Kampaň Máš na míň má naučit spotřebitele méně plýtvat jídlem
"Celosvětově skončí v koši až třetina potravin, v Česku je to přes 800.000 tun ročně. Mnohé potraviny k nám putují z druhého konce světa a zanechávají obrovskou uhlíkovou stopu," uvedl Jan Freidinger z Greenpeace. Upřednostňování produktů s nízkým dopadem na životní prostředí je podle něj nejúčinnější způsob, jak je možné přispět k omezení produkce skleníkových plynů a ničení biodiverzity.
Cílem první fáze je také přimět spotřebitele zajímat se o ekologickou stopu potravin. Dále i poskytnout nástroje a informace, jak tlačit na politiky a prodejce, aby podporovali udržitelnou produkci potravin. Prostřednictvím takzvaného akčního centra na webových stránkách budou mít zájemci možnost vyzvat obchody, aby informovali o uhlíkové stopě potravin nebo zajistily, že jejich výrobky neobsahují například sóju, která se podle Greenpeace podílí na odlesňování a ničení ekosystémů.
Pomocí akčního centra bude možné také naléhat na politiky, aby vytvořili pro české zemědělce podmínky, ve kterých je výhodné produkovat lokální potraviny neohrožující biologickou rozmanitost.
První fáze kampaně potrvá zhruba do půlky září, následovat pak budou fáze zaměřené na energie, spotřební zboží a odpady. Celý projekt je naplánován s přesahem do roku 2020.
Podle červnového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Akademie věd vyhazuje i nezkažené jídlo třetina Čechů proto, že ho koupili moc nebo na něj už nemají chuť. Až téměř dvě třetiny vyhazují jídlo, které je po datu spotřeby nebo šlo o nebo jde o nespotřebované zbytky. Téměř 90 procent však plýtvání potravinami pokládá za problém. Důvodem k jeho snížení by podle Čechů byla nejčastěji úspora peněz i omezení ekologické zátěže.
reklama