Kraje odmítají platit ztráty na železnici
České dráhy jsou však odhodlány vypravit jen ty spoje, které kraje zaplatí. Regiony buď zaplatí nyní požadovanou sumu, anebo budou muset hledat pomoc u jiných dopravců. V krajním případě nelze vyloučit ani zrušení tratí. "Od letošního roku fungujeme jako akciová společnost. A nemůžeme si dovolit provozovat osobní dopravu s takovou ztrátou jako v minulých letech," reagoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Drahám v osobní dopravě chybí letos tři miliardy korun a přesný pohled na celkové hospodaření dává podle Štáhlavského audit společnosti Deloit and Touche. Problémem je ale vyčíslovat náklady u jednotlivých vlaků. "Lidé si totiž kupují jízdenky na různých místech a používají pak i libovolný spoj," uvedl Šťáhlavský.
Ztrátu za celý region dosud hradí stát, který smluvně vyjednanou částku přeúčtovává dopravci prostřednictvím krajských úřadů. Například v Karlovarském kraji nebude ale v příštím roce stačit Českým drahám letošních 116 milionů, na zajištění železniční dopravy ve stejném rozsahu požadují o 70 milionů více. A na to kraj nemá. "To, jak se dráhy chovají, je systémová chyba. My jim můžeme dát jen to, co dostaneme od státu," reagoval hejtman Josef Pavel.
A jeho náměstek Jan Zborník dodává: "Dráhy nevědí, kolik cestujících na jaké trati za rok cestuje. Nejdříve nám nabídly, že zruší všechny regionální tratě a pak jen některé." Zástupce Českých drah pro Karlovarský kraj Jan Fišák ale tvrdí, že žádné tratě rušit nechtějí. "My nejsme jejich vlastníkem. Budeme se snažit zajišťovat na nich dopravu jako dosud," uvedl Fišák. Pokud ale kraje nebudou schopny ztrátu ČD dorovnat, budou muset podle Šťáhlavského objednat nižší rozsah dopravy. A nebo si sehnat jiného dopravce.
reklama