Koalice pro boj se suchem dnes neřešila výstavbu jezu u Děčína
Brabec očekává, že stanovisko Evropské komise Česko dostane v nejbližších dnech. "Takže teď nechci spekulovat o tom, co v tom stanovisku je a co uděláme dál, ale rozhodně o tom budeme jednat," doplnil. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) přitom v pondělí po jednání vlády řekl, že dnes bude téma řešit s Brabcem a ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem (za ČSSD).
Ministerstvo dopravy trvá na stavbě vodního stupně i přes negativní ekologické dopady projektu na okolní krajinu. Podle resortu převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny. Ochránci přírody upozorňují, že stavba by byla protiprávní a Česku by hrozily sankce od EU.
Podle ministerstva dopravy je plavební stupeň nepostradatelný pro další budoucnost vodní dopravy v tuzemsku. Měl by výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Jeho stavbu si dlouhodobě přejí majitelé lodí.
Stavbu ovšem dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat. Stát se proto pokouší vyjednat u Evropské komise možnost, že by negativní dopady stavby na krajinu kompenzoval v zahraničí. Česko by tak investovalo do ekologie v cizině.
Ochránci přírody postup ministerstva dopravy kritizují, podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.
Koncepce vodní dopravy mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb v tuzemsku. Cílem je především zvýšit nákladní přepravu na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
reklama