https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kampan-mas-na-min-ma-naucit-spotrebitele-mene-plytvat-jidlem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kampaň Máš na míň má naučit spotřebitele méně plýtvat jídlem

26.7.2019 00:27 (ČTK)
Celosvětově skončí v koši až třetina potravin, v Česku je to přes 800.000 tun ročně. Mnohé potraviny k nám putují z druhého konce světa a zanechávají obrovskou uhlíkovou stopu. / Ilustrační foto
Celosvětově skončí v koši až třetina potravin, v Česku je to přes 800.000 tun ročně. Mnohé potraviny k nám putují z druhého konce světa a zanechávají obrovskou uhlíkovou stopu. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nová kampaň Máš na míň chce naučit spotřebitele méně plýtvat jídlem, cílí na jednotlivce i na politiky a prodejce. V tiskové zprávě o tom včera informovala nezisková organizace Greenpeace, která včera zahájila první fázi. V rámci ní mohou zájemci na stránkách kampaně podepsat výzvu politikům a prodejcům, aby podporovali menší dopad potravin na životní prostředí, a informovat se o problematice plýtvání jídlem.
 

"Celosvětově skončí v koši až třetina potravin, v Česku je to přes 800.000 tun ročně. Mnohé potraviny k nám putují z druhého konce světa a zanechávají obrovskou uhlíkovou stopu," uvedl Jan Freidinger z Greenpeace. Upřednostňování produktů s nízkým dopadem na životní prostředí je podle něj nejúčinnější způsob, jak je možné přispět k omezení produkce skleníkových plynů a ničení biodiverzity.

Cílem první fáze je také přimět spotřebitele zajímat se o ekologickou stopu potravin. Dále i poskytnout nástroje a informace, jak tlačit na politiky a prodejce, aby podporovali udržitelnou produkci potravin. Prostřednictvím takzvaného akčního centra na webových stránkách budou mít zájemci možnost vyzvat obchody, aby informovali o uhlíkové stopě potravin nebo zajistily, že jejich výrobky neobsahují například sóju, která se podle Greenpeace podílí na odlesňování a ničení ekosystémů.

Pomocí akčního centra bude možné také naléhat na politiky, aby vytvořili pro české zemědělce podmínky, ve kterých je výhodné produkovat lokální potraviny neohrožující biologickou rozmanitost.

První fáze kampaně potrvá zhruba do půlky září, následovat pak budou fáze zaměřené na energie, spotřební zboží a odpady. Celý projekt je naplánován s přesahem do roku 2020.

Podle červnového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Akademie věd vyhazuje i nezkažené jídlo třetina Čechů proto, že ho koupili moc nebo na něj už nemají chuť. Až téměř dvě třetiny vyhazují jídlo, které je po datu spotřeby nebo šlo o nebo jde o nespotřebované zbytky. Téměř 90 procent však plýtvání potravinami pokládá za problém. Důvodem k jeho snížení by podle Čechů byla nejčastěji úspora peněz i omezení ekologické zátěže.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist