektřiny v Česku hnědouhelné elektrárny s podílem 38,9 procenta, jaderné elektrárny si tehdy připsaly 36,1 procenta.
 

Na třetím místě co do nejvyšší produkce se loni umístily plynové zdroje, které loni vyrobily přes deset procent elektřiny. Z biomasy se vyrobilo 3,1 procenta elektřiny, z černého uhlí 3,2 procenta a vodní elektrárny vyprodukovaly 3,1 procenta celkové české výroby elektřiny. Solární elektrárny si pak v loňském roce připsaly v ČR výrobu 2,8 procenta, přečerpávací elektrárny 1,5 procenta. Větrné elektrárny vyrobily 0,8 procenta celkové elektřiny a ostatní obnovitelné zdroje rovná tři procenta.

Po celý rok ale není poměr zdrojů stejný. Například v listopadu a prosinci se nejvíce elektřiny vyrobilo z hnědého uhlí. Stejná situace byla také v lednu a únoru. V lednu dokonce uhelné zdroje přesáhly 40 procent vyrobené elektřiny v celé ČR.

"Podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů je silně pod možnostmi, kterými by tyto domácí zdroje mohly přispět k produkci čisté energie. Posledních deset let se podíl zelené elektřiny na energetickém mixu pohybuje mezi 12 až 13 procenty. Pokud by bývalé vlády nezastavily jejich rozvoj, mohly jsme dnes pomocí solárních a větrných elektráren nebo bioplynových stanic pokrývat pětinu naší spotřeby elektřiny," řekl ČTK programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.

Výrobu obnovitelných zdrojů lze přitom podle něj zvýšit do roku 2030 o zhruba pětinásobek pro fotovoltaiku - na 12 terawatthodin ročně, a pro větrné elektrárny na zhruba sedminásobek proti dnešku - na necelých pět terawatthodin ročně. Další terawatthodiny ročně mohou přidat bioplynové stanice, míní. "Celkem by tak Česko mít do roku 2030 z obnovitelných zdrojů okolo 20 terawatthodin ročně. Třetina domácí čisté spotřeby elektřiny by pak byla stoprocentně nezávislá na dodávkách energetických zdrojů z Ruska i spalování stále dražších fosilních paliv," uvedl Sedlák.

Energetická společnost ČEZ tento týden zahájila tendr na stavbu nového jaderného bloku Dukovan. Blok by měl stát do roku 2036. Vyhodnocení výběrového řízení by mělo být uzavřeno do konce roku 2024. Začít stavět se má v roce 2029.

Loni dodaly jaderné elektrárny Dukovany a Temelín do přenosové soustavy 30,73 terawatthodiny (TWh) elektřiny, meziročně o tři procenta více. Téměř tak vyrovnaly dosud rekordní rok 2013, kdy oba české jaderné zdroje vyrobily 30,75 TWh energie.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 11:23
Babišistán nám zablokoval vývoj v hodně oborech, ale energetiku naprosto.
Holt si čecháčkové zvolili do vedení země nepolitiky a čekali, že se budou chovat jako zodpovědní politici, což se z neznámého důvodu nestalo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.3.2022 12:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Německý statistický úřad oznámil, že se v zemi nejvíce zvýšily ceny energií, meziročně o 68 procent. Růst výrobních cen se později zpravidla promítá i do růstu cen pro spotřebitele.

Holt si přiznejme, že celá EU naletěla Putinovi s jeho fosilními palivy.
Odpovědnost nese zejména Německo a Evropská komise. Ti tohle umožnili a teď se tváří , že o nic nejde.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2022 12:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 12:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
To máte pravdu, že Němčouři naletěli Putinovi, jenže on to neskutečným způsobem zdupal.
To jsem zvědavý, kde bude Rusko za půl roku. Jestli už ve středověku nebo ve stalinismu.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.3.2022 20:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysl. Nemcouři nikomu nenaletěli, co se týče plynu, tak je to spíš jinak, SRN na plynu těžce bohatne. Starejte se, kde bude Česko, ne Rusko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 21:25 Reaguje na Jarka O.
S touhle vládou to vidím celkem optimisticky.
Zatím všechny kroky, které stačila udělat, mi celekem sedí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

