Jez u Děčína: podpora ekologické dopravy nebo likvidace biodiverzity?
Paradoxní likvidace biodiverzity?
„Považuji za nevhodné letos, v mezinárodním roce biodiverzity, uvažovat o projektu, jenž by znamenal likvidaci celoevropsky chráněných druhů. Vracíme se tím zpátky do časů, kdy se úspěšnost ekonomiky počítala penězi proinvestovanými do betonu,“ zdůraznila Jana Vitnerová. Deklarovaná "kompenzační" opatření jsou podle Vitnerové další stavbou ve prospěch zlepšení plavebních podmínek.
„Jakékoliv splavňování Labe bude mít negativní vliv na soustavu chráněných území Natura 2000,“ uvedla bioložka Eva Chvojková. Podle Arniky by zatopením části území došlo k likvidaci mnoha cenných biotopů a nenávratnou škodou bude zaplavení říčních náplavů, bohatých na mnoho rostlinných i živočišných druhů. „Původní štěrkové náplavy, které jsou zde dnes, byl také důsledek lidské činnosti. Vytvoříme stejné prostředí pouze o několik metrů výše, kromě toho vytvoříme přes 80 000 m2 nových ploch,“ slibuje ředitel ŘVC Miroslav Šefara a dodává: „Území dotčené projektem je pouze intravilán města a toto prostředí je v neutěšeném stavu. Celý projekt začíná v průmyslové zóně pod Děčínem a končí v průmyslové zóně nad Děčínem,“ řekl Šefara pro Ekolist.cz. Vzdutí bude rámcově dosahovat výšky jednoleté vody. Nedojde tedy k zaplavení území mimo stávající koryto Labe, doplňuje informace web Ředitelství vodních cest.
Vrána: Sklidíme hořké plody
Jez by znamenal významnou migrační překážku na toku Labe. „Labem a jeho přítoky migrují desítky druhů ryb, přičemž případnou stavbou budou nejvíce ohroženi lososi a úhoři,“ řekl Pavel Vrána z Českého rybářského svazu. Připomněl, že losos obecný je chráněný druh zahrnutý do soustavy Natura 2000 a jez ohrozí již déle než deset let trvající program repatriace lososa, do něhož byly investovány miliony korun. Losos stále migruje a může se zranit při překonávání jezu nebo se dostat do turbíny malé vodní elektrárny, která bude součástí díla. Šefara ale pro Ekolist.cz řekl, že rybí přechod zde bude odvádět třetinu proudu řeky a bude pro ryby naprosto bezpečný. „Zdejší biokoridor je nadstandardní,“ řekl.
Vrána dále řekl, že z českých řek se stává síť jezů. Ryby poté nemohou migrovat a hrozí degenerace. „Jestliže nepostavíme jez, umožníme rybám migrovat. Pokud jej postavíme, sklidíme hořké plody takového počínání,“ varuje Vrána. Vitnerová dále dodává, že je pravděpodobné, že po vybudování jezu v Děčíně budou vznikat další jezy na Labi.
Pomoc vodní dopravě?
Vybudování plavebního stupně by pomohlo lodní dopravě. Podle Arniky se v současnosti na lodích z ČR do Německa přepraví denně objem, který mohou pojmout jeden až dva nákladní vlaky. Vitnerová připomíná, že v osmdesátých a devadesátých létech se přepravovalo mnohem více zboží. A od té doby se Labe příliš nezměnilo, dodává. Podle Ředitelství vodních cest však objem přepravovaného zboží klesá právě kvůli nestabilním plavebním podmínkám. Plnohodnotná infrastruktura by prý mohla zvýšit přepravovaný objem zboží až na 8 milionů tun za rok (vloni 200 000 tun). "Jez má pomoci České republice, nikoliv rejdařům," řekl pro Ekolist.cz Šefara a dodal, že za vodní cestu se neplatí a proto je vodní doprava nejlevnější. Vitnerová přesto navrhuje, že by bylo lepší neinvestovat 5 miliard do jezu, ale podporovat lodní dopravu částkou 50 milionů ročně po dobu sta let.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Z českých řek se stává síť jezů - 27. 10. 2010 - fafnirz českých řek prý se stává síť jezů.Pravda, a to už nějakých 800 let,od doby kdy bylo použito poprvé v Čechách mlýnské kolo.Takže dobrý den,zelení mužíčci a panenky,je vidět jak kolem sebe koukáte,a jak znáte historii.Zprvu na středních potocích a poté na větších tocích jak rostl um našich předků ve vodních stavbách.Také potřebovali stabilnější vodní hladinu na dopravu dříví,a dokonce se dopravoalo na vorech zboží,a to i až k moři.Odtamtud jezdily už ve středověku šífy se zbožím až do Prahy.Ad lososi a jiné ryby.Jak tak čtu různé smoly,Vuky a podobné,tak nabývám dojmu,že od moře jsou lososi dopravováni rekreačními letadly pod Děčín,tam teprve pouštěni do řeky a chceme jim zlomyslně zabránit v další cestě,jedním jezem,u kterého je navíc plánovaný po straně rybí přechod.Jak jinak si vysvětlit,že se dostanou přes četná vodní díla ,hlavně jezy, od Hamburku přes 800 km až do toho Děčína.A i jiným rybám než lososům bude lépe v dostatečně hluboké vodě,provětrávané lodními šrouby,než polovyschlé mrtvé vodě.Tam peřeje neobnovíte,leda byste tam naházeli znovu všechno to kamení,které bylo za ta staletí vysbíráno.No však každý argument dobrý,nevadí že ochranáři trochu hodně lžou,vždyť jde o to aby nebylo dílo lidských rukou. Argument malého využití kapacity lodní dopravy.Představte si.že u železnice vám pustím na koleje vlak dopoledne od 11 do 12 a v noci od 32 do 5 a pouze pro dopravu osob, a budu pak argumentovat,že mi ten počet cestujících převeze 1 taxík.Tak totiž funguje lodní doprava při tak značně nestabilním průtoku na doslova pár kilometrech vodní cesty ,a navíc plavby se sotva třetinovou zátěží. Ad Natura:Ekoteroristické spolky začly vymýšlet jak za každou cenu zabránit jezu,a přišli na to,že je třeba něco najít aby mohla být vyhlášena Natura.No,a když se nenajde ,tak se vymyslí nebo nakamufluje. Biodiversita:To co žije mez Děčínem a Střekovem na již UPRAVENÉM Labském korytu je podle ohlasu tak unikátní,že obdobu nenajdeme v celém vesmíru. Nebylo by jednodušší říci,nenávidíme dílo lidských rukou,a čím bude méně lidí a jejich vlivu tím lépe.Bylo by to od vás poctivější. A ještě něco,hlásáte,že voda je život a že je ji třeba zbrzdit a zadržovat.To vše jez splňuje,tak proč ten řev? |