21.3.2022 12:40 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 20:03 Reaguje na Milan Dostál
Ten tzv. "politický srab" vytvořila hybridní válka, kterou silně podporoval právě Bureš a policejní puč asi spáchal taky on, protože hrozilo, že po Rathovi půjde taky bručet.
Korupce po pádu totálně zkorumpovaného komunismu v totálně ateistické společnosti byla u nás ještě velmi hódně malá.
Na výstavbu JE stačí prostá většina, protože "shoda napříč polit. spektrem" je zdela iluzorní představa. Zvláště, když tu máme v parlamentu strany, přímo usilující o destrukci státu.
Nevím, kdo je ko..., ale měl byste se podívat do zrdcadla.
Nechápu, proč někdo musí každý příspěvek uvést urážkou, možná jen proto, že je sám ko...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

21.3.2022 20:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, raději se ohledně výstavby JE nevyjadřujte. Jste opět za hlupáka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 22:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
Studničko, když chceš zase jen urážet, tak se podívej na svoje příspěvky, kde jsou jen kdáky nebo urážky.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

21.3.2022 22:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlupák, to není ve vašem případě urážka, ale konstatování vašeho povědomí o energetice a tak je tu to vaše povědomí prezentujete.

Prostá většina na výstavbu JE nestačí. To pochopila i předchozí vláda, na rozdíl od vás.

Odpovědět
MD

Milan Dostál

21.3.2022 21:16 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

sv

21.3.2022 21:42 Reaguje na Milan Dostál

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MD

Milan Dostál

22.3.2022 08:34 Reaguje na sv
Jistě že byl, vdyť to píšu. Škoda, že si nepamatujete systém kmotrů a klientelismu v té době.
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.3.2022 08:51 Reaguje na Milan Dostál
Asi pamatuje. Je jasné, p. Dostále, že tu jde o nenávist kmotra ze systému korupcí prolezlého, těm Babiš nešel pod nos.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

22.3.2022 09:26 Reaguje na Jarka O.
Popsat skutečnost minulou i dnešní je asi závadné, ale bez důkazu obviňovat parlamentní stranu z rozbíjení státu je OK.
Odpovědět
sv

sv

22.3.2022 19:08 Reaguje na Jarka O.
To jsi to korupcí prolezlému nenávistnému kmotrovi buršeovi nandal jaroslave, to si za rámeček nedá.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.3.2022 19:47 Reaguje na sv
Proč by si prosimtebe nějaký burše rámoval nesmysly, o čem to mluviš miroslave, ty se už učíš německy že a hned ta důležitá slova. A chválim tě jak si moudře a prozíravě "volil", konečně demokracie rozkvétá.
Odpovědět
sv

24.3.2022 07:41 Reaguje na Jarka O.
No bodejť, proč by si bureš rámoval, že i taková podržtaška jako ty si dovolí ho kritizovat, jaroslave. S tou němčinou si nedělej starosti. On bureš sice bez odporu podepsal vše, co před něj von der leyenová položila ale bureš už je pasé.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.3.2022 12:30 Reaguje na
Ach jo, jestli sis nevšim miroslave, tak p. Dostál Babiše asi nevolil, tak dej pokoj, a k adoraci jakéhokoliv politika ve smyslu toho slova se zde nesnižuje nikdo. Jen ty to zase nechápeš ve své celkem nezdravé posedlosti, skutecně ale opravdu jsi tím zklamal a zde by odborná pomoc prospěla. Krom toho se ale nenech vysmát s tvrzením, že by např. Agrofert neprodukoval a něco o mafiánech, vím, že ostatní jsou jak lilie, ale to je opravdu blouznění nemocného. Dej si oddech. PS: Bureš je opravdu pasé, jestli Bába, miroslave nevíme a ani ty nevěštíš moc dobře
Odpovědět
sv

sv

22.3.2022 19:11 Reaguje na Milan Dostál
Takže "byl" nebo ho někdo "vytvořil". Ujasněte si to. Ono to bylo totiž tak, že bureš ten systém kmotrů a klientelismu spoluvytvářel. A každopádně platí, že stavbu dalšího bloku v Temelíně potopil právě agent bureš. Minimálně za to by měl jít do tepláků.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

23.3.2022 09:18 Reaguje na sv
Tak jako tisíce dalších využil doby a pomocí tehdy dostupných prostředků rozjel svůj byznys, tedy byl součástí systému a byl holt šikovnější než ostatní. Do politiky se dostal díky politickému marasmu té doby, pokud to nechápete, je mi líto. Mnoho z dnes vládních politiků se tom marasmu podílelo taky. Jsem zvědav, kdo potopí JE dnes, až příjde na financování.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.3.2022 12:02 Reaguje na Milan Dostál
Takže když to shrneme, tak v případě Báby se jednalo o klasický projev typu "Zloděj volá chyťte zloděje." :-))).
Odpovědět
MD

Milan Dostál

23.3.2022 12:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Za předpokladu, že všichni kteří po roce 1989 zbohatli(což jsme asi chtěli-kapitalismus) jsou zloději tak, ano. Nedivme se kapitalistovi, že hromadí kapitál.
Dle odhadu Credit Suisse je teď přibližně polovina globálního majetku koncentrovaná do rukou jednoho procenta nejbohatších lidí. Naopak 70 % nejchudších vlastní méně než 3 % majetku.
Odpovědět
sv

sv

25.3.2022 10:58 Reaguje na Milan Dostál
Kapitalista hromadí majetek čímž vytváří hodnoty, a zloděj (jako bureš) jej krade a žádné hodnoty nevytváří. Zřejmě nechápete tento podstatný rozdíl. A tato mentální nedostatečnost vás zřejmě nutí k adoraci či dokonce k volbě tohoto megazloděje, hrobaře díky vlastní nekompetenci 30 000 lidí, a hrobaře české energetiky.
Odpovědět
sv

24.3.2022 07:49 Reaguje na Milan Dostál
Ano byl šikovnější ... šikovnější zloděj. Já to chápu. Na vrcholnou pozici se dostal vrcholný mafiánský kmotr. Pak se ovšem ukázalo, že všeho schopný mafián ještě nemusí být schopným manažerem a politikem, takže byl po právu vyprovozen...
pro neschopnost.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

24.3.2022 09:30 Reaguje na
Vyprovozen? ANO jako strana vyhrálo volby. Pro příští volby vznikne protislepenec dnešních opozičních stran a bude zpět. V nejhorším případě bude přes lobisty řídit politiky tak jak se to dělá po světě.
Odpovědět
sv

sv

24.3.2022 17:08 Reaguje na Milan Dostál
ANO, je VELKÁ strana, jste chtěl říct. No teda, takovou míru kritiky si snad ani bureš nezaslouží. Každopádně platí, že volby vyhrává ten, kdo sestavuje vládu, nikoli velká strana, která, jak je zvykem, končí v kanále ... navíc pro evidentní neschopnost vrchního soudruha. Ale jinak máte pravdu, DNEŠNÍ opoziční strany se na nic jiného než na slepenec nezmůžou. Vždyť bureš i když byl ve vládě, tak nevládal ale lepil to jak ho to zrovna napadlo. Každopádně oceňuji, že již nepopíráte to, že bureš je mafián a megazloděj.
Odpovědět
sv

sv

21.3.2022 21:40 Reaguje na Milan Dostál

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
VG

Vladimír Galáš

23.3.2022 16:36
Pokud budeme ignorovat fosilní zdroje, což v konečném důsledku bude jen navyšovat cenu energií, tak se musíme smířit i s vyšší cenou. Otázka je, jestli vůbec obnovitelné zdroje mohou vše nahradit. Jaderné štěpeňí je stabilní ale neskutečně drahý, ale myslím i ekologický zdroj přesto že jeho odpad je nevýhodou. Na jadernou fúzi si ještě budeme muset počkat a je to spíše budoucnost pro další generace.
Ale čekat jestli bude obloha bez mraků, nebo bude foukat vítr je nejistota stejně jako jestli je dostatek kapacitátorů pro akumulaci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist